Fast kom igen. Jag tycker trådskaparens tips, med vissa av de tillägg som gjorts av mig och andra, är vettiga för att fotografera CYKELN. Det rör en produktbild för att presentera en komplett cykel, inte ett konstnärligt verk eller något sådant. Dirthojen Flippad länkar t ex hade jag inte köpt (om dirt nu intresserat mig) eftersom det första jag tänker på är att den är utsatt för en ganska hård miljö (cyklad i närheten av saltvatten, elakt elakt för lager etc).
Det är klart att man kan göra riktigt snygga fotokompositioner med en cykel i mitten, men det är ju inte det tråden rör. Nu gällde det väl att ta en tydlig, beskrivande bild för att visa upp vad man har, vilket oftast innefattar komponenter etc. NOX-fotot är skitsnyggt, men jag kan inte se vad en enda komponent är utöver ramen och att gaffeln är en MZ.
Det är ju viss skillnad på studio/produktfoto och "konstfoto", det ena fyller ett syfte (att exponera en produkt) och det andra offrar tydlighet för att göra det mer tilltalande för ögat..