Så oerhört trött på punktering

Jag kör med en en gammal uppskuren slang som extra skydd mellan slangen och däcket, har gått från över 10 punkteringar per år till 1-2 per år. Lite bökigt att få på däck och slang men det är värt.

De punkteringar jag fått på senare år är oftast genomslagspunkteringar i mörker när man inte ser en grop i asfalten eller någon kant pga vägarbeten.

Ska man peta in såntdär jox i däcken så kan man ju lika gärna köpa ett par bombsäkra däck (a'la Cinturato eller Comtura Trio) för det lär ju inte rulla lättare med inlägg...

Bengt-re sa:
Antagligen.... cyklade med en som ibland är på forat och han påpekade att han inte haft en punka på lvg på 10 år. Gissa vad som hände 20 minuter senare....

Inte skrockfull, men hyser viss respekt för karma...

Tänkte skriva här igår att jag inte haft en punktering på 10 års jobbpendlande, men avstod efter att jag läst ditt inlägg.

Gissa vad som hänt när jag kom ut till cykeln efter jobbet... Punktering så klart, lite luft kvar i däcket så kom ett par kilometer, sedan var det bara att låsa fast den och ta tunnelbanan hem...

och jag hängde på slang o verktygskitet och tog med en pump på fin-cx'en/-pendlaren efter att ha läst den här tråden.
Men fulracern/-pendlaren går med Durano+, det däcket lär överleva apokalypsen, så där behövs fan inget reservdelskit.

Nå ja, det var faktiskt pyspunka på den cykeln jag har stående i Bohuslän när jag tog fram den i torsdags. Men den är skodd med nån sorts Vittoria-däck som levt ett hårt liv, så det räknas liksom inte. ?
Hade aldrig hänt med GP4etc.

emmer sa:
Ska man peta in såntdär jox i däcken så kan man ju lika gärna köpa ett par bombsäkra däck (a'la Cinturato eller Comtura Trio) för det lär ju inte rulla lättare med inlägg...

Well, det finns två skolor. Vissa kör med bombsäkra däck (durano plus bl.a. och andra kör med räserdäck med inlägg.

Och så jag, som körde gp4s2 och lyckades få dubbelpunktering när jag var ute och hojade med en kollega.

DanielS sa:
Bengt-re sa:
Antagligen.... cyklade med en som ibland är på forat och han påpekade att han inte haft en punka på lvg på 10 år. Gissa vad som hände 20 minuter senare....

Inte skrockfull, men hyser viss respekt för karma...

Tänkte skriva här igår att jag inte haft en punktering på 10 års jobbpendlande, men avstod efter att jag läst ditt inlägg.

Gissa vad som hänt när jag kom ut till cykeln efter jobbet... Punktering så klart, lite luft kvar i däcket så kom ett par kilometer, sedan var det bara att låsa fast den och ta tunnelbanan hem...

Karma är hård...

Å så var det punka-tisdag. 5'e punkan på en månad. Nu tror jag iaf att jag blivit kvitt problemet då jag av en slump vid monteringen av hjulet hittade en metallflisa snyggt inkilad i mönstret på däcket. Såg ingenting från insidan trots att jag finkammade den och lyste med ficklampa, fan vände till och med in och ut på däcket för att försöka hitta något.

Nog för att laga punka bringar barndomsminnen men det lutar nu allt mer åt tubeless. Stockholm är en jävla skitig stad, bleknar i renlighet med andra Europeiska städer.

Fältprästen sa:
Allroad sa:
Såg ingenting från insidan trots att jag finkammade den och lyste med ficklampa, fan vände till och med in och ut på däcket för att försöka hitta något.
Kände du med fingertopparna också? Det brukar vara bättre än att bara titta.

Först så körde jag med en stor sked för att se om den fastnade i något men utan lycka (det funkade på det andra däcket förut då jag fann ett halvt häftstift) och lite för att gardera så man inte skär sig på något men sen kände jag efter med händerna också dock med handskar.

Om du verkligen ska känna något får du ta av handskarna. Lämpligtvis gör du först en okulär besiktning, sen känner du försiktigt med fingertopparna. Man kan ha extrem otur och punka ofta, men oftast beror det på dåliga/olämpliga däck, att något sitter kvar i däcket eller att det finns mekanisk nötning någonstans. Tubeless behövs inte för pendling.

Bele sa:
Om du verkligen ska känna något får du ta av handskarna. Lämpligtvis gör du först en okulär besiktning, sen känner du försiktigt med fingertopparna. Man kan ha extrem otur och punka ofta, men oftast beror det på dåliga/olämpliga däck, att något sitter kvar i däcket eller att det finns mekanisk nötning någonstans. Tubeless behövs inte för pendling.

Cykel behövs inte för pendling

#1725 sa:
Får man skruv i däckssidorna 2 gånger samma sommar skulle jag undra över vem man blivit osams med?

Tyvärr ingen, men 99% säker att det var när jag slängde skräp på tippen, 5 st som jobbar där men nötterna sitter på sina feta arslen o glor istället för o hålla rent på backen, dom har ju till o med traktor fan med borste på att använda.. men neeeeh, sitta o pilla röv o glo är bättre verkar det som.

Ska jag vara helt korrekt gick en av skruvarna in i slitbanan och ut genom sidan, 275/30 bak så lyckas ju träffa allt me dom där breda asen till däck?

shro0maz sa:
men 99% säker att det var när jag slängde skräp på tippen, 5 st som jobbar där men nötterna sitter på sina feta arslen o glor istället för o hålla rent på backen, dom har ju till o med traktor fan med borste på att använda.. men neeeeh, sitta o pilla röv o glo är bättre verkar det som.
Dom har säkerligen dagliga rutiner så om du kunde tänka dig att anpassa dig istället för att bara vara kränkt så kan du åka dit efter dagliga städningen och innan alla jävla slarvpellar varit där och kastat skit högt och lågt över allt som vore dom gödselspridare...

Seså..

Bilagor

• dmah4.jpg
    dmah4.jpg
    25.9 KB · Besök: 53
Att känna med fingertopparna är enda säkra. Haft två punka på 50 mil sedan jag började pendla igen. Andra var samma minimala glasbit som stack ut 0,5 mm på insidan. Sån där härlig puspunka som man märker i cykelrummet med tight om tid att hämta på dagis som ligger 50-55 minuter bort.

emmer sa:
shro0maz sa:
men 99% säker att det var när jag slängde skräp på tippen, 5 st som jobbar där men nötterna sitter på sina feta arslen o glor istället för o hålla rent på backen, dom har ju till o med traktor fan med borste på att använda.. men neeeeh, sitta o pilla röv o glo är bättre verkar det som.
Dom har säkerligen dagliga rutiner så om du kunde tänka dig att anpassa dig istället för att bara vara kränkt så kan du åka dit efter dagliga städningen och innan alla jävla slarvpellar varit där och kastat skit högt och lågt över allt som vore dom gödselspridare...

Haha, kanske. Nu är jag på tippen o slänger skräp 1-3ggr/veckan o 99 av 100ggr sitter folket o glor, ibland reser dom sig o kollar vad man slänger.. men går illa kvickt och sätter sig igen. Om nötterna hade jobbat när dom va på jobbet kunde jag gjort någe roligare för dom 5.5-6k det kostat bara dom två däcken.. men är väl att förvänta sig när det inte är samhällets IQ-reserver som blir placerade där av komunen direkt..

Slanglöst, rekommenderas det löst fälgband/tejp eller sån med ventilen redan förmonterad? Joe's t ex är ju med allt i ett redan. Kluven vad man ska satsa på. Hur viktigt är det att man får rätt bredd på bandet/tejpen? Mätte 19mm i innermått mellan väggarna på fälgen, då är det 19mm band/tejp som gäller?

Senast ändrad:
Allroad sa:
Slanglöst, rekommenderas det löst fälgband/tejp eller sån med ventilen redan förmonterad? Joe's t ex är ju med allt i ett redan. Kluven vad man ska satsa på. Hur viktigt är det att man får rätt bredd på bandet/tejpen? Mätte 19mm i innermått mellan väggarna på fälgen, då är det 19mm band/tejp som gäller?

Först och främst får du kolla upp att både däck och fälg är anpassade för slanglöst, detta för att det ska täta ordentligt och att däckskanten inte ska hoppa av, inåt eller utåt.
När det kommer till tejp så har jag själv bara använt tejp med lös ventil. Bredden ska vara några mm bredare än innermåttet hos fälgen för att den ska komma upp över klackarna som däckskanten vilar på även när tejpen är nedtryckt i mitten av fälgbanan vid ekerhålen.
felgenband_12mm_en.jpg

Jag har pendlat genom Stockholm året runt i fyra år nu – från Skanstull till Danderyd och tillbaka – utan en enda punka (peppar, peppar). Har det klargjorts vad TS kör på för däck?

emilh sa:
Allroad sa:

Först och främst får du kolla upp att både däck och fälg är anpassade för slanglöst, detta för att det ska täta ordentligt och att däckskanten inte ska hoppa av, inåt eller utåt.
När det kommer till tejp så har jag själv bara använt tejp med lös ventil. Bredden ska vara några mm bredare än innermåttet hos fälgen för att den ska komma upp över klackarna som däckskanten vilar på även när tejpen är nedtryckt i mitten av fälgbanan vid ekerhålen.

Fast som jag förstått det så går det att konvertera traditionella setuper till slanglöst?

Båda är byggda på samma sätt med extra gummi under slitbanan. Men just nu tror jag conti har bättre mönster för blöta löv och grus medan schwalbe kommer vara bättre på ren asfalt/hårdpackat.

Jag är lite skeptisk till Schwalbes däck. Jag har haft ett, och använder ytterligare ett. När däcken är nya blir det inga punkteringar. Men däcken har en konstruktion som gör att grus och småsten biter sig kvar, och äter sig genom däcket, och till slut efter en lång tid ger en punktering. Sedan är det bara att kassera däcket även om det återstår mycket av det. Jag har inspekterat mina däck, och dom blir helt perforerade av grus. Ett av däcken hade flera hundra gruskorn och småsten insprängda i däcken, på väg mot slangen.
Men det är min erfarenhet, andra har kanske bättre erfarenhet!?

Peth sa:
Jag har pendlat genom Stockholm året runt i fyra år nu – från Skanstull till Danderyd och tillbaka – utan en enda punka (peppar, peppar). Har det klargjorts vad TS kör på för däck?

Nu har jag kollat upp det. Däcken är av märket IMPAC och modellen heter tydligen tourpac, något no-name kinaskit? Med tanke på att det är en DBS Allroad 7 som kostade 2999kr på XXL så är det väl kanske inte så förvånande att punkan infinner sig.

Bilagor

• 20181115_173155.jpg
    20181115_173155.jpg
    119.2 KB · Besök: 76
Skulle aldrig skrivit i den här tråden. Igår andra pys-punkan på en månad efter 10 års pendling utan incidenter. Den här gången med Schwalbe Marathon Winter. Det är ju ett lite ökänt däck verkar det som... Hålet i slangen var i dubb-banan men jag undersökte däcket noga och kunde inte hitta något trasigt eller vasst på insidan.

Såg ut som hålet var mitt i ett spår efter ett "tvärgående veck" (syntes enbart efter slipning med lite sandpapper på slagen) vilket skulle kunna tyda på genomslag vid någon grop i vägen eller liknande? Tycker det finns en del luriga hål och kanter i cykelbanan på sina ställen... Kan också bara varit sliten slang, den har ju några år på nacken och kändes lite torr.

Ska skrota mina 4000S II.. Värdelösa punkteringsdäck!

Funderar på och köpa 4 Season istället då det har dubbelt skydd, men hur funkar den på snövägar? Inget att rekommendera vintertid kanske?

SimplexS4 sa:
Ska skrota mina 4000S II.. Värdelösa punkteringsdäck!

Funderar på och köpa 4 Season istället då det har dubbelt skydd, men hur funkar den på snövägar? Inget att rekommendera vintertid kanske?

Nä. Rätt halt, men bättre än de flesta andra släta däcken. Gp4ks2 är naturligtvis mer lättpunkade än gp4s, men visst är det skillnad i rullet. Det går btw bra att punka gp4s också....

Bilagor

• IMG_20170914_063254_960.jpg
    IMG_20170914_063254_960.jpg
    650.7 KB · Besök: 48
Jag pendlar med CX 32 km varje dag. Har inte haft en punktering på ett par år trots att del av turen går genom centrala Göteborg och över Avenyn. Lösningen för mig är Schwalbe Marathon Plus (25 mm). De har en inbyggd skumgummikärna som skyddar slangen. DESSUTOM har jag lagt in en extra remsa med punkteringsskydd ovanpå slangen. Tämligen trögt att cykla jmf med t ex GPS 4000II, men känslan av att vara 99.9 % säker på att inte ha eller få punktering är oslagbar. Kika på Schwalbes reklamfilm för däcket där de cyklar genom häftstift och krossat glas:

Tillbaka
Topp