Sadel för långcykling

koskinen

Ny medlem
Sadel för långcykling
Tjena!
Ska ut och långcykla om inte allt för länge, så min fråga lyder:
-Var ute i helgen på en lite längre tur, började fundera på om inte komfort borde gå före stil i långcyklingsfall i allafall?

-Borde inte en sadel typ Brooks B17 el, dyl. Bred och skön vara det bästa för en god "rövhälsa" efter ett par dagar? eller ska man bara köra på med sin smala racersadel? och hoppas att aktern vänjer sig vid riktiga långpass?

tack på förhand/K

Sadel för långcykling
Kör med den sadeln som du gillar bäst. En sadel blir inte bekvämare bara för att den är bred.
Jag kör på en Edge kolfibersadel. Den funkar prima även på 100-milsrundor.
/J

Sadel för långcykling
Kanske en sån här, jag tror det är den mollo kör med ;-)

edge.png ht=396

Sadel för långcykling
det spelar inte så stor roll vilken sadel man har. Ens rumpa måste vara van vid den och det blir den genom långa turer. Efter ett tag är du van vid din sadel och då kan du cykla hur långt som helst utan att få ont i rumpan.

Sadel för långcykling
Om man inte bryr sig om vikt så kan ju en efter din rumpa inkörd lädersadel typ brooks vara som en smekning för ändalykten. Men jag tror inte att det längre är happykorrekt att säga så. Jag tror det var 2005-2006 som det var det.

Sadel för långcykling
Jag fortsätter att tjata om, och rekommendera Selle An-Atomica. Den är tung, dyr och ännu skönare än den Brooks B-17 jag hade tidigare.
Men det här är helt klart ett läge där smaken är som baken ...

/s-o

Sadel för långcykling
1. Det viktigaste är att det är en sadel du är van vid att sitta på.
2. Om du inte är van att cykla längre turer och/eller flera dar i sträck kommer det förmodligen göra ont i röven i vilket fall, de e bara å bita ihop...
3. Vissa cykelhandlare, Specialized bl.a, kan hjälpa dig mäta vilken sadelbredd som passar dig bäst(de har en speciell "dyna" man sätter sig på). Men som sagt, köpa ny sadel bör man göra i god tid innan extrema långturer.
4. Cykelbyxor med bra polster hjälper naturligtvis också...

En f.d. jobbarkompis lärde sig den hårda vägen när han cyklade vätternrundan med sprillans ny sadel... Pillevippen domnade bort och var inte sig själv på en vecka efteråt..... Själv saknar jag pillevipp men kan tänka mig att det är en jobbig upplevelse;-)

Sadel för långcykling
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske en sån här, jag tror det är den mollo
> kör med ;-)

Jävlar, tog fel bild! Det var den här det skulle vara:

edge2.png ht=265

Länk: http://painfreecycling.com/

Senast redigerad av en moderator:
Sadel för långcykling
En misstanke då du talar om långscykling är att det gäller mer touringbetonad cykling?

I så fall finns risken att du kan få problem med en racersadel då du förmodligen inte ligger med så högt tryck på pedalerna som då du cyklar med en racer. Om din sittställning dessutom är mer upprätt på långcyklingen förskjuts vikten mer åt sadeln.

Sedan beror det såklart på vilka dagsetapper vi talar om. Tio mil torde inte vålla några problem med en racersadel du är van vid. Min egen erfarenhet av sadlar är att deras tillkortakommande visar sig först när man närmar sig sträckor på 8-10 mil.

Har du möjlighet att variera sittställning genom att växla handposition och kunna stå upp i bland är det ett plus.

Det viktigaste är att du är van vid sadeln och att du sitter korrekt på den med ett balanserat bäcken.

En inkörd Brooks B-17 finns det egentligen inte så mycket att argumentera emot om du väljer det alternativet. Dessvärre tycker jag på kvaliten på Brookssadlarna inte längre riktigt når upp till tidigare nivåer. Mycket rapporter om rails som går sönder och att lädret säckar ihop. Har själv haft två Brooks B-17 där lädret sjunkit ihop så mycket att jag sitter på underredet. Är nu inne på min tredje.

Selle An-Anatomica är en mycket intressant sadel.

Benny

Sadel för långcykling
Mitt tips är Specialized Avatar. Köpte en inför 40 och 60-mils Brevet och jag har inte haft några sadelrelaterade problem alls sen dess. Visst, den är tung men för en sadel som funkar är jag beredd att ta den smällen utan vidare.

Behövde "köra in" den ca. 30 mil innan den blev perfekt men det var inga större bekymmer när den var helt ny heller. Inga superbrallor har jag heller, helt vanliga BBB bibs.

/r

Sadel för långcykling
Köpte den här sadeln för några veckor sedan:
www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/sadlar-2/herr_dam-3/ism-adamo-road.html

Skonar dina testiklar mot tryck/stötar och håller enligt diverse studier uppe blodflödet, du lär inte bli steril även om du cyklar mycket. Den överlägset bästa sadel som jag har prövat hittills. Till skillnad ifrån vanliga sadlar läggs all vikt på sittbenen istället för ställen som du inte vill belasta. Fungerar utmärkt på väg, men även till MTB.

Om du vill läsa mer, gå in på:
www.ismseat.com/pdf/WS_no_nose_2009-131.pdf

Sadel för långcykling
Det finns även en renodlad landsvägssadel:
www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/sadlar-2/herr_dam-3/ism-adamo-race.html

Bilagor

• ISM801-Race.jpg
    ISM801-Race.jpg
    7.9 KB · Besök: 66
Sadel för långcykling
ska det liksom bara hänga och dingla rakt ner där?

Lite mer seriöst, Fizik Arione CX funkar utmärkt för mig på lite längre runder och cykling flera dar i rad. Tyvärr finns det nog inget enkelt sätt mer än att prova sig fram.

Sadel för långcykling
Fungerar den sadeln typ som SPD fast för pungen? Man för in den i skåran och låser den på plats? Lite jobbigt om man skulle få för sig att impa på någon minderårig tjej och slår baklänges när man skulle wheela, då blir man Pelle Punglös.

Sadel för långcykling
Som tur är fastnar inte testiklarna i skåran, förutsatt att du inte cyklar naken! Har kört ca 80 mil med sadeln och har bara bra saker att säga om den.

Kombinerar sadeln med en Thud Buster ST sadelstolpe. Den gör underverk!

Sadel för långcykling
www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/cane-creek-thudbuster-st-sadelstolpe-272-350mm.html

www.canecreek.com/component-seatposts?product=short-travel

Bilagor

• tb_short_travel.jpg
    tb_short_travel.jpg
    16 KB · Besök: 55
Sadel för långcykling
Har uppgraderat touringhojen med ny sadel. Har tidigare kört med Wittkop Medicus Gel. Men den förra gick sönder och den nya har jag börjat tycka känns lite obekväm jämfört med andra sadel som jag råkat prova. Var på touring förr-förra helgen och tänkte att jag måste prova en ny sadel. Så nu fick det bli en ny! Ersätta trotjänaren som har gått längs hela Sverige och mycket annat. Läste här på forat att många föredrar Ergon. Vilken modell kommer jag inte ihåg men inte just denna. Så kikade lite och på Ergons hemsida om inte annat så verkar denna sadel bäst för ändamålet. "Ergon ST Core Prime (Men)" (small/medium).

Testade en kortare tur idag och det var en viss skillnad kan man säga. Sitter mycket bättre på denna. Gillar plattare sadlar så det känns som man sitter mer på sadeln än i sadeln om man säger :) (har två modeller av WTB Volt som jag gillar väldigt mycket och det här är lite samma koncept fast lite mjukare. Nu är det dessvärre ingen mer touring planerad på ett tag så det dröjer tills jag får prova den ordentligt. Men det här var sista uppgraderingen på touring-hojen. Så nästa år, då gäller det!

_A270041.jpg

Sadel för långcykling

( en Brooks i passande bredd kan fungera men är inte varken lika bra eller långlivad)

edit, lädersadlar formar sig efter din röv och inte tvärtom. (därav den ojämnförbara komforten) Enda nackdelen kan möjligen vara att de skall skyddas mot ihållande regn om cykeln lämnas utan pilot samt vårdas med lite läderfett ibland.

Senast ändrad:
Sadel för långcykling
Nu 11 år efter mitt förra svar i tråden så skulle jag svara lädersadel tex Gilles Berthoud om du har tid att köra in den. Har kört min sen PBP 2015 och den är fottfarande bra. Man måste dock sköta om den som pfaff skriver.

Sadel för långcykling
Ingen erfarenhet men sett sadeln på några som cyklat långt.
https://infinitybikeseat.com/

Annars kanske ett test hos någon som testar tryckpunkter för dina sittben så kan du nog få ett bättre svar vad som passar just dig.

Blir kanske lite dyrare kortsiktigt men blir kanske billigare i längden än gå igenom en massa sadlar som är helt fel.
https://ibfi-certification.com/find-a-fitter/

(EDIT! Missa helt att tråden är 11 år gammal :ROFLMAO:)

Tillbaka
Topp