såga titanaxel - inga problem?

hgrd

Aktiv medlem
Hej! Jag harkommit över ett gammalt xtr-nav med titanaxel som jag skulle vilja modifiera till 130 mm. Då jag inte vet något om titanlegeringars egenskaper tänkte jag fråga här om vad man kan förvänta sig innan jag sätter sågen i axeln? Är det hårt som tusan, eller funkar en vanlig bågfil bra?

Titan är hårt, svårast blir nog fastsättning inför sågandet som kommer att gå men ta tid med en bågfil... Vad tänker du göra med axeln ? :-/ T

Jag tänkte ha navet på min cx. Tack för svaren! Borde nog alltså skaffa ett nytt bågfilsblad först, då det befintliga har en ansenlig tid på nacken.

Har sågat en Ti-sadelstolpe med LBS'ens gamla bågfil som sett bättre dagar, det var Reynolds 3Al/2.5V titan i den så det var väl inte helt oansenlig kvalité på grejerna, och jag blev förvånad hur otroligt lätt det faktiskt gick... kanske var hårdare än aluminium, men i praktiken var det nog knappt märkbart när man sågade i det.

är inte titan rätt mjukt.. nej men de ligger väl någonstans mellan aluminium och stål? så såga i de bör ju inte vara några problem

Jag skulle inte vilja karakterisera det som hårt utan snarare "jävligt", som rostfritt ungefär skulle jag säga. Bara att såga på!
Idag är det höst... :(

Problem med titan är "workhardening" - viktig med god såg teknik och bra blad (kanske 20-25tpi). Annars kör på! Glöm inte mutter på "insid" av var du sågar så du kan rensa gängor efter.

Nog går det men det tar lite tid..

Kommer ihåg en dag på jobbet..
Vi skulle lyfta en pump på plats (modell kraftvärmeverk) nere i en källare och expander var redan satta i fundamentet så det var bara att ställa dit och skruva ner muttrarna, passade perfekt.

Men expandern var lite väl lång så vi skulle hämta grejer för att kapa dom, närmaste eluutag typ 50-60 meter bort och så ett jävla släpande av grejer i trapphus och den knappa kilometern det var dit från verkstan..
Så vi hämtade en bågfil och några extra blad istället för skarvsladd, tigersåg/vinkelslip, hörselskydd, skyddsglasögon osv.. Lite lathet sådär.

Och nog gick det men det tog lite tid, för rätt snabbt konstaterade vi att det var några rostfria säkerhets-gängstång från Hilti, fastsatt med kemankare, hård stållegering som bara fan.. Men det var så långt tillbaks så vi sågade ändå, horisontellt dessutom..
Det tog lite tid men nog gick det :)

Bra tips att sätta mutter innanför för att snygga till gängorna! :)

Senast redigerad av en moderator:
Dr. Spoke har alldeles rätt här, titan är typ som rostfritt, deformationshärdning heter det visst, kör en gängtapp för fort, så hejdå..
Såga för fort så hejdå sågblad.

Såga lugnt och använd vassa verktyg.

Jag blev nyfniken och var tvungen att prova.
DSC00417.JPG ht=408

Grade 5 var lättare att såga än agronomstål, men hårdare än alujumjum.

Det gick fint med axeln också, men det tog ganska lång tid måste jag säga. Absolut hårdare (eller i a f mer svårsågat) än rostfritt är mitt lekmannaomdöme. Kommer nog bli ett mkt trevligt cx-nav.

Jag brukar också behandla titan precis som rostfritt när jag svarvar eller fräser, har funkat bra hittils.

Kid1000 och Dr.Spoke: Jag har svårt att se hur något deformationshårdnar vid sågning så till den grad att sågbladet går av. Beror nog snarare på om man håller bladet rakt.

*Mikael* skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar också behandla titan precis som
> rostfritt när jag svarvar eller fräser, har
> funkat bra hittils.
>
> Kid1000 och Dr.Spoke: Jag har svårt att se hur
> något deformationshårdnar vid sågning så till
> den grad att sågbladet går av. Beror nog snarare
> på om man håller bladet rakt.

Du märker viss skillnad om du har ett nytt sågblad och sågar lugnt jämfört med duracellkanindrag på ett slött blad.
Inte samma sensation som på aluminium direkt.

Borrning är än värre, minsta skitborr - goodbye, mitt tips är Dormer med liten midja i toppen, borrar som smör.

Tillbaka
Topp