Säkerhet i byggda hopp

Stojje

Aktiv medlem
Säkerhet i byggda hopp
Vi har byggt en jättefin bikepark med pumtracks stigar och hopplinjer i Skellefteå. Anläggningen blev klar ifjol sommras och har blivit en riktig succe med mycket besökare. Tyvärr händer det en del olyckor också. Där det varit mest incidenser är vid hopplinjerna där vi har träkickar i plywood och en landning i grus/ stenmjöl. Det är ett gap mellan uthopp och landning.och landningen är högre än uthoppet. En del av orsaken till olyckorna tycks vara överladd. Dvs cyklisten har flygit för långt och landar längst ner på transition.
Jag är personligen en motståndare till gapsen. Jag ju är en gubbe på 50+ som vill pröva försiktigt men kan sen öka när jag känner kontrollen, ( jag har i alla fall lärt mig fixa de flesta av våra hopp men det kräver ju ett mentalt ladd för att komma över.) Byggherren menar att gapsen är bra för det sorterar ut vilka som vågar pröva och ett platåhopp riskerar att kicka ut en cyklist som hoppar kort cyklisten i oblalans.
Min fråga är då:
Finns det olika uppfattningar om det här.?
Är det säkrare med gap eller platå?
eller borde vi fylla ut gapet med material som följer hoppbågen.
Mvh Stefan

Säkerhet i byggda hopp
Intressant tanke där,vad jag fått erfara av att bygga hopp linje i fadderbyn i upplamds väsby var att kicken skulle vara något frammåt lutad och på så vi kompensera för gapet.
Om det finns utrymme för det kanske det går att bygga en jord kick brevid som är i direkt anslutning till landningen, då får man en känsla för hoppet och farten och lite större spann på vilken kunnighet man besitter.
Går det att göra landningen lite längre och ev lägga dit träflis istället?
Det mjuknar upp en del och ger förlåtande egenskaper om man skulle landa för låmgt ner i landingen.

Säkerhet i byggda hopp
Lär ju va säkrare att fylla ut i tänkt hoppbåge men går ju ut enorma mängder fyllnadsmassor samt att blir inte vidare rad när man knappt lyfter från marken.
Men hoppar man för långt hjälper det knappast.

Senast ändrad:
Säkerhet i byggda hopp
Om jag minns rätt från mitt besök fanns det tre gradvis svårare hopplinjer? I så fall känns det inte rimligt att fylla ut de svårare, möjligtvis den enklaste.

Folk slår sig för övrigt fördärvade på platåhopp också. Det blir liksom landning till platt, obalans och sen studsar man ut i spenaten.

Säkerhet i byggda hopp
Min anekdotiska erfarenhet är att gap-hopp kräver mindre underhåll eftersom ingen rullar dem och sliter ner kickarna. Ett platå hopp som inte underhålls blir snart en rund kulle när tillräckligt många rullat kicken.

Säkerhet i byggda hopp
Fyll inte igen gap hoppen, gapet innebär en tröskel som gör att oerfarna inte chansar i lika stor mån, och gapet i sig gör inte hoppet svårare. Det kan mycket väl bli fler och värre skador om det är utfyllt imellan. Det som behöver fixas är antagligen vinkel, längd och eller radie på kicken/rampen. Själva kicken ska vara bra många gånger längre än hjulbasen på cykeln, om den är för kort så måste man ta i som tusan för att inte få framåtrotation. Kolla att det inte heller är för liten radie i kicken. Något som också gör hopp svåra är om "startsträckan" inte matchar hoppet, så att det går att få för hög fart, eller att man inte vet hur många tramptag man behöver ta osv.
Jag tycker själv att det är enormt svårt att uppskatta de parametrar jag nämnt, jag menar alltså inte att det "bara" är att fixa, men ta hoppen i lederna Twist Twist och Liteförliten i järvsö som exempel, där är det väldigt väl utmätt så att man varken behöver trampa eller bromsa(under normala förhållanden).

Säkerhet i byggda hopp
Främsta anledningen till gaps är väl att de möjliggör större hopp med mindre byggmassa, men både gaps och box hopp går ju att göra osäkra och säkra. Vill väl hävda att det oftare är helheten, vilka features som kommer innan och efter som leder till olyckor, än ett specifikt hopp. Det går ju att ha pumps eller mindre hopp som gör det lättare att känna rätt hastighet, och om leden i övrigt är lätt så kanske gaps borde undvikas helt och hållet.

Säkerhet i byggda hopp
E5D_6133_20.07.21_03192.jpg

Bild så att alla vet vad som diskuteras. Hoppen ligger längst till vänster.

(Foto: Jag)

Säkerhet i byggda hopp
I det aktuella fallet (Skellefteå bike arena) så är det snarare att gaphoppen är så kickade som är problemet (för mig och andra som har för dålig hoppteknik ?). Hoppen är av modellen "riktiga dirthopp" alltså ordentligt kickade och ganska kort landning till skillnad från "bike-park hopp" av typen man hittar i Shimano eller "hoppet" i Bygdsiljum. Skulle man gräva ur hoppen i Bygdsiljum skulle det inte bekymra mig särskilt mycket men hopp som ser ut som dom ska skicka en till månen är läskiga för en gubbe som mig själv ?.
Lilla platåhoppet på bike arenan blir ganska fort "för lätt" så man vill testa större hopp men sen är det en ordentlig nivå upp till de kickade gaphoppen. Om det mindre gaphoppet varit något enklare hade nog många uppskattat det. Däremot är det ju bra att det finns utmaningar för dom som är duktiga.
Edit: Ah nu finns det bild också då blev ju min beskrivning rätt överflödig ?

Säkerhet i byggda hopp
optimalt vore väl om start/ inrun hade tre olika höjder beroende på vilken linje man tänkt ta, då folk blir skrämda av storleken och tar nåt tramptag för mycket, men en flackare landning på det första hoppet skulle väl tillåta folk lite mer felmarginal. vinkeln på kickarna är nog också en stor faktor, då det kräver mycket mer aktiv teknik och att man kan rikta om cykeln i luften.

Säkerhet i byggda hopp
Nu vill inte jag vara tråkig men minns på tiden då man själv lärde sig att köra dirt hopp. Då fanns ingen "hjälpplanka" eller nånting mellan kick och landning, det var bara testa och se hur det går, alternativt be någon hoppa före så man fick se vilken fart som behövdes. Dem där hoppen såg fantastiskt skoj ut och man skulle kunna kanske ha ett ilägg på den lilla kicken till landningen för att "Dumma ner" hoppet lite grann. kontentan på de jag ville få fram är att om hoppen känns läskiga så behöver man inte hoppa dem, men jag förstår också argumentet för att det saknas ett mellanting. Så en liten "bro" mellan hopp och landning kan va bra för dem som känner att ett gap kan vara läskigt med det mellanstora hoppet.

Säkerhet i byggda hopp
Om du vill minska olyckorna du skriver om, dvs när folk hoppar för långt så hjälper det ju inte att fylla ut gapet, då måste man (väl?) istället flacka ut landningen så det finns bättre marginaler för långa hopp.
Eller menar du att osäkra skulle ta mindre sats om det inte var nåt gap?

Säkerhet i byggda hopp
Som talesperson för de som inte kan hoppa sånt så kan jag säga att det är väldigt oklart hur mycket fart man ska ha på en så aggressiv kick.... Och vad som måste göras i luften för att det inte ska gå fel.

Säkerhet i byggda hopp
Folk behöver ta mer ansvar och lära sig hur man hoppar innan man går vidare på brantare/större el ja längre hopp. Finns inget farligt med dom hoppen det gäller här. Utan folk måste lära sig och förstå. Då kommer olyckorna bli färre. Men sen är det inte riskfritt att cykla heller.

Säkerhet i byggda hopp
Folk behöver ta mer ansvar och lära sig hur man hoppar innan man går vidare på brantare/större el ja längre hopp. Finns inget farligt med dom hoppen det gäller här. Utan folk måste lära sig och förstå. Då kommer olyckorna bli färre. Men sen är det inte riskfritt att cykla heller.
håller definitivt med dig, men i slutändan finns det ett betydligt större ansvar på banbyggaren att minimera, eller åtminstone kommunicera riskerna. Oavsett om de tar för mycket fart eller tänker att "jag har ju hoppat på längre hopp" så om folk regelbundet gör illa sig är något fel.

Säkerhet i byggda hopp
håller definitivt med dig, men i slutändan finns det ett betydligt större ansvar på banbyggaren att minimera, eller åtminstone kommunicera riskerna. Oavsett om de tar för mycket fart eller tänker att "jag har ju hoppat på längre hopp" så om folk regelbundet gör illa sig är något fel.
Ja så kan det vam men om folk regelbundet gör sig illa så är det nog mest för folk hoppar som kanske inte är redo för dom hoppen. Jag har hoppat till och från sen 1996 . Lär ut en del lokalt i hopp teknik . Och väldigt sällan är det folk som kraschar här hemma. Så tror fortfarande att folk behöver mer lära och träning i att hoppa. Och få förståelse för vad som händer i hoppet.

Senast ändrad:
Säkerhet i byggda hopp
Ja så kan det vam men om folk regelbundet gör sig illa så är det nog mest för folk hoppar som kanske inte är redo för dom hoppen. Jag har hoppat till och från sen 1996 . Lär ut en del lokalt i hopp teknik . Och väldigt sällan är det folk som kraschar här hemma. Så tror fortfarande att folk behöver mer lära och träning i att hoppa.
Med den logiken kan vi lägga av med airbags och säkerhetsfunktioner i bilar. Folk behöver ju bara lära sig köra bil. :)

Säkerhet i byggda hopp
Så är det ju verkligen inte...konstig jämförelse.
mer att även om folk behöver lära sig hoppa så är det inte ett problem som går att lösa, du kan inte tvinga varenda nybörjare att gå en kurs i hoppteknik, och om de inte vet att de inte kan hoppa så kommer de inte söka det heller. men genom att bygga in inlärning i anläggningen, eller göra det tydligt att något är olämpligt för nybörjare så kommer olyckorna minskas.

Säkerhet i byggda hopp
mer att även om folk behöver lära sig hoppa så är det inte ett problem som går att lösa, du kan inte tvinga varenda nybörjare att gå en kurs i hoppteknik, och om de inte vet att de inte kan hoppa så kommer de inte söka det heller. men genom att bygga in inlärning i anläggningen, eller göra det tydligt att något är olämpligt för nybörjare så kommer olyckorna minskas.
??

Säkerhet i byggda hopp
optimalt vore väl om start/ inrun hade tre olika höjder beroende på vilken linje man tänkt ta, då folk blir skrämda av storleken och tar nåt tramptag för mycket, men en flackare landning på det första hoppet skulle väl tillåta folk lite mer felmarginal. vinkeln på kickarna är nog också en stor faktor, då det kräver mycket mer aktiv teknik och att man kan rikta om cykeln i luften.
Det är så det är byggt, de tänkta inrun till träkickarna är drop från en träplatå på någon meter ner i en lutning där farten är avvägd för att komma över med rätt teknik. Jag tycker det är rätt tänkt och utfört som dirt/trick kickar. Överladd kan man inte bygga bort på annat sätt än det man försökt med, att ha en väl definierad startramp med "squirel-catcher" i form av drop som skrämmer bort de som inte bör köra hoppen. Gapen tillför också till detta, tror problemen med överladd hade varit än större med platåer.

Säkerhet i byggda hopp
Tack för den myckna mängden svar och ideer. Det jag funderade på var lite det Frippegubben var inne på .- Att gapen stressar nybörjare att överladda och hoppa för långt. Men jag vet inte om det var rätt tänkt.
Vi måste nog hur som helst försöka få ett mindre utvecklingssteg mellan det lilla platåhoppet och den första riktiga kicken. Det nuvarande utforningen av kick + landning kanske ger en ganska kort sweetspot. Skulle det bli bättre om man flackar ut och förlänger landningen eller blir det bara högre vertikala krafter?
Som det stod ovan så har vi startramper som ska självreglera farten i inrunnet. Men igår hade vi en olycka där en kille trampade upp egen fart och svängde in från sidan. Det går ju inte att gardera sig från alla sorts olyckor och risker men vi vill ju göra det så säkert som det går, och det är säkert en hel del psykologi i hur man utformar det hela.

Säkerhet i byggda hopp
Jag som själv är nybörjare vad gäller gaps tycker det är mycket lättare att lära mig något jag först kan rulla över. Behöver inte vara jätteenkelt att rulla, bara det precis går. Genom att det inte är för enkelt att rulla lockar det inte heller till att totala nybörjare dräller där och blockerar för de som kan och kör full hastighet. Rullbart gap kan även pumpas, vilket är trevligt.

Så fortf gap men gjort precis rullbart, tänker jag.

Säkerhet i byggda hopp
Tack för den myckna mängden svar och ideer. Det jag funderade på var lite det Frippegubben var inne på .- Att gapen stressar nybörjare att överladda och hoppa för långt. Men jag vet inte om det var rätt tänkt.
Vi måste nog hur som helst försöka få ett mindre utvecklingssteg mellan det lilla platåhoppet och den första riktiga kicken. Det nuvarande utforningen av kick + landning kanske ger en ganska kort sweetspot. Skulle det bli bättre om man flackar ut och förlänger landningen eller blir det bara högre vertikala krafter?
Som det stod ovan så har vi startramper som ska självreglera farten i inrunnet. Men igår hade vi en olycka där en kille trampade upp egen fart och svängde in från sidan. Det går ju inte att gardera sig från alla sorts olyckor och risker men vi vill ju göra det så säkert som det går, och det är säkert en hel del psykologi i hur man utformar det hela.

Jag tittar på bilden och ser det så här:

1. Landningen ser brant ut och som att den kanske är lite för nära hoppet för en bra flyglinje. Det ser ut som att du vid "rätt" fart nästan måste dämpa lite för att landa rätt. Som du själv säger "kort sweetspot".

2. Eftersom du har ett hyfsat steg upp till krönet på landningen så tar du fart och siktar dit, över krönet, kanske gärna med lite marginal. Så kommer du över krönet och marken bara försvinner nedåt eftersom landningen är brantare än vad du intuitivt tror.

Branta landningar är bra så länge man träffar rätt, men de ger väldigt lite marginal i horisontalled. En lite för flack landning blir hård, en lite för brant landning blir lätt en krasch då man flyger förbi den.

Nåja, jag som skriver det här är 50+ och har aldrig hoppat ett sådant hopp på cykel. Jag har nog inte ens sett ett i verkligheten... Däremot har jag hoppat mycket på skidor.

Senast ändrad:
Säkerhet i byggda hopp
Det stora felet är väl det som skrevs, det finns bara ett pyttelätt hopp, sen måste du "våga" och laddar över.
Vilka slår sig? De som kör hoppet första gången, eller de som hoppat det några gånger, tycker de kan det, och "kör sista åket"

Det måste man nog förstå, för att lösa rätt problem. Det förstnämnda är ju ett problem oavsett vad och borde lösas. Att kunna "uppgradera" sig för att får hjärnspökena i led är viktigt.

Säkerhet i byggda hopp
En tänkbar mellanväg är en tjockare matta på framsidan av landningen så att säga. Vet inte hur stor skillnad det gör dock, och garanterat inget för folk som överskjuter. Men helt klart är att även duktiga cyklister skadat sig i gaps, Jordie Lynn (?) vill jag minnas tex undersatsade och landade in i själva landningen bland annat.

Säkerhet i byggda hopp
Men igår hade vi en olycka där en kille trampade upp egen fart och svängde in från sidan. Det går ju inte att gardera sig från alla sorts olyckor och risker men vi vill ju göra det så säkert som det går, och det är säkert en hel del psykologi i hur man utformar det hela.
Man kan ju gräva en fåra mellan inrun vilket stoppar dylika initiativ, alternativt sätta ett spärrband. Bandet behöver inte gå hela vägen till droppen utan bara skärma av så svängen in blir för tvär för att få för mycket fart.

Ett ytterligare mellamsteg mellan hoppen verkar vettigt. Mam kan även trycka på att det är vettigt att kunna klara alla hopp o följd i lilla slingan innan man kör de större, men det kanske görs och laddhattar kommer ändå inte bry sig om en sådan rekommendation.

Säkerhet i byggda hopp
Jag antar att det finns en hel del nybörjare i Skellefteå som bara skulle älska att testa dom där aggresiva kicker Man kan ju även bygga eller komplettera som dom här här har gjort vilket förmodligen skulle bidra till att fler lär sig och vågar testa.

Säkerhet i byggda hopp
Någon som har ritningar på vilka radier man ska ha på bra MTB hopp. Typ nått sånt här
2-5M gap 25-30kmH

Bilagor

• IMG_2135.jpeg
    IMG_2135.jpeg
    168.2 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp