Sadelhöjd på Racer.

F.M.A

Medlem
Sadelhöjd på Racer.
Läste precis en jätte bra tråd om detta,men har helt glömt i vilken.
Det diskuterades bland annat sadelhöjd på racer. Om jag inte kommer ihåg fel så
fanns det t om en typ av formel?
Var kan jag sett det eller kan någon vänlig Happyit komma med några kloka ord?
Tack och bock.

Sadelhöjd på Racer.
Den där formeln är bara en vägledning, och verkligheten kommer fortfarande i princip alltid att diffa flera millimeter åt endera håll, då formeln bland mycket annat missar att ta med i beräkningen hur högt dina skor, klossar och pedaler bygger uppåt från pedalens axel, samt hur långt fram/bak du har placerat klossen på skon. Det skiljer en hel del på alla tänkbara kombinationer bara där. Och inte minst hur högt stoppningen i dina blöjor bygger upp samt hur mycket din sadel ger med sig under din kroppsvikt kan handla om millimetrar med.

Det kanske verkar petigt, men lägg ihop allt det där och vi kan lätt tala om nära en hel centimeters skillnad. Och perfekt höjd handlar om någon millimeter när, så min personliga åsikt är nog att den där formeln bidrar med betydligt mindre än vad din egen känsla säger om du lyssnar på kroppen istället.

Sadelhöjd på Racer.
Formeln säger "sadelhöjden = benlängden x 0.883", och lustigt nog är det exakt vad jag har, trots att jag använde en annan metod för att få fram det.

Min metod (dvs den jag använder - jag har inte hittat på den...) är att man sitter rakt på sadeln, vrider ner en pedal i bottenläget och försöker sätta hälen på pedalen. Når man inte utan att behöva glida ner på sadeln, då är sadeln för högt upp. Om man når men har marginal att böja knät, då är sadeln för lågt och bör höjas.

En snabb och enkel metod. Funkat perfekt för mig.

Senast redigerad av en moderator:
Sadelhöjd på Racer.
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Formeln säger "sadelhöjden = benlängden x
> 0.883", och lustigt nog är det exakt vad jag har,
> trots att jag använde en annan metod för att få
> fram det.
>
> Min metod (dvs den jag använder - jag har inte
> hittat på den...) är att man sitter rakt på
> sadeln, vrider ner en pedal i bottenläget och
> försöker sätta hälen på pedalen. Når man
> inte utan att behöva glida ner på sadeln, då
> är sadeln för högt upp. Om man når men har
> marginal att böja knät, då är sadeln för
> lågt och bör höjas.
>
> En snabb och enkel metod. Funkat perfekt för mig.

Ok, tack! En kanske dum men ändå viktig fråga. När du kollar med hälen, är du då barfota eller i cykelskor?

/Peter

Sadelhöjd på Racer.
Med skor på. Vilken sort spelar nog mindre roll. Jag skulle säga att metoden får sadelhöjden inom rätt centimeter. Sen kan en del behöva finjustera ytterligare.

Sadelhöjd på Racer.
Trollformlerna är nånstans att starta, men om jag minns rätt är det statistiskt uträknat. Ett genomsnitt. Så det är inget konstigt att ha högre eller lägre.

Sadelhöjd på Racer.
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Trollformlerna är nånstans att starta, men om jag minns rätt är det statistiskt uträknat. Ett
> genomsnitt. Så det är inget konstigt att ha högre eller lägre.

Precis så är det och det kallar vi "normalfördelningskurvan". För det stora flertalet kommer man att få en hyfsad inställning "däromkring" och endast behöva en mindre personlig justering. Och några kommer att behöva göra en större justering och ha sadeln betydligt högre och några lägre. Men få kommer att behöva göra en justering på >4-5cm. Nästan ingen skulle jag tro.

Bruse har en "sadelskola" som kan ge en god vägledning. Men ytterst så måste/bör man prova sig fram.
Cyklar man mycket och/eller långt är det troligen så att man bör vara mer noggrann än om man cyklar lite och/eller kort.

F.M.A du kan ju alltid kolla in den där skolan här <;7)

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639

Senast redigerad av en moderator:
Sadelhöjd på Racer.
Håller med på alla svaren, dvs även en penis på 7,5 cm i eregerat tillstånd är normal även om de flesta har en på 0,883 gånger benlängden.

Sadelhöjd på Racer.
Hur det känns och hur det ser ut i skyltfönster ger rätt bra koll med, med foten nere ska benet bara var en aning böjt... Sitter man "snyggt" sitter man oftast ergonomiskt korrekt också :-) T

Tillbaka
Topp