Salsa fargo.

Salsa fargo.
Låter mer som Vaya än Fargo i mina öron.

Det finns väl ramar som är mer förlåtande än båda dom då dom är avsedda för att klara touring/bikepacking och således extra styva, vilket på köpet gör dom märkbart stötigare.

Mer allt-i-allo är dock svårt att hitta. Med det sagt, tänker du köra skärmar pakethållare etc som sig bör på en pendlare än Vayan svårslagen. Vill du prompt betala mer så finns ju Specialized Seqoia ex (tveksamt om den är bättre dock).

I dina skor hade jag gjort om det jag själv gjorde - byggt en custom Vaya. Om förståss du inte verkligen går igång på just Fargon och faktiskt också tänker köra den hårdare än vara grusväg.

Fargon har väl få egentliga konkurrenter. Kan du hitta en behagnad Singular Gryphon skulle jag hellre hugga den all dagar i veckan (över Fargon) - fantastisk hoj! Roligaste mtb jag ägt (och tyvärr sålt).

Salsa fargo.
Scam-sida, inte så svårt att se. Nästan alla varningsflaggor: allmänt amatörmässigt sida, för många produkter, för låga priset(25% på allt), allt i lager(inte troligt att dom har 20k cyklar på lager.

Salsa fargo.
Från deras sida

"I ordered my dishwasher online it came on the day I requested and I got a phone to tell me they were 30 minutes away. I choose to have delivery between 9am and 5pm to save myself £20"

Salsa fargo.
Jag har en Fargo med både 29" och 27.5+. Jag använder min till allt mellan grusväg och näst intill endurocykling. Det är en suverän allt-i-allo cykel, men det är en MTB och inte en CX. 29x2.3 är gött på grusvägar rent komfortmässigt tycker jag, antar att en som är van CX eller liknande skulle uppleva den som rätt så slö men det är inget jag har märkt av.

Den funkar klockrent på stigar och det är riktigt kul att cykla där det är stökigt med den. Väldigt bra för att träna på att välja rätt linjer och liknande.

Jag skulle helt klart rekommendera cykeln till någon som är ute efter både stig och grusväg, men för 100% grus är den nog lite overkill såvida man inte känner att man behöver den extra däckbredden.

Salsa fargo.
Tack för varning angående sidan, verkar något för bra så ska man dra öronen åt sig... Tänke angående själva cykeln är att kunna cykla lite allt möjligt. Riktigt teknisk stig är väl inte min grej men motionsspår och stigar i sådana områden tycker jag är trevligt. Sen får den gärna fungera att pendla på året om. Kan ha cykeln inne på jobbet så behöver inte oroa mig för stöld, men vill ha något som fungerar på vintern med halka och snö. Om den sen inte är det snabbaste så må det väl vara så.

Helst skulle jag vilja ha remdrift så underhållet blir mindre, då kanske det finns även andra att titta på med liknande egenskaper.

Salsa fargo.
Nu när man suttit och läst alla fina RR på Bohusleden och Yonnas äventyr så har jag tagit tag i planerna på en helstel äventyrshoj.

Tänker mig dagsturer eller någon vecka kanske. Har funderat länge på vad jag vill, först var jag inne på rakt styre, typ Kona Unit (båda dessa har justerbara dropouts vilket jag också vill ha). Men sedan insåg jag att jag ändå byter de raka styrena till andra, och till de andra passar en bockstyreram bäst. Dessutom verkar woodchipper-styret väldigt intressant så det är inte omöjligt att det får sitta kvar.

Hittade en Fargo på rea nu, nästan 10 lax billigare. Endast ett exemplar fanns kvar, just den färg/storlek jag vill ha. En lila 2018 med Rival och 27,5+. Känns riktigt bra, detta kan vara the one bike to rule them all :)

fargo.png

Salsa fargo.
Jag får än så länge nöja mig med mitt junk-projekt ha ha ha ?

20190818_1.jpg

Inte många bitar, som fattas nu... och så börjar jag känna att jag skulle nog våga mig på att skruva i nåt dyrare.

Salsa fargo.
...men den är bra fräck din fattigmans-fargo :) (som du själv uttryckte det förut). Lite mer hantverksglädje på också :)

Vad är det för gaffel? Kolfiber/stål? Vad väger bygget?

Salsa fargo.
Gaffeln är en sån lila från årsmodellen du köpt dvs kolfiber helt, som jag lackat om.
13,2 kg fick jag på badrumsvågen, som cykeln står nu (precis under 13 med originalsadeln).
Sadeln är modell tyngre, pedaler och vevparti/vevlager också, men tanken är att de ska hålla länge, så där kommer jag inte kunna spara in mer.
Saknar bromsskiva fram och velar om jag ska skruva dit ok-adaptern så en 180mm kan skaffas, men tror jag nöjer mig med 160mm även fram. Eller adapter mellan centerlock och 6-bult, så tar jag gamla skivan.
Heldragna höljen längs överröret är på G och höjer väl vikten lite det också.
En längre expander till gaffeln vill jag skaffa också, känns bättre om den når ner längs hela styrstamsfästet...

Tack, ja jag gillar att skruva på hobbynivå, och blir roligare att cykla på hojen (tycker jag).

Senast ändrad:
Salsa fargo.
Jajamen ! ?

Edit:
Namnls.jpg

När jag till slut fattade hur expandergrejen ska monteras, så blev det en testrunda.
Fick kapa bort 4 cm på gaffeln.
Riktigt nöjd med lackeringen av gaffeln. 4 lager med mellanslipningar och sen har den hängt inne i typ en månad, så får se om det blir tåligt. Sidenmatt sprayfärg, som jag medvetet sprayade sista varvet på längre avstånd, så den blev lite mattare och grynigare.

Senast ändrad:
Salsa fargo.
Nu fick jag den till slut! Dök upp fint förpackad ända från Wien. Det som ligger till höger är pakethållare. Tänkte ha det redo för längre turer. Jag är ingen bikepacker. Bara lasta ner några öl så har man ju fyllt en liten bikepacker-väska. Rediga väskor ska det vara!

P1060758.jpg

Skruvade ihop den med ett par Chester-pedaler. Och längre stam, 90 istället för 70. Jag tyckte först att man satt väldigt konstigt att hojen var för liten. Så jag testade lite olika saker och läste på internet och konstaterade sedan att det är som det ska. Man ska tänka att i droppen, så ska positionen kännas ungefär som vid en vanlig MTB. Medans om man håller på hoodsen så är det mer touring-läge. Sedan är nog ramen en liten gnutta för liten. Men jag hamnar alltid mitt emellan M/L med mina 180 cm. Så då tar jag helre den mindre än den större. Det brukar framförallt kännas mer rätt på en MTB. Men tog en tur på gården med originalstammen och det kändes faktiskt helt ok till slut ändå!

P1060764.jpg

Färgen är ju så sjukt snygg! Den såg mer blå-lila ut på bild, det här är lite mer åt cerise-hållet. Mer i min smak. Ruggigt snygg! De har dragit växelwire på fel sida om styrtuben. Skumt. Det får jag åtgärda snarast möjligt.

P1060771.jpg

Så tog jag en test-tur i Vättlefjäll med lite lätt packning för att grilla korv och bada. Lite blandat asfalt, grus och stig.

Pumpade 1,5 bar bak och 1 bar fram. Med det trycket går den som ett skott även på asfalt. Den väger 12,1 kg utan pedaler. Så den känns lättare än den ser ut :) den liksom uppmanar till bus denna hoj. Med CX-en känns det sådär att ta ett drop på någon decimeter men det gör man med glädje med denna hoj.

IMG_20190827_191326.jpg

För tidigt att säga någonting om hojen. Men jag känner att denna typ av cykel passar mig väldigt bra. Sålde racern för jag tyckte jag jämt hamnade på så dåliga vägar. Skaffade en CX istället. Den är fantastisk på asfalt och lätt grus men man får ju blodsmak i munnen av och köra stig med den. Så... nu har jag en hoj som förhoppningsvis klarar den biten lite bättre. Ska bygga ett par 29" hjul med Dynamo-nav för lite allround touring sedan också. Nu såhär mellan touring kommer det här vara min äventyrshoj. För att hitta bortglömda stigar och dylikt! Den här hojen bara skriker efter sådant!

IMG_20190827_195952.jpg

Salsa fargo.
Tack!

Just det, apropå styret. Tycker det verkar grymt lovande med detta Woodchipper 2-styre. Just när det är så hög stack så sitter man ju väldigt bekvämt i bocken. Utåtvinklade händer också, sedan komfortläge på hoodsen. Det blir nog ett fintfint långfärdsstyre detta. Känns som jag för en gångs skull inte behöver byta styre på hojen :)

/edit: just det, kom på att jag har ju Salsa-styrlinda på CX'en. Det hjälpte inte så mycket det heller, lite flare och Salsa-linda gör ingen monstercross.

Senast ändrad:
Salsa fargo.
Rut-66: jag gjorde en sorts jämförelse mellan geometri mot din där. Det som skiljer är ju inte helt otippat stack/reach. Reach (och hjulbas) kortare för det är en "bockstyre-hoj". Samt stack hög för att det ska bli normal position i bocken.

Det var lite svårt men jag började med att justera mot hjulstorlek så de blev lika stora. Sedan aligna upp den mot vevpartiet och sadelröret. Sedan blev det nog ganska bra ändå tycker jag. Din bild är tagen lite mer uppifrån iofs, men tror inte det påverkar så mycket.

20190818_comparison.jpg

Salsa fargo.
Det där liknar det jag själv kom fram till med att jämföra bilder, dvs att min blev medium-låg och large-lång, typ ?
Hjulbasen ska skilja bara nån centimeter (ingen alls om hjulet är längst bak i dropouten på Fargon), mitt vevparti ca 2 cm högre upp och min ram har 1 grad brantare gaffel.
Kul bild!
Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en large-ram och då skulle jag nog ligga i bocken oftare än nu.

Min senaste jämförelse visar så här liten skillnad:
1.jpg

Senast ändrad:
Salsa fargo.
aha, ser man på! :)

ja jag har faktiskt hjulet längst bak (den kom så). Sedan har jag justerat styret lite jämfört med den där bilden jag tog ovan. Vred upp det lite, känns bättre så. Sedan är sadeln 1cm högre nu också! :)

Du har den rätt högt, känns som en Medium är för liten för dig ja.

Stänkor ja. Jag har faktiskt sådana där från Classic Cycles på en hoj. De är bra, men justermån är nästan noll då stagen sitter som de sitter liksom. Har man fästen på "vanliga" stället (?) så funkar det men annars får man improvisera :)

Har sådana Mudhugger fram/bak på en annan hoj, de är riktigt bra, för offroad-bruk då. Inget man vill ha på långfärdshojen eller som pendling. Men funderar ändå på om jag inte skulle skaffa ett par sådana ändå.

Salsa fargo.
Jag har 2 Mudhugger liggandes, bakskärmar för 29er, så kommer börja med dem.
Planen är att böja dem med värmepistol, så jag även kan fippla dit en fram.
Kommer väl se ut som skit och det är nog därför jag aldrig får tummen ur ?

Salsa fargo.
Va, ska du sätta en mudhugger bakskärm fram!? Det blir nog inte helt optimalt. Den sticker fram typ 5-10 cm och bak typ 20-25 cm. Den mudhugger framskärm som finns passar som gjutet på plusdäck. Riktigt bra är den.

Men om du vill komma billigt undan så kan du göra en egen sådan här enkel framstänka av någon svart plast:
https://happyride.se/forum/read.php/1/3055287

(säg till om du hittar leverantör av sådan plast, det har jag sökt länge efter, kanske jag rentav tillverkar en ass-saver och nöjer mig med det)

Salsa fargo.
hehe, testade det ett tag, den är lite tjock och bångstyrig, höll inte så länge. Har använt sådana köksbordsunderlägg, vad det nu heter. Finns med massa olika fräcka mönster :) de är oftast lite väl tunna dock.

Salsa fargo.
Jo, jag skippar också PVC'n pga styvheten. Nu när jag bytt till lite smalare däck, så ska jag se om jag inte kan få Bluemels 75 U att funka hyfsat. Återkommer med utlåtande.

Hittade också en bra bild på en Fargo i Large, så var ju tvungen att jämföra he he...
Självklart blir det inte exakt jämförelse och jag tror cyklarna är fotade i olika vinklar, för framhjulen diffar mer än bakhjulen.
Fargon har dessutom 29" så inte alls säkert att jag fått hojarna i samma skala.

Men jag tror att en Large skulle bli klockren för mig.

Namnls4.jpg

Salsa fargo.
Salsa Fargon är ju sjukt snygg i den där lila färgen! Blev sugen på en sådan då den verkar helt underbar för diverse skogsäventyr. Men om man en dag får för sig att cykla 20 mil landsväg, tror ni den funkar för det ändamålet också? Eller borde jag satsa på en lite mer allround cykel, typ Vayan?

Salsa fargo.
MagnusAkemalm sa:
Salsa Fargon är ju sjukt snygg i den där lila färgen! Blev sugen på en sådan då den verkar helt underbar för diverse skogsäventyr. Men om man en dag får för sig att cykla 20 mil landsväg, tror ni den funkar för det ändamålet också? Eller borde jag satsa på en lite mer allround cykel, typ Vayan?
Fargo har ju en sån sjukt hög stack. 20 mil på landsväg måste man ju känna sig som ett segel på den? Om du inte tänker offroadbikepacka mycket borde du väl i så fall välja något annat?

Salsa fargo.
MagnusAkemalm sa:
Salsa Fargon är ju sjukt snygg i den där lila färgen!
Ja den är bra läcker, mycket snyggare på riktigt än på bild också :)

IMG_20190902_141647.jpg

MagnusAkemalm sa:
Blev sugen på en sådan då den verkar helt underbar för diverse skogsäventyr. Men om man en dag får för sig att cykla 20 mil landsväg, tror ni den funkar för det ändamålet också? Eller borde jag satsa på en lite mer allround cykel, typ Vayan?
Visst funkar den fint till det. Min tanke är att bygga ett par mer touring-inriktade hjul med 29" och 2-tum kanske. Då blir det nog en bra landsvägsnötare också. Det funkar med 3" nu också fast det går lite segt om man inte har hårdpumpat.

Det beror nog på vad man föredrar mest skulle jag tro. Gillar du cykla asfalt/grus med inslag av stig? Eller föredrar du grus/stig med inslag av asfalt?

:)

En CX/Gravel kommer vara perfekt till det förstnämnda. Men på stig önskar man en lite mer MTB-stukad hoj. Medans om man har en sådan här, så kommer den vara grymt skön på stig/grus medans den inte känns riktigt lika hemma på asfalt. För min del har jag inte så bråttom längre så jag föredrar lite bekvämare hoj.
På grus känns den här snabbare än min CX i kolfiber med 35mm däck. Så min CX kommer nog bli mer landsvägshoj nu.

Har provat många olika cyklar, Helstel / FS / HT / Liggcykel / Cruiser / CX / Racer / Racehybrid. Men aldrig hittat någon cykel som känns som en bra kompromiss för att cykla både asfalt/grus/stig. Den här känns som det faktiskt. Jag älskar att vara ute i skog och natur och det här är min nya äventyrshoj.

Cyklar man mycket stig så saknar man framdämpare dock, men det är inte tänkt att cykla stig i första hand, då tar jag FS-MTB'n.

Har haft navväxlar förut och har länge varit sugen på att prova det igen, då den här versionen av Fargo har justerbara dropouts så är den bra för det (29" versionen har inte det). Det var ett stort plus i min lista. Samtidigt som 2018 års modell har "vanliga" nav och inte boost. Också hittade jag den dessutom för bra pris.

Vaya har vanliga dropouts, den klarar 50mm däck, eller 45mm med skärmar. Det är inte så dåligt heller. Men för skog kanske det är något klent. Som sagt, beror nog mest på vad du föredrar?! :) Det är svårt detta. Jag är osäker på om jag valt rätt själv, då denna ska bli min allt-i-allo-hoj, cykla Kategattleden samtidigt som jag tänkte prova Kungsleden på den. Men personligen finner jag mest glädje i skogen samtidigt som jag redan har en bra hoj för asfalt.

Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
MagnusAkemalm sa:
Salsa Fargon är ju sjukt snygg i den där lila färgen!
Ja den är bra läcker, mycket snyggare på riktigt än på bild också :)

MagnusAkemalm sa:
Blev sugen på en sådan då den verkar helt underbar för diverse skogsäventyr. Men om man en dag får för sig att cykla 20 mil landsväg, tror ni den funkar för det ändamålet också? Eller borde jag satsa på en lite mer allround cykel, typ Vayan?
Visst funkar den fint till det. Min tanke är att bygga ett par mer touring-inriktade hjul med 29" och 2-tum kanske. Då blir det nog en bra landsvägsnötare också. Det funkar med 3" nu också fast det går lite segt om man inte har hårdpumpat.

Det beror nog på vad man föredrar mest skulle jag tro. Gillar du cykla asfalt/grus med inslag av stig? Eller föredrar du grus/stig med inslag av asfalt?

:)

En CX/Gravel kommer vara perfekt till det förstnämnda. Men på stig önskar man en lite mer MTB-stukad hoj. Medans om man har en sådan här, så kommer den vara grymt skön på stig/grus medans den inte känns riktigt lika hemma på asfalt. För min del har jag inte så bråttom längre så jag föredrar lite bekvämare hoj.
På grus känns den här snabbare än min CX i kolfiber med 35mm däck. Så min CX kommer nog bli mer landsvägshoj nu.

Har provat många olika cyklar, Helstel / FS / HT / Liggcykel / Cruiser / CX / Racer / Racehybrid. Men aldrig hittat någon cykel som känns som en bra kompromiss för att cykla både asfalt/grus/stig. Den här känns som det faktiskt. Jag älskar att vara ute i skog och natur och det här är min nya äventyrshoj.

Cyklar man mycket stig så saknar man framdämpare dock, men det är inte tänkt att cykla stig i första hand, då tar jag FS-MTB'n.

Har haft navväxlar förut och har länge varit sugen på att prova det igen, då den här versionen av Fargo har justerbara dropouts så är den bra för det (29" versionen har inte det). Det var ett stort plus i min lista. Samtidigt som 2018 års modell har "vanliga" nav och inte boost. Också hittade jag den dessutom för bra pris.

Vaya har vanliga dropouts, den klarar 50mm däck, eller 45mm med skärmar. Det är inte så dåligt heller. Men för skog kanske det är något klent. Som sagt, beror nog mest på vad du föredrar?! :) Det är svårt detta. Jag är osäker på om jag valt rätt själv, då denna ska bli min allt-i-allo-hoj, cykla Kategattleden samtidigt som jag tänkte prova Kungsleden på den. Men personligen finner jag mest glädje i skogen samtidigt som jag redan har en bra hoj för asfalt.

Håller helt och hållet med här, det beror på vad du prioriterar. Kör själv en Vaya och den sköter sig mycket bra på grusvägarna, gör inte bort sig på traktorvägar, men på stigar hör den inte hemma (även om det så klart går) Inga problem med 20 mil asfalt, med rätt däck, men du kommet inte vara snabbast.

Salsa fargo.
...ja, precis.

Magnus: Vad menar du med "skogsäventyr"? För skog är en lätt HT att föredra, men då får man inga skärm/pack-fästen. Så det var där det föll för mig.

Kan tillägga att Fargon är en ganska lekfull hoj, även fast jag har bakhjulet längst bak så är det lätt att få upp den på bakhjulet, och styret, utseendet till trots, rätt bra som MTB-styre. Man har världens grepp med tjocka däck och bra kontroll pga geometrin.

Men det är brötigt utan framdämpare. Dock så är den gjord så att OM man skulle vilja så går det att bara sätta dit en dämpgaffel med 100mm slag så blir det samma geo som med denna stela gaffel. Sedan är det vanliga Cane Creek 40 styrlager så att köpa en extra lagerbana för gaffeln är lätt.
(har gjort så på en annan cykel, två gafflar till samma ram).

Salsa fargo.
Jaha, det var värst, samma ram men kommer nu med 2.2" däck istället, samt i25-fälgar, hmm, det var ungefär vad jag tänkte bygga bara jag hittar rätt dynamonav :)

Den där färgen var ju grymt snygg också! Men mekaniska bromsar!? Det kanske inte var så kul. Har ju sina fördelar det också iofs, om man ska kontinentalcykla är det väl att föredra. De verkar ju ha siktat på att göra den extra för Tour Divine.

Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
Nuså, kittad inför Snapphaneturen, med SPD och allt, såhär sportig kommer den nog aldrig vara mer :) (touring-prylar på G)

Hej, hoppar in med en detaljfråga om din vajerdragning. Jag byggde nämligen ihop en Fargo på likadan men begagnad ram i våras men förstår inte hur bromsvajern till bakbromsen ska dras framme vid cockpiten för att inte "trycka" styret åt höger. Du skulle inte kunna skicka en bild på din vajerdragning framifrån/uppifrån? Jag valde för övrigt mekaniska bromsar (Spyre) med compressionless housing så det är rätt stela vajerhöljen.

Salsa fargo.
rrost sa:
Hej, hoppar in med en detaljfråga om din vajerdragning. Jag byggde nämligen ihop en Fargo på likadan men begagnad ram i våras
Nämen! Grattis! Kul! Posta gärna sedan så man får se hur det blir.

Själv är jag lite skeptisk till 3" däck som standard, det är grymt bra i skogen men inte riktigt så allround kanske!? Håller nu på att utvärdera 700C med 47mm däck, ett par jag lånade från en annan cykel. Ska skaffa ett par nya 2" nånting senare. Såhär ser det ut nu iaf, färsk bild, bara några timmar gammal :)

P1070001.jpg

rrost sa:
men förstår inte hur bromsvajern till bakbromsen ska dras framme vid cockpiten för att inte "trycka" styret åt höger. Du skulle inte kunna skicka en bild på din vajerdragning framifrån/uppifrån? Jag valde för övrigt mekaniska bromsar (Spyre) med compressionless housing så det är rätt stela vajerhöljen.
Den går precis längs med växelwiren. På andra sidan styret (vänster) i lagom böj, sedan svänger av och lägger sig på varsin sida under toppröret. Låter skumt, aldrig varit med om att wiren trycker styret. Däremot har jag för kort hölje på en cykel så den bromsar när jag svänger mycket! Haha, auto-broms. Man kan få lustiga fenomen med fel längd på höljet du. Men här är några bilder iaf.

_1010337.jpg

_1010336.jpg

_1010336-2.jpg

Salsa fargo.
Sambal Oelek sa:
rrost sa:
Hej, hoppar in med en detaljfråga om din vajerdragning. Jag byggde nämligen ihop en Fargo på likadan men begagnad ram i våras
Nämen! Grattis! Kul! Posta gärna sedan så man får se hur det blir.

Själv är jag lite skeptisk till 3" däck som standard, det är grymt bra i skogen men inte riktigt så allround kanske!? Håller nu på att utvärdera 700C med 47mm däck, ett par jag lånade från en annan cykel. Ska skaffa ett par nya 2" nånting senare. Såhär ser det ut nu iaf, färsk bild, bara några timmar gammal :)

Ja jag kör 40 mm "slicks" eftersom jag kör 80% asfalt och resten grus typ, tycker det rullar väldigt bra och känns inte stötigt på grus som min förra CX gjorde på 35 mm.

Sambal Oelek sa:
rrost sa:
men förstår inte hur bromsvajern till bakbromsen ska dras framme vid cockpiten för att inte "trycka" styret åt höger. Du skulle inte kunna skicka en bild på din vajerdragning framifrån/uppifrån? Jag valde för övrigt mekaniska bromsar (Spyre) med compressionless housing så det är rätt stela vajerhöljen.
Den går precis längs med växelwiren. På andra sidan styret (vänster) i lagom böj, sedan svänger av och lägger sig på varsin sida under toppröret. Låter skumt, aldrig varit med om att wiren trycker styret. Däremot har jag för kort hölje på en cykel så den bromsar när jag svänger mycket! Haha, auto-broms. Man kan få lustiga fenomen med fel längd på höljet du. Men här är några bilder iaf.

Tack för bilderna! Det är inget jätteproblem, märks bara när cykeln hänger på mekställ och när man kör utan händer på styret så vill den lätt åt höger liksom. Känns som det beror på att höljet är väldigt stelt. Men såg nu att 2020-modellen kommer med Spyre-bromsar och på Salsas bilder ser det ut såhär:
Skrmklipp2019-10-0410.18.48.png

Här kommer några på hur min ser ut nu.
IMG_7503.JPG

IMG_7504.JPG

IMG_7505.JPG

IMG_7506.JPG

IMG_7507.JPG

Tänker nog ändra så växelvajern byter sida, och vrida ner styret till ca 25 grader, nu är den på 30 grader, och flytta upp hoodsen så det blir mer likt din. Upplever du att det är svårt att nå reglagen när du är nere i dropsen?

Salsa fargo.
ohhh, så vacker cykel du har! ;) de har ofta så läckra färger också, nya 2020-röd är ju inget undantag direkt.

Aha, intressant med däcken där. Jag jämför med min CX med 35 semislicks också. Det är en grym skillnad. Tror inte det beror på bara däcken. Mina 47 känns inte så lättrullade dock, hoppas det är bara däcken i det fallet iaf.

Okej, du har ena wiren på ”fel” sida ? jag hade också så från början. Helmuppigt. Vet inte om de själva gör så, men det känns väldigt fel iaf.

Just cykla utan att hålla i sig gör jag ofta. Där tycker jag denna cykel utmärker sig mycket jämfört med mina andra, det går av sig själv nästan! Den är så grymt stabil.

Styret/hoods. Mja, där ska jag justera lite. Men jag vred så att bocken är 20 grader, enligt en setup-video från Salsa (eller, på salsas hemsida åtminstone, av en användare). De rekommenderade 20-30 grader. Tycker vinkeln på bocken är bra men plattformen som blir på hoodsen är inte så bra. Det blir som ett V där. Jag skulle vilja flytta ner handtagen lite så det planar ut på hoodsen. Men då kan det bli problem att nå dem kanske. Nu är de något framåtvinklade. Men ska ändå linda om styrlindan för den var ju riktigt dåligt lindad. Så passar på att mecka med detta då. Känna efter ordentligt innan jag lindar på igen. Som det är nu tycker jag väl inte det är svårt att nå reglagen, inte när jag håller där framme i hoodsen, men där är inte så bekvämt att hålla tycker jag ? allt detta kanske ändras om jag justerar ner lite. Det enda som kan bli sämre är ju att nå uppifrån hoodsen. Du har rival då ja. Och reglagen ganska utåtvridna, det påverkar kanske detta lite också?

Tillbaka
Topp