S-Light NoTubes ZTR Podium?

Jag har ett par hängandes i garaget som väntar på att bli använda, så jag kan endast bekräfta vikten. Baknavets tätningar har ryckte om sig att vara ganska dåliga vilket gör att frihjulsmekanismen inte ska funka så bra i kombination med lera osv. Men mina är som sagt otestade än så länge.

Tror cerro kört på naven eller samma fast annat varumärke. Kollen mot slutet i tråden.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1530575/1531261

Efter endast ca 30 ganska steniga mil började ekrarna slaka i bakhjulet. Jag tror en eller två gängat upp sig, totalt var 4-5 st slappa. Dock var det riktigt lätt att rikta upp.

30 mil är lite kort för att recensera baknavet men än så länge funkar det bra. Det har varit med om några leriga turer, bla några km på en stig i Åre som efter mkt regn blev till en bäck.

dj kilroy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för update!
> Är sjukt sugen att byta navet mot dt240
> istället. Samma fälg och eker. 550Eur känns ok.

Mycket bra tänkt. DT240 är grymt bra nav

Kanske inte direkt svar på din fråga men har ett par motsvarande byggda med xtr-nav i stället och har också problem med att ekrarna gängar upp sig, får rikta lite då och då.

Brukar det vara så eller beror det på att de är slarvigt byggda? (Av actionsports i mitt fall, misstänker att du funderar på att beställa därifrån...)

Jag har S-light-hjul från Actionsports på No Tubes ZTR. Jag har kört en vecka på Lanzarote samt hemma i stockholm utan att behöva rikta. Vill påstå att dom är rätt bra efter kanske 800km.

Kör i lera gör jag helst injte så huruvida naven slickar i sig skit kan jag inte svara på. :)

I mitt fall har jag hellre ekrar som kan gänga upp sig lite men som är enkla att rikta än loctiteade ekrar som är omöjliga att justera p g a att nippeln sitter som berget. Har man då en rund eker är det hopplöst att hålla emot. Alla handbyggda lättviktshjul behöver riktas då och då om man vill ha dom 100%-igt raka hur bra dom än har ekrat dom från början.

Actionsports bygger helt OK hjul och jag kommer att beställa därifrån igen. Det dom tar för att bygga hjul är så pass lite att det inte är värt besväret att göra det själv.

Ja det lutar åt dt240 faktiskt, skillnaden är väl ca 1000 kr i kostnad har jag för mig.
Hoppas man inte får problem med uppgängade ekrar, är inte så hemma på riktning av hjul ;-)

Senast ändrad:
När jag bytte ekrar och fälgar på mina träningshjul så använde jag linolja. Det smörjer nipplarna när du bygger vilket gör det lite enklare, och när oljan torkat (efter nån dag) så blir den seg och hjälper till att förhindra (eller åtminstone fördröja) uppskruvning av nipplarna.

Jag har kört hundratals mil (500+) på dessa hjul sen jag byggde dom för två år sen utan att behöva rikta dom en enda gång. Möjligtvis har jag haft en rejäl dos nybörjartur (det var första paret jag byggde).

(Det är DT 240s nav med DT Comp ekrar och NoTubes Olympic fälgar om nån undrar.)

Nu har det gått nästan två år, några fler borde ha testat de här hjulen eller varianten med D-light ekrarna (50€ billigare)..

Letar efter ett hjulset åt min fru och hon ska absolut inte tävla men hjulset i den här viktklassen kommer jag med mina 96 kg aldrig kunna ha, däremot hon med sina 60 kg borde inte ha några problem med detta, ,maxvikten är ju satt till 77 kg.

http://www.bike-discount.de/shop/k7...um-disc-mmx-sapim-d-light-black.html?mfid=498

http://www.actionsports.de/gb/Wheel...MX-Sapim-CX-Ray-1230g-Laufradsatz::31047.html

Framhjulet har varit mkt bra

Bakhjulet har jag justerat ett antal gånger då ekrarna blir slappa (jag väger ca 70 kg)

Efter obefintligt underhåll annat än avspolning skar baknavet ihop i höstas. Två lager pajade, axeln började snurra och svarvade ned ena ändhylsan. 1 av 6 klackar i frihjulet hade trasig fjäder och 1 var väldigt slapp.

Tror Actionsports tog 20-30 € för ett servicekit, lager, axel, ändhylsa och fjädrar.

Så nu funkar det bra igen.

Det låter ju ok, så länge man är mer solskenscyklist än lerfreak så borde de funka bra.

Ni som har S-Light nav, följer det med adaptrar för olika axelstandarder?
Jag kan inte hitta någon info på B-D... varken om det är för 9 mm QR, 15 mm och så vidare.

Jag tävlade på ett par hela förra året, både XC-lopp och Långlopp har inte haft några problem ännu trots att hela förra året kändes som ett enda långt lerbad. Däremot väger jag bara 57kg så det kan ju spela in.

Hej.

Nu äger jag inte MMX fälgarna, kör Alpine. Men jag kör med CX-Ray ekrarna.
Och dessa byter jag nu ut, till DT Revo.

Har ägt hjulen i två år, och har kört av drygt 10 ekrar. De går av precis där de blir platta, nere vid navet. Något att tänka på kanske.
Väger 76kg och har haft ryggsäck på mig, så min vikt landar väll på drygt 78-79kg.

Kan ju ha att göra med att jag är kass på att köra mjukt...vad vet jag :)

Det blir nog ett set, kommer däremot gå på D-Light ekrarna för att spara 50€, få marginellt tyngre hjul men kanske vinna lite hållbarhet/styrka.

Återigen, följer det med konverteringsgrejer för t.ex. QR eller 15 mm axel?

Efter vad jag har läst i en annan forumfråga så går det inte att konvertera S-Light-naven till 12 eller 15mm, går bara på N-Light-naven, där finns det en sats att köpa och den passar inte på S-Light.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp