Såga sönder ett vevlager som sitter fast?

SUCCESS!

Jag satte cykeln i skruvstädet, och knackade ur plastdelen först. Sedan började jag jobba med bågfilen. Något som var väldigt svårt... fick inte fäste pga allt smörjmedel och annat kladd, och koppen var verkligen hård! Så jag tänkte, att som emmer skrev, en rörtång ska få fäste. Så jag satte dit rörtången, skruvade åt med en polygrip, och använde sedan hela min tyngd för att försöka få koppen att lossna. Och efter bara fem sekunder började den röra på sig! Mycket skönt, för då slapp jag riskera att skada ramen och fick dessutom bevis på att jag skruvade åt rätt håll hela tiden.

För säkerhets skull så tog jag mitt gamla uttjänta men hela DA-lager, och satte dit det för att se så att allt var helt. Och det var det. Så nu är det bara att skaffa nytt lager och ett begagnat vevparti! :)

Ramen i städet, med skyddande trasa, och rörtången på.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    219.9 KB · Besök: 85
Makkaboo sa:
emmer sa:
Är den rörtången verkligen rättvänd?
Första gången jag använder min nyligen inhandlade tång, den fick fäste i alla fall! Vad menar du med rättvänd? Tänderna är ju lika på båda sidorna, och lagret är runt...
Åt ena hållet får man klämma som phan, åt andra hållet nyper den fast av sig självt.

Åh fan. Men då är det nog rätt nu och var fel när jag försökte första gången, utan skruvstäd, för nu tyckte jag att den fick fäste väldigt bra. Men jag skruvade på lilla skruven som "nyper åt", så det kanske var det som hjälpte också. Får kolla noggrant nästa gång jag ska använda tången!

Vet inte om du testat det innan.

Men en idé är ju att fästa vevlagret i skruvstädet och sen snurra på ramen. :)

marr sa:

Jodå det tipsades det om tidigare i tråden, men cykeln bara snurrade runt! Hade kanske gått om jag spänt åt hårdare, men då hade jag kanske riskerat att skada ramen. Min idé var annars att såga av en del av lagerkoppen så att skruvstädet fick en vinkel att hålla fast i. Men nu funkade det ju ändå med rörtången!

Makkaboo sa:
marr sa:

Jodå det tipsades det om tidigare i tråden, men cykeln bara snurrade runt! Hade kanske gått om jag spänt åt hårdare, men då hade jag kanske riskerat att skada ramen. Min idé var annars att såga av en del av lagerkoppen så att skruvstädet fick en vinkel att hålla fast i. Men nu funkade det ju ändå med rörtången!

Ok.

Gött att de löste sig iallafall.

Självklart är rörtången åt rätt håll nu eftersom TS fick loss det :-) En rörtång som används åt fel håll greppar ungefär ingenting så det märker man rätt snabbt.

Jag hade samma problem, dock med ett internt vevlager. Så följde tipsen att sätta hylsan i skruvstädet och använda ramen som hävarm, höll nere ramen med en skruvtving och tog i så mycket det gick (åt rätt håll). Då sprack skruvstädet! Svärfar var måttligt imponerad då det var hans skruvstäd.... tänker man efter blir det ju stor isärtvingande kraft, men lite förvånad blir man ändå.

Bilagor

• DSC_0002.JPG
    DSC_0002.JPG
    200.1 KB · Besök: 57
southland sa:
Jag hade samma problem, dock med ett internt vevlager. Så följde tipsen att sätta hylsan i skruvstädet och använda ramen som hävarm, höll nere ramen med en skruvtving och tog i så mycket det gick (åt rätt håll). Då sprack skruvstädet! Svärfar var måttligt imponerad då det var hans skruvstäd.... tänker man efter blir det ju stor isärtvingande kraft, men lite förvånad blir man ändå.

Jag är helt säker på att det finns en tråd om dyra skruvstäd du kan köpa till svärfar. Mitt förslag är Matador, men det finns dyrare.

Jag är helt säker på att det där var ett dåligt skruvstäd. Man drar helt enkelt inte sönder ett bra :-)
Bänkskivan eller skruvarna borde ge sig innan!

Nja, i och med att man bänder upp käkarna med en ganska liten bult blir det stor kraft där men fortfarande ganska liten i bultarna/bänkskivan. Men jag kan nog hålla med om att det var ett dåligt städ, brottytan såg ut som en pimpsten.

Men bra tips med Matador, ska kolla det. Jag har ingen koll själv :-)

southland sa:
Nja, i och med att man bänder upp käkarna med en ganska liten bult blir det stor kraft där men fortfarande ganska liten i bultarna/bänkskivan. Men jag kan nog hålla med om att det var ett dåligt städ, brottytan såg ut som en pimpsten.

Men bra tips med Matador, ska kolla det. Jag har ingen koll själv :-)

Allt finns på Happy!

http://happyride.se/forum/read.php/1/2900310/2900530

när ett lager fastnat så att man inte får loss det med rimliga medel såsom en meterlång rörtång från uddevallavarvet eller inkl rimlig värme eller kylspray eller rimlig väntan på effekten av rostlösande olja - funkar istället dremelmetoden. tar max 15 min plus ett par slipstift.

slipa ett spår tvärs över ytterkanten av lagret ända ut till ytterkanten, igenom hela tvärsnittet av lagret. och strax intill ett jack som angreppspunkt för en mejsel. man kan få offra lite gänga om det råkar finnas.

se upp var slipdammet hamnar. du vill inte ha det i något annat lager, och inte starta en brand heller.

slå med en mejsal i spåret längs lagerbanan i riktning mot platsen där lagerbanan slipats bort. vips. alltid.

är lagerbanorna ens i närheten av angreppbara med bågfil är dom av så dålig kvalitet att man bör köpa en annan sort!

kais01 sa:
när ett lager fastnat så att man inte får loss det med rimliga medel såsom en meterlång rörtång från uddevallavarvet eller inkl rimlig värme eller kylspray eller rimlig väntan på effekten av rostlösande olja - funkar istället dremelmetoden. tar max 15 min plus ett par slipstift.

slipa ett spår tvärs över ytterkanten av lagret ända ut till ytterkanten, igenom hela tvärsnittet av lagret. och strax intill ett jack som angreppspunkt för en mejsel. man kan få offra lite gänga om det råkar finnas.

se upp var slipdammet hamnar. du vill inte ha det i något annat lager, och inte starta en brand heller.

slå med en mejsal i spåret längs lagerbanan i riktning mot platsen där lagerbanan slipats bort. vips. alltid.

är lagerbanorna ens i närheten av angreppbara med bågfil är dom av så dålig kvalitet att man bör köpa en annan sort!

Mitt vevlager var sånt som inte sticker ut på sidorna (kassett?). Jag lyckades få loss drivsidan med 5-56-inpackning i några dagar, värme och rörtång med meterlång förlängning. Andra sidan var värre, men när jag väl fått loss drivsidan var det lätt att komma åt med bågfil. Den sidan har inga lagerbanor så det gick snabbt att såga i bitar och slå loss med dorn.

Oj då lite sen här ser jag...

Vart har du tänkt dig att såga? Längs med ramen så att själva lagret försvinner? Jag tror det är en stor risk att du då blir sittande med en gänga som har ergat fast något överdjävligt. Jag skulle definitivt försöka få till någon form av spår där du sen kan slå med en huggmejsel eller liknande. Värme/kyla borde kunna hjälpa till också tycker jag.

Senast ändrad:
Selast sa:
Oj då lite sen här ser jag...

Vart har du tänkt dig att såga? Längs med ramen så att själva lagret försvinner? Jag tror det är en stor risk att du då blir sittande med en gänga som har ergat fast något överdjävligt. Jag skulle definitivt försöka få till någon form av spår där du sen kan slå med en huggmejsel eller liknande. Värme/kyla borde kunna hjälpa till också tycker jag.
Jag hade några olika idéer och fick även tips om att såga ett snitt så att man kunde slå sönder skålen, då skulle resten vika sig inåt. Men från början hade jag tänkt såga rakt in i skålen, där gängan började, eller två snitt högt upp mittemot varandra så att ett skruvstäd skulle få fäste. Men nu funkade det ju med rörtång och ramen i skruvstäd. Observera att lagerskålen satt så hårt att vevlagerverktygen drog sönder mönstret i skålen, så den satt verkligen rejält!

Hamnade i samma utmaning själv ungefär samtidigt som TS. Kom dock aldrig så långt som att fråga på happy. Bland det jag lärde mig:
Det finns (för?) många olika varianter av vevlager, men det finns också många informativa webartiklar och videos, t ex http://www.bikeradar.com/gear/article/complete-guide-to-bottom-brackets-36660/
Vevlager som gängas in i ramen kan ha brittisk eller italiensk gänga. Brittisk är högergängad på vänster sida och vänstergängad på höger sida. Italiensk är högergängad på bägge sidor.
Man behöver ofta få ut vevlagret innan man exakt kan identifiera vilken typ man har.

För min del fick jag lätt loss vänstersidan medan högersidan satt som berget. Efter många kreativa försök gav jag upp och beställde en ny cykel. Den med trasiga vevlagret hade ändå 5 ganska tuffa säsonger i skogen bakom sig. Efter genomförd beställning gick jag ut för ett sista försök och givetvis släppte det nu. Nytt lager kunde inhandlas och LBS:ens Park Tool BBT18 fick här förmodligen göra sitt livs första insats.

När jag bytte vevlager på min MTB med aluminiumram för en ca 3 år sen satt det verkligen hårt.. Hade köpt sen tidigare det där verktyget på Biltema för vevlager, passade bra men halkade ur hela tiden.. Löste sig genom att jag fick bort den gängade delen på andra sidan och kunde ta ur lagret så endast den ringen som satt fast var kvar. skruvade fast verktyget med en skruv rakt igenom & brickor mot lagerdelen. Sen kunde jag ta i med en fet nyckel på verktyget o få väck skrotet... En del rostlösare hade jag haft på.. Om jag värmde lite kommer jag inte ihåg nu.

Tillbaka
Topp