Säkerhet i byggda hopp
Vi har byggt en jättefin bikepark med pumtracks stigar och hopplinjer i Skellefteå. Anläggningen blev klar ifjol sommras och har blivit en riktig succe med mycket besökare. Tyvärr händer det en del olyckor också. Där det varit mest incidenser är vid hopplinjerna där vi har träkickar i plywood och en landning i grus/ stenmjöl. Det är ett gap mellan uthopp och landning.och landningen är högre än uthoppet. En del av orsaken till olyckorna tycks vara överladd. Dvs cyklisten har flygit för långt och landar längst ner på transition.
Jag är personligen en motståndare till gapsen. Jag ju är en gubbe på 50+ som vill pröva försiktigt men kan sen öka när jag känner kontrollen, ( jag har i alla fall lärt mig fixa de flesta av våra hopp men det kräver ju ett mentalt ladd för att komma över.) Byggherren menar att gapsen är bra för det sorterar ut vilka som vågar pröva och ett platåhopp riskerar att kicka ut en cyklist som hoppar kort cyklisten i oblalans.
Min fråga är då:
Finns det olika uppfattningar om det här.?
Är det säkrare med gap eller platå?
eller borde vi fylla ut gapet med material som följer hoppbågen.
Mvh Stefan
Jag är personligen en motståndare till gapsen. Jag ju är en gubbe på 50+ som vill pröva försiktigt men kan sen öka när jag känner kontrollen, ( jag har i alla fall lärt mig fixa de flesta av våra hopp men det kräver ju ett mentalt ladd för att komma över.) Byggherren menar att gapsen är bra för det sorterar ut vilka som vågar pröva och ett platåhopp riskerar att kicka ut en cyklist som hoppar kort cyklisten i oblalans.
Min fråga är då:
Finns det olika uppfattningar om det här.?
Är det säkrare med gap eller platå?
eller borde vi fylla ut gapet med material som följer hoppbågen.
Mvh Stefan