[Sälja cykel] bra eller dåligt med dynamo?

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
En bekant undrade ifall jag kunde (laga och) sälja en cykel åt honom. Och med förtydligandet att det var det eller containern som gällde för honom så erbjöd jag mig att försöka.
Cykeln är en relativt nytillverkad version av en klassisk herrcykel. Enväxlad, fotbroms, breda däck.
Ser ganska prydlig ut. Den har den klassiska flaskdynamon som driver på framdäcket. Och en framlampa. Som inte lyser.
Baklampa saknas. Har nog aldrig haft ngn baklampan kopplad till dynamon.
Att sälja en hoj med icke-fungerande delar monterade känns lite tråkigt. Så antingen skrämma liv i framlampan, eller ta bort den.
Vad tror Happykollektivet, förbättrar det säljbarheten ifall jag fixar framlampan?

dabac sa:
Hej Happy,
En bekant undrade ifall jag kunde (laga och) sälja en cykel åt honom. Och med förtydligandet att det var det eller containern som gällde för honom så erbjöd jag mig att försöka.
Cykeln är en relativt nytillverkad version av en klassisk herrcykel. Enväxlad, fotbroms, breda däck.
Ser ganska prydlig ut. Den har den klassiska flaskdynamon som driver på framdäcket. Och en framlampa. Som inte lyser.
Baklampa saknas. Har nog aldrig haft ngn baklampan kopplad till dynamon.
Att sälja en hoj med icke-fungerande delar monterade känns lite tråkigt. Så antingen skrämma liv i framlampan, eller ta bort den.
Vad tror Happykollektivet, förbättrar det säljbarheten ifall jag fixar framlampan?

Får du bort dynamon och lampan snyggt så blir nog cykeln mer lättsåld än med en gammaldags dynamo som släcker lampa vid varje stopp, och som dessutom gör cyklingen tyngre i mörker...

(Rivit bort skiten på min gamla rostiga damcykel, där var det inte fråga om att göra det snyggt ;-) Hellre BRA lampa på styret som liksom!)

Det ör väl oftast bara att byta glödlampa i såna gamla härken.

Testa det och fungerar det så kan den väl sitta kvar. Inget större jobb att montera bort den!

Fast folk som inte är som oss älskar sina gamla dynamos dynamoer dynamoar.. En språkpolis hit tack. I a f, jag blir förvånad gång på gång, jag vet inte om det är dom eller jag som är "verklighetens folk". Folk betalar för att reparera gamla däckgnagare.

Jag håller med ratatosk. En vän har nyligen köpt en helt ny flaskdynamo, han älskar den. Jag försökte sälja in det moderna navdynamokonceptet, men det var ointressant. Folk är tokiga.

Senast ändrad:
ratatosk sa:
Fast folk som inte är som oss älskar sina gamla dynamos dynamoer dynamoar.. En språkpolis hit tack. I a f, jag blir förvånad gång på gång, jag vet inte om det är dom eller jag som är "verklighetens folk". Folk betalar för att reparera gamla däckgnagare.

Fördelen är ju att man inte behöver tänka på hur länge batterierna håller. Att man sen undviker att slå på belysningen ändå är ju en annan sak...

evirob sa:
Det ör väl oftast bara att byta glödlampa i såna gamla härken.

Testa det och fungerar det så kan den väl sitta kvar. Inget större jobb att montera bort den!

Kolla även att "jordskruven" i fästet har metallisk kontakt. Rost leder dåligt.

Skulle säga att folk i gemen älskar när "alla lampor fungerar". Pyssla lite med sladdarna mellan lampa och dynamo, ofta är det löst kablage eller ärgade kontakter och det är snabbt och billigt löst.

Nya moderna flaskdynamos har hög verkningsgrad och rullar därför lätt. Lagen om dynamo i Tyskland driver teknikutvecklingen.

ratatosk sa:

Dynamor enligt SAOL.

OK, då får det bli lite felsökning innan annonsen går upp.

Men baklampan får nog bli batteri. Ids inte konstra med vajerdragning. Kräver lite pyssel om det ska bli prydligt.

En dynamo, flera dynamor.

Mvh,
//Svensklärare

Tillbaka
Topp