Samarbete med markägare / jaktlag / skogsbruk

hungrig

Aktiv medlem
Hej!

Jag bor i en lite mindre ort (strax under 7000 invånare) i närheten av en lite större stad, och inte jättelångt ifrån landets näst största stad. Här finns rätt många som cyklar MTB, men inget organiserat utöver att det ibland ordnas gruppturer via en facebook-grupp.

Ibland stöter man på någon missnöjd herre i skogen, som beklagar sig över att cyklister förstör stigarna, eller att man stör jakten. För några år sedan var det en grupp cyklister som försökte få en dialog med några av jägarna, men som jag förstått det så blev det mer av en monolog, där jägarna mer eller mindre sa att "var inte i skogen mellan oktober och mars", och det hela dog ut rätt snabbt.

De två problem jag är medveten om är att stigar blir sönderkörda när det är blött ute (vilket det väl är ungefär 9 månader om året), och att jakten störs.

Jag skulle vilja försöka få till ett fungerande samarbete, och tror att det skulle vara möjligt att få till något som är bättre både för oss som springer, cyklar, etc, och för de som äger/brukar skogen eller jagar. Jag vet ju att det finns andra platser där detta verkar funka väldigt mycket bättre.

Hur har ni gjort? Cykelklubbar och andra som har fått tillstånd att anlägga / märka upp stigar på privat mark.
Hur har ni fått kontakt med markägare?
Hur har ni sålt in idén till dem?
Vilka reservationer har de haft, och hur har ni besvarat dessa?
Några andra hinder/utmaningar som jag helt har missat?

Så som jag ser det, så kommer man inte undan att folk cyklar eller rör sig till fots i skogen med stöd av allemansrätten. Vill man ha det lite mer uppstyrt, och undvika att jakten störs eller att stigar blir söndertrampade/cyklade, så får nog båda parter vara beredda på lite kompromisser.

Edit: Observera att jag inte skriver ut några lokala platsnamn, för att jag inte vill att denna tråden skall dyka upp i några sökresultat, och eventuellt göra de redan tjuriga ännu mer tjuriga.

Senast ändrad:
Det finns många ställen med bra dialog. Ta tex kontakt med Arvika, Falun och/eller Sundsvalls Stigcyklister.

Nu har jag inte haft dessa kontakter i cykelsammanhang men däremot har jag tillstånd att åtla för björnfotografering vilket gör att jag också ska ha kontakt/lov av bl.a. markägare och jaktlag. Så på så sätt är det ju samma...

Jag kontaktar, oavsett vad jag avser göra, alltid markägaren först. Det uppskattas alltid och oftast blir de bara glada/intresserade. Bättre det än att stöta på någon markägare i skogen som undrar vad man håller på med. Redan då har man genast ett sämre läge att få till något samarbete/tillåtelse och att börja påtala att man har rätt att vara där kan mer uppfattas som drygt då än vara en väg framåt. Vem som äger marken kan du hitta på Lantmäteriets hemsida, antingen kan du ta fram det själv eller maila och be om uppgifterna. Genom markägaren kan du också få kontakt med jaktlag och eventuellt andra intressenter.

Sen får man såklart anpassa sig lite också. Vet man att de jagar exempelvis älg, så brukar jag se till att jag också berättar att jag inte avser vara ute exempelvis när älgjakten börjar (brukar ju vanligtvis jagas mest i början) osv.

Men som sagt, mitt tips är att kolla upp vem som är markägare och börja med ett telefonsamtal...

Jakt bedriv väl i princip samma månader som det är blött i marken så ska man ta hänsyn till det är det väl typ jun-aug som man kan röra sig i skog och mark. Således tycker jag jaktargumentet väger rätt tunt. Möjligen att de kan få sina premiärdagar för sig själva som en snäll gest.

Jag kontaktar, oavsett vad jag avser göra, alltid markägaren först.
<klippt lite>
Men som sagt, mitt tips är att kolla upp vem som är markägare och börja med ett telefonsamtal...

Jag får väl förtydliga lite - just nu förbereder jag mig för just kontakten med markägare. Det har redan cyklats här i skogarna i många år, men det har aldrig varit organiserat. Bara på den lilla runda (1 mil) som jag kollat upp, så hamnar man på 20-30 markägare, lite beroende på hur man lägger upp slingan, så vi får nog börja med ett pilotprojekt på en mindre slinga, och kanske kommunikation med något jaktlag eller jaktvårdsområde.

Det jag framförallt funderar över är, när man väl har öppnat dialogen, vad man kan förvänta sig. Jag gissar att markägare och jaktlagen har ungefär samma reservationer oavsett var i landet man befinner sig.

Jakt bedriv väl i princip samma månader som det är blött i marken så ska man ta hänsyn till det är det väl typ jun-aug som man kan röra sig i skog och mark. Således tycker jag jaktargumentet väger rätt tunt. Möjligen att de kan få sina premiärdagar för sig själva som en snäll gest.

Ja, precis. Helst ska man ju undvika skogen även juni-augusti, eftersom djuren parar sig, har ungar, äter, osv. Att undvika bockpremiär osv finns med i mitt utkast som jag filar på, just som en snäll gest, och för att visa att vi också är villiga till kompromisser.

Ja, precis. Helst ska man ju undvika skogen även juni-augusti, eftersom djuren parar sig, har ungar, äter, osv. Att undvika bockpremiär osv finns med i mitt utkast som jag filar på, just som en snäll gest, och för att visa att vi också är villiga till kompromisser.
Nu Killgissar jag lite:
Min gissning är att en jägare vill att ni inte är i ett område som den ska jaga i några dagar innan jakten (för att inte skrämma bort djuren)* och naturligtvis inte under jakten av samma anledning (samt att du/ni inte bli misstagen för ett lovligt byte).
Min uppfattning är att om jägarna skulle upplysa dig/er om vilket område ni ska undvika vilka tider (inte då Januari-December) och ni gjorde det så skulle det fungera bra.
Tänk om jägarna skulle bli tillfrågade av svamplockare/vandrare om vilka områden dom skulle undvika vilka tider, jag tror alla skulle vara nöjda, varför inte inkludera cyklister?

*Djuren går inte långt därifrån om de inte blir störda hela tiden (jag bara vet det).

Jag får väl förtydliga lite - just nu förbereder jag mig för just kontakten med markägare. Det har redan cyklats här i skogarna i många år, men det har aldrig varit organiserat. Bara på den lilla runda (1 mil) som jag kollat upp, så hamnar man på 20-30 markägare, lite beroende på hur man lägger upp slingan, så vi får nog börja med ett pilotprojekt på en mindre slinga, och kanske kommunikation med något jaktlag eller jaktvårdsområde.

Det jag framförallt funderar över är, när man väl har öppnat dialogen, vad man kan förvänta sig. Jag gissar att markägare och jaktlagen har ungefär samma reservationer oavsett var i landet man befinner sig.
Vad exakt är det du vill göra? Vill du märka upp stig så får du kontakta alla markägare?

Annars om du bara vill bygga en bana så är det värt att prata med kommunen. Så har jag alltid gjort och ibland har dom någon liten yta som du får göra vad du vill på eller så kan ni komma överens om något annat.

Jag gillar din inställning, att alla ska vara nöjda, men det kommer troligtvis aldrig hända.
Att ta kontakt med jaktlag tror jag är en dåligt idé för dom arrenderar ofta marken för jakt och inget annat, att dom då vill få ut så mycket som möjligt av arrendet( kan vara riktigt dyrt att arrendera mark för jakt i attraktiva områden) är helt förståeligt.

Jättebra initiativ! Bara att ta kontakt med markägaren uppskattas mycket. Ska vi ha nån allemansrätt kvar i framtiden är det vägen att gå! Och det är ju faktiskt så man ska göra om man planerar att nyttja en sträcka mer regelbundet än bara nån enstaka gång, något många nog inte känner till men som Naturvårdsverket upplyser om i sin utmärkta Q&A:

Syftet hade jag så väl uttänkt i huvudet så att jag inte ens tänkte på att formulera det i mitt inlägg :)

Framförallt så vill vi kunna köra vidare på samma stigar som idag, men utan att riskera att någon tror att man är en älg, och utan att reta upp folk. Jag skulle gärna se att man märker upp några av de populära stigarna, men kan också tänka mig att man lägger om slingorna om det skulle förbättra saken. Jag skulle också gärna bygga spång över de värsta surhålen, eller på annat sätt förbättra där det är särskilt sankt. Vi är nog många som också gärna skulle bygga lite hopp och annat skoj.

Viss mark arrenderas för jakt, men mycket är också jaktlag som består av större markägare. Oavsett, så är det ju så att jakten ibland störs redan idag, och förhoppningen är ju att kunna göra det bättre för både jägare och motionärer genom ett organiserat samarbete. Säger de bara nej till sådant samarbete, så är det ju väldigt svårt att påverka eller kommunicera med hundratals individer som cyklar, springer, plockar svamp och bär, osv.

Den lilla bit skog som faktiskt ägs av kommunen, har de arrenderat ut för jakt, så de är nog livrädda att ge formellt tillstånd till cykelstigar där ;)

Oavsett vad man kommer fram till så kommer det vara en kompromiss, och jag har inga föreställningar om att det ska bli perfekt, men det skulle kunna bli bättre för alla. Sedan finns det ju folk som alltid är sura, och det kan de ju få vara.

Jättebra initiativ! Bara att ta kontakt med markägaren uppskattas mycket. Ska vi ha nån allemansrätt kvar i framtiden är det vägen att gå! Och det är ju faktiskt så man ska göra om man planerar att nyttja en sträcka mer regelbundet än bara nån enstaka gång, något många nog inte känner till men som Naturvårdsverket upplyser om i sin utmärkta Q&A:
"Kan vara bra att göra" är inte synonymt med "ska göra", samt är ett råd och inte ett stycke från en lagtext. Har märkt att du har någon hang up på markägare, men dina sianden om allemansrättens upphörande är just siande.

"Kan vara bra att göra" är inte synonymt med "ska göra", samt är ett råd och inte ett stycke från en lagtext. Har märkt att du har någon hang up på markägare, men dina sianden om allemansrättens upphörande är just siande.
Nä, det blir ju svårt att citera nån lagtext iom att allemansrätten inte är nån lag, däremot hör det ju till sunt förnuft och vanligt folkvett att fråga om lov, vilket väl är vad Naturvårdsverket vädjar till.

Och Naturvårdsverket är den myndighet som har i uppdrag att informera och ge råd kring vad den innebär och hur den ska tolkas...
Och dom skrev alltså inte att man ska göra som du säger utan att det kan vara bra. Tycker du att det är rimligt att följa den rekommendationen tex av någon som tänker röra sig i ett stadsnära skogsparti som regelbundet används av hundratals eller tusentals? Vi får nog tolka det som att det beror på.

Jakt som vad jag har begripit (Älg, rådjur, hjort) äger rum bara någon/några helger/veckor per år. Att då ha en dialog med jaktlaget att inte cykla inom ett (begränsat) område en tiden tycker jag är OK. Under förutsättning att det är i samband med jakt, inte under någon flycktig uppfattning om månader (men det löser sig förhoppningsvis det finns en dialog)
Men som sagt: Säg till vilka veckor/helger och var det gäller så vill iaf jag cykla/vandra/plocka svamp någon annanstans.

Disclamer: Det finns människor som vill hindra jakt så informationen om var/när/varför är "känslig" men kanske viktig...

Jakt som vad jag har begripit (Älg, rådjur, hjort) äger rum bara någon/några helger/veckor per år. Att då ha en dialog med jaktlaget att inte cykla inom ett (begränsat) område en tiden tycker jag är OK. Under förutsättning att det är i samband med jakt, inte under någon flycktig uppfattning om månader (men det löser sig förhoppningsvis det finns en dialog)
Men som sagt: Säg till vilka veckor/helger och var det gäller så vill iaf jag cykla/vandra/plocka svamp någon annanstans.

Disclamer: Det finns människor som vill hindra jakt så informationen om var/när/varför är "känslig" men kanske viktig...
Kanske, men när kontakt uprättas och jägarna instruerar att folk ska hålla sig borta större delen av året från naturområden som det finns intresse för allmänheten(?) att vistas i så verkar det inte som att dom är intresserade av en konstruktiv dialog. I takt med att allt fler vill vistas i naturen så tror iaf jag att jakt som den ser ut i dag ligger mer pyrt till än allemansrätten (som alltså är inskriven i grundlagen, även om vissa gärna vill förminska detta).

det här är känsliga frågor.

om man frågar i förväg kommer markägaren se framför sig en mycket större trafik än vad som rimligtvis kan bli fallet i en svensk normalskog. svaret tenderar bli nej med hänvisning till slitage och jakt. oftast toknej.

att sedan samma markägare något år senare låter totalskövla sin skog med en skogsmaskin hör till bilden.

min inställning och erfarenhet när det gäller privata markägare är att det är närmast nödvändigt med diskretion. klipp bort en gren här eller där för att hålla stigen öppen, men prata inte om det. undvik att röra er i stora grupper och undvik framförallt och till varje pris att pinka revir med snitslar, målarfärg eller fy fan vad störande i träden fastspikade reflexbrickor.

Och dom skrev alltså inte att man ska göra som du säger utan att det kan vara bra. Tycker du att det är rimligt att följa den rekommendationen tex av någon som tänker röra sig i ett stadsnära skogsparti som regelbundet används av hundratals eller tusentals? Vi får nog tolka det som att det beror på.
Om det rör sig om den omfattningen är det en absolut nödvändighet, ja. Och man får nog utgå ifrån att det redan är hanterat via kommun eller någon förening, annars är det ju uppenbart nåt som inte fungerar på den orten.

Precis så är det. Man läser så många märkliga och felaktiga uttalanden om jakt, markägande och skogsbruk här på happy att man blir helt matt. Man undrar om folk öht har nån egen erfarenhet, ens försökt sätta sig in i ämnet, eller öht varit i kontakt med någon. Så mycket fördomar som florerar här, ex.vis den som skrivs ovan ”jakt bedrivs ju 9 månader om året”, etc.
Precis som du skriver rör det sig typiskt sett om en vecka älgjakt, och utöver det några helger småvilt. Vissa större markägare har väl även arrangerade inbjudningsjakter veckotid under hösten, men absolut inte kontinuerligt. Så precis som du skriver, genom att ta kontakt och vara lite samarbetsvillig kommer man långt och risken för konflikter minskar avsevärt. Betydligt bättre än att fortsätta låta sina fördomar frodas.

Precis så är det. Man läser så många märkliga och felaktiga uttalanden om jakt, markägande och skogsbruk här på happy att man blir helt matt. Man undrar om folk öht har nån egen erfarenhet, ens försökt sätta sig in i ämnet, eller öht varit i kontakt med någon. Så mycket fördomar som florerar här, ex.vis den som skrivs ovan ”jakt bedrivs ju 9 månader om året”, etc.
Precis som du skriver rör det sig typiskt sett om en vecka älgjakt, och utöver det några helger småvilt. Vissa större markägare har väl även arrangerade inbjudningsjakter veckotid under hösten, men absolut inte kontinuerligt. Så precis som du skriver, genom att ta kontakt och vara lite samarbetsvillig kommer man långt och risken för konflikter minskar avsevärt. Betydligt bättre än att fortsätta låta sina fördomar frodas.
Min pappa jagar. Rådjur, hjort, älg, vildsvin och hare. Det är i princip jakt från september till april nån gång. Mer eller mindre varje helg. Det är drevjakt på kommunal mark vissa helger, drevjakt på jaktlagets arrende vissa helger, det är åteljakt på jaktlagets mark rätt många helger och det är åteljakt på egen mark mer eller mindre när andan faller på.

Det är så klart att det kan skilja men som sagt, jakt kan i princip ske när som helst förutom sommarmånaderna. Älgjakten som är hårt reglerad är väl annorlunda och kanske för många synonymt med "jakt".

Senast ändrad:
Jag tycker Sigtuna sports club MTB har fått igång ett bra system gällande deras cykelslingor. De har bra dialog med jaktlagen och markägare och det meddelas via Facebookgruppen vilka dagar det är jakt och vilken eller vilka slingor som berörs. Då är vi ganska många lokala cyklister som på ett enkelt sätt får informationen och det borde gå att få till liknande för områden utan markerade cykelspår. Det har självklart tagit lång tid och mycket slit från eldsjälarna för att få det att fungera men med tålamod så blir det till slut bra.

Min pappa jagar. Rådjur, hjort, älg, vildsvin och hare. Det är i princip jakt från september till april nån gång. Mer eller mindre varje helg. Det är drevjakt på kommunal mark vissa helger, drevjakt på jaktlagets arrende vissa helger, det är åteljakt på jaktlagets mark rätt många helger och det är åteljakt på egen mark mer eller mindre när andan faller på.

Det är så klart att det kan skilja men som sagt, jakt kan i princip ske när som helst förutom sommarmånaderna. Älgjakten som är hårt reglerad är väl annorlunda och kanske för många synonymt med "jakt".
Håller med, förutom att här verkar den mesta jakten avslutas sista januari (är det hjort kanske de inte jagar efter det?).

Oavsett så är det inte genomförbart att helt undvika skogen de månader det är jakt. Det bästa är nog om det går att få till ett informationssystem att de här dagarna har vi jakt i det här området osv. Skyltning funkar inte av min erfarenhet, de sätts upp i september och åker ner igen i mars nån gång.

Ang. markägare så varierar det väldigt mycket vad de har för inställning till cyklister (Iaf de jag pratat med). Vissa är nöjda så länge man inte bygger nya stigar och vissa hade helst förbjudit cykling helt annat än på asfalterade cykelbanor. När man möter den andra kategorin tycker iaf jag det är meningslöst att diskutera vidare.

Wow, det blev en rejäl diskussion efter att jag gått och lagt mig igår :-) Tyvärr (för mig) handlar det ju mest om sådant som vi här redan är förbi, det vill säga frågon om att prata eller inte prata med markägare/jaktlag. Men, jag klandrar absolut ingen, och det är säkert en nyttig diskussion ändå.

Det är också uppenbart att det fungerar olika på olika platser, och att jakten bedrivs på väldigt olika sätt. På en del platser jagas det mest lite älg, på andra platser jagas allt som kan jagas. Vi får nog acceptera att var och ens egna erfarenheter av jakt kanske inte alls stämmer i en annan del av landet.

Mina huvudfrågor är alltså fortfarande riktade till dem som har erfarenhet av att öppna en dialog - hur har ni bärt er åt, vilka hinder stötte ni på, och hur hanterade ni dem? Jag hade hoppats på att det skulle krylla av praktiska erfarenheter här på forumet, men jag får nog också lägga lite tid på telefon till andra cykelklubbar.

jag förtydligar ytterligare lite kring de lokala omständigheterna, eftersom jag tycker det är en intressant diskussion:

Samhället omges på ena sidan av hav, som ytterst sällan är hårt nog att cykla på (och då inte så intressant som stigcyklist), av poå andra sidan mest av åkermark. Det finns ett mer eller mindre sammanhängande skogsområde, och det är där som folk cyklar (och springer, plockar svamp, osv) i dagsläget. Utan att känna till så mycket lokalhistoria, så kan jag konstatera att många stigar ser väldigt väletablerade ut, och nog har använts under lång tid.

Det rör sig alltså inte om ett skogsområde i glesbyggd där det plötsligt skall börja cykla en massa folk. Så länge det inte finns ett aktivt samarbete mellan motionärer och skogsägare, så skulle det alltså också enligt mig vara helt orimligt att varje individ letar upp och kontaktar markägare. Det är
gissningsvis 100-200 pers som regelbundet cyklar, att de skulle leta upp och prata med de kanske 30-50 markägare vars mark man då och då cyklar på de 20-30 jag nämnde tidigare var för en specifik slinga tycker jag faller på sin egen orimlighet.

Det är mycket möjligt att det på många platser i stort sett bara jagas aktivt under en vecka plus någon enstaka helg, men här verkar det vara mer aktivt än så. Det finns några arter som får jagas året runt, så en inbiten jägare kan jaga när den vill. I praktiken så verkar det härikring vara ungefär augusti-mars. Däremot tror jag inte att det jagas på alla de 12-15 km2 skog i området, eftersom det är flera oloika jaktlag, utan nog snarare ganska små områden i taget. Med vettig kommunikation, så skulle man kunna hantera detta på ett mycket bättre sätt, för båda parter.

Jag har uppfattat det som att det i området jagas mycket mer än bara bockpremiär och en vecka älgjakt. Jag har stött på jägare i skogen både i augusti och februari. Jag vet minst en markägare med några hundra hektar som har jakt som sin främsta hobby, och eftersom det finns vildsvin i området, så finns det ju jaktmöjligheter till mycket mer än bara någon enstaka helg.

Eftersom jakten verkar vara så aktiv, i alla fall i vissa områden, så tror jag att vi behöver ha mer precision i vilka områden som undviks vilken dag. Jag har inte så bra pejl på exakt var man jagar, eftersom jag inte ofta stöter på jägare, men det kan ju mycket väl hända att det finns mindre områden som vi inte borde cykla i alls, eller iaf inte under aktiv älgjakt, t ex.

Samhället jag bor i växer ganska aktivt eftersom det är inom pendlingsavstånd till Göteborg, och jag tror att både markägare och jaktlag kommer få acceptera att det rör sig mer folk i skogarna, men förstår samtidigt att det finns ett motstånd. Tidigare har de ju haft skogen mer eller mindre för sig själva, och de som har bott i området har haft bra koll på jakten. Jag tror också att jakten har gått från att vara ett sätt att fylla skafferiet, till att bli ett fritidsintresse på gränsen till besatthet, ungefär som vi cyklister. Vi är fortfarande mitt i en förvandling från landsbygd till villaförort, och det finns inte längre en jägare i varje familj, ens i utkanterna av samhället.

Det jag skulle vilja uppnå är väl något i stil med vad @Nickel80 beskriver. Det jag söker efter här, är erfarenheter från dem som varit med om liknande projekt.

Vill bara förtydliga: det jag menar är att det inte går att anpassa sig efter ett generellt "hålla sig borta när det är jakt(säsong)" eftersom det inte är aärskilt tydligt avgränsat. Utan vad som krävs är en väldigt väldefinierad kalender med exakt tid och plats. Detta brukar dock, som tidigare nämnts, jägarna sällan vilja skylta med eftersom det finns element i samhället som kan ägna rätt mycket energi åt att sabotera jakt.

Att däremot som klubb eller annan organiserad verksamhet få kännedom om detta och diskret anpassa var man förlägger träningspass är så klart en helt annan sak.

I en framtid kanske man får titta på att arrendera "cykelrätten" eller tom avverkningrätten som jag såg någon redan gjort någonstans för att stoppa kalhygge i 50 år eller vad det var.

tyckte det vår ts hungrig beskriver lät bekant på något sätt.

och kan efter en kort koll i hans trådflöde berätta att det framförallt är en av markägarna i hans område som ställer till problem. det sätts upp skyltar om cykelförbud på hävdvunna stigar, gärdsgård har uppförts tvärs över en av de allmänt använda stigarna i området, det har infiltrerats i lokala mtb-fejangruppen och vederbörande har sett till att vara ute på stig för att skälla på passerande cyklister i samband med utannonserade turer. det har också gjorts försök att agitera centralt i lrf för att få till restriktioner.

så ömma tår finns det här och var. dessbättre verkar ett stort flertal andra ha ett öppnare sinnelag. men att omvända en människa som beter sig på detta sätt låter sig svårligen göras.

med diskret och hänsynsfull framfart kan man slippa undan dessa problem, som när de väl blossat upp är svåra att släcka.

att ta hänsyn till pågående jakt är en bra början.

@kais01 Då är vi med i samma fb-grupp, men jag tror inte att vi har träffats. Du har nog bättre koll på läget bakåt i tiden. Det där med LRF hade jag till exempel inte hört talas om. Jag undviker att skriva några lokala platsnamn här i tråden, så att inte detta dyker upp i sökresultat och förvärrar saken :)

Jag antar att du syftar på stigarna utmed kraftledningsgatan nära centrum, där det också sitter lite skyltar här och var? Där har jag förstått det som att han med hundarna gärna ger sig ut för att skälla när det cyklas i området. Även lite längre norrut har det varit en del synpunkter från jägare, då framförallt en person som tidigare faktiskt hade blivit inbjuden till fb-gruppen i ett försök till dialog, men mest använde sig av gruppen för att framföra idén att ingen borde cykla i skogen, punkt. Han blev utsparkad när det rensades någon gång förra året. Jag fick också lite synpunkter en bit söder om samhället härom helgen, av en som anser att stigarna blir förstörda för att för många cyklar på dem.

Attityden bland många cyklister nu, är att man struntar i jägarnas kanske inte helt rimliga krav (cykla på kuststigarna, håll er borta från skogen åtminstone augusti-mars), och bara kör på. Det är inte många jag pratat med som har någon koll på jakttider över huvud taget.

Min förhoppning, och jag kanske är naiv för att jag inte känner till så mycket av gammalt groll, är att de som störs av cyklingen förr eller senare inser att de inte kan stoppa det helt, men att situationen kan bli bättre genom samarbete.

Hej,
Det är i första hand markägaren du ska tala med beträffande tillstånd och avtal. Sen är det förstås bra att ha en positiv dialog med alla parter, t ex jägarna om det är motiverat. Jag är själv både cykelentusiast och markägare i ett område med en mycket aktiv MTB-klubb som anlägger många stigar, banor, cykelvägar, broar, spänger, hopp mm i området. Mycket på kommunal mark men fr a de längre spåren går över flera privata ägor. MTB-klubben har en mycket bra dialog med (såvitt jag vet) alla markägare i området och kontaktar oss för samråd och överenskommelser enligt principen bättre än kontakt för mycket än att vi i efterhand upptäcker att vi inte är överens.

I mitt fall utnyttjas delar av marken flitigt även av vandrare, joggare, mm då den ligger nära ett mindre samhälle och då kan det ibland vara bra att stämma av även med kommunen som kan ha synpunkter. Det är förstås en fördel att kontakterna sköts av en aktiv MTB-klubb som i vårt fall även har bra kontakt med kommunen och ingår i den lokala idrottsföreningen.

Jag är i grunden positiv till att min mark används till friluftsliv, Mina minskade intäkter från skogsbruk pga hänsyn till friluftsliv är mycket marginella. Jag får ibland anpassa skogsbrukandet lite till friluftslivet, t ex om det är MTB-tävling eller någon har dragit upp ett skidspår, men även det är marginellt och enkelt hanterbart. Jag är glad att vi har så bra dialog med MTB-klubben, och jag tror att det bidrar till att friluftsliv, skogsbruk och jakt fungerar parallellt och jag har nog inte träffat någon här som tycker att vi stör varandra.

Här kan du hämta ”foldern för Turism på annans mark” som iofs är framtagen för kommersiell verksamhet men som har mkt värdefull info för kontakt mellan markägare och bla cyklister. Den beskriver även bra vägar för initiala kontakter.
https://www.lrf.se/politikochpaverkan/aganderatt-och-miljo/allemansratt/turism-pa-annans-mark/

Här är en annan intressant utredning på samma tema

Lycka till :-)

@kais01 Då är vi med i samma fb-grupp, men jag tror inte att vi har träffats. Du har nog bättre koll på läget bakåt i tiden. Det där med LRF hade jag till exempel inte hört talas om. Jag undviker att skriva några lokala platsnamn här i tråden, så att inte detta dyker upp i sökresultat och förvärrar saken :)

Jag antar att du syftar på stigarna utmed kraftledningsgatan nära centrum, där det också sitter lite skyltar här och var? Där har jag förstått det som att han med hundarna gärna ger sig ut för att skälla när det cyklas i området. Även lite längre norrut har det varit en del synpunkter från jägare, då framförallt en person som tidigare faktiskt hade blivit inbjuden till fb-gruppen i ett försök till dialog, men mest använde sig av gruppen för att framföra idén att ingen borde cykla i skogen, punkt. Han blev utsparkad när det rensades någon gång förra året. Jag fick också lite synpunkter en bit söder om samhället härom helgen, av en som anser att stigarna blir förstörda för att för många cyklar på dem.

Attityden bland många cyklister nu, är att man struntar i jägarnas kanske inte helt rimliga krav (cykla på kuststigarna, håll er borta från skogen åtminstone augusti-mars), och bara kör på. Det är inte många jag pratat med som har någon koll på jakttider över huvud taget.

Min förhoppning, och jag kanske är naiv för att jag inte känner till så mycket av gammalt groll, är att de som störs av cyklingen förr eller senare inser att de inte kan stoppa det helt, men att situationen kan bli bättre genom samarbete.
hoppas vi ses i en skog nära dig:) dyker upp någon gång på vårkanten. känns igen på vit vintagehjälm från bell.

och lycka till med den vänliga diskretionen. enda som funkar med just dessa markägare. tur att det finns många andra som är bättre.

@jolit Kan inte du smitta av dig lite på fler markägare? ;) Din attityd är precis vad jag önskar att se mer av!

Tack så mycket för länkarna, båda var intressanta. Lite kul att se att mycket av det jag har gått och tänkt, är precis vad de även skriver där, som t ex:
Organisationen kring cyklingen förmedlar också kontakt mellan jaktlag och civilsamhället vilket gjort att bägge parter är nöjda med hur det fungerar kring cyklingen.

På det hela taget känns det som att de formulerar ungefär det jag har som målsättning, att det skall kunna bli bättre för samtliga parter om man samarbetar, eftersom de har väldigt svårt att komma ifrån det faktum att folk redan rör sig i skogen.

@kais01 Jag fortsätter hoppas att inte alla markägare här är omöjliga. Några marker kan man ju alltid undvika, och vi måste ju inte ha uppmärkta underhållna stigar överallt. Börjar man få det bra på ett begränsat område först, så kanske andra markägare kan se fördelen med samarbetet också. Hojta i FB-gruppen när du är i byn, så ses vi säkert!

Tillbaka
Topp