Sadelstolpsvandring ....jag blir tokig.....

Hogge

Aktiv medlem
Sadelstolpsvandring

Jag har ett litet bekymmer..

Min sadelstolpe tenderar att vandra neråt på hojen :( ganska fort dessutom, det känns...
och jag är ganska less på detta.. inte så kul att stanna för åtgärda detta hela tiden.

Det är en carbonram och en carbon sadelstolpe
jag har inte något fett på stolpe eller i ramen "det skall inte va nått där enligt instruktionerna"

tacksam för lite tips på lösning.

Kan det hjälpa om man byter sadelstolpsklämma tro?

Slipa med sandpapper på den delen som sticker ner i ramen och gärna lite i ramen med.. Det löser många sadelstolpsvandringsproblem.. 27 bokstäver, coolt..

du kan gott och väl ha en liten droppe fett på stolpen, annars fastnar den när den väl stannar. Fett har inte sönder kolfiberstolpar (zinn har en kolumn om det på velonews).

Om du har snabbspänne på sadelstolpsklämman så byt till en med bult. Låsningen av ett snabfäste sänker spänningen vilket kan få stolpen att börja vandra

Ja, dom är halkiga dom där stolparna, har haft samma problem. Hårsprej ska enligt rykten funka, annars har campa en klämma anpassad för att hålla carbonstolpar på plats

0467.jpg

oki.

får prova lite olika lösningar då.

1. får prova med sandpapper
2. kanske byte av klämma
3. frugans dyra hårspray kan gå åt
4. tror jag har en flaska remspray "används på tjutande fläktremmar" är som klister ;)
5. Dra åt skruven mera... "kanske inte" har dragigt så mkt jag vågar

Du har väl verifierat att du har rätt dimension på stolpen? En 27,0-stolpe "känns" helt rätt i ett 27,2-sadelrör, men den glider garanterat.

Ett trivialt tips, men, eh, en kille jag känner rätt väl har gjort den missen ;)

/Dag

Hogge skrev:
-------------------------------------------------------
> Sadelstolpsvandring
>
> Jag har ett litet bekymmer..
>
> Min sadelstolpe tenderar att vandra neråt på hojen
> :( ganska fort dessutom, det känns...
> och jag är ganska less på detta.. inte så kul att
> stanna för åtgärda detta hela tiden.

var det inte skönt med lite andhämtningspauser i lördags då?

-Dag

Stolpen ingår i ramen,, köper du ramen så får du framgaffel å stolpe som passar.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    101.8 KB · Besök: 16
Byta klämma brukar sällan hjälpa. Klämman ovan i bild ger inte större kraft utan är bara mer skonsam mot ramen. Prova du hellre med någon form av friktionshöjande typ cola, handbollsklister, cement..

Edit: Alltså Campa-klämman högst upp..

Senast redigerad av en moderator:
Jo jag hadde samma problem på min USE Alien Carbon stolpe (i aluram dock) och tog fint slippapper och fixade till det , satt sedan som berget. =)

Sitter inte klamman åt fel håll på den bilden?
Klammans öppning ska vara där spåret i ramen är för att den ska klämma ordentligt.

Mike å skrev:
> Sitter inte klamman åt fel håll på den bilden?
> Klammans öppning ska vara där spåret i ramen är
> för att den ska klämma ordentligt.

Inte för jag vet på vilken sida den sitter på Roubaix-ramen men det finns ramar med slitsen både framåt och åt båda håll..
Däremot är det snyggare att ha den bakåt. :)

klamman ska sitta på motsatt sida jämfört mes snittet om den inte har 2 snitt (som en del ramar har) detta för att sprida ut spänningen runt röret och inte på en punkt.

förövrigt skulle jag rugga upp ytan lite på stolpen, det borde räcka.

Dra inte år för hårt bara. Cykelcity i Lund berättade att de fått in många sadelstolpar i carbon som gått så sönder på det sättet(de glider - ägaren drar åt...).
Mekanikern där hade ingen perfekt lösning men föreslog uppruggning av ytan. Dessutom pga av problemet börjar de nu sälja en friktionshöjande "gegga" som kletas på sadelstolsröret för att det inte skall vandra. Kletet skulle bara kosta 35 kr tror jag. Kanske kan vara värt att testa.
/Joel

Har hört att hårspray skall fungera .Har inte testat själv .kostar ju inget att testa om man lånar lite av tjejen/frugan/morsan.

Jag blev bara förvirrad av att läsa velonews-sidan... Olja eller inte olja för att den inte ska fastna? Jag vill att den inte ska glida. Är det hårspray eller cola som gäller utöver kolfiberpasta?

Du lyckades nästan precis pricka trådens treårsdag (sen senaste post)!

Tandkräm har jag fått tips om som substitut för den dyra och svårhittade pastan. Det innehåller också små abrasiva partiklar som får stolpen att sitta bättre.

Kör med det själv, eftersom jag inte hade någon lust att köpa ny pasta efter att jag torkat bort den som satt där.

Kan inte säga att det fungerar varken bättre eller sämre än innan; stolpen sitter still. Dessutom luktar cykeln lite fräscht, åtminstone i början...

HaraldN skrev:
> Tandkräm har jag fått tips om som substitut för den dyra och svårhittade pastan.

Cykloteket har Finish Line Fiber Grip kolfiberpasta för 90 kr, visserligen ca 10 gånger dyrare än tandkräm (om man räknar med att tandkräm har en densitet på ca 1.30 g/ml). Vill man ha mest kolfiberpasta per krona köper man ett halvt kilo fiber grip på cyclecomponents.com och har så det räcker en evighet (eller delar med polarna). Eller så nöjer man sig med lilla burken och har ändå så det räcker en mindre evighet.

Tröttnade på min sadelstolpsvandring (kul ord) efter en tid av sprayande och ruggande så jag limmade
fast skiten. Sitter mycket bra nu, men om man behöver justera i framtiden är det troligen kört.
Ska tillägga att stolpen är av aerotyp.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp