Sadelstolpe som sjunker

Havve

Ny medlem
Sadelstolpe som sjunker
Har en alucykel där sadeln sjunkit en cm på 10 mil. Stolpen dragen enl rätt NM som är 6. Hört att tandkräm ska vara bra . Funkar det smörja in med typ colgate ? Kanske dra åt sadeln med högre NM ?

Pfaff

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Är det rätt diameter på stolpen? (Utgår ifrån att det är den som sjunker och inte sadeln 😁)
Vad är det för ram?

Belse

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Har en alucykel där sadeln sjunkit en cm på 10 mil. Stolpen dragen enl rätt NM som är 6. Hört att tandkräm ska vara bra . Funkar det smörja in med typ colgate ? Kanske dra åt sadeln med högre NM ?
Det ska vara typ vit tandkräm, den är lite sträv i konsistensen så att friktionen ökar...

Pfaff

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Hur hårt kan man dra ?

Momentet beror främst på gänggrovleken på skruv och klämma.
Men återigen, är det rätt storlek på stolpen för sadelröret?
Alustolpe i aluram skall normalt fettas in för att kunna lossas i framtiden, där behövs ingen friktionspasta, de glider inte in i sadelröret utan orsak.

Pfaff

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Hur långt nedstick i normalläge?
Har du möjlighet att låna en annan stolpe?
Är gängan på klämman torr eller fettat?

Edit, lägg upp en bild på eländet!

Senast ändrad:

Trasselplanta

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
På en alu-ram kan du nog inte dra för hårt. Har läst att droppers kan få problem om man drar klämman för hårt men aldrig sett det vara ett problem i verkligheten.

Batavus

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Nåt på stolpen eller i sadelröret kanske gör att fästet blir dåligt, ett gruskorn i en fettklick eller något: Trasa till stolpen och flaskborste till röret.

Grimpeur

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Det är ju enklare utan att verkligheten kommer in och förstör ens teorier.
Inte läst så mycket i tråden men insåg att nu öppnades ett tillfälle för oss spekakulatörer. I min värld så är klämmkraft det som räknas. Drar man åt en skruv så kan en stor del av momentet hamna i trög skruv (och därmed inte ge så mycketklämmkraft). Skulle min sadel sjunka så skulle jag dragit åt den hårdare för att ge mer klämmkraft. Det har funkat för mig och hittills inga förstörda sadelskuvar, sadelrör, eller ramar pga denna vana.

Bengt-re

Aktiv medlem
Sadelstolpe som sjunker
Inte läst så mycket i tråden men insåg att nu öppnades ett tillfälle för oss spekakulatörer. I min värld så är klämmkraft det som räknas. Drar man åt en skruv så kan en stor del av momentet hamna i trög skruv (och därmed inte ge så mycketklämmkraft). Skulle min sadel sjunka så skulle jag dragit åt den hårdare för att ge mer klämmkraft. Det har funkat för mig och hittills inga förstörda sadelskuvar, sadelrör, eller ramar pga denna vana.

Jag har en cykel som led av problemet. Köpte en bättre klämma och problemet löst.

Jag har en annan cykel med motsvarande usel sadelklämma, men udda mått så svårt att hitta ersättare. Tandkräm på stolpen löste problemet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer