Sadel lossnat från railsen, hur återmontera?

zinkpasta

Aktiv medlem
Igår när jag var ute och cyklade lossnade sadeln från railsen, något oväntat. Som tur var märkte jag detta innan jag hann sätta mig igen, annars hade jag antagligen postat något vidrigt i "Visa din misär"-tråden. Hur som helst, trots våld så lyckades jag inte få dit den igen, då jag antingen kan fästa framdelen eller bakdelen av sadeln i railsen, och lyckas inte pressa tillräckligt för att få dit båda ändarna. Någon som har en sinnrik lösning? Also in picture: fältfulmekslösning med buntband.

IMG_20140713_115359.jpg

zinkpasta skrev:
-------------------------------------------------------
> Igår när jag var ute och cyklade lossnade sadeln
> från railsen, något oväntat. Som tur var
> märkte jag detta innan jag hann sätta mig igen,
> annars hade jag antagligen postat något vidrigt i
> "Visa din misär"-tråden. Hur som helst, trots
> våld så lyckades jag inte få dit den igen, då
> jag antingen kan fästa framdelen eller bakdelen
> av sadeln i railsen, och lyckas inte pressa
> tillräckligt för att få dit båda ändarna.
> Någon som har en sinnrik lösning? Also in
> picture: fältfulmekslösning med buntband.
>
>
Jag tror att det enda sättet är att stoppa in ett stämjärn i plasten längst fram och sen häva och dra med railsspetsen som mothåll/hävstångspunkt. Akta diverse pulsådror.

Det sitter skruvar i bakkant, kan man se. Undrar om det inte går att lossa hela ovandelen av sadeln och därmed få åtkomst till skruven som håller fast den främre "plutten" på undersidan.

böj framdelen av sadeln+rails när den sitter monterad, när du vrider upp den borde tillslut kunna ploppa in i kaviteten.

Om det gick att "demontera" den utan verktyg och utan att den gick sönder bör den ju gå att få tillbaka utan att separera något. Frågan är bara hur? Jag tror att belastning av kroppstyngd samtidigt med vridning har fått den att ploppa ur i framkant. Därför tror jag att man skall manipulera där framme men att det krävs kombinerad rörelse och styrka.

Jag har gjort det där en gång. Sätt sadelstolpen så långt bak det bara går. Ställ cykeln upp och ner. railsen infäst bak men inte fram. Tryck med foten på railsen (brädbit emellan) så och böj upp cykelns förenad så att railsen böjs och trycker på sadeln. Om du tar i så snäpper den på plats.

Jag fick det att funka med en sadel med titanrails, jag kan tänka mig att stål kan vara lite tuffare. Skruvarna i bakkant är bara för att klämma fast överdraget.

Edit: Alltså sadelstolpen så lång bak som möjligt, dvs sadeln så långt fram som det går...

Senast ändrad:
Värm den med varmluftspistol försiktigt, så att den blir lite mjuk och gosig. Sedan borde det nog gå att bända dit den igen.

Tack för tipsen. Har dessvärre ingen varmluftspistol, och skruvarna (som jag lossade i fält för att kolla) är som Ubu skrev enbart för att hålla fast överdraget. Jag får testa era andra tips snart och återkommer med resultat. Antingen får jag ordning på det, eller så går något sönder..

Det är railen som behöver krökas och inte sadeln, så varmluftspistolen hade inte hjälpt ändå. Ubus lösning med hela cykeln som hävstång lät intressant. Jag ska försöka komma ihåg den om jag lyckas göra något liknande.

@Ubu
Riktigt bra tips. Jag crashade igår varvid sadeln lossnade precis såhär. Ganska enkelt att forcera tillbaka railsen med Ubus metod. Det blev lite böj på railsen av det här men enkelt att böja tillbaka (med cykeln rättvänd och tryck på sadeln ovanifrån).

Jobbigt sadelras... Har råkade ut för att ena railsen gick av, gick o cykla hem ändå... För 4 dar sen small skruven som håller railsen på sadelstolpen av då jag road mig med lite stigcykling... ( vilket inte blir mer än nån gång i bland då det är mycket sten, rötter..) Fattar inte hur en M8 med fingänga bara kan gå av... *morr* .. Fick gå hem 5km =( ..Lyckades mekka till det med den gängade delen från en annan trasig sadelstolpe, hade ju förstås bara vanliga M8 i skruvlådan..

Ah, den här tråden ja.. Fick till slut ordning på min sadel också men det krävdes skruvstäd, polygrip och två personer.

Tillbaka
Topp