"Saddle sores" behandling
Ni erfarna långcyklare därute som har lidit/lider av sk saddle sores (hittar inget bra svenskt ord tyvärr). Jag har drabbats av vad jag tror är just detta på senaste tiden, det startade för någon vecka sedan under en blöt lvg runda där jag satt och nötte med blöta cykelbyxor i några timmar. Det är ungefär som jag fått ett skavsår, fast inte öppna sår eller bortskavd hud utan mest lite obehag och lätt klåda på den delen av kroppen som möter sadeln. Det gick bort av sig själv, nästan, till i lördags när jag körde en 8 mils runda där det regnade gradvis mer och mer för att sluta i ett ösregn. Sen dess har jag känt av det och idag när jag cyklade till jobbet hade jag visst obehag av detta. Jag tror inte det är svinkoppor (impetigo) som jag har haft förut för det brukar komma snabbt och mycket agressivt med blåsor och massa klåda. Frågorna jag har är:
1. Är det normalt att man får detta mitt i en cykelsäsong? Jag har cyklat lite drygt 400 mil så här långt i år under växlande förhållanden.
2. Hur behandlar Ni det?
3. Hur länge brukar det vara?
Tack på förhand!
1. Är det normalt att man får detta mitt i en cykelsäsong? Jag har cyklat lite drygt 400 mil så här långt i år under växlande förhållanden.
2. Hur behandlar Ni det?
3. Hur länge brukar det vara?
Tack på förhand!