Sadelstolpar, ska de svikta?

Motorerna.

Jag skall inte svära mig helt 100 på detta men jag har kraftiga vibbar att man hade det i motorblocken eller liknande.

Jag kan ju ha drömt oxå!

Man måste ju bara älska den här tråden.... Ca 45 inlägg och endast ett svar, vilket var från Dane, och det svaret var "Det beror på" LOL!!!!

Cukeln är helt ok;)

Ryggen blir sakta bättre, står upp o cyklar nästan hela tiden nu i skogen, det verkar som om om rüggen gillar det. Har absolut starkare bål nu än tidigare, tack onda rygg...

johan:
ja. det tycker jag var ett bra svar. 100 % korrekt.

erik h.
precis, marknadsföringsmässigt. placeboeffekten är grymt viktig på komponenter som sadelstolpar. blir man hård på tanken att man sitter på en stolpe av exotiskt material så är man nog nöjd.

Crossmax äger! skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad använde man beryllium till i F1?

Vet i alla fall att beryllium användes till bromsoken i F1. Kolvar tror jag också man gjort i någon beryllium-legering.

Edit: Nu var det pappa Orv som var framme igen och inte Ralf. Tänk om det kunde stå vem som är inloggad när man går in i forumet och inte bara vid själva inlägget.

Senast redigerad av en moderator:
Om han vill ha en stolpe som sviktar, det går att ordnas.
Om han vill ha en stolpe som är styv. det går att ordnas.

Pålitlig böjlighet kostar mer och är inte alls lika lätt att byta sadeln på, men det är inte direkt ful...

seatposts.jpg

Lotta B skrev:
> Ja, ramen är gjord av berylliumlegering?

Utan att veta mer om din cykel så är det troligtvis aluminium med en liten andel beryllium i.
Då Beryllium är allergiframkallande och inte gratis.

Scandiumramar är aluminium med en liten del scandium i, men det marknadsförs som Scandium..

Så brukar det mesta marknadsföras.

Vad gäller bromsoken i F1, det kan kosta hur mkt som helst , det säljs ändå och det är inte 100% beryllium i dom, oftast komposit som det fint kallas.

Detta utan att göra några vidare efterforskningar, jag kan ha fel, är ju bara människa.

När det gäller det böjda Mootsen, så var den med i ett komfort-test i tidningen Tour*.

De gjorde en test av vilka komponenter som har störst inverkan på komforten när det gäller lvg-cyklar. Sadelstolpar var en av komponenterna som utvärderades. De sadelstolpar som ingick var i dim 27,2mm, två av aluminium (Ringle Moby Post och Pazzaz 981) och en av titan (Moots böjd). Resultatet var att sadelstolparnas inverkan på komforten var obetydlig. Ingen av testarna kände någon skillnad i komfort.

Det som ger den absolut största skillnaden i komfort när det gäller racer är lufttrycket i däcken. Sänkt tryck ger påtagligt mer komfort. På andra plats kommer däcksbredden, där bredare däck är bekvämare. Gaffeln och styret kommer som trea resp fyra, med ganska små skillnader i komfort.
Den viktigaste insikten i testet var dock att när det gäller komfort så har ramen så gott som ingen betydelse.

Länk till Tour http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel//show.php3?id=1146&subnav=21&nodeid=25
PDF av artikeln http://www.dk-content.de/tour/pdf-archiv/tests/praxistest_fahrkomfort_0604.pdf

* det är fritt fram för de som gillar att kritisera Tours tester och häckla oss som hänvisar till dessa.

/Anders

Mitt eget vetenskapliga test:

1. tryck på hjulet -> däcket deformeras
2. försök trycka ihop ramen -> inget händer
3. försök böja sadelstolpen -> inget händer
4. tryck på sadeln -> sadeln deformeras

Alltså, på min cykel så påverkar däck och sadel komfort,
men sadelstolpe och ram (bortsett från sittställning) gör det inte.

Jag har en hel massa cyklar i olika material och med olika sadelstolpar.
Jag märker ingen skillnad alls i komfort mellan de olika cyklarna.
Däremot märker jag direkt om jag råkar ha 6 istället för 8 kilo
i däcken.

Ni som har andra erfarenheter, vad har ni för ramar/sadelstolpar?
Om ni applicerar krafter på dessa, hur mycket deformering kan ni mäta?

Skaffade dessa titanstolpar kanske inte så mycket för "bekvämlighetens" skulle utan mer för utseendet och att de antagligen håller en livstid för mig, rent fysiskt såväl som trendmässigt.

Priset blir mer överkomligt om man ser saken i det perspektivet.

swiftar.jpg

Dessutom får man vad man betalar för - det är ingen som vill marknadsföra dem som aluminium (3%) eller vanadiumstolpar (2,5%). :)

Kid1000, nu tycker inte jag att du skall behöva gissa mer vad min ram är gjord av, det verkar svårt ;) Alltså kan jag berätta att det är 7003-aluminium och beryllium, en legering. För de materialintresserade, på ramen står det A7003-4.6Be.

Vad gäller sadelstolpar så tycker jag det beror en hel del på vilken cykel en stolpe sitter. En hård cykel gör att stolpen sviktar mer än den gör i en med mer följsam gång.

Lotta B skrev:
> Kid1000, nu tycker inte jag att du skall behöva
> gissa mer vad min ram är gjord av, det verkar
> svårt ;) Alltså kan jag berätta att det är
> 7003-aluminium och beryllium, en legering. För de
> materialintresserade, på ramen står det
> A7003-4.6Be.

Som jag gissade då :)
Det många gör är att säga att det är en Beryllium eller vad det nu kan vara när det är en liten procent av legeringen som det talas om i detta fallet Beryllium.

Av vad jag kan utröna av ditt inlägg så är det 4.6% , står inget om vikt eller volymprocent men resterande andel är ju oftast några mindre grundämnen men den största andelen, oftast runt 80-90% är aluminium, tycker du då det är rättvisande att säga att det är en berylliumlegering?

Som exempel kan jag inte säga att jag har en aluminiumlegering när jag har Ti 4al6V sadelstolpe som exempel när 4 % av detta är aluminium för att återknyta till ämnet.

Inget illa ment men det missuppfattas lätt.

Glad påsk förresten.

AJ - Förstår mig rätt, jag har inte skrivit att man ska ha en sadelstolpe som sviktar, och jag har inte skrivit att man kan känna med rumpan att en Moots stolpe sviktar mer än någon annan. Jag erkänner även att från min sida är det en ren gissning att en 27,2 mm titanrör kan svikta till en större grad över en längre tid än en motsvarande rör i aluminium på ett pålitlig sätt, för jag har inte läst om det i Tour (eller någon annanstans).

Jag tar in Thomson för att de är pålitlig, fin och lätt att arbeta med, och Moots för att de är fin och pålitlig trots att klämman är svårt att arbeta med. Alpha Q stolpar var väldigt lätt men klämman var inte alls tålig, så jag har slutat att ta in dem. Inget fel med Oval heller, men To Kind har agenturen för dem nu. Maxm var ful men lite lättare än Thomson och visade ingen problem med pålitlighet, så jag ser fram emot att de börja med produktionen igen. Ser fram emot att prova Maverick SpeedBall snart, men jag tror att de är för dyra och finns i för få storlekar för att vara en storsäljare.

I vilket fall som helst är Moots stolpar snyggast. (:

Vill man ha en stolpe som inte sviktar så tror jag Roox har några fina eller Race Face Diabolous.

Jo, det är skönt at köra med en sviktande stolpe på en HT!
Jag o en kompis har kört med American Classic titanstolpar (27,2mm) i närmare 10 år utan problem.
Själv har jag ca 25 cm utstick och max tillbakaflyttad sadel. När jag drar i en grop så flexar stolpen 3-4 cm bakåt. Kompisen har nog 30 cm utstick och mer än 5 cm flex.
En flexande sadelstolpe ger helt klart en ökad komfort på bl.a usla grusvägar som Gran Canarias där jag senast kunde konstatera denna egenskap.
En intressant bieffekt av en sviktande sadelstolpe är att den fungerar som rundtrampsindikator!
Ett dåligt rundtramp får sadeln att motjukka på ett mycket obehagligt sätt.

Som material i en sviktande stolpe tror jag bara titanium fungerar för närvarande.
Böj en alu-stolpe o den förblir böjd eller får en begränsad livslängd. ( nej, jag är ingen materialare och ja, jag vet att flygplansvingar fladdrar som skjortor i vinden).
Kolfiber skulle kanske fungera, det duger ju för flugfiske, men då borde en stolpe konstrueras så att man får all böjning en bit ovanför infästningen i ramen, annars gnager stolpen av sig själv mot rörkanten.

Glad Påsk!
Staffan

Tillbaka
Topp