Salt på cykelbanan Hässelby-Sthlm

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

är den någon som vet hur man kommer utvärdera försöket med salt på cykelbanan längs med Bergslagsleden/Drottnignholmsvägen?

Jag Pendlar ca 3 dagar i veckan mellan Hässelby och Stadshagen. Jag tycker att det till större delen varit negativt med saltet. Jag skulle hellre föredra att man plogar ordentligt.

Minus

Min kedja och kasett har blivit orange av rost.
Min bakväxlel har kärvat ihop
mina hydrauliskabromsar har slutat gå tillbaka och ligger nu på för jämnan
mina skor/byxor är saltbeklädda efter stänk
blöta fötter vid -7 grader (kallt)

plus

barmark
inget grus
...

Ifall någon vet var eller till vem man kan ge feed back till de som beslutar så skulle jag uppskatta det, eller ska man kanske göra en felanmälan?

Tanken med detta har säkert varit bra och jag tyckte att det lät bra när jag läste om det i lokaltidningen men nu har jag bytt ställning.

Fler som har Synpunkter?

Mvh JM

+1 Pendlar där alla vardagar. Föredrar definitivt traditionell snöröjning: plogen i backen ev. Lite sand. Enda fördelen är väl att gruset blivit bortsopat några gånger redan.

Jag köper hellre rostfria kedjor och smörjer ordentligt än att de sandar sönder cykelbanorna. Den saltlake de kör med i sthlm nu funkar dessutomfantastiskt bra med mycket mindre salt.

Efter att ha cyklat mycket på sträckorna både i västerort och söderort så önskar jag inget hellre än att denna metod sprids till stora delar av länets cykelvägnät. Visst, jag får ge min cykel och mina skor lite mer kärlek och omtanke i form av lite vatten, tvättmedel och olja men det är ett mycket lågt pris att betala sett till att jag får avsevärt bättre förhållanden att cykla under.

Jag har inte märkt något ännu. Det är ett gammalt 4-kants lager som levt i många (6?) år utan att ge ge signal om att det behöver bytas.

Det var märkligt 6år. Jag byter vevlager varje år (GXP)och jag har trott att det berodde på saltet under vinter perioden.

Men din minuslista kostar ju betydligt med än ett par dubbdäck. Men det kanske rör sig om dubbfria gator?

Jag tycker att det är toppen att det blir barmark men ogillar rosten och de rörliga delarna som fastnar/kärvar.

Jag tycker att det är helt ok att det "bara" plogas och sandas om det är alternativet.

Villcykla skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha cyklat mycket på sträckorna både i
> västerort och söderort så önskar jag inget
> hellre än att denna metod sprids till stora delar
> av länets cykelvägnät. Visst, jag får ge min
> cykel och mina skor lite mer kärlek och omtanke i
> form av lite vatten, tvättmedel och olja men det
> är ett mycket lågt pris att betala sett till att
> jag får avsevärt bättre förhållanden att
> cykla under.

Ja det blir verkligen en stor skillnad om man har Longboards eller stänklapp på framskärmen. Märkligt att skärm- och cykeltillverkare ofta levererar så undermåliga skärmar!

ska (troligtvis) byta pendlare till en 700cc hjul. Kommer bli SKS longboard på den. de SKS jag har nu med egolapp fungerar inte helt tillfredställande.

Fy fan. Hur kan man gilla att det är slaskblött i princip hela vintern (här blir det ju sällan så kallt att saltad väg fryser), även i minusgrader!? På vintern har man dubbdäck både på bilen och cykeln tycker jag. Har cykelpendlat hela vintern och tycker att det är kanon när det är under nollan så man är helt ren både på cykel och kläder. Bara de snöröjer hyfsat så får det gärna vara blandat med snö och is.

Jag föredrar saltet och borsten efter som dom altid har plogen 1dc upp i luften. Jag har långa skärmar med kompis/egolapp så min kedja har inte rostat ihop och växlarna fungerar fortfarande utmärkt.

Rock skrev:
> Jag föredrar saltet och borsten efter som dom
> altid har plogen 1dc upp i luften. Jag har långa
> skärmar med kompis/egolapp så min kedja har inte
> rostat ihop och växlarna fungerar fortfarande
> utmärkt.

Med borsten är salt säkert kanon. Här i Göteborg har de blandat grus med salt och kört plogen 1dm upp. Allt på en gång. Värre före kan jag knappt föreställa mig.

Jag tycker att det har varit helt underbart de dagar i vinter då man har kommit från isknaggliga/snöiga/moddiga/spåriga cykelbanor som helt plötsligt har övergått i rena rama dansgolvet från Tegelbacken och västerut. Så jag röstar ett rungande "JA" till den här saltningen.

Sedan kanske saltet ställer större krav på att man rengör sin vintercykel, men det må så vara i så fall.

Plogning räcker fint. Tycker bara det blir snömodd & issörja när dom saltar. Mycket bättre med hård packad snö som det varit på de sträckor som dom inte saltat.

Edit: Har inte pendlat från Hässelby, så jag kan inte uttala mig om dom cykelbanorna.

Senast ändrad:
Jag som emigrerat från Luleå har en stark aversion mot salt och fordon på samma ställe så jag är klart tveksam. Ni som är för, har ni cyklat hela vintern när det har snöat mycket också? Eller den där borst/plog/salt-bilen kanske funkar även i ordentligt snöväder? Jag har hellre ren snö (packad eller ej) än snömos/modd.

Håller med Lingon och gillar dessutom hårdpackad snö bättre än bar asfalt. Ska man nöta hela vintern så är dubbdäck ett måste. En pina att köra på bar asfalt.

Senast ändrad:
nikasp skrev:
> Jag som emigrerat från Luleå har en stark
> aversion mot salt och fordon på samma ställe så
> jag är klart tveksam. Ni som är för, har ni
> cyklat hela vintern när det har snöat mycket
> också? Eller den där borst/plog/salt-bilen
> kanske funkar även i ordentligt snöväder? Jag
> har hellre ren snö (packad eller ej) än
> snömos/modd.
>
> Håller med Lingon och gillar dessutom hårdpackad
> snö bättre än bar asfalt. Ska man nöta hela
> vintern så är dubbdäck ett måste. En pina att
> köra på bar asfalt.

Av ditt inlägg kan man utläsa att du inte nyttjar dessa vägar året om, för då hade du väl inte frågat om fordonet i fråga funkar även efter massivt snöfall. Man frågar sig därför hur du kan vara så skeptisk om du inte känner alternativen?

Jag är dock som du, förutsatt att jag tolkar dig korrekt, jag har inte cyklat under värsta snöfallsperioden och kan därför inte uttala mig. Men, det är i regel så som Big M säger här ovan att någon hårt packad ren snö är det sällan här. Så alternativen står mellan slasksörja, dödsgrus eller saltsoparen.

Åjo, hårt packad snö hade vi i backen upp från Årstaberg denna vinter. Orörd av plogblad, hårt packad av tusentals fotgängare. Det var faktiskt inte så trevligt, har litet svårt att se charmen med den där hårt packade snön.

Kan det vara sant att det finns vevlager som behöver bytas årligen? Min erfarenhet av hederliga fyrkansvevlager är att de aldrig går sönder, har kört 10+ år året runt i Stockholm utan en tanke på vevlagret...

Ebbelee skrev:
> Det var märkligt 6år. Jag byter vevlager varje
> år (GXP)och jag har trott att det berodde på
> saltet under vinter perioden.
>
> Men din minuslista kostar ju betydligt med än ett
> par dubbdäck. Men det kanske rör sig om dubbfria
> gator?

Jag tror att du missuppfattar mig. Jag har cyklat sedan förra sommaren året och inte slutat än så jag har haft allt mellan 22 till 50 minuter till jobbet i för mig högt tempo, spandex och hela spelet. Jag cyklar mellan Järvastaden (Solna) och Hötorget och har faktiskt haft mycket bra vinterväglag i vinter. Jag har misstänkt att de saltat då snön ibland konstigt nog inte burit fast det borde vara tillräckligt kallt. Jag tycker själv att det är skönt att köra på snö och har inget emot det. Om vägarna ser sådär torra och rena ut så är det säkert kanon men när det snöar och man får köra på blöt väg så väljer jag hellre snö, även knöggel. Det känns som att det sliter nog på cykeln att cykla i saltslasket inne i stan.

AxelSthlm skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag som emigrerat från Luleå har en stark
> > aversion mot salt och fordon på samma ställe
> så
> > jag är klart tveksam. Ni som är för, har ni
> > cyklat hela vintern när det har snöat mycket
> > också? Eller den där borst/plog/salt-bilen
> > kanske funkar även i ordentligt snöväder?
> Jag
> > har hellre ren snö (packad eller ej) än
> > snömos/modd.
> >
> > Håller med Lingon och gillar dessutom
> hårdpackad
> > snö bättre än bar asfalt. Ska man nöta hela
> > vintern så är dubbdäck ett måste. En pina
> att
> > köra på bar asfalt.
>
> Av ditt inlägg kan man utläsa att du inte
> nyttjar dessa vägar året om, för då hade du
> väl inte frågat om fordonet i fråga funkar
> även efter massivt snöfall. Man frågar sig
> därför hur du kan vara så skeptisk om du inte
> känner alternativen?
>
> Jag är dock som du, förutsatt att jag tolkar dig
> korrekt, jag har inte cyklat under värsta
> snöfallsperioden och kan därför inte uttala
> mig. Men, det är i regel så som Big M säger
> här ovan att någon hårt packad ren snö är det
> sällan här. Så alternativen står mellan
> slasksörja, dödsgrus eller saltsoparen.

bigmollo skrev:
> Med ett par skärmar med förlängd lapp på
> framskärmen så skyddar man kedjan och vevlagret.

+1

Snö i sig är inte så farligt, men snön gömmer underlaget. Man vet inte om där är en stor, vass plåtbit, en glasskärva eller en knagglig isvalk som kastar hjulet i sidled så man står på näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot såna isknagglor!). Salt är ett litet problem i jämförelse. Hellre en extra kedja per år och några hundra för längre skärmar, än massa is, slask, snödrev och dödsgrus.

Nu pendlar ju inte jag den sträckan, men cyeklar den på väg mot ekerö. tyckte det var trevligt med barmark utan grus. dock var det på sina ställen stora isfäckar, inga problem egentligen men irriterande att behöva sänka min redan så låga fart då jag körde dubbfritt

geologen skrev:
> Snö i sig är inte så farligt, men snön gömmer
> underlaget. Man vet inte om där är en stor, vass
> plåtbit, en glasskärva eller en knagglig isvalk
> som kastar hjulet i sidled så man står på
> näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot såna
> isknagglor!). Salt är ett litet problem i
> jämförelse. Hellre en extra kedja per år och
> några hundra för längre skärmar, än massa is,
> slask, snödrev och dödsgrus.

Äh, det blir ju bara lite ball teknikträning med isknagglor och snötjofräs, ungefär som vid måntenbajk va. Så lurigt är det inte. Dubbdäck är kul..ett tag, men inte i Mars månad :). Hursom, nej till salt, inget salt, stoppa det (på cykelväg alltså, inte i saltgurka) !

Senast ändrad:
johan44 skrev:
> Kan det vara sant att det finns vevlager som
> behöver bytas årligen? Min erfarenhet av
> hederliga fyrkansvevlager är att de aldrig går
> sönder, har kört 10+ år året runt i Stockholm
> utan en tanke på vevlagret...
Ja vem är mest förvånad...och då kör jag bara asfalt som transport ut till stigar.
GXP kanske inte är så bra, men det är ju tur att de gått ner i pris.
Har inte ens kollad lagrena i år, jag mer eller mindre räknar med att få byta dem.

geologen skrev:
> eller en knagglig isvalk
> som kastar hjulet i sidled så man står på
> näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot såna
> isknagglor!)

Säker på det? Inte ens Ice Spiker Pro 26 x 2.35 med 0,8 bar?? :)

Såvitt jag vet använder sopsaltaren en saltlösning som är runt en tiondel så stark som den man använder när man saltar körbanorna. Det är alltså inget DÖDSsalt direkt...

nigeltufnel skrev:
> Såvitt jag vet använder sopsaltaren en
> saltlösning som är runt en tiondel så stark som
> den man använder när man saltar körbanorna. Det
> är alltså inget DÖDSsalt direkt...

Typ samma som i saltgurka :)

Även med longboards, långa skärmar med egolapp etc får cykeln lida under det förskräckliga saltets sakrament. Det skvätter, däcken drar med sig saltslask som hamnar på kedja, drev, vevlager, kassett, bromsar, hjullager, etc. Dessutom ergar nipplarna fast i fälgarna. Saltet tränger skoningslöst in överallt. Det är ett jävla skit helt enkelt. Skit är det.

Jag har pendlat hela vintern vägen från hässelby till stadshuset och det har varit en dröm jämfört med hur andra cykelvägar varit.
Givetvis har det vissa dagar varit KAOS, men då har det kommit extrema snömängder på kort tid.
Vi kan nog glömma att man nånsin kommer att ploga ner till backen eftersom det sliter på både plogblad och underlag.
Jag hoppas verkligen att man fortsätter med det här och utökar det till fler cykelbanor nästa vinter.

saltgurkan skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Snö i sig är inte så farligt, men snön
> gömmer
> > underlaget. Man vet inte om där är en stor,
> vass
> > plåtbit, en glasskärva eller en knagglig
> isvalk
> > som kastar hjulet i sidled så man står på
> > näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot såna
> > isknagglor!). Salt är ett litet problem i
> > jämförelse. Hellre en extra kedja per år och
> > några hundra för längre skärmar, än massa
> is,
> > slask, snödrev och dödsgrus.
>
>
> Äh, det blir ju bara lite ball teknikträning med
> isknagglor och snötjofräs, ungefär som vid
> måntenbajk va. Så lurigt är det inte. Dubbdäck
> är kul..ett tag, men inte i Mars månad :).
> Hursom, nej till salt, inget salt, stoppa det (på
> cykelväg alltså, inte i saltgurka) !

+1 på saltgurka!

skogscyklisten skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > eller en knagglig isvalk
> > som kastar hjulet i sidled så man står på
> > näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot såna
> > isknagglor!)
>
> Säker på det? Inte ens Ice Spiker Pro 26 x 2.35
> med 0,8 bar?? :)

Helt säker. När knagglorna är större än däckets bredd och "skåran" djupare, då är det som att köra ner i spårvagnsspår, fast ishalt. Jag har cyklat på sånt några gånger, men kunnat se det i tid. Fötterna är nog i marken lika mycket tid som de är på pedalerna. Senaste gången var snittfarten 8-9 km/h på en sträcka om ett par kilometer när det var som jävligast. Då hade jag Nokian Extreme 294 fram och bak och ca 35 psi i dem. Cykeln for som en vante!

Som elitpendlare så byter man väl kedja/kassett varje vår, eller? Nu pendlar jag inte den vägen men kan inte säga att min drivlina inte rostar, brukar behöva olja kedjan i stort sett varje dag när det är som värst. Sopsaltare låter fint i mina öron, lite salt på drivlina är ett lågt pris jämfört med snöknöggel och efterföljande svallis.

geologen skrev:
> skogscyklisten skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > eller en knagglig isvalk
> > > som kastar hjulet i sidled så man står på
> > > näsan (nej, dubbdäck hjälper inte mot
> såna
> > > isknagglor!)
> >
> > Säker på det? Inte ens Ice Spiker Pro 26 x
> 2.35
> > med 0,8 bar?? :)
>
> Helt säker. När knagglorna är större än
> däckets bredd och "skåran" djupare, då är det
> som att köra ner i spårvagnsspår, fast ishalt.
> Jag har cyklat på sånt några gånger, men
> kunnat se det i tid. Fötterna är nog i marken
> lika mycket tid som de är på pedalerna. Senaste
> gången var snittfarten 8-9 km/h på en sträcka
> om ett par kilometer när det var som jävligast.
> Då hade jag Nokian Extreme 294 fram och bak och
> ca 35 psi i dem. Cykeln for som en vante!

35 psi != 0,8 bar. Och skillnaden är stor, så stor. Lågt tryck is the shit, kanske mer så just i dessa förhållanden än någon annan gång. Testa!

Pendlat hela vintern från Vällingby och in till stan och jag måste ge sopsaltaren toppbetyg. Har ju varit helt bart och torrt sen dom började köra med den.

Runt jul innan dom började så var det ju knögglig isgata nästan hela vägen efter att det smält/frusit massa gånger, då kör jag nog fan mycket hellre på bar asfalt.

Minst sagt polariserade åsikter. Jag tycker mig se ett mönster i att de som regelbundet har cyklat den aktuella vägen (med undantag för TS) är genomgående lyriska. Eller? :-)

Skärp dig DT! Inte kan vi lyssna på dem som faktiskt har erfarenhet av ämnet och vet vad de pratar om. Hur skulle det se ut?

Tillbaka
Topp