Sadelstolpar, ska de svikta?

Scaleman

Ny medlem
Hur är det egentligen?
Ska en sadelstolpe svikta och hur mycket då?
Vad utmärker en bra stolpe från en sämre?
Kan man på förhand ana om en stolpe är ok eller är det bara till att köpa påsig ett antal och prova? Det finns väl inga tekniska data på en sadelstolpes böjmotstånd eller så som hjälp?

Alltså en stolpe är en stolpe. Den ska vara hållbar och enkel att justera sadeln med. Idag finns det stolpar med två olika typer av sadelinfästningar; enbults och tvåbults. Den senare är enklare att justera sadeln med men är samtidigt lite tyngre.

Materialen idag består av aluminium och carbon. Carbon dämpar vibrationer bättre än alu, därmed kan det upplevas som aningen komfortablare. Carbon brukar vara dyrare än alu, och oftast lättare.

Priset på sadelstolpar beror på vilket material den är tillverkad i, hur mycket den väger och vem som har tillverkat den. Vill du ha en ok stolpe så är 400 kr tillräkligt för en sådan stolpe.

Det här undrar jag också faktiskt. Min stolpe sviktar en del. Jag har iofs sadeln justerad relativt långt bakåt. Undrar väl mest om det kan knäcka stolpen på sikt.

MVH /Henrik

Crossmax äger! skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså en stolpe är en stolpe. Den ska vara
> hållbar och enkel att justera sadeln med. Idag
> finns det två olika typer av stolpar

jasså, bara två sorter.

; enbults och
> tvåbults. Den senare är enklare att justera sadeln
> med men är samtidigt lite tyngre.

varför är då de lättaste stolparna tvåbults?

> Materialen idag består av aluminium och carbon.

scandium är en legering som tydligen glöms bort.

> Carbon dämpar vibrationer bättre än alu,

gör de?

>därmed
> kan det upplevas som aningen komfortablare. Carbon
> brukar vara dyrare än alu, och oftast lättare

> Priset på sadelstolpar beror på vilket material
> den är tillverkad i, hur mycket den väger och vem
> som har tillverkat den.

bla.

Vill du ha en ok stolpe så
> är 400 kr tillräkligt för en sådan stolpe.

micke s.. skrev:
> Crossmax äger! skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså en stolpe är en stolpe. Den ska vara
> > hållbar och enkel att justera sadeln med. Idag
> > finns det två olika typer av stolpar
>
> jasså, bara två sorter.
>
> ; enbults och
> > tvåbults. Den senare är enklare att justera
> sadeln
> > med men är samtidigt lite tyngre.
>
> varför är då de lättaste stolparna tvåbults?

Det finns lätta stolpar av både en och tvåbultstyp.

>
>
> > Materialen idag består av aluminium och carbon.
>
> scandium är en legering som tydligen glöms bort.
>

Scandium och aluminium är i stort sett samma sak.

>
> > Carbon dämpar vibrationer bättre än alu,
>
> gör de?

Gör de inte?

>
> >därmed
> > kan det upplevas som aningen komfortablare.
> Carbon
> > brukar vara dyrare än alu, och oftast lättare
>
> > Priset på sadelstolpar beror på vilket material
> > den är tillverkad i, hur mycket den väger och
> vem
> > som har tillverkat den.
>
> bla.
>
> Vill du ha en ok stolpe så
> > är 400 kr tillräkligt för en sådan stolpe.

Har du inget bättre för dig?

jonzén (fd burner) skrev:
> micke s. de stolpar som säger sig innehålla
> scandium innehåller en aluminium legering med
> liiiiiiite scandium i.... (scandium är mycket
> dyrare än guld per gram)

Mm, precis det jag menar.

jo. jag har bättre saker att göra. jag bara reagerade på en onödig generalisering. ibland känner jag bara för att kommentera det ingen annan kommenterar. är det inte så diskussionsform är tänkta att fungera? hade du själv inget bättre för dig än att skriva ditt inlägg?

jo, jag vet vad scandium är. jag trode det var underförstått att legeringen inte _bara_ innehåller scandium.

Det känns lite som att du anmärker på saker utan att själv tala om vad som är rätt. Vad finns det för andra stolpar än en- och tvåbults? Skulle aluminium dämpa vibrationer lika bra eller bättre än carbon?

micke s.. skrev:
> jo, jag vet vad scandium är. jag trode det var
> underförstått att legeringen inte _bara_
> innehåller scandium.

Andelen scandium är ju så liten att man knappast borde sätta namnet scandium på stolpen. Vilseledande enligt mig.

att generalisera kan innebära att på förenklat vis dela in saker i olika grupper bedömmt på en eller flera egenskaper. eftersom egenskaperna hos i det här fallet en sadelstolpe beror på flera faktorer än material så är en generalisering över marknadens sadelstolpar grovt felaktig.

det finns aerostolpar och vanliga stolpar, det finns med seatback och utan seatback osv.

scandium betyder mycket för legeringen. hurvida mängden eller betydelsen får ha betydelse får du avgöra själv. men på marknaden marknadsförs och beskrivs stolpar som scandiun när det komemr till materialet, och dte betyder någonting. eller hur?

In the bicycle world, Scandium refers to frame tubing made from an aluminum alloy that includes the element Scandium. In most cases, the tubing base is a high-strength, 7000-series aluminum alloy. Scandium allows a stronger, non-weldable base aluminum alloy to be welded. Previously, these and similar base alloys could only be made into a frame by bonding them together using high-strength adhesives and cast or machined lugs-almost like high-tech tinker toys.

Scandium frame tubing also has increased fatigue life and improved failure modes when compared to traditional aluminum frame tubing. For many of the same metallurgical reasons that Scandium allows non-weldable alloys to be welded, Scandium adds to the fatigue life and durability of frames.

Jag anser att scandium kan vara fördelaktigt vid rambygge, men vad gäller sadelstolpar så tror jag inte att det har någon större betydelse.

va bra. hur är det med stolpar i den där gråaktiga onämnbara metallen som sadelstolpar inte görs i då?

Titan är inte precis lika förekommande som alu och carbon. Främst är det ju de dyra amerikanska märkena Moots, Seven etc. som tillverkar i titan.

Men du har inte svarat på min fråga, dämpar aluminium vibrationer lika bra eller bättre än carbon?

nej, men de förekommer, vilket du motsatte dig i ditt första inlägg.

eftersom alla stolpar inte är gjorda av samma aluminium med samma godstjocklek och alla kolfiberstolpar inte är av samma sorts koliber i samma laminatriktning och antal skikt osv i oändlighet så säger jag fortfarande att materialet har en underordnad betydelse vid fråga om svikt och vibrationsdämpning. konstruktionen (återigen) betyder mer.

Aluminium är jäkligt styvt och jag tror knappast att du kan få en aluminiumstolpe att dämpa mer än en carbonstolpe (såvida du inte försöker med aluminiumfolie...). Visst kan man få carbon att vara lika styvt, men vad gäller sadelstolpar väljer man att lägga fibrerna för att gynna komforten.

Varför svarade inte du på trådskaparens inlägg från första början om vet så mycket? Nästa gång kan du väl lägga fram fakta när du kommenterar någons inlägg så man slipper fråga sig fram i en massa inlägg?

du är säkert medvetem om att sadelstolpen är vinklad i förhållande till horisontalplanet. om du hade haft praktisk erfarenhet av lätt alu-stolpar så skulle du veta vad det innebär.

jag har inte så mycket intresse i att svara trådskaparen, däremot hade du skrivit ett inlägg med rena faktafel, dessa uppmärksammade jag på. att du sedan försöker argumentera för felen känns märkligt. i så fall, för att citera dig själv nästan, -om du inte vet så mycket, varför svara från början?

(jag kan tänka mig att fiberriktningen i en stolpe bestäms mestadels av att det ska vara så starkt som möjligt, då kan materialmängden minimeras och önskad styvhet uppstår)

ekenabben_ladan.jpg

/Viktor

Scaleman skrev:

> Det finns väl inga tekniska data på en
> sadelstolpes böjmotstånd eller så som hjälp?

Var glad för det du. teknisk data är i otroligt många fall mer vilseledande än nyttigt.

Ska en sadelstolpe svikta?
- Det beror på

Hur mycket?
- Hur långt är ett snöre? Titanrör kan svikta mer än aluminium utan att bli problematisk, men titanstolpar kostar mer.

Vad utmärker en bra stolpe från en sämre?
- En bra stolpe går inte av. En bra stolpe är inte tyngre än det behöver vara för att träffa rätt kombination av hållbarhet och pris för köparen. En bra stolpe är lätt att montera en sadel på och justera. En bra stolpe ser bra ut.

Kan man på förhand ana om en stolpe är ok?
- Man kan försöka lära sig av andras erfarenhet.

Fatman1280.jpg

Scaleman skrev:
> Hur är det egentligen?
> Ska en sadelstolpe svikta och hur mycket då?
> Vad utmärker en bra stolpe från en sämre?
> Kan man på förhand ana om en stolpe är ok eller är
> det bara till att köpa påsig ett antal och prova?
> Det finns väl inga tekniska data på en
> sadelstolpes böjmotstånd eller så som hjälp?

Claes: Fan också jag var rädd för att det skulle kunna hända. Hur knäcktes din ram? Fast du kanske bara hade otur? Ska justera fram sadeln lite nu iaf.

MVH /Henrik

*skratt* Daner, skönt att se en annan bild en den obligatoriska "litenrumpa i tight fodral som förblindar det manliga släktet"

På dåligt humör micke? Jag reagerade på de grova generaliseringarna men iddes inte svara.

För att svara på orginalfrågan. Köp en kalloystolpe. Dom duger långt. När du sedan börjar bli lite mer konnesör så finsn det massa olika material, legeringar, setbacks, infästningar och tillverkningsmetoder att testa. Fast det kostar!

Min landsvägsram är gjord i en berylliumlegering, som det iallafall känns som påverkar egenskaperna en hel del, i kombination med hur den är konstruerad. Den känns inte som någon annan ram jag cyklat på faktiskt. Så det är ju lika bra att inte bortse från t ex inblandning av Scandium i sadelstolpar... Om inte annat så är det ju kul att få reda på nåt man inte visste innan, om det är någon här som sitter inne med kunskaper man själv inte har. Så ös gärna på med komplexa fakta, ni som kan och vill, det uppskattas :)

Edit: tryckfelsnissa var framme

Senast redigerad av en moderator:
Det är en sak att rätta ett inlägg, och en helt annan att anmärka på fel utan att säga vad som är rätt. Lite segt att behöva tjata sig till vad personen menade i en jäkla massa inlägg...

jag hade inte som syfte att utbilda dig, utan att få dig att reagera över att du skrivit ett inlägg där du smått stöddigt "gav svar på tal" i en fråga du själv inte har koll på. hurvida du vet allt om stolpar numera är väl ointressant för mig, det jag ville va att få dig att upptäcka ditt kunskapsglapp på området, inte att fylla det, för det kan jag inte, jag är ingen expert alls.

micke s.. skrev:
> jag hade inte som syfte att utbilda dig, utan att
> få dig att reagera över att du skrivit ett inlägg
> där du smått stöddigt "gav svar på tal" i en fråga
> du själv inte har koll på. hurvida du vet allt om
> stolpar numera är väl ointressant för mig, det jag
> ville va att få dig att upptäcka ditt
> kunskapsglapp på området, inte att fylla det, för
> det kan jag inte, jag är ingen expert alls.

Okej, det var bussigt av dig. På något sätt tror jag ändå att det hade varit bättre att hjälpa Scaleman än att hacka på mig, men skit samma. I och med att du inte är reggad heller så kan man inte skicka PM till dig, vilket resulterar i massa störande inlägg istället.

Jag vill dock påpeka att Lotta B har mest troligt en aluminiumram med liten andel beryllium i för mig veterligen har bara EN ram i beryllium tillverkats och då av Beyond.

Sedan så har jag för det mesta kört på USE titansadelstolpar, dom är väldigt sköna just därför att dom sviktar en hel del och "one size fits all" är väldigt praktiskt.
man köper passande shims á 100 kr stycket.

Aldrig haft problem med shimsade sadelstolpar på mina zaskars under 5 års tid.

micke s.. skrev:
> på marknaden marknadsförs och beskrivs stolpar som scandiun när det komemr
> till materialet, och dte betyder någonting. eller hur?

Ja, det betyder eventuellt att målgruppen för dyrare cykelprylar är övervägande män med tekniska baskunskaper, dock sällan med materialfysik- eller maskinkonstruktionexamina.

Böjer man sadelstolpar kan det vara läge att sluta sitta ner och cykla rakt in i stök.

Lotta B skrev:
> Ja, ramen är gjord av berylliumlegering?

En av anledningar till att de föbjöd beryllium i F1 var väll för det tänkte på personalens hällsa som jobbade med skiten. Sitter tydligen såntdär i en massa lampkontakter och jox har jagför mig oxå.

Men det låter som du har en snabb cukel!..:)

Hur går det med ryggen då?

Tillbaka
Topp