Sabotage i Sandsjöbacka

• Trådstartare Trådstartare LOK
  • Start datum Start datum
Sabotage i Sandsjöbacka
Hade aldrig gissat på något annat är cykelhinder om jag sett dylika stolpar i terrängen. Om man lyckats ta sig över stock och sten till fots så är det inte troligt att man behöver en stolpe för att ta sig upp på en spång. Minimal hjälp för en brukargrupp som skapar stor olägenhet för en annan, då har man inte vägt olika intressen mot varandra.

Är jag konspiratorisk när jag tycker att det låter som en efterhandskonstruktion att syftet med stolparna skulle vara något annat än cykelhinder?

Hursomhelst, mycket bra initiativ av TS!

Sabotage i Sandsjöbacka
mikaeljc sa:
Hade aldrig gissat på något annat är cykelhinder om jag sett dylika stolpar i terrängen. Om man lyckats ta sig över stock och sten till fots så är det inte troligt att man behöver en stolpe för att ta sig upp på en spång. Minimal hjälp för en brukargrupp som skapar stor olägenhet för en annan, då har man inte vägt olika intressen mot varandra.

Är jag konspiratorisk när jag tycker att det låter som en efterhandskonstruktion att syftet med stolparna skulle vara något annat än cykelhinder?

Hursomhelst, mycket bra initiativ av TS!
Kan ju vara olika viljor inom samma organisation också :-)

Sabotage i Sandsjöbacka
Cykla kan vi göra intill! Alla måste kunna få använda spången och det är såklart inte ok att såga ner något!

Jag bor i sandsjöbacka och jobbar som snickare. Jag kommer gärna med och hjälper till att bygga alternativa vägar åt olika sätt att ta sig fram på.

Sabotage i Sandsjöbacka
Clinger sa:
Cykla kan vi göra intill! Alla måste kunna få använda spången och det är såklart inte ok att såga ner något!

Jag bor i sandsjöbacka och jobbar som snickare. Jag kommer gärna med och hjälper till att bygga alternativa vägar åt olika sätt att ta sig fram på.
Synd att cykla bredvid och slita på mjuk mark istället för att hitta en bättre lösning som gör att alla kan använda spången.

Sabotage i Sandsjöbacka
Jag tolkade också de där som cykelhinder när jag såg dem första gången. Oavsett vad avsikten var.
Att cykla bredvid spången ger ju ökat slitage, och är på vissa håll i sandsjöbacka omöjligt då det snarare är en bro över ett träsk det handlar om.
Med det sagt skulle jag aldrig få för mig att såga av något. Men utformningen är olycklig. Jag håller tummarna för att dialogen med gsc blir givande och att en bättre lösning hittas.

Sabotage i Sandsjöbacka
Rattnalle sa:
Clinger sa:

Synd att cykla bredvid och slita på mjuk mark istället för att hitta en bättre lösning som gör att alla kan använda spången.

De får väl anlägga dubbla spångar (spänger?) i hela området (där det är fysiskt möjligt alltså) så kan fotfolket använda den ena och hjulfolket den andra.

Sabotage i Sandsjöbacka
cykla bredvid!? spängerna finns väl för att skydda den känsliga marken.

I vättlefjäll har de en del nybyggda spänger med tre brädor i bredd, nät på, samt t om avrundade kanter om det är olika nivå på dem. Fantastiskt lyxigt. Dock har de satt sådana här stolpar i precis styrhöjd där också.

Sabotage i Sandsjöbacka
Rattnalle sa:
Clinger sa:

Självklart.. Gick lite fort där.. Man får ju så klart fixa räcken i höjd som en normal cykel inte hindras av. Klart våra äldre fotgängare ska få ett räcke, men att det sitter lite längre ner! Det är något jag hade kunnat lösa en eftermiddag när det är lite varmare.

Sabotage i Sandsjöbacka
Clinger sa:
Rattnalle sa:
Clinger sa:

Självklart.. Gick lite fort där.. Man får ju så klart fixa räcken i höjd som en normal cykel inte hindras av. Klart våra äldre fotgängare ska få ett räcke, men att det sitter lite längre ner! Det är något jag hade kunnat lösa en eftermiddag när det är lite varmare.

Om det ändå vore räcken... Det är ju bara stolpar.
Enda anledningen jag kan se är att stolparna är ditsatta som hinder. Om det behövts ett räcke så borde det byggds ett räcke.

Sabotage i Sandsjöbacka
pbeijer sa:
Om nu stolpen sitter där för att spången är hal är det väl bättre att man nätar spången så man inte halkar för när man väl kommit upp på spången är det ju flera meter att halka på tills nästa stolpe att hålla sig i./
Instämmer i detta!
Nät borde gagna de flesta om inte alla brukare.

Sabotage i Sandsjöbacka
Lars.E sa:
Om det ändå vore räcken... Det är ju bara stolpar.
Enda anledningen jag kan se är att stolparna är ditsatta som hinder. Om det behövts ett räcke så borde det byggds ett räcke.
Jag har byggt många meter spång (för mtb). En sak kommer jag ihåg rätt tydligt, man kände sig inte sugen på att springa iväg till närmsta farbara väg för att bära fler stolp och bräder. Det är ju inget farligt, det gör bara ont och tar tid, men det kan vara anledning nog att inte vilja bygga räcke i hela spånglängden. Är det dessutom betalt arbete så kan man förstå om beställaren nöjde sig utan räcke.

LOK sa:
Deras viktigaste funktion är att hjälpa de som har lite svårare att gå att ta sig upp en spång. Första steget upp kan vara vanskligt om det är halt på spången och därför har vi valt att sätta en stolpe i varje ända av den.
Skulle vara nån intressant med nån sorts undersökning av om stolparna används till det tänkta ändamålet. :)

Sabotage i Sandsjöbacka
Liten uppdatering från Västkuststiftelsen.

Har nu fått kontakt med Göteborgs Stigcyklister och kommer att träffa dem inom kort.

Sedan får jag lite skamset erkänna att det tydligen - vilket jag faktiskt inte visste - fanns en baktanke att stolparna skulle sänka hastigheten på cyklarna inför upp- och nerkörning från spången. Jag trodde det bara var en bieffekt.

Nu ser jag framåt mot mötet och hoppas att vi hittar många bra lösningar i Sandsjöbacka.

Tack alla som bidragit!

Allt gott! /Linus

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Har nu fått kontakt med Göteborgs Stigcyklister och kommer att träffa dem inom kort.

Sedan får jag lite skamset erkänna att det tydligen - vilket jag faktiskt inte visste - fanns en baktanke att stolparna skulle sänka hastigheten på cyklarna inför upp- och nerkörning från spången. Jag trodde det bara var en bieffekt.

Nu ser jag framåt mot mötet och hoppas att vi hittar många bra lösningar i Sandsjöbacka.

Tack alla som bidragit!

Allt gott! /Linus

Problemet verkar ju vara löst om de är nersågade? Inte för att det var rätt sätt att göra det på. Men försök inte intala oss att de behövs för att gå upp på spången.

Sabotage i Sandsjöbacka
marr sa:
Problemet verkar ju vara löst om de är nersågade?
Nja, inte helt.
De dödsvassa ändarna borde omgående slipas av eller jämnas till, eller allra helst dra upp skiten från grunden, så inte cyklisterna skär upp sina dyra däck, eller rådjuren skadar sina sköra tassar och går hem och glåtel... :-(

56565988.png

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
JTF sa:
marr sa:
Problemet verkar ju vara löst om de är nersågade?
Nja, inte helt.
De dödsvassa ändarna borde omgående slipas av eller jämnas till, eller allra helst dra upp skiten från grunden, så inte cyklisterna skär upp sina dyra däck, eller rådjuren skadar sina sköra tassar och går hem och glåtel... :-(

Rådjurstassar?

Annars får man släpa med sej en HiLift:

Sabotage i Sandsjöbacka
Det är väl inte första gången man tror något om en grupp, i detta fall cyklister, utan att kolla med gruppen själv om det är relevant. "dom däringa cyklisterna cyklar nog långsammare om man sätter upp ett par stolpar"

Nu fanns det ju för en gångs skulle en chef med kunskap och intresse att ta tag i frågan, fantastiskt! Och lycka till med ditt arbete, det verkar vara ett kul jobb dessutom (cykling är nog mindre än 1% av din arbetstid gissar jag:) ). Chefar du i Halland också?

Kan vi drömma om att det blir ett nytt sätt att tänka på cyklister i naturreservat som kan bli ett föredöme i hela landet - det kan ju vara så att man kan visa på både bra dialog och lösningar. Och där cyklister per automatik inte ses som ett problem utan blir en av alla användargrupper. Det här är ju en riktigt bra start!

/A

Sabotage i Sandsjöbacka
lindengbg sa:
Sambal Oelek sa:
marr sa:
Varför behöver man en ledstolpe upp på en 3cm hög spång? Eller i en väldigt väldigt svag kurva?
Det är ju enbart gjort för att hindra cyklister.
ja om man verkligen behöver en ledstång när man är ute på vandring har man nog satsat på fel motionsform :)
Sambal, spot on! Precis min tanke!
Det kanske inte handlar om motion, utan en önskan att komma ut i skog och mark, kanske på ålderns höst och/eller trots ett visst rörelsehinder?Med er argumentation kan man ju lika gärna säga att om man störs av en stolpe på en spång när man är ute och cyklar, kanske man valt fel ställe att cykla på?

Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Tack alla som bidragit!

Allt gott! /Linus

Fantastiskt!
Önskar all välgång i livet Linus! Din attityd i den här tråden ger helt klart karma-poäng :)

Sabotage i Sandsjöbacka
Tack för trevlig feedback! Och ja, Katten, det är ett väldigt roligt jobb med områden från Halmstad till Strömstad plus hela Dalsland. Cykling är inte en stor fråga i dagsläget, men definitionen av friluftsliv förändras och då måste vi fundera på hur vi ska följa med.

Allt gott! /Linus

Senast ändrad:
Sabotage i Sandsjöbacka
LOK sa:

Allt gott! /Linus

Då ställer man sig ju frågan, var det ett problem att man körde för fort på spången, eller försökte man lösa ett problem som inte existerade?
Jag skulle undersöka om problemet faktiskt existerade, och om det är ett inbillat problem så är ju lösningen enkel - sänk stolparna. Den som ev behöver ett handtag för att ta sig upp på spången får säkert lika bra hjälp om stolpen är kortare.
Och om det ÄR ett problem att cyklister kör för fort på spången (problem för vem och vad orsakar problemet?), existerar inte problemet även utanför spången i så fall och hur har man tänkt lösa det där, mer stolpar?
Eller (hemska tanke) hittade man på problemet med att ta sig upp på spången för att nån ville ha en anledning att sätta upp hinder för cyklister?
(Ähh, asfaltera hela leden, så kan man ta sig fram med både rullstol och rullator. Finns det inte lagar om att alla ska samma möjlighet till access? (obs, ironi...))

Sabotage i Sandsjöbacka
...det finns ju vildmarksleden, där har man väl (?) tänkt lite på helheten att det ska lättillgängligt på alla ställen och inte bara spängerna. Bra ju.

Sabotage i Sandsjöbacka
Sambal Oelek sa:
...det finns ju vildmarksleden, där har man väl (?) tänkt lite på helheten att det ska lättillgängligt på alla ställen och inte bara spängerna. Bra ju.
Jag tror tyvärr tänkt är fel ord där. Inget har ju hållit ens det som blev ok när det var nygjort.

Sabotage i Sandsjöbacka
På bilden ser man ju cykelspår till sidan av spången och eftersom att det ser ut att ligga sågspån kvar där stolpen suttit så låter det rätt konstigt att det skulle vara cyklister som hållit på.

Sabotage i Sandsjöbacka
Helkama raisu sa:
mikaeljc sa:
Diezeldanx sa:
På bilden ser man ju cykelspår till sidan av spången och eftersom att det ser ut att ligga sågspån kvar där stolpen suttit så låter det rätt konstigt att det skulle vara cyklister som hållit på.

Nä, förmodligen bäver.

Skulle säga Lodjur då stolpen är borta (kolla högt upp i närmsta träd)

Eller någon som har sugen på att grilla korv.

Sabotage i Sandsjöbacka
Sabotage i Sandsjöbacka
NickPick sa:
ooms sa:
NickPick sa:
LOK sa:
Cykling är inte en stor fråga i dagsläget, men definitionen av friluftsliv förändras och då måste vi fundera på hur vi ska följa med.

Allt gott! /Linus

Förmodligen är det ju fler som cyklar än som går där. Bara en tanke.
Vad baserar du det på?

Anekdotisk bevisföring. Har du belägg för annat?
Jag har samma misstanke på ett gäng platser.

Sabotage i Sandsjöbacka
NickPick sa:
ooms sa:
NickPick sa:
LOK sa:
Cykling är inte en stor fråga i dagsläget, men definitionen av friluftsliv förändras och då måste vi fundera på hur vi ska följa med.

Allt gott! /Linus

Förmodligen är det ju fler som cyklar än som går där. Bara en tanke.
Vad baserar du det på?

Anekdotisk bevisföring. Har du belägg för annat?
Bor inte där nere, så svårt att uttala mig. Men här kring Uppsala brukar det vara mycket folk som vandrar i naturreservaten.

Sabotage i Sandsjöbacka
Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:
Jag tror tyvärr tänkt är fel ord där. Inget har ju hållit ens det som blev ok när det var nygjort.

Ta gärna bort ordet ”vildmark” i ”vildmarksleden”. När jag vandrade den kändes den mestadels allt annat än ”vild”. Den ligger ju inte i Mark heller ...

Sabotage i Sandsjöbacka
ensamvarg sa:
Rattnalle sa:
Sambal Oelek sa:

Ta gärna bort ordet ”vildmark” i ”vildmarksleden”. När jag vandrade den kändes den mestadels allt annat än ”vild”. Den ligger ju inte i Mark heller ...
Leden m.a.o?

Sabotage i Sandsjöbacka
Känns som om det vore enklare att de som behöver stöd när de är ute i skogen har med sig en vandringsstav.
Men det har väll redan framkommit att stöd för vandrare inte va huvudsyftet
Åke

Sabotage i Sandsjöbacka
Gropen vid spångänden, varför är det cyklister som gjort den ? Är väl mer troligt att det är denna massiva hjord av vandrare som tagit ett steg på samma ställe allihopa innan dom tog tag i stolpen och klev upp på spången.
Om inte stolpen fanns där hade ju iaf gropen varit mindre , iaf efter cyklisterna som kan komma med bättre fart upp och ner för spången med lite finess .
Jag bor på andra sidan landet men tycker det var ett bättre initiativ att såga ner dom än att förstöra genom att sätta upp dom.

Sabotage i Sandsjöbacka
Vandrare ska inte ha företräde jämt! Man ska kunna dela lika på tillgången till naturen.
Men de som inte kan cykla i skogen utan att visa hänsyn och bromsa in vid möten med fotfolk och djur kan fara åt pipsvängen! Folk möter hellre en hänsynsfull otrimmad e-mtb-cyklist än en galen vältränad cyklist utan el-assistans och omdöme! Bah!

Tillbaka
Topp