Så där ja. Äntligen har jag en optimal cykel.

Dagens tur till replokalen. Gitarren på ena sidan och på andra sidan ett hardcase med effektboxar och kablar.
Lilla Marshallstärkaren fick faktiskt stanna hemma, jag var bara nyfiken på om det skulle funka att ta med den. Skaffar jag en Wideloader får jag med 100W-stärkaren också.
Angående hojen så måste jag flytta bak sadeln lite nu när Brookssadeln sitter på. Och så måste jag ta tag i att montera en stänkskärm bak och sätta dit flaskhållare.

Bilagor

• IMG_0393.JPG
    IMG_0393.JPG
    79.7 KB · Besök: 30
  • IMG_0395.JPG
    IMG_0395.JPG
    64.4 KB · Besök: 25
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där är verkligen en jätteknasig skateboard.

Mmm. Räknas den som long board, fast träplattan är så kort? Den har ju skaplig hjulbas.

Markus F skrev:
> On a more serious note: Hojen är kanon. Med 60 kg
> passagerare

Hallå där! Snackar man om en dams vikt på det där viset?

Fantastiskt. Forumet är sig likt, glada nyreggade spammare och jag med, sur gubbe.
Angående De Fiets Fabrieks cyklar kan jag bara säga som så här, rent spontant, bara efter att ha tittat på bilderna:
Nr 1 - måste vara ett rent helvete att styra. Vanliga cyklar styr man genom att flytta kroppen och röra vid styret, här kan man inte ta hjälp av balansen utan måste vrida den tyngsta delen av cykeln. Brrr.

Nr 2 - troligtvis den mest skrämmande placering av lasten jag nånsin sett på en cykel från ett I-land.
Högt och långt fram...

Nr 3 - jo den funkar nog. Tills man kommer till en trottoarkant. Och hur länge dröjer det innan styrningen börjar glappa?

Nr 4 - den som nånsin tyckt att en cykel med barnsadel bakpå känns svajig lär nog ändra åsikt efter en tur med den där. Kanske därför dom har gjort den udda konstruktionen med rektangulära ramrör, vilket troligen leder till att den är stel och hur tung som helst.Och styrröret/framgaffeln är en katastrof i annalkande.

Nä, jag avslutar med en stämningsbild från idag. Tag en titt på en cykel som är vacker, bekväm,
lättcyklad och som fungerar.

IMG_2060.JPG ht=457

Fast nog är det kul att det börjar dyka upp lite udda cyklar? I Köbenhavn dräller det av märkliga cyklar med låda fram.
De fiets fabriek verkar dock placera lasten aningen högt.

FFsimon skrev:
> Hej
> Svar till Markus F
>
> Defietsfabriek utmänar dig och dina åsikter!
> kom till butiken och prov cykla.
> Det är Holländare som byggde och designade
> Defietsfariek cyklar. alltså folk med erfarenhet
> om cyklar och manniskors behov.
> De fietsfabriek har funnit nästan 10 år finns
> över allt i världen. såld mest i USA,Japan och
> holland. helt fel som du beskriver är de
> VERKLIGEN inte.
> skriv inte något som du inte är säker på.

Sicket larv. Vill ni, du och fabrikanten, att Markus F ändrar åsikt om era produkter så föreslår jag att ni skickar en cykel till honom för provning, en vanlig modell i bloggsamhället.

Surly är jäkligt snygg, men du ska ju ha skärmar av trä så blir den ännu snyggare. Kikat lite på den och lågpris cyklen Mundo Cargo http://yubaride.com/utility-bicycles-models.html man får väl som vanligt vad man betalar för.

Defietsfabriek såg lite skoj ut också.
Nr 1. Är nog inte så tungstyd som man tror, blir som en bil tungt när man står stilla och lätt när man rullar.
Nr 2. Känns lite tveksam med lasten rätt högt men ändå inte högre än en vanlig packethållare, kan vara skönt att se sin last ibland.
Nr 3. En Long john variant så det är beprövat och fungera. Länkage styrning är inget bekymmer, att lyckas slita ut två uniballs på en cykel lär ta en livstid.
Nr 4. En longtail med två barnsittsar, kanske inte så dumt ändå. Nog smidigare än att ha cykelkärra med sig, men låga fästen för sidolast skulle suttit fint.

FFsimon skrev:

> Svar till Markus F
>
> Defietsfabriek utmänar dig och dina åsikter!
> kom till butiken och prov cykla.

Eller ännu hellre, vi gör en shootout. Vi lastar en av dom där och min cykel med lika mycket och sen låter vi en testpanel på forumet provcykla. Jag är nämligen säker på att dom inte är lika bra som min.
Scand och Smira kanske kan ta med sin danska variant, den har ju också samma användningsområde.

> Det är Holländare som byggde och designade
> Defietsfariek cyklar.

Ja, det var tämligen uppenbart. Jag har sett holländska cyklar förut och vet vad Fiets betyder.

EDIT: Jag ska inte vara negativ. Visst är det bra att det finns många sorters lastcyklar att välja på (även om jag tycker att det finns bättre konstruktioner). Men jag är lite nyfiken på vad det finns för utbud av dubbdäck till 20-tumshjul?

Senast redigerad av en moderator:
Markus F skrev:

> Men jag är lite nyfiken på vad
> det finns för utbud av dubbdäck till
> 20-tumshjul?

Schwalbe Marathon Winter finns i 20" något annat har jag inte hittat, men jag är nöjd med mina. Rullar andra vintern på dom nu.

Markus F skrev:
> Ja då så. Inga Hakka 300 man man tar vad man
> haver.
> http://cyclecomponents.se/1/sv/artiklar/schwalbe-m
> arathon-winter-20x160.html
> Bara att montera så får vi en rättvis
> jämförelse.

Låter bra med en jämförelse. Tror dom har olika underlag som dom passar bäst på, marathon däcket har inte så djupt mönster så snömodd är inte alltid så skoj men isgreppet är riktigt bra.

Som admin: FFsimon är välkommen att kontakta jomper om annonsering, precis som alla andra yrkespersoner i branschen. Dina inlägg är redigerade.

Personligen: När jag var i Holland slogs jag av vilken hemsk ålderdomlig geometri samtliga cyklar har. Funkar så klart fin-fint att glida runt på men så fort man kom till minsta motlut var det kört, går inte att få ned kraft i pedalerna. Om det blir en shoot-out hoppas jag Västerbron och/eller Götgatsbacken är med! :D

Stor eloge dock att få ut Markus ur gömmorna! Hurra!

Det här kan bli spännande! Jag kan gå ned till grusvägen vid Årstaviken och ropa något uppmuntrande på Flams.

the_TnT skrev:

> Personligen: När jag var i Holland ...

> så fort man kom till minsta motlut...

har de verkligen motlut i holland?

the_TnT skrev:
> om det blir en shoot-out hoppas jag Västerbron
> och/eller Götgatsbacken är med! :D

Man kan förlänga den tänkta banan en aning och ta sig uppför Sjöviksbacken. Den är lagom seg.

actionbent skrev:

> Tror dom har
> olika underlag som dom passar bäst på, marathon
> däcket har inte så djupt mönster så snömodd
> är inte alltid så skoj men isgreppet är riktigt
> bra.

Jaha. Så synd att snömodd är en ganska vanlig företeelse där jag bor.
Angående bansträckning så räcker nog uppförsbackarna från Årstaviken med nuvarande underlag.

rikard skrev:
> har de verkligen motlut i holland?

De har ett väldigt platt landskap men en hel del viadukter och andra branta broar längs med cykelbanorna. Men i jämförelse med Västerbron och Götgatsbacken är de inte ens värda att nämna (precis som Västerbron och Götgatsbacken inte är värda att nämna om man cyklar asfalt i Åre). :)

the_TnT skrev:
> Stor eloge dock att få ut Markus ur gömmorna!
> Hurra!
+1!

Tillbaka
Topp