Sadelstolpe (aluminium) fast i kolfiberram

• Trådstartare Trådstartare Mi
  • Start datum Start datum

Mi

Medlem
Hej! Jag köpte en beg mtb kolfibercykel för en tid sen. Allt såg toppen ut tills jag skulle ta ur sadelstolpen. Den sitter fast som om den var svetsad i ramen. Har pröva (under 10 dgr) med en lösningsspray som heter Carbomove. Funkade inte. Har testat med kylspray. Funkade inte. Nu har jag börjat vrida med en stor rörtång. De går utför. Behöver råd. Med vänlig hälsning, Michael

Vill du vrida så ska du nog sätta fast stolpen eller en sadel i ett skruvstäd och sen vrida på ramen. Har svårt att tro att du får liknande kraft med rörtången.

Har du testat att ha cykeln ståendes på däcken och banka på stolpen?

Hej och tack för svar. Jag har tänkt testa din variant med stolpen i skruvstäd och vrida ramen. Det blir nästa steg, om inget annat dyker upp. Hörde nånstans att aluminiumkorrosionen löser upp sig med utspädd syra (oxalsyra och fosforsyra). Man kanske kan fylla ramen med vattenutspädd syra och låt den stå ett tag? Många skriver att det är hopplöst.

Vanlig propplösare tar bort oxiderna rätt fort. Ha ramen upp och ner och häll i från vevlagret tills det börjar läcka

Hej och tack för svar. Jag har tänkt testa din variant med stolpen i skruvstäd och vrida ramen. Det blir nästa steg, om inget annat dyker upp. .
Man får ta det försiktigt om man gör så och samma med en stor rörtång på stolpen, stor risk att dra sönder ramen.

Reagerar inte alls med kolfiber så det är lugnt. Fyller du på försiktigt med svag blandning så blir det nog inte så farligt. Oxiderna är som pulver så löser du upp det så är det bara att dra ur stolpen. Skydda dig och golvet och låt det bara lösa upp. Låt det inte stå över natten.

Reagerar inte alls med kolfiber så det är lugnt. Fyller du på försiktigt med svag blandning så blir det nog inte så farligt. Oxiderna är som pulver så löser du upp det så är det bara att dra ur stolpen. Skydda dig och golvet och låt det bara lösa upp. Låt det inte stå över natten.
Jag vet inte om jag vågar testa det. Skulle vara intressant hör om någon annan gjort det.

Undrar om sadelstolpens innerdiameter är tillräckligt konstant för att man ska kunna kapa den, såga ett litet jack och använda den som sadelrör? Antagligen inte..

Jag vet inte om jag vågar testa det. Skulle vara intressant hör om någon annan gjort det.
Jag propplöste nyligen en stolpe i en stålram. Det var sista utvägen och tyvärr fick jag som befarat en del lackskador. Det blir rejält varmt samtidigt som det är svårt att hålla allt tätt då tejp/etc löses upp när det bubblar som värst. Mitt råd är att testa andra åtgärder först. Och kitta upp med skyddsutrustning, det blir en spännande slamgeyser som både är frätande och avger vätgas.

Mät hur långt ned sadelstolpen går i ramen med t.ex en eker.
I stålram brukar man kunna såga ut den om den inte går allt för långt ned i ramen.
Då kapar man stolpen ca en centimeter ovan ramen, sedan jobbar man med ett sågblad, tillräckligt smalt för att få plats inne i stolpen. Eftersom aluminium är mjukare än stål så brukar man klara sig utan att göra några större märken i ramen. När man sågat till några spår så kan man nypa stolpen med en rörtång och dra ur den.

Har sett i ett par videos att RJ the bike guy brukar ha detta som sista utväg.
Det blir en del sågande men det går i princip alltid.
Hur det är med kolfiber dock vet jag inte.

Mät hur långt ned sadelstolpen går i ramen med t.ex en eker.
I stålram brukar man kunna såga ut den om den inte går allt för långt ned i ramen.
Då kapar man stolpen ca en centimeter ovan ramen, sedan jobbar man med ett sågblad, tillräckligt smalt för att få plats inne i stolpen. Eftersom aluminium är mjukare än stål så brukar man klara sig utan att göra några större märken i ramen. När man sågat till några spår så kan man nypa stolpen med en rörtång och dra ur den.

Har sett i ett par videos att RJ the bike guy brukar ha detta som sista utväg.
Det blir en del sågande men det går i princip alltid.
Hur det är med kolfiber dock vet jag inte.
Det var en ny variant. Tack för den. Ska testa!

Kolla denna tråd.

Om det inte lossnar med tunn olja/smörjning, och tid, lär det ha kommit in sand eller annat sket som kilar fast. Med risk för att det blir repor på rör eller stolpe går det att prova att initialt trycka och banka ner röret, istället för att för att få det uppåt.

Om det inte lossnar med tunn olja/smörjning, och tid, lär det ha kommit in sand eller annat sket som kilar fast. Med risk för att det blir repor på rör eller stolpe går det att prova att initialt trycka och banka ner röret, istället för att för att få det uppåt.
Tack för tipsen. ?

Jag har alltid haft lite fett när jag monterat sadelstolpar i aluminiumram för att undvika att de fastnar. Vad är anledningen till att alla (inklusive ramtillverkare) säger nej till fett i en kolfiberram?

En "sanning" som hela tiden upprepas är att fettet kan få kolfibern att svälla. Jag hoppas på turen och ignorerar det, än så länge har det gått bra.

Jag har provat med kyla, värme, våld och svordomar. Lösningen blev att borra ur den med en stegborr. Gick väldigt bra. Stegborren centrar bra i hålet

Bilagor

• 8F066DFA-7245-402C-AFB2-3D6563C9107D.jpeg
    8F066DFA-7245-402C-AFB2-3D6563C9107D.jpeg
    37.8 KB · Besök: 60
Men det finns väl kolfiber montagepasta precis för detta?
Jag kan ha missuppfattat syftet med montagepasta för kolfiber men trodde att de användes för att öka friktionen, ofta med någon form av silikat. Jag har försökt att läsa en del om det och antingen är det guds gåva eller helt förkastligt. Bland annat så sägs det repa och fördärva mer än vad de positiva egenskaperna ger. Går dessutom helt bort i sammanhang där man vill minska friktion, hålla vatten borta och där det är gängat.

Jag har haft en tub Shell universalfett i säkert 20 år, har fungerat till allt från sadelstolpe till vevlager till nav.
1651644345799.png

Jag kan ha missuppfattat syftet med montagepasta för kolfiber men trodde att de användes för att öka friktionen, ofta med någon form av silikat. Jag har försökt att läsa en del om det och antingen är det guds gåva eller helt förkastligt. Bland annat så sägs det repa och fördärva mer än vad de positiva egenskaperna ger. Går dessutom helt bort i sammanhang där man vill minska friktion, hålla vatten borta och där det är gängat.

Jag har haft en tub Shell universalfett i säkert 20 år, har fungerat till allt från sadelstolpe till vevlager till nav.
Visa bilaga 553333

Högre friktion är bra, då behöver man mindre klemmkraft för att hålla saker på plats. Dessutom är det in fysiskt friktion som brukar vara problemet med sadelstolper som sitter fast, men kemiska reaktioner. Montage pasta jag har säger att den också skyddar mot oxidation.

Kolfiber montage past med små partiklar ger ingen skador alls. Jag behövde en pasta med större partiklar när jag hade en för klen expander i kolfiberstyrröret. På instruktioner stöd att den skulle kunna repa ytor lite och den kändrr gräv, men jag inte sett repor på mina komponenter.

Har du hört med den tidigare ägaren om hen använt något vid montering? Skulle kunna ge en hint om vad som behövs för att få loss den...

Har inte hans kontaktuppgifter. I morgon lägger jag ner projeketet o stänger den här tråden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp