MagnusAkemalm sa:
Salsa Fargon är ju sjukt snygg i den där lila färgen!
Ja den är bra läcker, mycket snyggare på riktigt än på bild också :)
MagnusAkemalm sa:
Blev sugen på en sådan då den verkar helt underbar för diverse skogsäventyr. Men om man en dag får för sig att cykla 20 mil landsväg, tror ni den funkar för det ändamålet också? Eller borde jag satsa på en lite mer allround cykel, typ Vayan?
Visst funkar den fint till det. Min tanke är att bygga ett par mer touring-inriktade hjul med 29" och 2-tum kanske. Då blir det nog en bra landsvägsnötare också. Det funkar med 3" nu också fast det går lite segt om man inte har hårdpumpat.
Det beror nog på vad man föredrar mest skulle jag tro. Gillar du cykla asfalt/grus med inslag av stig? Eller föredrar du grus/stig med inslag av asfalt?
:)
En CX/Gravel kommer vara perfekt till det förstnämnda. Men på stig önskar man en lite mer MTB-stukad hoj. Medans om man har en sådan här, så kommer den vara grymt skön på stig/grus medans den inte känns riktigt lika hemma på asfalt. För min del har jag inte så bråttom längre så jag föredrar lite bekvämare hoj.
På grus känns den här snabbare än min CX i kolfiber med 35mm däck. Så min CX kommer nog bli mer landsvägshoj nu.
Har provat många olika cyklar, Helstel / FS / HT / Liggcykel / Cruiser / CX / Racer / Racehybrid. Men aldrig hittat någon cykel som känns som en bra kompromiss för att cykla både asfalt/grus/stig. Den här känns som det faktiskt. Jag älskar att vara ute i skog och natur och det här är min nya äventyrshoj.
Cyklar man mycket stig så saknar man framdämpare dock, men det är inte tänkt att cykla stig i första hand, då tar jag FS-MTB'n.
Har haft navväxlar förut och har länge varit sugen på att prova det igen, då den här versionen av Fargo har justerbara dropouts så är den bra för det (29" versionen har inte det). Det var ett stort plus i min lista. Samtidigt som 2018 års modell har "vanliga" nav och inte boost. Också hittade jag den dessutom för bra pris.
Vaya har vanliga dropouts, den klarar 50mm däck, eller 45mm med skärmar. Det är inte så dåligt heller. Men för skog kanske det är något klent. Som sagt, beror nog mest på vad du föredrar?! :) Det är svårt detta. Jag är osäker på om jag valt rätt själv, då denna ska bli min allt-i-allo-hoj, cykla Kategattleden samtidigt som jag tänkte prova Kungsleden på den. Men personligen finner jag mest glädje i skogen samtidigt som jag redan har en bra hoj för asfalt.