sadelstolpe med anti-setback

Bert

Aktiv medlem
Finns det? Set front? Set fore? Eller vad det kan heta. Skulle behöva komma lite längre fram utan att behöva byta ut min favoritsadel (F. Aliante).

Fast det är i förhållande till vevpartiet det blir fel, inte styret. Om man vänder en sån, räcker justeringen till så att man kan få sadeln vågrät?

Det finns triathlonstolpar som är vinklade framåt. Men är du säker på att du verkligen vill sitta med mer tryck på händerna och armarna istället för att höja styret eller få det längre bak?

Bert skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det? Set front? Set fore? Eller vad det kan
> heta. Skulle behöva komma lite längre fram utan
> att behöva byta ut min favoritsadel (F. Aliante).
Jo, det går att vända stolpar av den typen som har ett-skruvfäste och där skruven sitter på sidan. I farten kommer jag bara på Specialized (S-Works och Pro Alloy) och Crank Brothers Joplin, men det fins flera andra. Nu fins det flere Aliantesadlar, men om din har runda Kiumskenor så passar den, men inte om det är ovala oversized karbonskenor.

Jeg tror emellertid inte att det är en bra lösning på ditt problem att vända en set-backstolpe. Vad är det för en ram du har och vad har du för vinklel på sadelröret på ramen?

Det finns ju massvis med tt/tri-stolpar, från ex.vis Profile m.fl, som gör stolpar med "set-front" (eller vad man vill kalla det) ...dom är sällan speciellt dyra heller (jämfört med s-works då) då det är väldigt enkla alu-konstruktioner i den större delen av sortimentet på marknaden...

Googla lite på tempo, timetrial och triathlon + sadelstolpe/seatpost så lär du hitta massor.

http://www.trisports.com/proftomfasfo.html

Senast redigerad av en moderator:
GöranH skrev:
> Låter snarast som om du har fel ram.

Har man kortare lår så behöver man skjuta fram sadeln för att få en diagonal linje från känt ner mot pedalen i horisontalläge. Det har ju inget med ramstorlken att göra bara vevarmarna och sadelstolpsvinkeln.

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör med Thomson setback vända framåt på två av mina hojar.
Thomson går bra att vända, bara man vänder på själva klämman också.

Vad som passar beror mycket på hur man ser ut, hur hojen ser ut och även vad man har tränat sig för.

En körställning längre fram ger enligt min uppfattning bättre effekt, men mer vikt på armarna. Det är en trade-off som man får göra som det behagar.

Bert skrev:
> Jag vill trampa så likt som på racern som
> möjligt, därför blir det så här. Mtb =
> vintercykeln.

Köp en cross säger jag då. Som gjort för lvgcyklister vintertid.

Hmm, köp en sadelstolpe - 800 kr, köp en cross - 8.000 kr. Skillnad 7.200 kr över i plånboken... somliga är ju iofs gjorda av pengar, men för alla andra så måste väl en annan sadelstolpe vara ett helt okey alternativ.

För nu tror jag ju inte att trådskaparen köper en framflyttad stolpe för att komma närmare styret, utan för att komma längre fram i förhållande till vevpartiet...

Fast det finns ju gott om folk på detta forum som hellre lägger 20.000 kr på en ny ram än att visa sig offentligt med en offset på sadelstolpen som anses vara "fel" (må det så vara 30mm setback eller 0mm setback, alla har en egen uppfattning om rätt och fel), det är aldrig fel på rätt stolpe - då är det ramen som är åt skogen och måste bytas omgående, haha...

Det är inte så att sadelstolpar tillverkas med olika offset för att kompensera för olika ramgeometrier, utan det är helt enkelt fel på ramarna som inte passar den önskade sadelstolpen...

Att du skall sitta likadant på vintercykeln som på racern skall du prioritera. Risken är stor att det blir knäproblem och annat dumt. Åk till din LBS och se vad de har i lager.

Tillbaka
Topp