Sadeln åker ner konstant...

wembrand

Medlem
Har en mr Big som går alla tiders på alla sätt utom ett. Den förbannande sadeln håller på att åka ner i bottenläge efter en halvtimmes cyklande. Och nej jag väger inte för mycket :) tycker sadeln skall sitta kvar uppe av en vikt på 80 kg. Cyklade Göteborgsgirot i helgen och fram till Ugglemossen gick allt toppen, men sen började helvetet med haveri på sadeln. Fick stanna 6 ggr och höja den innan jag korsade mållinjen. Vart så jävla arg ett tag att jag tänkte kasta bort cykeln i skogen och gå hem. Köper man en cykel för närmare 40 k så borde väl sadel kunna stanna kvar i önskat läge.

Någon som har samma problem eller en lösning...

Mvh David

Hihi, gjorde samma misstag med min Stevensbåge... Man blir nästan lite ostabil i humöret efter ett tag... :) Men nu är det korrigerat med kolfiberpasta och vips sitter det som berget!

Jag har fettat in mina stolpar för att de inte ska fastna istället. Med en klämma med läpp som greppar både om stolpen och sadelröret sitter den där den ska.

Jag hade samma problem. Tänkte köpa kolfiberpasta men testade med tandkräm och det fungerar kanon.
Dessutom luktar det gott när man plockar av stolpen :)

Jag har samma problem på min nya hoj att sadeln åker ner. Lyckades efter att ha haft pannan i djupa veck ett tag lokalisera problemet till att sadelstolpsklamman var för stor och nöp ihop mot sig själv innan den hade klämt fast sadelstolpen ordentligt. Två polare har likadana hojar och deras klammor har en större glipa och går således att spänna hårdare utan att den nyper mot sig själv.

Konstigt fel tycker jag som har lite svårt att förstå hur en serietillverad pryl som denna kan skilja sig så

Med kolfiberpasta så behöver jag spänna min sadelstolpsklämma (på FS) med ca 4Nm. Det är inte mycket.

På min hardtail kör jag tandkräm. Har funkat fint i över ett år.

Rengör noggrant om kladda dit lite lagom.

Sen undrar jag... sjunker sadelstolpen också eller är det bara sadeln? I sådana fall skulle jag vilja se en bild på det ;)

Jag har för mig att jag har sett sadelstolpsklammor med dubbla anliggningsytor,
som greppar om både ramen och stolpen?

En sån kanske kan hjälpa?

edit: såg nu att Bojsänke redan tipsat om det.

pucktvåa som vanligt...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp