Tänkte bara göra en kort update om situationen....
Har testat en massa olika senaste månaderna. En hel del olika däck, nytt styre, dropper post och lite annat. Känns som den börjat ta form här.
Angående däcken så känns det som att originalhjulen med 27.5"+ med 3" WTB Ranger är inte dumt alls. Det är riktigt bra om man cyklar stig och funkar om man har rätt tryck på asfalt med. Det förutsätter ju dock att man gillar cykla stig och inte ser det som ett nödvänding ont för att det inte finns någon annan väg för att komma vidare. Själv tycker jag den ultimata cykelturen är en 1/3 av varje, stig, grus och asfalt.
Men på touringhjulen (graveltouring) har jag haft lite svårt att välja något bra. Det jag velat mellan var ett par Conti Ride Tour 42mm och de jag har nu Marathon MTB Plus 54. Conti-sularna är riktigt bra på övervägande grus/asfalt. Men sådär på stig. Dock ganska ok ändå jämfört med Marathon Supreme som jag har på CX'en. Det är där grejjen är. Vill jag cykla så tar jag helre CX'en och därför kör jag nu lite fetare däck med mer offroad-orienterat mönster. De har ändå en mittsträng så de funkar fint på asfalt, låter inget. Rullar sådär iofs med tanke på bredden. Över 40 mm så börjar det gå lite trögt oavsett däck-mönster/tryck tycker jag.
Styre har jag också provat en del. Efter att ha testat alla möjliga justeringar på Woodchipper utan att ha blivit nöjd testade jag till slut att byta. Skulle testat ett Cowchipper egentligen men det var slut där jag beställde så jag tog ett PRO PLT Discover Gravel Big Flare (44 cm). Det är liknande Cowchipper, men inte Salsa då :( hur som helst. Det har jag provat lite nu och det är ett verkligt lyft i ergonomi. Håller man på hoodsen är det som en bra plattform där för att vila handlederna på. Rakt, ingen konstig vinkel (se ovan inlägg). I droppet är det rätt ok också, det är lite kurva, inte helt rakt som på Woodchipper. Men det är ändå bra, det är rätt vinkel åtminstone. Det känns inte som man håller på att glida ner från styret om man håller där länge som ju var vanligt på Woodchippern om man inte hade det justerat just för att undvika det (och isåfall sämre uppe på hoodsen).
En sak dock. Vinkeln på reglagen blir ganska speciell, de spretar utåt. Blir ju så om droppet har flare utåt. Men på Woodchipper är det en mikro-böj inåt just där så det ser lite normalare ut på Woodchippern. Det är hur som helst ingen stor nackdel. Fördelen är att man lättare kommer åt reglagen i vissa vinklar. Men i vissa vinklar kan det kännas som man behöver sträcka ut handen lite för att få tag på reglagen. Sammanfattningsvis tycker jag iaf att fördelarna överväger nackdelarna, med knapp marginal.
Har även satt på en dropper eftersom jag gillar cykla stig och där är en dropper nästan ett måste. Det blir så mycket bättre. Ibland sänker man bara några cm, ibland hela vägen ner. Utbudet av 27.2 mm droppers är inte så stort. Men det finns t ex KS Lev som ju är rätt ok, lite dyr kanske, men känns rätt bra. Deras reglage passar ju bara 22.2 mm styren dock men jag köpte till ett Wolftooth 31.8 mm reglage, för att sättas bredvid styrstammen.
För att kompensera lite för den två hekto mer vikt jag fick pga droppern blev det även en ny sadel! Behövde ändå en ny på en annan hoj så originalsadeln fick gå över dit. Så köpte jag en likadan fast titan-versionen. Tycker WTB Volt är fantastiskt skön sadel! Nya favoriten. Denna version är väldigt lätt, ett hekto mindre än järn-railsversionen som satt original. Den har lite annan finnish, micro-fiber material som är lite strävare, ser lite mer anynonym ut utan en massa loggor överallt. Aldrig köpt så dyr sadel men den var värd det! Grymt sköna dessa.
Så... det var det, såhär ser den ut i dagsläget. Ska byta till 3"-hjulen sedan när man inte behöver lyse på mornarna. Hade stora planer för den här hojen, den skulle bli allt-i-allo-maskinen. Men den är så rolig att vardagscykla med då jag gillar vardagsäventyr så den har blivit mer anpassad för det. Det är dock en hoj som klarar det mesta, vem vet vad framtiden har att erbjuda!?
Visa bilaga 403098
Bilder på Woodchipper vs nya Gravelstyret vs klassisk kompaktbock:
Visa bilaga 403104 Visa bilaga 403103