Sådana där gamla mtb-bullhorn styren?

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

På min pendlare (mtb från 90-talet) har jag just nu ett mustachstyre som jag inte riktigt kommer överns med. Vi längre turer, i synnerhet när jag drar barnen i cykelkärran, börjar händerna värka. Jag skall försöka få det till att funka bätte men jag har börjat kolla efter andra alternativ.

Lite nu och då har jag på äldre mtbs sett typ bullhorn-styren (fast mtb-specifika typ scott at-2). Jag tycker dessa ser spännande ut samt att de ger lite olika handpositioner (något jag ändå uppskattar med mustachstyret). De lär väl bli rätt smala med böjen å allt men eftersom jag ändå bara kör i urban miljö/grusvägar så tänker jag mig att det inte behöver vara till någon direkt nackdel.

Är det någon som provat något sådant, är de något att ha eller var de kass?

Om någon undrar vad jag pratar om så är det alltså något sånthär jag tänker på!
IMG_20130308_1754005B15D.jpg

Resizeof2005-11-05002.JPG

Har inga tips mer än att dom finns nog på ebay.

Vill du gå ett steg längre finns butterfly styren. Populära bland långfärdscyklister.

Sixten Fors sa:
Har haft Scottstyre enligt bild ovan, numera kapat och slängt. De är rejält smala och jag gillar dem inte alls. Hellre ett vanligt rakt styre (lämplig bredd) med Ergon grepp/barends som är superbra. Använder båda modellerna nedan.

GS2 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=75815
GS3 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=75946

Jag har tänkt tanken fast slänga på några av mina gamla bar ends som mest ligger och skräpar. varianten ovan hade blivit så mycket snyggare bara... men jag har läst om fler som tyckt att de vart alldeles för smala så jag får kanske skippa estetiken.

Håller med om att det mtb-bullhornstyre du frågar efter är väldigt smalt. Stod just och tänkte det idag när jag såg ett sånt styre på en gammal DBS-mtb i cykelrummet på jobbet.

Men googla "hornbar" så kommer du hitta en trekkingvariant av samma styre. Alltså inte en "multibar" som ofta är det som menas med butterflystyren. Går ju att såga av ändarna på ett hornbar så blir det estetiskt mer likt det styre du är ute efter.

Granman sa:
Håller med om att det mtb-bullhornstyre du frågar efter är väldigt smalt. Stod just och tänkte det idag när jag såg ett sånt styre på en gammal DBS-mtb i cykelrummet på jobbet.

Men googla "hornbar" så kommer du hitta en trekkingvariant av samma styre. Alltså inte en "multibar" som ofta är det som menas med butterflystyren. Går ju att såga av ändarna på ett hornbar så blir det estetiskt mer likt det styre du är ute efter.

Men blir inte de där horn-styrena lika smala som dessa gamla mtb-bullhornstyrena? De hornbars jag hittat är 565mm breda och vissa mtb-bullhornstyren är av samma bredd. Då båda dessa styren är slående lika borde väl resultatet bli detsamma, eller missar jag något?

Nu har jag för övrigt justerat styret, flyttat reglagen och satt vaddering under tapen så om det nu inte funkar blir det flatbar med barends (sen får jag se om jag skaffar någon mtb-bullhorn variant).

Senast ändrad:
Scott AT-2 kom i olika bredd har jag för mig. Oavsett, eftersom böjradien är så stor blir den raka delen sjukt smal, kolla placering av broms/vxl reglage på översta bilden. Jag gillade inte AT-2 redan på 90-talet, de var för smala redan då. Bland mina kompisar på Scott Expert Racing cyklar tidigt 90-tal rådde det delade meningar. Min fru hade AT-2 på sin Scott fram till för 2 år sedan. Numera vanligt rakt styre på sin pendlarscott.

Ok, jag kan ju alltid slänga på ett rakt styre och flytta in reglagen och se hur det känns. Men jo, reglagen hamnar onekligen långt in.

Tycker nog inte 565mm är för smalt för ett hornbar för touring/pendling. Man cyklar ju inte på samma sätt som i skogen så ett bullhorn med samma bredd blir då samma sak.

Men är man van vid typ 700mm breda styren kan det nog kännas smalt. Ett sånt brett styre skulle jag emellertid inte vilja ha så trångt som det blir ibland under pendlingen.

Tycker inte heller reglagen hamnar så långt in att det stör, men, som sagt, är man van vid breda styren så...
IMG_0769.JPG

(Oops, ser nu att reglagen sitter med olika vinkel)

Tillbaka
Topp