Ryggskydd vid xc

Ryggskydd vid xc
Efter några landningar på rygg i stenkistor så kör jag med det.
Fungerar finfint, förutom på högsommaren men då är allt så varmt ändå så det spelar kanske mindre roll.
På vintern är det riktigt gott med det extra stödet och värmen

Ryggskydd vid xc
Jag har en evoc rygga med ryggskydd som jag aldrig plockar ur, så ja. Jag skulle däremot aldrig kränga på mig ett ryggskydd för att cykla i skogen.

Ryggskydd vid xc
Kör med evoc, modellen med bara ryggplatta. Funkar fint, tycker inte det är så mycket varmare än att köra med bara ryggsäck. Storleken, enligt deras storleksguide, tycker jag dock är på gränsen till liten.

Ryggskydd vid xc
Det finns en episk tråd som jag startade för typ 10 år sedan.
Om någon arkeolog orkar söka på smidigt ryggskydd för xc".

Ville och jag battlar i den tråden. ;)

Ryggskydd vid xc
Kör också med ryggsäck med skydd. Har redan använt det en gång. Kändes skönt att bara skaka av sig och köra på.

En sak som är bra med skydd är att man får en hel del extra frihetsgrader/alternativ när man vurpar. Svårt att förklara, men med ryggskydd och armbågsskydd kan man ju rulla förhållandevis ostraffat.

Man närmar sig sakta Bibendum. Mitt nästa köp blir väl nåt på höfterna. Dock inte Assos. :)

Ryggskydd vid xc
Tycker det verkar vettigt med ryggskydd. Mycket rötter och stenar, stubbar som kan ställa till det om man råkar ramla på fel ställe. Har lyckats hålla mig till bra ställen att ramla på men hur länge håller det i sig..... Jobbar i den gula bilen med blåa ljus......den som tutar ibland. Var inte länge sedan jag hämtade en xc åkare som landat olyckligt på en vanlig liten smal rot med misstänkt ryggfraktur. Så man börjar tänka sig för.......

Ryggskydd vid xc
Såg tråden, men fick inte ut så mkt vettigt.......mer än ditt och Villes lilla chat......underhållande men klokare blev jag tyvärr inte?

Ryggskydd vid xc
Jag har ett ryggskydd som är tänkt för skidåkning.
Köpte det på Stadium och är nöjd med det, har det alltid på i skogen.
Fast när jag otb:ar, vilket sker oroande ofta, så landar jag alltid på mage.

Ryggskydd vid xc
ride with a good backpack and a bladder full of water. That will protect your back as much as any XC backpack
The problem with protection on pedaly ride is that it make you hot. There for you will dehydrate faster, drop your attention level, make more mistake and fall more.
It is all a balance between protection and weight/heat.
If I only look at myself, the better I become the more stunt I pulled (jump/drop/etc..) the less protection I wear
If I have an uplift, then it all goes on. If I have to pedal, enduro open face helmet, knee pads, glove and a backpack with 2 to 3 litters of water is all I am happy to put on...

Ryggskydd vid xc
gott skrev:
-------------------------------------------------------
> Ursäkta, men skydd är för veklingar.
> Lär dig att inte ramla, ramlar du ändå--> lär
> dig ramla rätt.

Antar att du cyklar utan hjälm också?

Ryggskydd vid xc
Kör ni med fullface hjälm också ?

Kan förstå en rygga men börja kitta på sig med full body armor för XC då borde man nog tänka över om man håller på med rätt sport. Stackars era ungar är de inrullade i bubbelplast när de cyklar ?

Ryggskydd vid xc
etnica skrev:
> Kör ni med fullface hjälm också ?
>
> Kan förstå en rygga men börja kitta på sig med
> full body armor för XC då borde man nog tänka
> över om man håller på med rätt sport. Stackars
> era ungar är de inrullade i bubbelplast när de
> cyklar ?

Ska man ändå släpa runt på en rygga kan den lika gärna skydda lite också. Det blir bara marginellt tyngre och inte märkbar varmare.

Cyklar du utan hjälm i skogen?

Ryggskydd vid xc
etnica skrev:
> Kör ni med fullface hjälm också ?
>
> Kan förstå en rygga men börja kitta på sig med
> full body armor för XC då borde man nog tänka
> över om man håller på med rätt sport. Stackars
> era ungar är de inrullade i bubbelplast när de
> cyklar ?

Nu cyklar jag inte XC direkt utan mest ute i Hellas, men då jag oftast kör ensam ute i skogen resonerar jag som så att en ryggplatta är en billig investering om det skulle skita sig ordentligt. Kör man POCs väst så får man axel-, armbågs- och bröstskydd på köpet, men egentligen känns ryggplattan som det viktigaste.

Ryggskydd vid xc
Jag känner mig genast tuffare nu när Hellas har slutat vara XC. Har nu blivit #enduro eller kallar vi det platt-AM? Skulle vi kunna sträcka det till freeride? Det borde väl vara ok med tanke på att man får dricka öl efteråt?

Tillbaka
Topp