Salsa fargo.

rrost

Ny medlem
Salsa fargo.
Tack!

Ja det kräver lite trixande verkar det som. Tidigare testade jag också 20 grader, med reglagen uppe vid översta markeringen på styret, då kändes det som att greppet på hoodsen blev aningen nedåtsluttande, därför vinklade jag upp alltihop till 30 grader men då är dropsen lite för branta. Man får väl testa sig fram. Av det jag läst på andra forum har några kommit fram till att det är omöjligt att med Woodchipper kunna använda både hoods och drops på ett bra sätt. Så man kanske får bestämma sig vilket som är viktigast, för mig skulle det förmodligen vara hoodsen.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
rrost sa:
Ja det kräver lite trixande verkar det som. Tidigare testade jag också 20 grader, med reglagen uppe vid översta markeringen på styret, då kändes det som att greppet på hoodsen blev aningen nedåtsluttande, därför vinklade jag upp alltihop till 30 grader men då är dropsen lite för branta. Man får väl testa sig fram. Av det jag läst på andra forum har några kommit fram till att det är omöjligt att med Woodchipper kunna använda både hoods och drops på ett bra sätt. Så man kanske får bestämma sig vilket som är viktigast, för mig skulle det förmodligen vara hoodsen.
Jaså, ja det verkar lite lurigt. Men en liten justering kan göra underverk. Finns det markeringar där också, det låter ju bra. Underlättar. Håller med om att hoodsen är prio. Även om jag håller i droppet mycket i skogen, men hoodsen är ju ändå standardposition på en bock känns det som.
 

Rut-66

Medlem
Salsa fargo.
Jaha ja...fick hem en liten pakethållare för fronten idag, men skulle nog läst detta innan jag beställde:

Firestarter Carbon Fork Q & A

"Is the center mount only for a light or can a mini front rack (i.e. nitto) with load not exceeding 20lbs be mounted using it?
Asked by Matthew 1 year ago

Verified Reply - Chris
The center mount on the Firestarter fork was manufactured and tested to carry a front light only. It is not to be used with a front rack of any kind."

Skriver det här, så kanske nån annan slipper göra samma misstag.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
rrost sa:
Ja det kräver lite trixande verkar det som. Tidigare testade jag också 20 grader, med reglagen uppe vid översta markeringen på styret, då kändes det som att greppet på hoodsen blev aningen nedåtsluttande, därför vinklade jag upp alltihop till 30 grader men då är dropsen lite för branta. Man får väl testa sig fram. Av det jag läst på andra forum har några kommit fram till att det är omöjligt att med Woodchipper kunna använda både hoods och drops på ett bra sätt. Så man kanske får bestämma sig vilket som är viktigast, för mig skulle det förmodligen vara hoodsen.
Jaså, ja det verkar lite lurigt. Men en liten justering kan göra underverk. Finns det markeringar där också, det låter ju bra. Underlättar. Håller med om att hoodsen är prio. Även om jag håller i droppet mycket i skogen, men hoodsen är ju ändå standardposition på en bock känns det som.
Återkoppling här. Nuså känns det som jag hittat min favoritinställning på detta.
Vred först ner reglagen lite, sedan lite till. Det blev för mycket, känns som man faller framåt. Men vinkeln på hoodsen blev bra! Då var enda utvägen att vrida upp hela styret från 20 grader tillbaka till 30 grader (ett streck på markeringarna vid styrstammen).

Drop-vinkeln är inte perfekt, men ok. Tyckte 20 grader var mycket skönare. Men håller ofta framme vid bromsarna ändå och då är det ju inte så noga. Men reglagen är lite lättare att komma åt nu från droppet vilket ju är bra. Det går ju förvisso att justera reach på dem också men det har jag inte orkat mecka med.

Det som är viktigast dock tycker jag är vinkeln och anliggningsytan på hoodsen. Det blev riktigt bra nu. Reglagen är justerade så man just precis ser första strecket under hoodsen, det är faktiskt så det linjerar upp mot det här strecket på reglagen. Mäter jag vinkeln på hoodsen så är det ca 9.5 grader.

Mäter jag vinkeln mellan hoods och dropp är det ca 24 grader, men den var svår att mäta.

Har kört några testturer varav en lång och det känns riktigt bra nu. Så nu får det vara såhär. Det verkar vara som du säger, det går inte att få helt perfekt både på hoods och dropp. Men nu tror jag att jag hittat den perfekta kompromissen för mig. Så nu älskar jag detta styre igen :)


_1010469.jpg


_1010442.jpg


_1010471.jpg


_1010474.jpg


_1010478.jpg




Jämför man Apex på ett mer "vanligt" styre kan det ju se ut såhär, helt platt typ:

bock_jobb.jpg




Jämför man mot Shimano 105 hydrauliska på min CX är det väldigt annorlunda. De har mer framåtvinklade toppar så det blir längre yta där att hålla på. Är nog skönare. Fast fördelen med Sram är ju att man kan ställa cykeln upp å ner och den står på dessa även fast man har cykeldatorn och allt på styret :)

bock_zepto.jpg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
Aha, intressant med däcken där. Jag jämför med min CX med 35 semislicks också. Det är en grym skillnad. Tror inte det beror på bara däcken. Mina 47 känns inte så lättrullade dock, hoppas det är bara däcken i det fallet iaf.
Återkoppling igen här.

Jo det var däcken :) testade med mina CX-hjul, 35mm Marathon Supreme. Oj vilken skillnad det blev mot mina 1.75", satte nåt sorts rekordtid på jobbpendlingen också :) det känns ju uppför och vid acceleration att den väger några kg mer men annars går det som smort.

Så det är dessa tre jag testat med då alltså...
Även fast det skiljer en del i diameter så har jag inte märkt något negativt med 35mm-hjulen. Typ att man skulle slå i tramporna el dyl, det funkar bra. Ser lite dumt ut kanske, det är ju världens mud clearance :)

hjul.jpg


dck.jpg



Så med det sagt är det ju en ganska kapabel hoj detta, jag är fortsatt kluven till originaldäcken på 3", de är fantastiska i skogen dock. Ganska lätta och bra däck, men det är lite fatbike-känsla när man cyklar lite mer lättrullat underlag. Det är väldigt knepig känsla i styrningen också (understyr?!), om man har fel tryck. Men då jag cyklar mycket offroad med den tycker jag att man kan leva med det, det är ju fantastiskt grepp och man tar sig fram överallt. Bra för expeditioner när man inte vet vad man har att vänta. Samt att det dämpar lite med så stor luftkammare, när man har helstelt är det ju ganska stötigt som det är.

Min ska vara till för lite touring också, grus/asfalt med inslag av stig. Då kanske man vill ha något mera lättrullat. Så jag skaffade ett par nya däck till touring-hjulen som är 2", däcket är Schwalbe Marathon Almotion (Evolution 50/622). Trots att det är snabbaste touringdäcket på rolling resistance-sidan så är det märkbart trögt med 2". Det är dock väldigt skönt på ojämt underlag och grus. Samt att det funkar hjälpligt i skogen också såklart.

Funderade grymt mycket på detta, spanade in massor med olika däck, Schwalbe Hurricane, Marathon Plus MTB, Smart Sam och dylikt. Tänkte att ett par sådana i 2.4-2.6" kanske hade varit det ultimata allround-däcket. Får kanske prova sedan när jag slitit ut mina 3" WTB.

Almotion:

IMG_20191031_143815.jpg


IMG_20191031_075822.jpg
 

Skogsgubben

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
..., jag är fortsatt kluven till originaldäcken på 3", ...
Det är väldigt knepig känsla i styrningen också (understyr?!), om man har fel tryck.
...
Jag hade också problem med styrningen på min plus-hoj när den var ny. Kändes som om jag skulle falla inåt i kurvorna (är det över- eller understyrd?) Blev bra när jag tog ut de tunga slangarna och började köra slanglöst.

(Mina slangar var iofs extremt tunga (400g styck!). Och det var inte bara styrningen som störde. Hela cykeln kändes tung och livlös.)
 

Rut-66

Medlem
Salsa fargo.
Reachen på originalstyret är 56mm, så har du nåt att räkna på. Typ vad måtten blir om du går upp en storlek på hojen och vilken styrstam du väljer.
Fargon har kort reach, så om man redan har en, som passar bra, så tror jag det blir mindre bra med rakt styre.
Har ingen erfarenhet tyvärr av Fargon, men tvärtom... 6cm för kort reach pga att hojen jag köpte bara fanns i en storlek.
Med Salsa-styret blev det skitbra 🙂
 
Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Då kan det vara läge att posta en annan grej jag höll på med. I början var väldigt skeptisk till Fargons geometri och/eller storlek. Men då jämförde jag mot min CX vilket ju har en typiskt halv-aggresiv bock-geo. Det blir ju helgalet. Läste på mycket om det där och konstaterade att Fargon är för det första, lite mer touring-geo, vilket innebär ganska upprätt sittställning. Sedan för det andra, en MTB med bockstyre. Håller man på hoodsen så blir det ungefär samma position som min MTB.

Det var lite kulturkrock i början. Ganska hög stack och kort reach på den. Men såhär efter att ha vant sig är det faktiskt väldigt skönt. På hoodsen blir det som min vanliga MTB, på styret där uppe blir det väldigt komfortabelt då man vill cruisa runt eller vila i uppförsbackarna. Nere i droppet blir det lite lagom dropp för när man ligger och pressar. Det tillsammans med Woodchipper-styret gör att det känns ganska ok oavsett asfalt eller stig.

Gjorde en lite geometri-jämförelse här mot min Canyon Nerve 2014, samt Zepto Pro 2016. Alla medium.

Fargo-Geometrijmfrelse-2.jpg


Fargo-Geometrijmfrelse.jpg
 

Rut-66

Medlem
Salsa fargo.
Kul jämförelse 🙂
Jag har själv varit inne på att hitta en ram, som kunde funka med Woodchipper och rakt bara genom olika styrstam och setback på sadelstolpen, men släpper den tanken mer och mer.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Aha, ja, Fargon är ju lite unik. När den kom 2008 var den ju väldigt speciell. Nu såhär mer än 10 år senare har det kommit gravelbikes där en del av dem är lite åt samma håll. Känns som den kategorin cyklar är under utveckling. Men nu borde det finnas några som klarar 650B+, kanske där man får kika.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Spontanköpte en ramväska idag, Blackburn Outpost Frame Bag, Medium.

Passar hyffsat. Riktigt bra väska med två stora fack invändigt (flyttbar avdelare), ett litet långt på utsidan samt två fickor och hål för vätskeslang.

Går att expandera om man behöver mycket grejjer med sig. Vet inte om det är min grej med ramväska men man får ju prova.

IMG_5068.jpg


IMG_5069.jpg
 

rrost

Ny medlem
Salsa fargo.
Tack för uppdatering om styret, har själv inte hunnit cykla så mycket så har inte hunnit experimentera vidare men tror min vinkel också ligger på ca 30 grader.

Apropå ramväska har jag en på önskelistan som heter Oveja Negra Superwedgie, men den går nog inte att få tag på i Sverige. På en tidigare cykel använde jag en från Restrap som jag gillade.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Tänkte bara göra en kort update om situationen....

Har testat en massa olika senaste månaderna. En hel del olika däck, nytt styre, dropper post och lite annat. Känns som den börjat ta form här.

Angående däcken så känns det som att originalhjulen med 27.5"+ med 3" WTB Ranger är inte dumt alls. Det är riktigt bra om man cyklar stig och funkar om man har rätt tryck på asfalt med. Det förutsätter ju dock att man gillar cykla stig och inte ser det som ett nödvänding ont för att det inte finns någon annan väg för att komma vidare. Själv tycker jag den ultimata cykelturen är en 1/3 av varje, stig, grus och asfalt.

Men på touringhjulen (graveltouring) har jag haft lite svårt att välja något bra. Det jag velat mellan var ett par Conti Ride Tour 42mm och de jag har nu Marathon MTB Plus 54. Conti-sularna är riktigt bra på övervägande grus/asfalt. Men sådär på stig. Dock ganska ok ändå jämfört med Marathon Supreme som jag har på CX'en. Det är där grejjen är. Vill jag cykla så tar jag helre CX'en och därför kör jag nu lite fetare däck med mer offroad-orienterat mönster. De har ändå en mittsträng så de funkar fint på asfalt, låter inget. Rullar sådär iofs med tanke på bredden. Över 40 mm så börjar det gå lite trögt oavsett däck-mönster/tryck tycker jag.

Styre har jag också provat en del. Efter att ha testat alla möjliga justeringar på Woodchipper utan att ha blivit nöjd testade jag till slut att byta. Skulle testat ett Cowchipper egentligen men det var slut där jag beställde så jag tog ett PRO PLT Discover Gravel Big Flare (44 cm). Det är liknande Cowchipper, men inte Salsa då :( hur som helst. Det har jag provat lite nu och det är ett verkligt lyft i ergonomi. Håller man på hoodsen är det som en bra plattform där för att vila handlederna på. Rakt, ingen konstig vinkel (se ovan inlägg). I droppet är det rätt ok också, det är lite kurva, inte helt rakt som på Woodchipper. Men det är ändå bra, det är rätt vinkel åtminstone. Det känns inte som man håller på att glida ner från styret om man håller där länge som ju var vanligt på Woodchippern om man inte hade det justerat just för att undvika det (och isåfall sämre uppe på hoodsen).
En sak dock. Vinkeln på reglagen blir ganska speciell, de spretar utåt. Blir ju så om droppet har flare utåt. Men på Woodchipper är det en mikro-böj inåt just där så det ser lite normalare ut på Woodchippern. Det är hur som helst ingen stor nackdel. Fördelen är att man lättare kommer åt reglagen i vissa vinklar. Men i vissa vinklar kan det kännas som man behöver sträcka ut handen lite för att få tag på reglagen. Sammanfattningsvis tycker jag iaf att fördelarna överväger nackdelarna, med knapp marginal.

Har även satt på en dropper eftersom jag gillar cykla stig och där är en dropper nästan ett måste. Det blir så mycket bättre. Ibland sänker man bara några cm, ibland hela vägen ner. Utbudet av 27.2 mm droppers är inte så stort. Men det finns t ex KS Lev som ju är rätt ok, lite dyr kanske, men känns rätt bra. Deras reglage passar ju bara 22.2 mm styren dock men jag köpte till ett Wolftooth 31.8 mm reglage, för att sättas bredvid styrstammen.

För att kompensera lite för den två hekto mer vikt jag fick pga droppern blev det även en ny sadel! Behövde ändå en ny på en annan hoj så originalsadeln fick gå över dit. Så köpte jag en likadan fast titan-versionen. Tycker WTB Volt är fantastiskt skön sadel! Nya favoriten. Denna version är väldigt lätt, ett hekto mindre än järn-railsversionen som satt original. Den har lite annan finnish, micro-fiber material som är lite strävare, ser lite mer anynonym ut utan en massa loggor överallt. Aldrig köpt så dyr sadel men den var värd det! Grymt sköna dessa.

Så... det var det, såhär ser den ut i dagsläget. Ska byta till 3"-hjulen sedan när man inte behöver lyse på mornarna. Hade stora planer för den här hojen, den skulle bli allt-i-allo-maskinen. Men den är så rolig att vardagscykla med då jag gillar vardagsäventyr så den har blivit mer anpassad för det. Det är dock en hoj som klarar det mesta, vem vet vad framtiden har att erbjuda!?

IMG_20200219_161039.jpg


Bilder på Woodchipper vs nya Gravelstyret vs klassisk kompaktbock:

_1010971.jpg _1010975.jpg
 

rrost

Ny medlem
Salsa fargo.
Tänkte bara göra en kort update om situationen....

Har testat en massa olika senaste månaderna. En hel del olika däck, nytt styre, dropper post och lite annat. Känns som den börjat ta form här.

Angående däcken så känns det som att originalhjulen med 27.5"+ med 3" WTB Ranger är inte dumt alls. Det är riktigt bra om man cyklar stig och funkar om man har rätt tryck på asfalt med. Det förutsätter ju dock att man gillar cykla stig och inte ser det som ett nödvänding ont för att det inte finns någon annan väg för att komma vidare. Själv tycker jag den ultimata cykelturen är en 1/3 av varje, stig, grus och asfalt.

Men på touringhjulen (graveltouring) har jag haft lite svårt att välja något bra. Det jag velat mellan var ett par Conti Ride Tour 42mm och de jag har nu Marathon MTB Plus 54. Conti-sularna är riktigt bra på övervägande grus/asfalt. Men sådär på stig. Dock ganska ok ändå jämfört med Marathon Supreme som jag har på CX'en. Det är där grejjen är. Vill jag cykla så tar jag helre CX'en och därför kör jag nu lite fetare däck med mer offroad-orienterat mönster. De har ändå en mittsträng så de funkar fint på asfalt, låter inget. Rullar sådär iofs med tanke på bredden. Över 40 mm så börjar det gå lite trögt oavsett däck-mönster/tryck tycker jag.

Styre har jag också provat en del. Efter att ha testat alla möjliga justeringar på Woodchipper utan att ha blivit nöjd testade jag till slut att byta. Skulle testat ett Cowchipper egentligen men det var slut där jag beställde så jag tog ett PRO PLT Discover Gravel Big Flare (44 cm). Det är liknande Cowchipper, men inte Salsa då :( hur som helst. Det har jag provat lite nu och det är ett verkligt lyft i ergonomi. Håller man på hoodsen är det som en bra plattform där för att vila handlederna på. Rakt, ingen konstig vinkel (se ovan inlägg). I droppet är det rätt ok också, det är lite kurva, inte helt rakt som på Woodchipper. Men det är ändå bra, det är rätt vinkel åtminstone. Det känns inte som man håller på att glida ner från styret om man håller där länge som ju var vanligt på Woodchippern om man inte hade det justerat just för att undvika det (och isåfall sämre uppe på hoodsen).
En sak dock. Vinkeln på reglagen blir ganska speciell, de spretar utåt. Blir ju så om droppet har flare utåt. Men på Woodchipper är det en mikro-böj inåt just där så det ser lite normalare ut på Woodchippern. Det är hur som helst ingen stor nackdel. Fördelen är att man lättare kommer åt reglagen i vissa vinklar. Men i vissa vinklar kan det kännas som man behöver sträcka ut handen lite för att få tag på reglagen. Sammanfattningsvis tycker jag iaf att fördelarna överväger nackdelarna, med knapp marginal.

Har även satt på en dropper eftersom jag gillar cykla stig och där är en dropper nästan ett måste. Det blir så mycket bättre. Ibland sänker man bara några cm, ibland hela vägen ner. Utbudet av 27.2 mm droppers är inte så stort. Men det finns t ex KS Lev som ju är rätt ok, lite dyr kanske, men känns rätt bra. Deras reglage passar ju bara 22.2 mm styren dock men jag köpte till ett Wolftooth 31.8 mm reglage, för att sättas bredvid styrstammen.

För att kompensera lite för den två hekto mer vikt jag fick pga droppern blev det även en ny sadel! Behövde ändå en ny på en annan hoj så originalsadeln fick gå över dit. Så köpte jag en likadan fast titan-versionen. Tycker WTB Volt är fantastiskt skön sadel! Nya favoriten. Denna version är väldigt lätt, ett hekto mindre än järn-railsversionen som satt original. Den har lite annan finnish, micro-fiber material som är lite strävare, ser lite mer anynonym ut utan en massa loggor överallt. Aldrig köpt så dyr sadel men den var värd det! Grymt sköna dessa.

Så... det var det, såhär ser den ut i dagsläget. Ska byta till 3"-hjulen sedan när man inte behöver lyse på mornarna. Hade stora planer för den här hojen, den skulle bli allt-i-allo-maskinen. Men den är så rolig att vardagscykla med då jag gillar vardagsäventyr så den har blivit mer anpassad för det. Det är dock en hoj som klarar det mesta, vem vet vad framtiden har att erbjuda!?

Visa bilaga 403098

Bilder på Woodchipper vs nya Gravelstyret vs klassisk kompaktbock:

Visa bilaga 403104 Visa bilaga 403103
Tack för uppdatering, jag ska också testa att byta styre, köpte ett Ritchey Venturemax Comp (46 cm) som jag läst bra saker om, har Woodchipper 2 44 cm nu. Återkommer med recension.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Nu har jag hittat hem med konceptet här.

Lite kluven till originalhjulen med 27.5+ och 3" däck. Det är ju fantastiskt om man cyklar stig och speciellt om det är lite löst. Det är lätta hjul så det blir inte så tungt som det ser ut. De är ganska kinkiga med lufttrycket, för mycket luft och det blir studsigt, för lågt (och gränsen är hårfin) och styrningen blir knepig och man riskerar att punka, samt att det är olidligt utanför skogen.

IMG_20200119_132130.jpg


Så... det är ju när man kommer utanför stigen och ska cykla grus/asfalt som det är skönare med normalbreda däck. Har testat en del olika som jag skrev förut. Hade tidigare ett par 29x2.1" lite mer touringbetonade däck. Men då jag mest använder den här cykeln till vardags/nöjescykling (just eftersom den är så rolig att cykla på). Så tänkte jag nu att jag borde ju prova ett par riktiga XC-däck istället. Så skaffade Schwalbe Racing Ray (fram) och Racing Ralph (bak), även de 2.1". Var lite skeptiskt till landsvägsprestanda, dvs, rull och ljud. Men har nu provat en kort tur och längre tur på lite blandat underlag och blev överraskad för de fungerar riktigt bra till det mesta.

Tycker denna storlek är en ganska bra kompromiss på XC-cykel. Fetare kunde vara trevligt om man cyklar mestadels stig, men det använder jag MTB'n till istället, den är ännu roligare i skogen 😀 den här cykeln är nu för min återfunna passion XC-cykling! Förut när jag cyklande CX då kändes det inte kul att cykla stig, det var ingen vidare upplevelse på den cykeln. En helt annan dimension att cykla stig med denna. Och ja, det fungerar finemang med bock på stig! Bara en vanesak, känns helskumt första gångerna, men nu känns det riktigt bra och man har vissa fördelar med bock på stigen, kommer lätt mellan trånga passager och köra slalom mellan träden är bättre. När det blir stökigt så "ligger" man i bocken och får ner tyngdpunkten och det känns helrätt där. Annars håller man på hoodsen, eller sitter och mystrampar med händerna på raka delen. Gillar variationen! Så. Den är kapabel till det mesta den här. Skulle jag bara få ha EN cykel skulle det vara denna.

_A280057-Edit.jpg


_A290459.jpg
 

rrost

Ny medlem
Salsa fargo.
Nu har jag hittat hem med konceptet här.

Lite kluven till originalhjulen med 27.5+ och 3" däck. Det är ju fantastiskt om man cyklar stig och speciellt om det är lite löst. Det är lätta hjul så det blir inte så tungt som det ser ut. De är ganska kinkiga med lufttrycket, för mycket luft och det blir studsigt, för lågt (och gränsen är hårfin) och styrningen blir knepig och man riskerar att punka, samt att det är olidligt utanför skogen.

Visa bilaga 450529

Så... det är ju när man kommer utanför stigen och ska cykla grus/asfalt som det är skönare med normalbreda däck. Har testat en del olika som jag skrev förut. Hade tidigare ett par 29x2.1" lite mer touringbetonade däck. Men då jag mest använder den här cykeln till vardags/nöjescykling (just eftersom den är så rolig att cykla på). Så tänkte jag nu att jag borde ju prova ett par riktiga XC-däck istället. Så skaffade Schwalbe Racing Ray (fram) och Racing Ralph (bak), även de 2.1". Var lite skeptiskt till landsvägsprestanda, dvs, rull och ljud. Men har nu provat en kort tur och längre tur på lite blandat underlag och blev överraskad för de fungerar riktigt bra till det mesta.

Tycker denna storlek är en ganska bra kompromiss på XC-cykel. Fetare kunde vara trevligt om man cyklar mestadels stig, men det använder jag MTB'n till istället, den är ännu roligare i skogen 😀 den här cykeln är nu för min återfunna passion XC-cykling! Förut när jag cyklande CX då kändes det inte kul att cykla stig, det var ingen vidare upplevelse på den cykeln. En helt annan dimension att cykla stig med denna. Och ja, det fungerar finemang med bock på stig! Bara en vanesak, känns helskumt första gångerna, men nu känns det riktigt bra och man har vissa fördelar med bock på stigen, kommer lätt mellan trånga passager och köra slalom mellan träden är bättre. När det blir stökigt så "ligger" man i bocken och får ner tyngdpunkten och det känns helrätt där. Annars håller man på hoodsen, eller sitter och mystrampar med händerna på raka delen. Gillar variationen! Så. Den är kapabel till det mesta den här. Skulle jag bara få ha EN cykel skulle det vara denna.

Visa bilaga 450524

Visa bilaga 450523
Tack för uppdatering! Jag bytte ju från Woodchipper till Ritchey VentureMax och tyckte det blev bättre men har inte fått till det helt hundra än, ska testa att flytta reglagen lite. Rekommenderar du Pro-styret alltså? Har debatterat med mig själv om jag ska sätta flatbar på (har en uppsättning Jones-kopia och BB7 mtn redo att sätta på) men avvaktar nog. Hinner ändå inte cykla så mycket på grund av att förälderskap tar mycket tid.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Tack för uppdatering! Jag bytte ju från Woodchipper till Ritchey VentureMax och tyckte det blev bättre men har inte fått till det helt hundra än, ska testa att flytta reglagen lite. Rekommenderar du Pro-styret alltså? Har debatterat med mig själv om jag ska sätta flatbar på (har en uppsättning Jones-kopia och BB7 mtn redo att sätta på) men avvaktar nog. Hinner ändå inte cykla så mycket på grund av att förälderskap tar mycket tid.
Jag är väldigt nöjd med Pro-styret faktiskt. Men vet inte om det skiljer sig så mycket från Ritchey-styret. Du är välkommen att prova om du har vägarna förbi götet 🙂

Flatbar! Jösses. Hädelse! 😀 men har sett vissa som gjort det iofs. Då med vanlig flatbar. Just Jones, du menar H-bar då antar jag? Den är ju väldigt speciell. Reachen blir rätt kort om man på en vanlig MTB byter till en H-bar. Krävs mycket längre stam för att sitta som folk. Men på denna, ehh, svårförutsagt, men gissningsvis krävs det en längre stam för att det ska kännas ok. H-bar är väldigt trevligt annars. Har det på min touringhoj.
 
Salsa fargo.
Kul att läsa era erfarenheter av Fargon. Jag är på jakt efter en ny bikepacking cykel då jag inte tycker geometrin funkar tillräckligt bra på min nuvarande cykel (Salsa Mukluk)
Min egen analys är att jag önskar mindre reach, och Fargon ser ut att ha det jag tror att jag vill ha.
Problemet är ju att den inte finns i så många affärer här i Sverige.
Så är det någon som vet om det finns någon Fargo i västra Sverige, butik eller privat, som jag kan få testcykla?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Kul att läsa era erfarenheter av Fargon. Jag är på jakt efter en ny bikepacking cykel då jag inte tycker geometrin funkar tillräckligt bra på min nuvarande cykel (Salsa Mukluk)
Min egen analys är att jag önskar mindre reach, och Fargon ser ut att ha det jag tror att jag vill ha.
Problemet är ju att den inte finns i så många affärer här i Sverige.
Så är det någon som vet om det finns någon Fargo i västra Sverige, butik eller privat, som jag kan få testcykla?
Hej! Vad är det som inte funkar på Mukluk? Bara reach'en som blir fel alltså?
Ja du verkar ju ha lite koll på det där så ska lämna den frågan :) men en observation är ju att Mukluk verkar ha "typ" samma geo som Fargo, förutom att reachen (och stack säkert) är anpassad för bockstyre. Fargo är ingen vanlig bockstyre-hoj dock för det är tänkt man ska kunna sitta bekvämt i droppet så just därför är stack ganska hög. Känns helskumt om man är van vid en CX typ och sedan sätter sig på en Fargo. Men det är helt underbart när man vant sig, det är ju tänkt att det ska vara extra bekvämt. Högre stack och lite kortare reach så man sitter väldigt upprätt vilket är perfekt för långa dagar i sadeln.

Sedan en annan sak, innan vi har svävat ut för mycket. Förutom det så är det lite mer MTB-geo på Fargon, den känns som en MTB i skogen, lutande överrör som gör att det känns bra vid teknisk cykling och inget rör som är ivägen när man förflyttar tyngdpunkten osv.

Det kan vara en nackdel vid bikepacking. Det är lite trångt i triangeln. Har man en vattenflaska där får man inte plats med en vanlig väska fäst på toppröret. Det finns iofs en del figursydda väskor som passar ramen så man utnyttjar det maximalt. Men det problemet har du ju på Mukluken också, så du kanske inte har vanan inne med vattenflaskor i triangeln.

Om du är snäll kan du få prova min Fargo, har en Medium, är ca 180 lång. Göteborg. Vet ingen butik som har. Cykelkraft har haft men verkar ha slutat :( Bikester har men det är ju bara Online.
 
Salsa fargo.
Hej! Vad är det som inte funkar på Mukluk? Bara reach'en som blir fel alltså?
Ja du verkar ju ha lite koll på det där så ska lämna den frågan :) men en observation är ju att Mukluk verkar ha "typ" samma geo som Fargo, förutom att reachen (och stack säkert) är anpassad för bockstyre. Fargo är ingen vanlig bockstyre-hoj dock för det är tänkt man ska kunna sitta bekvämt i droppet så just därför är stack ganska hög. Känns helskumt om man är van vid en CX typ och sedan sätter sig på en Fargo. Men det är helt underbart när man vant sig, det är ju tänkt att det ska vara extra bekvämt. Högre stack och lite kortare reach så man sitter väldigt upprätt vilket är perfekt för långa dagar i sadeln.

Sedan en annan sak, innan vi har svävat ut för mycket. Förutom det så är det lite mer MTB-geo på Fargon, den känns som en MTB i skogen, lutande överrör som gör att det känns bra vid teknisk cykling och inget rör som är ivägen när man förflyttar tyngdpunkten osv.

Det kan vara en nackdel vid bikepacking. Det är lite trångt i triangeln. Har man en vattenflaska där får man inte plats med en vanlig väska fäst på toppröret. Det finns iofs en del figursydda väskor som passar ramen så man utnyttjar det maximalt. Men det problemet har du ju på Mukluken också, så du kanske inte har vanan inne med vattenflaskor i triangeln.

Om du är snäll kan du få prova min Fargo, har en Medium, är ca 180 lång. Göteborg. Vet ingen butik som har. Cykelkraft har haft men verkar ha slutat :( Bikester har men det är ju bara Online.
Kul! Tack för svar och att du delar av dig av dina erfarenheter!
Nja jag kan inte det här alls men försöker skaffa mig erfarenhet och information istället för att chansa :)
Det som ”blir fel” nu är att det känns som att jag placerar för mycket vikt på händerna på styret, alltså lutar mig för långt framåt.
Har bytt till kortare stam och kör även med Jones H bar. Det har blivit bättre men inte helt bra.
Så jag GISSAR att om jag sitter mer upprätt så kommer det passa mig bättre (för långa dagar i sadel)
Sen har jag i princip aldrig kört bockstyre, så jag vet inte heller om det är för mig.

Kör full bikepacking set-up i dagsläget och är väldigt nöjd med det och kommer fortsätta med det även på nästa cykel är tanken.
Jag kör och vill köra mycket grus/stig och så lite asfalt det bara går, ibland blir det rätt stökigt ☺ Kör min Mukluk med 29x3” (WTB Ranger) just nu och är väldigt nöjd med det! Men på nästa cykel vill jag också ha smalare och mer lättrullade hjul/däck att skifta med för lättare turer med t ex barnen.

Att leka i skogen på behörigare terräng/utför gör jag med en annan cykel som ska få vara kvar!
Bifogar en bild, för det är alltid roligare med bilder 😉
C20E58F4-E723-4CFD-A5BF-58DEA862A39E.jpeg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Ok, du bytte från rakt styre till H-Bar OCH kortare stam :) då måste du fått en ordentligt mycket kortare reach.
Känner igen problemet med tyngd på händerna. Har det problemet på min touringhoj med just H-Bar faktiskt. Har mixtrat en hel del där men inte riktigt kommit underfund med vad som är rätt (dessvärre). På alla mina andra cyklar har jag inte riktigt det problemet. CX'en är den cykel som har mest aggresiv sittställning men där är det absolut inga problem heller. Så jag vet inte riktigt, knepigt detta.
 
Salsa fargo.
Nä det är klurigt att förstå vad det är som påverkar mest.
Min Mukluk är i storlek large. Och min andra cykel är en medium full-dämpad. Kollar man i tabellerna för längd så ”borde” jag även där ha en large.. Den har jag inte alls det problemet på och sitter egentligen bekvämare på den, sen är det såklart två helt olika typer av cyklar för olika ändamål men ändå...
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Salsa fargo.
Nä det är klurigt att förstå vad det är som påverkar mest.
Min Mukluk är i storlek large. Och min andra cykel är en medium full-dämpad. Kollar man i tabellerna för längd så ”borde” jag även där ha en large.. Den har jag inte alls det problemet på och sitter egentligen bekvämare på den, sen är det såklart två helt olika typer av cyklar för olika ändamål men ändå...
Ok, lurt. Ja jag ligger också mellan M/L oftast. Brukar ta M faktiskt :) men det är inte alltid det känns rätt ändå.
Snabbforskade lite nu på kafferasten. Mätte lite på min H-bar-hoj och konstaterade att det verkar som sadeln är ganska långt fram (jag har även en zero-offset-stolpe). Så det kan ju ha med saken att göra. Ska prova byta stolpe och sätta sadeln i mitten, så kanske det blir bättre, har en liggandes.
/edit: Testade ikväll faktiskt, ja det blev väl lite bättre. Men svårt att säga utan sida-vid-sida jämförelse :) men ska ha såhär ett tag nu och utvärdera, det borde vara bättre rent logiskt :)

Känns ju iaf som en Fargo vore något för dig, den känns bra i skogen, gör inte bort sig när det börjar bli stökigt eller gå nerför. Samtidigt som den är riktigt bra till grus också. Bra komplement till din FS.
 
Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer