Sadelhjälp

JonasH72

Ny medlem
Sadelhjälp
Om ni kollar på bilden så förstår ni ju själva - det där går ju inte. Den är tung, ful, och faktiskt inte speciellt komfortabel heller. Jag har ett sånt gel-sadelöverdrag från biltema, och det på en standard Specialized sadel är skönt, men det är kass passform så det glider tyvärr.

Jag VÄGRAR ha cykelbyxor med gel i arslet, så jag är ute efter nån form av stoppad sadel helt enkelt.

Vad har ni för förslag?

Bilagor

• sadel.jpg
    sadel.jpg
    44.9 KB · Besök: 42
Sadelhjälp
Jag gillar Wtb volt och Spez Henge comp. Båda är "billiga" ca400-500kr och dom är iaf lite stoppade, finns även i olika bredder.

Gissar på sthl så då finns väll många lbs med lånesadlar att prova och sen köpa i butik.

Sadelhjälp
mikipedia_ sa:
Jag gillar Wtb volt och Spez Henge comp. Båda är "billiga" ca400-500kr och dom är iaf lite stoppade, finns även i olika bredder.

Gissar på sthl så då finns väll många lbs med lånesadlar att prova och sen köpa i butik.

Tack för tipsen, såg intressanta ut. Även tipset om att låna var ju smart, hade inte tänkt så långt!
//Jonas

Sadelhjälp
Henrik_E sa:
Är man så tuff att man inte har rätt brallor har man väl inte frökenröv?
Jag saknar broskbiten som de mer trägna cyklisterna har......och jag vill inte ha stoppade cykelbyxor bara. Min rutt kan bestå av 1 timme trail och 2 timmar landsväg. Med ett stopp i affären. Jag bara tvärvägrar cykelbyxor då...

Sadelhjälp
Sadelhjälp
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:
Jag saknar broskbiten som de mer trägna cyklisterna har......och jag vill inte ha stoppade cykelbyxor bara. Min rutt kan bestå av 1 timme trail och 2 timmar landsväg. Med ett stopp i affären. Jag bara tvärvägrar cykelbyxor då...

Det finns ju olika cykelbyxor, jag har oxå varit motståndare men har insett hur bra/skönt/praktiskt det är.
Dom här tex https://www.specialized.com/se/en/men/clothing/enduro-pro-shorts/127795 syns knapt att det är cykelbyxor för shortsen är så clean i snittet och så är biben löstagbar. Våga prova sen när du köpt en bra sadel!

Sadelhjälp
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:

Dra på ett par shorts över cykelbyxorna då?

Sadelhjälp
Jag medger att jag haft paddade bibs eller cykelbyxor (i lycra), underst hela tiden. :)
Såg Cedric Gracia medge att han har det när han rejsar enduro oxå nyligen.

Men paddingen är mot skav mer än för att det ska kännas mjukare. Padding + mjuk sadel vilket jag körde som nybliven noob visade sig i mitt fall vara det sämsta av två världar och gav helt sjukt skav.

Har aldrig några problem med röven ens efter långa turer nu.

Sadelhjälp
desmo sa:
JonasH72 sa:
Henrik_E sa:

Dra på ett par shorts över cykelbyxorna då?

+1

Finns tom craft-underställ med padding för en ganska billig peng. Något ska man ju ändå ha på sig under shortsen. Och annars kommer det gärna skava av kanter och sömmar oavsett sadel.

Sadelhjälp
qma sa:
Jag medger att jag haft paddade bibs eller cykelbyxor (i lycra), underst hela tiden. :)
Såg Cedric Gracia medge att han har det när han rejsar enduro oxå nyligen.

Men paddingen är mot skav mer än för att det ska kännas mjukare. Padding + mjuk sadel vilket jag körde som nybliven noob visade sig i mitt fall vara det sämsta av två världar och gav helt sjukt skav.

Har aldrig några problem med röven ens efter långa turer nu.
Skav är inte mitt problem överhuvudtaget faktiskt. Jag har bra kläder mot sånt eftersom jag håller på med orientering.

Mitt problem är att jag helt enkelt får ont i sittbenen/knölarna (eller vad det nu heter) av att sitta över 30 minuter på hårt underlag.

Sadelhjälp
NickPick sa:
JonasH72 sa:

Då kommer du undan billigt! Körde stötdämpare från kayoba också?
HAha, nej, men jag tänker att i en sadel så är det inte riktigt lika mycket teknik och svårigheter som stötdämpning.... :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp