Så oerhört trött på punktering

Allroad

Aktiv medlem
Så vad gör man åt detta? Är nu inne på min 3'e punktering på drygt en månads tid. Finns det något man kan göra åt detta eller är det bara att knyta näven och stoppa ner den i fickan igen?

Har ju mer eller mindre blivit tvungen att bunkra upp med slang/rep-kit på jobbet inför nästa punka..

Senast ändrad:
Screenshot_20181110-190432_Ghostery.jpg

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/stans-no-tubes-race-sealant/rp-prod152392

Om du inte orkar meka med tubeless fullt ut kan du se till att skaffa en slang där ventilen går att ta loss och så sprutar du in lite stans i slangen med en spruta.

Pumpa hårdare? Bra råd generellt.

Eller kolla om det är fel på fälg eller däck? Blir det hål på olika ställe varje gång?

Men hur gör man när man måste byta till vinterdäck, faller inte hela den idén då eller måste man göra om allt gegg igen? Antar att det är som punktering på burk för bil, dvs däckmonterarnas värsta vän?

Vilken slags cykling och hur långt? Jag har inte haft en enda i år, fast då har jag visserligen inte cyklat så mycket, kanske bara 300 mil. Men jag brukar inte få särskilt många punkteringar per år även när jag kör längre. Kör på Conti GP4000s och 4-Season, pumpar till 7 bar.

Du gör som ovan nämnde. Så sjukt simpelt, eftersom du är erfaren slangbytare behöver du inte oroa dig att inte få ihop det.

Köp en tubeless sealant, själv kör jag Orangeseal endurance, grymt bra, fått pyss flera gånger, men bara trampa vidare o se glad ut, så tätar den av sig självt.

Du behöver ha ett bra o tätt fälgband, eltejp går utmärkt, se bara till o köpa en som är 1mm bredare än innerbredden på fälgen.

Sen behöver du tubeless ventiler.

Alla däck och fälg går att köra TL, tubeless, men däck som är anpassade för TL har en annan vulkning så dom tätar lättare.

Finns ton med guider på youtube för att konvertera från slang till slanglöst.

Hade allt mellan 4-12 punkteringar per år, nog haft 10på bilen sen ja köpte den för 4år sen så jag har en förbannelse eller någe skit över mig.. nu med TL på cykeln har jag aldrig behövt stanna för punka.

Kanske kostar dig runt 300-350kr men det är ju snabb intjänat.

Prova lägre däck tryck eller däck med aning mer mönster om du inte orkar punka.

Punkare du på pendlingen? På vanliga vägar?
Antingen har du nåt bös/ fel på däcken eller för smala/ tunna däck för underlaget.

/T

Se dig för var du sätter fötterna. Kör inte me tunna sommardäck. Gör ren däcken efter varje tur så att inge grus sitter fast i däcken. Tvärnita så fort du hör/känner rytmiskt oljud från nåt däck för då har du säkert nåt som fastnat i däcket och kommer ge dig punka om du inte tar bort det direkt. Offra en bärs till punkagudarna med jämna mellanrum och be en bön innan varje tur typ. Lycka till nu!

Jag pendlar ca 1,9 mil per dag och cyklar bara genom sthlm city, framdäcken fick jag punka på 1 gång och veckan efter det blev lagat så fick jag punka på bakdäcket, bytte slang och fick punka igen men dagen efter och då visade det sig att det var ett halvt häftstift som satt sig precis mellan mönstret på däcket och tryckt sig genom gummit och orsakat hål på slangen. Så där var det ju mitt egna fel, den här gången har jag inte kollat vad som orsakat felet men kan ju tycka att det verkar jävla konstigt att man får punka så ofta. Nog för att det är mycket skräp på vägarna, tjejen får inte punka alls men hon åker förvisso annan väg.

Har 42-622 Contidäck på hojen och de pumpas med ca 4 bar.

Får nog kika på det där med tubeless :)

Jag har punkat bilen 2ggr sen jag slutade köpa beggade däck på bilskroten. Typ 25år. Om ni punkar allt ni tittar på så ska ni kanske inte ge andra råd.

Edit. Jag menar bara: Kör gärna tl men tro fan man kan köra med slang utan att punka.

Senast ändrad:
shro0maz sa:
Du gör som ovan nämnde. Så sjukt simpelt, eftersom du är erfaren slangbytare behöver du inte oroa dig att inte få ihop det.

Köp en tubeless sealant, själv kör jag Orangeseal endurance, grymt bra, fått pyss flera gånger, men bara trampa vidare o se glad ut, så tätar den av sig självt.

Du behöver ha ett bra o tätt fälgband, eltejp går utmärkt, se bara till o köpa en som är 1mm bredare än innerbredden på fälgen.

Alla däck och fälg går att köra TL, tubeless, men däck som är anpassade för TL har en annan vulkning så dom tätar lättare.

Hade allt mellan 4-12 punkteringar per år, nog haft 10på bilen sen ja köpte den för 4år sen så jag har en förbannelse eller någe skit över mig.. nu med TL på cykeln har jag aldrig behövt stanna för punka.

Tack för tipset!

Hur gör man när man behöver byta däck beroende på säsong, gör man bara om proceduren då? Ang däcktrycket så trodde jag att man skulle pumpa hårt för att slippa punka? Men logiken kanske säger något annat.

Köp Schwalbe Marathon Supreme TL och glöm allt vad punkteringar heter. Jag har noterat att jag har fått några hål som har tätats av vätskan, inget jag har märkt av mer än att man kan behöva pumpa lite ibland.

izar sa:
Köp Schwalbe Marathon Supreme TL och glöm allt vad punkteringar heter. Jag har noterat att jag har fått några hål som har tätats av vätskan, inget jag har märkt av mer än att man kan behöva pumpa lite ibland.

+1
Pendlat på dessa dagligen i två år (undantaget dubbsäsong) utan någon på punka.
Körde 4 Seasons innan vilket också funkade bra, kanske en punka eller två om året, men 42mm-däcken är mycket bekvämare och känns lika snabba.
Utöver detta pendlat på Schwalbe G-One vilka är bra däck men slits för fort för att användas vid pendling, sen har jag kört en sväng på Compass Bon Jon Pass (slanglöst) men de krävde pumpning med några dagars mellanrum och punkterade lite för ofta.

Allroad sa:
shro0maz sa:

Tack för tipset!

Hur gör man när man behöver byta däck beroende på säsong, gör man bara om proceduren då? Ang däcktrycket så trodde jag att man skulle pumpa hårt för att slippa punka? Men logiken kanske säger något annat.

Du byter som vanligt, kräng av ena sidan o sug upp vätskan med något, går att återanvända. Rekomendationen på just orange seal tror jag är att byta varje 6månader. Har aldrig gjort det utan skruvat av ventilmunstycket och klämt i en skvätt någon gång då och då, jag kör ca 150ml per däck på mina 29x2.6 vilket är lite mer än vad som står, men better safe then sorry.

Annars byter du bara däck som vanligt. Dock när du sätter på dom får du klämma på en sida ordentligt ( i alla fall me sketna schwalbe däcken) sen fylla i luft så det ploppar ut som med bildäck, kolla yourube, är enklast! Där finns allt man behöver veta :)

Pfaff sa:
Havoc 5 sa:
Ja. Conti 4season är fan helt makalösa.
Alltså, GÅR det ens att få punkis på dessa?

Jag har fått punka på 4seasons. Däremot inte på GP4000etc...

Jo, GP 4000 är också vassa.
Använder alltid dessa under sommaren fast på grusrundor och under vintern kör jag 4 seasons (25mm).
Har faktiskt aldrig fått nån punka på dem fast då kör jag och andra sidan inte skitmycket på dem heller (pendlar inte tex).

IMHO så funkar väl GP4000SII ungefär som de flesta andra däck.
Men det var väl fjorton dagar sedan det regnade (det brukar ju alltid vara regnigt och mörkt när man punkar :-) ) så högen med punkade pendlarslangar för lagning är inte så stor ännu :-)

Pirelli verkar ha släppt ett monster i Cinturato.
(Men så omständigt är det ju inte att slänga i ny slang. Det svåraste är ju nästan att hitta något att hänga upp cykeln på så man inte behöver smutsa ner kedja och cage...)

Jack Brown blue 33mm har jag kört en säsong med utan punka vilket är bättre än vad jag lyckats med när jag kört gp4s eller gp4ks2. Jag har plockat en del vassa saker ur slitbanan och bakdäcket börjar få ganska många sår efter 300 mil så byter kanske bakdäcket till nästa säsong.

Bilagor

• IMG_20180326_003244_533.jpg
    IMG_20180326_003244_533.jpg
    656.2 KB · Besök: 73
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:
Punkteringar tillhör väl 1800-talet?
Fick punktering på bilen till och med i somras.
Men så har du inte en halvliter Stan's i bildäcken heller...

Nä... hade inte iofs punkat bilen sedan tidigt 90-tal så händer det var 25 e år så är det väl oki..

25 år! Det var illa! Min senaste var i Filipstad 1982.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:

Nä... hade inte iofs punkat bilen sedan tidigt 90-tal så händer det var 25 e år så är det väl oki..

Riktiga amatörer!! 2018 är första året jag inte fått punka på bilen, men fortfarande chans på o spräcka årets nolla!!

Hade nog 6 eller 8 punkor på bilen förra året?, två gånger fick jag skruv i däcksidan, så nytt bakdäck två ggr.. 2400kr/st yeeeey.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:

?? Skönt! Fast du vet väl vad som händer om man jinxar?

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:

Simultanpunka på 7 hjul samtidigt? (Bilens 4+reserv+cykeln i skuffen) ?

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:

Antagligen.... cyklade med en som ibland är på forat och han påpekade att han inte haft en punka på lvg på 10 år. Gissa vad som hände 20 minuter senare....

Inte skrockfull, men hyser viss respekt för karma...

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:

Antagligen.... cyklade med en som ibland är på forat och han påpekade att han inte haft en punka på lvg på 10 år. Gissa vad som hände 20 minuter senare....

Inte skrockfull, men hyser viss respekt för karma...

Då är det dax för en Karma Bell!

8DAE47C8-090B-484D-BB11-F126DBE1BD73.jpeg

shro0maz sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Fältprästen sa:
Riktiga amatörer!! 2018 är första året jag inte fått punka på bilen, men fortfarande chans på o spräcka årets nolla!!
Hade nog 6 eller 8 punkor på bilen förra året?, två gånger fick jag skruv i däcksidan, så nytt bakdäck två ggr.. 2400kr/st yeeeey.
Äh... Superlim fixar skärsåren i däcken.

Tillbaka
Topp