Säkraste vinterdäcken för hybrid med barn på cykeln

steppe

Medlem
Jag har flyttat till Sthlm från Malmö och cykelpendlar på min gamla Nishiki pro SL hybrid ca 1.4 mil per dag. Ja det låter ju inte så farligt men nu när ena barnen inte fått någon förskoleplats utan fått plats nära mitt jobb måste hon med på cykeln på en barnsadel bakom mig.

När vintern kommer vill jag vara lite mer säker på att inte dra omkull med barn och allt. Har tittat lite på vinterdäck och de som verkar bäst är

Schwalbe Marathon Winter 35-622
Schwalbe Winter Active 30-622

Men idag hittade jag även dessa däck från Suomi tiers http://www.cyk.se/Cyclo-DUBBDACK-622-32-28-SUOMI-TIRES-240-DUBBAR_Cyclo_1y99ioo.html

Vad skulle ni satsa på?

Senast ändrad:
W240 är i en egen liga vad gäller grepp. Men det speglas i rullmotståndet. Marathon Winter är mycket tryggt så länge det inte är lös snö eller spårig is. Så det är helt en prioriteringsfråga.

Personligen hade jag satt barnen i en cykelvagn. Är själv flitig åretruntcyklist och hade inte velat cykla med barn bakpå cykeln vintertid.

rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen hade jag satt barnen i en cykelvagn.
> Är själv flitig åretruntcyklist och hade inte
> velat cykla med barn bakpå cykeln vintertid.

+1

Jag hade hellre skjutsat barnen i en grisblå Volvo Amazon kombi än på en cykel i vinterväglag...

En röst till på Suomi 240.
Alla dubbar kvar och bibehållet grepp efter fyra vintrar.
De Schwalbe jag haft har båda tappat dubb redan efter första säsongen men visst rullar de lättare.

14 km cykelpendling med litet barn på vintern? En kärra med fårskinnspäls och vind/regnskydd låter bättre.

Jag har gått omkull även med Extreme 294 29x2.1 och mer grepp än så finns nog inte så cykelvagn låter säkrare. Barnsadel och halka låter otrevligt. Går förmodligen, men svårt med säkerheten.

Vintercykling, inte en fråga om om utan när man vurpar så jag lägger också en röst på kärra.

Det är väldigt smidigt med kärran också för barnet reser betydligt bekvämare en kall morgon.

Jag har vurpat en gång med barnstol. Det gick bra med barnet men det var otäckt.

(Erfarenhet: Två barn, flera säsonger med cykel till dagis med stol och kärra).

Kan i och för sig hålla med om fördelarna med cykelkärra. Inte så viktigt vad barnen har på sig - när de väl klivit i och dragit upp en filt till hakan har de det riktigt mysigt medan det kan vara värsta busvädret utanför. Regnöverdrag är ju såklart bra vid behov

För Stockholm säger jag antingen Schwalbe Winter el Marathon Winter (testvinnare) för att få de extra sidodubben. Har och har kört på Winter 30 mm och de har jobbat bra, inte slirat omkull på genomfrysta gigantiska vattenpölar i kurva (okej testade inte i full kareta). Har tyvärr inte skärmar som tar 35 mm el över så Winter var enda alt eftersom de finns från 30. Bra rull på ren asfalt som faktiskt existerar i den här stan rätt stor del av vintern (men svarthalkan är inte att leka med). Så byt inte bort vinterdäcken för tidigt för att det är barmark!

Sedan upp till dig om barnsadel el kärra, men trots övervägande bra fart så inte i närheten av att vurpa, något försiktigare kurvor bara. Men allt beror ju lite på hur snö- och halkbekämpningen ser ut på din väg till jobbet. Jag själv kör saltsopat fram till sista km där körbanan är betydligt mer körbar än puckelpistsörjan/iset (välj alt efter temperaturväxlingar) bredvid. Började med oplogat och skotramp i hela vägen, plogat men sparat 10 cm så räkna ut resten. Skulle man vara laglig och cykla på cykelbana när sådan finns så skulle den km ta typ lika lång tid som resten av vägen. Och ha ett barn där bak medan man slirar omkring och håller tungan rätt i mun och inga distraktionsmomentskulle inte jag vilja ha. Eller dra kärra där bak heller. Men sådant är undandag och tack och lov högst ovanligt.

Vad kör du för vägar till jobbet idag, hur ser vägarna ut på vintrarna? Det är rätt avgörande.

Håller dock absolut inte med om att det inte är en fråga om utan när man vurpar. Kör man klokt så håller man sig på hjulen!

Cykelkärra alla gånger, det är betydligt svårare att snabbt parera för snömodd/spår med ett barn i en barnsadel än om man sitter själv på cykeln.

Vinterväglaget kan vara väldigt förrädiskt, jag har gått omkull på nysnö med blankis under, dubben kommer inte ner till isen och då blir det halt på riktigt!

Tack för svaren. Jag kommer nog köra med barnsadel så länge det går. det är cykelbana större delen av vägen sen vet jag förstås inte hur bra de plogar den här i sthlm. cykelbanan förbi Bromma blocks till Alvik är i alla fall ganska bred och stor, kanske prioriteras mot mindre cykelbanor?
Är det is/snömodd eller liknande får jag koppla på mina gamla segkärra :)
Tror jag satsar på Schwalbe Winter Active 30-622

Tillbaka
Topp