On a more serious note: Hojen är kanon. Med 60 kg passagerare och 10 kg last var det hur stadigt som helst. Cyklen är superstabil. Inget fladder!* Det går inte snabbt, men vem fan förväntar sig det med 70 kg extra?
Jag var först lite orolig för hur bakbromsen skulle palla (lång wire!) men det var inga problem, inte ens i branta nerförsbackar. Men låt oss vänta en månad på the final verdict.
Att lyfta framhjulet över rötter är superlätt när så mycket tyngd ligger bakpå... inte så kul för den som sitter bak dock. Och lite problem med att bakhjulet faktiskt är en halvmeter längre bak än vad man är van vid,för cykeln är lång som fan. Men den är trailworthy, inget snack. Styret och gaffeln lirar perfekt ihop. Point and shoot.
Jag vågade dock inte cykla utan att hålla i styret, men det tar jag nästa gång när jag är solo. Schwalbe 2.0 däcken som sitter på är excellenta på att hålla totalvikten under kontroll på asfalt och grus, men jag frestas av tanken på att langa på ett par fetare och mer mönstrade sulor för en tur Hellas-Handen.
Dessutom har jag bytt sadel. Inget ont om WTB SST, för det är en favosadel hos mig. Men jag ville faktiskt ha min ljusbruna Brooks.
* alla som cyklat en taskig tandem eller en fulllastad touringcykel vet vad jag menar med "inget fladder".