Sadelstolpe utan skav

GustafH

Aktiv medlem
Sadelstolpe utan skav
Efter att ha ökat cyklingsdosen på räsern rätt friskt i år har jag också råkat ut för fina små sadelsår under säsongen. Jag har bytt både sadel och byxor och sittställning för att försökt lösa problemet och det har funkat ganska bra, lite ömma områden runt bakvagnen men oftast blåsor/sår. Så i förra veckan kom de tillbaka och det var efter ett kort pass med mina gamla byxor (de nya låg i tvätten) och jag blev lite sur och besviken men upptäckte också att klämman på sadelstolpen är fint polerad i de fyrkantiga hörnen som sticker ut utanför sadeln (avd. "Saker man borde sett innan"). Hörnen matchar också förslitningen i byxorna samt, ja, skavet i ändan.

Så nu behöver jag lite tips på sadelstolpar där inte klämman sticker ut utanför railsen eller är rundade i hörnen eller ja, ni ser problematiken och jag söker lösningar. :) Jag har 25 mm setback på stolpen nu (mätt från centrum på stolpen till centrum på fördjupningen) och skulle nog kunna tänka mig att ha lite till, sadeln är klämd precis på främsta markeringarna nu. Jag tror karbong är att kasta pärlor på kråkorna eftersom jag fortfarande väger lite över 100 kg och jag inte direkt bryr mig om vikten på cykeln, men är det det som är alternativet så är det ju så det är.

Sadelstolpe utan skav
Hmm... Setback-stolpe + monterad i princip så långt bak det går?

Sitter verkligen sadeln rätt i förhållande till vevpartiet?

Eller har du satt den så långt bak av en anledning? (Dvs kort reach/kort TT på ramen). Hur lång styrstam har du?

Sadelstolpe utan skav
25 mm setback och sadeln så långt bak som möjligt? Låter som att du antingen sitter väldigt konstigt eller typ har en för bred sadel och sitter ute på spetsen. Provat att flytta fram och höja sadeln?

Sadelstolpe utan skav
Problemet är väl snarast att sadeln är ganska smal där klämman sitter om du har den längst bak på railsen. Försök hitta en stolpe med ännu mer setback så att du kan fästa den mitt på railsen.

Sadelstolpe utan skav
Jag har mätt upp sittställningen så att när jag sitter längst bak på sadeln och lodar ner från framsida knä så hamnar lodet precis framför pedalaxeln. Sadeln är på inget sätt för bred, möjligen tvärtom (Selle San Marco Concor). Jag tvivlar på att ramen är för liten, det är en 58, 408 mm reach, 578 mm stack, och 120 mm-stam och jag är 186 cm lång med 86 cm innerben. Höja sadeln för att få fram den lite ska jag testa om jag vågar, sist jag hade högre sadel fick jag rätt ont i knäna så då fick jag ta ner den till nuvarande höjd igen (75 cm vertikalt från vevlagret).

Jag ska kolla sittställningen igen men jag tycker inte jag sitter särskilt konstigt i förhållande till vevlagret. Har heller inte haft några problem med värk eller annat av att sitta som jag gör utom att det skaver då.

Sadelstolpe utan skav
Canyon har en bra sadelstolpe med justerbar setback där hela klämman går att skjuta framåt eller bakåt mellan typ 15-35 mm. Levereras fortfarande på en del av deras hojar men finns inte längre för separat beställning på hemsidan, men ring dem och kolla…

Sadelstolpe utan skav
GustafH sa:
Jag har mätt upp sittställningen så att när jag sitter längst bak på sadeln och lodar ner från framsida knä så hamnar lodet precis framför pedalaxeln. Sadeln är på inget sätt för bred, möjligen tvärtom (Selle San Marco Concor). Jag tvivlar på att ramen är för liten, det är en 58, 408 mm reach, 578 mm stack, och 120 mm-stam och jag är 186 cm lång med 86 cm innerben. Höja sadeln för att få fram den lite ska jag testa om jag vågar, sist jag hade högre sadel fick jag rätt ont i knäna så då fick jag ta ner den till nuvarande höjd igen (75 cm vertikalt från vevlagret).

Jag ska kolla sittställningen igen men jag tycker inte jag sitter särskilt konstigt i förhållande till vevlagret. Har heller inte haft några problem med värk eller annat av att sitta som jag gör utom att det skaver då.

Hmm.. 3 cm längre än mig, men 2 cm kortare innerben. Då förstår jag problematiken. "Korta" ben, "lång" överkropp.

https://www.bike24.com/1.php?conten...=1000,4,9;pgc[47]=164;pgc[10998]=11004;page=5

Något sådant kanske? Mycket smalare över railsen finns nog inte. Annars får man titta på monolink conceptet.

Sadelstolpe utan skav
Jag hade lite liknande slitage. Både på rails på sadeln och på klämman. Upptäckte att min rumpa passade super på en Selle italia turbo 1980 som har lite lägre sidor vilket döljer dessa delar. Supersadel som ser retro ut och 350 mil utan någon som helst skav eller sovande delar än så länge i år :)

Sadelstolpe utan skav
Mayhem sa:
Canyon har en bra sadelstolpe med justerbar setback där hela klämman går att skjuta framåt eller bakåt mellan typ 15-35 mm. Levereras fortfarande på en del av deras hojar men finns inte längre för separat beställning på hemsidan, men ring dem och kolla…
De har den i sin ebay-shop bikepartsonweb för 200 EUR:
http://www.ebay.de/itm/Canyon-VCLS-...330mm-black-/381701589406?hash=item58df30099e
Men att döma av TS första inlägg kan det vara lite i saftigaste laget, även om det är en väldigt bra stolpe i VCLS-kolfiber. Jag har en jag kan släppa för 1200:- (ny, avmonterad fr ny cykel, jag behövde mindre setback), PM:a isf.

Sadelstolpe utan skav
ohellstrom sa:
Problemet är väl snarast att sadeln är ganska smal där klämman sitter om du har den längst bak på railsen. Försök hitta en stolpe med ännu mer setback så att du kan fästa den mitt på railsen.

Ja, det låter rimligt. Då finns det ju lite extra justermån också om det skulle behövas.

Jeppe_E sa:
Hmm.. 3 cm längre än mig, men 2 cm kortare innerben. Då förstår jag problematiken. "Korta" ben, "lång" överkropp.

https://www.bike24.com/1.php?conten...=1000,4,9;pgc[47]=164;pgc[10998]=11004;page=5

Något sådant kanske? Mycket smalare över railsen finns nog inte. Annars får man titta på monolink conceptet.

Ja, här har man gått genom livet och fått höra att man har långa ben och så börjar man cykla och får reda på att man egentligen har kortare ben än genomsnittet... ;) Bra tips, den stolpen såg bra ut.

Annors sa:
Jag hade lite liknande slitage. Både på rails på sadeln och på klämman. Upptäckte att min rumpa passade super på en Selle italia turbo 1980 som har lite lägre sidor vilket döljer dessa delar. Supersadel som ser retro ut och 350 mil utan någon som helst skav eller sovande delar än så länge i år :)

Jag kollade faktiskt på den också men det föll på att jag tyckte den var för mjuk och jag hade en liknande sadel där byxorna fastnade i sidorna för att de gick för långt ner och det skavde också (allt skaver ju när skavet väl har uppkommit har jag kommit fram till efteråt). Får nästan ta och kika lite närmare på den där igen.

Mayhem sa:

ooms sa:
De har den i sin ebay-shop bikepartsonweb för 200 EUR:
http://www.ebay.de/itm/Canyon-VCLS-...330mm-black-/381701589406?hash=item58df30099e
Men att döma av TS första inlägg kan det vara lite i saftigaste laget, även om det är en väldigt bra stolpe i VCLS-kolfiber. Jag har en jag kan släppa för 1200:- (ny, avmonterad fr ny cykel, jag behövde mindre setback), PM:a isf.

Det där hade varit perfekt men känns lite saftigt även för 1200 kr (inte dyrt alltså, men mer pengar än jag kan/får lägga just nu)

Tillbaka
Topp