Sadelstolpen sitter inte fast. Vad göra?

kluster

Medlem
Från att ha en sadelstolpe som sitter tokfast så har ja nu en stolpe som sitter löst så den åker ner 40mm varje tur.

Det började som sagt med att den satt fast. Jag använde fett för att få lös den och såg då att aluminiumstolpen hade oxideras och ytan såg ungefär ut som om den vore täckt av saltkristaller.

Jag försiktigt av omjämnheterna med ett sandpapper nu gick stolpen ner i ramen. Perfekt!

Dessvärre sitter den inte fast så bra längre. Det moment som krävdes tidiare räcker inte på långa väger. Trots att jag dragit som en galning åker den ner. Jag vill inte ta i mer. Cykelvasan är snart här jag vill inte dra av någon skruv eller ha sönder ramen.

Till saken hör att ramen är av kolfiber och stolpen (27.2) är av aluminum.

Finns det något jag kan göra? Ett snabbfix som håller för cykelvasan duger. Efter det kan jag kolla på ny stolpe i lugn och ro.

Tandkräm? Hårspray? Eltejp?

HJÄLP!

aldrig fett mellan kolfiber och alu. kolfiberpasta är de som gäller, gör rent och ha på de så sitter den fint sen.

cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> aldrig fett mellan kolfiber och alu. kolfiberpasta
> är de som gäller, gör rent och ha på de så
> sitter den fint sen.

Fettet var för att få loss, inte fästa.

Funkar kolfiberpasta för Alu + kolfiber då?

Om du inte har möjlighet att skaffa en ny stolpe så kanske du kan sätta en slangklämma eller liknande på sadelstolpen.

Pelle Hå skrev:
> Om du inte har möjlighet att skaffa en ny stolpe
> så kanske du kan sätta en slangklämma eller
> liknande på sadelstolpen.

Bra idé. Det får bli nödlösning om det blir bättre.

Ett säkert tips är: http://www.bike24.de/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,4,9;product=32618

Den nyper både i sadelröret och sadeln.
Löste mitt problem med stolpe som inte ville sitta fast.

32618_03_d.jpg

Klipp en shim av en gammal läskburk.
Om du har nån polare som renoverar motorer kan du be om en klick ventilslippasta att stryka på. Ökar friktionen rejält.

Kolfiberpasta. Är det något man hittar hos varje LBS?

Ang shim från läskbruk så går den troligtvis inte ner. Det är tight. Men inte tillräckligt.

Jag provade tandkräm som till min stora förvåning fungerade. Dock gjorde jag rent före vilket visade på en del olje-/fettrester? Hur dom nu har kommit dit...

/G

Tandkräm funkar då det är slipmedel i den som gör att friktionen ökar, samma sak som kolfiberpastan gör...

Chrissofsweden skrev:
> Jag provade tandkräm som till min stora
> förvåning fungerade. Dock gjorde jag rent före
> vilket visade på en del olje-/fettrester? Hur dom
> nu har kommit dit...
>
>
>
> /G

Det låter billigt och bra :)

Jag har torkat upp fettrester men det kanske sitter lite kvar. Kanske bör man elda lite?

Tänk på att det bara behöver vara jätterent 1,5cm från kanten ner i sadelröret. Stolpen är det bara att göra rent så gott det går. Själv använde jag vanligt hushållspapper (luddar mindre än toapapper).

Sen är ju frågan om du ska köra Colgate White Polish+ eller Sensodyne Rapid med extra flour?! ;)

Lycka till, hoppas det fungerar. Glöm inte slangklämman på sadelröret som extra säkerhet på CV.

/G

Tillbaka
Topp