Saknar en 8mm klingbult, vad göra?

slice me nice

Aktiv medlem
Det handlar alltså om en klingbult på 8mm i diameter, inte det vanliga 10mm. Jag har frågat runt på ett gäng cykelaffärer, både fysiska och cyberrymdiga, och ingen verkar ha såna. Eftersom jag bor i Göteborg brukar Anders på Veloform vara ett hett tips i såna här lägen, men han hade inte heller.
Är det någon som vet hur man får tag på dem?

Det enklaste alternativet är kanske att sätta i en annan skruv och mutter, men hur väl funkar det? Jag tänker på risken att den är i vägen.

En annan eventuell lösning är att borra upp hålet, är det enkelt ordnat?

Cykeln är en crescentracer från 80-talet, därav det konstiga måttet.

Ja det kan funka, bra idé.
Borde inte bli särskilt dyrt om jag hittar ett bra objekt. Fast dyrare än att köpa bara bultar blir det förstås. Jag tänkte inte lägga mer än absolut nödvändigt på den här cykeln, sparar till en ny och tänkte nedgradera crescenten till pendlare inom en snar framtid. Jag får väl hoppas att jag får nytta av fler delar framöver, då är det ju värt.

Tackar för tipset

Det finns iofs en och annan lite äldre cykelbutik i stan (oftast källarbutiker) som skulle kunna ha i någon låda.

Dom på sjscycles tror jag inte passar tyvärr.
Däremot har jag inte kollat alla småcykelbutiker, tappade hoppet om räddning efter några försök. Ska kolla lite till

slice me nice skrev:
-------------------------------------------------------
> Det handlar alltså om en klingbult på 8mm i diameter, inte det vanliga 10mm. Jag har frågat
> runt på ett gäng cykelaffärer, både fysiska och cyberrymdiga, och ingen verkar ha såna.
> Eftersom jag bor i Göteborg brukar Anders på Veloform vara ett hett tips i såna här lägen,
> men han hade inte heller. Är det någon som vet hur man får tag på dem?

Nu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen men en drevbult typ Problem Solvers, Drevbult-set för inner-klinga, silver, 8 mm kanske skulle funka.

Och som vanlig är det i Kallsta det finns grejer.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv...revbult-set-for-inner-klinga-silver-8-mm.html

Hoppas att du har nytta av detta.

Å en sak till.

Om detta hjälpte dig. Ja då hör du av dig till mig, så ska jag fixa frakten åt dig. Dvs jag hämtar ut och lägger på lådan. Lite billigare än om dom ska skicka det till dig. Klar om du ska ha en massa till så är det billigare om dom skickar direkt. Men är det bara dessa bultar så kan jag fixa det om du vill. PM mig om det blir aktuellt.

Jag är dock vid medliga havet vecka 20 så då kan jag inte hjälpa dig, men före och efter går bra.

Den ofantligt snälle och trevlige Pebben, fast det tycker kanske inte alla jag träffar på ;/)

Carlzon78 skrev:
> Pebben: hur snäll du än är så var det 8mm diameter som efterfrågades, inte längden.

Då får jag väl svarva om dem då. Men det kommer att ta ett tag det ;7)

Ja jag såg det jag med nu att det var diametern det var frågan om.
Men vi får väl leta vidare. Och ja där får man för att man försöker vara en fin medmänniska.

Chainring Fixing Bolts & Nuts M8 x 8.5 mm

http://www.bonthronebikes.co.uk/316-419006

Men dom är väl för korta förstås

Och här har dom väl inga som passar heller.

http://www.torontocycles.com/Selling/Chainrings_and_Cranks.html

Senast ändrad:
Lundberg skrev:
> Jag har 5 st som skräpar på jobbet som borde
> passa. Dock i stockholm.

Åh, det låter ju alldeles, alldeles underbart!
Frakt för såna små saker är nog inte mer än några tior, det betalar jag gärna om det visar sig vara rätt storlek. Kan du mäta dem och pma mig? Jag köper dem om de passar!

Pebben skrev:
>
> Chainring Fixing Bolts & Nuts M8 x 8.5 mm
>
> http://www.bonthronebikes.co.uk/316-419006
>
> Men dom är väl för korta förstås
>
> Och här har dom väl inga som passar heller.
>
> http://www.torontocycles.com/Selling/Chainrings_an
> d_Cranks.html

De översta du nämner är M8, då passar de inte. M8 är ju 8mm skruv, då blir andra halvan för stor.
Ska kolla Torontocycles noggrannare om inga andra lösningar finns, blir en del frakt och tull och bös från Kanada. Tack för engagemanget!

Hoppas du får tag på rätta klingbultarna. Det kunde vara aningen lättare om du lade upp en bild på vevpartiet. Jag vet att Thun, Sakae SR, Ofmega och Stronglight ibland hade udda lösningar med andra diametrar på klingbultarna. Har skrotat något Thun men sparat bultarna.

Fulfix = buntband.
Jag drog sönder en klingbult på ss:n för 2-3 somrar sen och drog dit ett buntband istället.
Det sitter där fortfarande efter x problemfria mil.

Lundbergs klingbultar anlände per post idag. De såg lovande ut, men fick vänta tills jag kom hem från jobbet innan jag kunde testa. De var i princip identiska med de andra jag hade så de passade perfekt!

Tackar så mycket för detta! Känns bra att den heliga femenigheten är komplett igen
IMG_0403.JPG

Tillbaka
Topp