Så trött på pendlarslitage! Hur gör ni?

eirisch

Aktiv medlem
Nu börjar jag bli trött!

Trots ett fiffigt roterande system av slitdelar från skogscykeln (den sköts fint och slits på ett normald sätt) till pendlarcykeln så är det tidskrävande och lite kostsamt (jag vet, det är nog billigt i jämförelse med bil) att hålla cyklarna i rullning. Särskilt otacksamt är det att lägga pengar på en sliten gammal pendlarcykel.

Ett evigt smörjande och mekande att hålla v-bromsar i skick och växlarna i rörelse i slask och sörja!
Jag börjar tröttna på all smuts och slitage. Jag kommer bara 400 mil på en deore-kasett med medelmåttigt underhåll, dvs mindre än ett år med bara 5km till jobbet och ytterligare 6km för att hitta på andra saker på helgen.

Ni som skaffat navväxel och skivbromsar, hur stor del av era bekymmer är ur världen?
Ni som håller fast vid klassiska växlar och bromsar, tjänar ni på att t.ex. flitigt tvätta drivlinor hysteriskt regelbundet? Vill liksom inte röra vid min smutsiga pendlare... borde kanske hyra in RUT?

Senast ändrad:
Jag upplevde en stor förbättring när jag fixade skivbromsar till pendelhojen, jag behöver sällan eller aldrig bry mej om bromsarna.
Jag har bytt klossar 1 gång på typ 3-4 år och vajrar kanske 2 gånger.
Jag har mekaniska skivbromsar BBB7 funkar i ur och skur, enkla att justera.

drivpaketet däremot slits fort, det är nog salt och slask som äter upp kedja och drev, men man får nog gilla läget helt enkelt...

Jag brukar köpa kassett/kedja ihop från Bike-discount:
http://www.bike-discount.de/shop/k667/a28685/pc-971-chain-pg-980-cassette-11-32.html
dom brukar ha ganska bra priser.

Det blir ju såklart rejält dyrare när man måste köpa framklingor också.

Hydrauliska skivbromsar och normalt underhåll på drivlinan har underlättat min vinter. Nu har det inte varit så mycket slask just denna vintern här men allt har fungerat toppen. Fryser växlarna skiter jag i att växla, då har man ju en SS..

Äsch, hur svårt ska det vara?

jag håller med om att bromsklossarna går åt fort men drivlinan har jag lyckats få hålla i 2½ år nu, jag tror att mycket beror på skärmar med rejäl ego- och kompislapp.

tvättar den två-tre gånger per vinter och någon gång på sommaren då den går som fulcross.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> jag håller med om att bromsklossarna går åt
> fort men drivlinan har jag lyckats få hålla i
> 2½ år nu, jag tror att mycket beror på skärmar
> med rejäl ego- och kompislapp.
>
> tvättar den två-tre gånger per vinter och
> någon gång på sommaren då den går som
> fulcross.

Har inte sett på egolappen på det sättet förut, men du har rätt. Det borde stoppa mycket av slitagböset, som vi säger i Mullsjö!

mattel skrev:
> jag tror att mycket beror på skärmar
> med rejäl ego- och kompislapp.

+1

Gjorde nya fina lappar av IKEAs mjuka skärbräda igår som popnitades fast i biltemaskärmarna.
<3 Sååå vackert! <3

bjorre skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ignorerar det.
>
> +1

+1

Min vinterpendlare är så ruskigt ful och sliten att jag skäms. Men den fungerar.

På sommaren finpendlar jag med racer och fin MTB.

bjorre skrev:
> Singlespeed är väl en jävligt pissig lösning
> på ett icke-problem?

Det är en livsstil.

Senast ändrad:
bjorre skrev:
> Växlar är väl en jävligt pissig lösning
> på ett icke-problem?

Japp.

Fikasvettot skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Singlespeed är väl en jävligt pissig
> lösning
> > på ett icke-problem?
>
> Det är en livsstil.

Jag tror de just kissade på din livsstil, sorry :)

Jag började pendla i höstas, och det blev inget i vintras.

Jag tror att vevlagret är slut, trots att cykeln inte gått så många mil. Det skorrar rejält när jag trycker på lite.

Annars är det väl bromsklossarna som slits snabbt, och så denna justering av vajrarna som man måste göra när det inte funkar riktigt.

Egolapp av colaflaska. Kompislapp likaså. Funkar väldigt bra. Borrade hål i stänkskärmarna och några buntband senare så var det klart.

Jag har carbon drive på min Schindelhauer SS, har iof bara haft den i ett år, men frågan är hur länge carbon driven håller. Det är kladdfritt och underhållsfritt, bara se till att spänningen är ok på remmen.

Någon annan som kört slut på rem och kuggar?

Skivbromsar och inomhusförvaring håller mina cyklar i bra skick. Sen är det visserligen väldigt torrt här på vintern för det är sällan runt nollan.

Jag har en pendlare med navväxel och rullbromsar, funkar ganska bra.

Först ska jag nämna att jag pendlar ca 35 km per vardag året om i Stockholm. Det blir mycket slask, salt och skit.

Navväxel är OK även om växelvajern behöver smörjas två gånger per år. Rohloff skulle sitta fint överallt utom i plånboken.

Rullbromsar är oproblematiskt, funkar hela tiden utan annan skötsel än att pytsa in lite Shimano bromsfett i "trumman" någon gång per år. Jag har aldrig hört att någon har slitit ut en modern rullbroms, men det har säkert hänt. Jag har ingen erfarenhet av skivbromsar så jag kan inte jämföra.

Ett litet tips är att skaffa ett kedjeskydd som heter Chainglider. Googla namnet och du skall finna skyddet. Skyddet är väldigt effektivt och funkar riktigt bra. Du kan dock inte ha någon form av bashguard eller liknande. Tänk också på att smörja kedjan med jämna mellanrum.

Sist men inte minst, kolla att du har en godtagbar kedjelinje! Sned kedjelinje i kombination med salt och skit äter kedjor och drev.

Tillbaka
Topp