Sabbade kedjekransar..

CrilleJ

Ny medlem
Sabbade kedjekransar..
Kom precis hem efter en kvällstur som medförde att lyckades trycka till de främre kedjekransarna såpass illa att det nästan bara går att ligga på den minsta kransen. Räcker det att byta dom två trasiga eller bör man byta alla samtidigt?

Sabbade kedjekransar..
Om du lyckas rikta till de böjda dreven så behöver du inte köpa några nya alls. Annars byter man bara de drev som är slitna/trasiga (if it ain't broken, don't fix it). Om inte alla är slitna, för då är det oftast billigare att köpa ett nytt vevparti.

Sabbade kedjekransar..
Kan ju alltid prova att banka dom rätt men det känns lite osäkert. Sportex meckaren första ord var "Oj, det här blir dyrt" och räknade att det skulle ligga mellan 1500-2000 spänn för att fixa till det. "Man måste byta alla tre kransar samtidigt", sa han. En tredjedel av cykelns nypris..

Litar inte på honom helt eftersom jag är nybörjare. Är det svårt att fixa själv?

Sabbade kedjekransar..
Nä. Byta vevparti kostar vevpartiet plus en vevarmsavdragare (om du inte känner nån som har en sån). Bytet är väldigt enkelt.

Sabbade kedjekransar..
Det är enkelt att byta själv.

1500-2000 låter galet dyrt. Vad är det för vevparti? Är det specialgrejor kanske?

Lillklingan är bökigast att byta eftersom du då måste ta av vevarmen. Men är den inte utsliten finns det, som BFS skrev, ingen anledning att byta ut den.

Sabbade kedjekransar..
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är enkelt att byta själv.
>
> 1500-2000 låter galet dyrt. Vad är det för
> vevparti? Är det specialgrejor kanske?
>
> Lillklingan är bökigast att byta eftersom du då
> måste ta av vevarmen. Men är den inte utsliten
> finns det, som BFS skrev, ingen anledning att byta
> ut den.

Nä nä, han menade att det skulle kosta det för att byta ut tre kedjekransar..Inget vevparti alltså och framför allt inga specialgrejer på en Cresent Edge. Jag kände på mig att han försökte blåsa mig.

Eftersom det bara är dom två yttersta kransarna som är skadade borde det kanske räcka att byta dom då. Det är en djungel med olika kransar. Hur tar jag reda på det jag behöver ha för att kunna beställa dessa två klingor?

Tillbaka
Topp