Sadelstolpe utan skav
Efter att ha ökat cyklingsdosen på räsern rätt friskt i år har jag också råkat ut för fina små sadelsår under säsongen. Jag har bytt både sadel och byxor och sittställning för att försökt lösa problemet och det har funkat ganska bra, lite ömma områden runt bakvagnen men oftast blåsor/sår. Så i förra veckan kom de tillbaka och det var efter ett kort pass med mina gamla byxor (de nya låg i tvätten) och jag blev lite sur och besviken men upptäckte också att klämman på sadelstolpen är fint polerad i de fyrkantiga hörnen som sticker ut utanför sadeln (avd. "Saker man borde sett innan"). Hörnen matchar också förslitningen i byxorna samt, ja, skavet i ändan.
Så nu behöver jag lite tips på sadelstolpar där inte klämman sticker ut utanför railsen eller är rundade i hörnen eller ja, ni ser problematiken och jag söker lösningar. :) Jag har 25 mm setback på stolpen nu (mätt från centrum på stolpen till centrum på fördjupningen) och skulle nog kunna tänka mig att ha lite till, sadeln är klämd precis på främsta markeringarna nu. Jag tror karbong är att kasta pärlor på kråkorna eftersom jag fortfarande väger lite över 100 kg och jag inte direkt bryr mig om vikten på cykeln, men är det det som är alternativet så är det ju så det är.
Så nu behöver jag lite tips på sadelstolpar där inte klämman sticker ut utanför railsen eller är rundade i hörnen eller ja, ni ser problematiken och jag söker lösningar. :) Jag har 25 mm setback på stolpen nu (mätt från centrum på stolpen till centrum på fördjupningen) och skulle nog kunna tänka mig att ha lite till, sadeln är klämd precis på främsta markeringarna nu. Jag tror karbong är att kasta pärlor på kråkorna eftersom jag fortfarande väger lite över 100 kg och jag inte direkt bryr mig om vikten på cykeln, men är det det som är alternativet så är det ju så det är.