Samlingstråd Ryssberget 2006

LasseN

Ny medlem
OK - då kör vi!!!

Nu är nästan alla stigar farbara igen - Gudrun har varit både ond & god!
Tack vare mycket nedfall, har vi hittat en hel del nya sträckningar!!

Jag har lagt upp en hemsida om hela sträckningen, på 'Rundan runt Dahlen'.
http://web.telia.com/~u45617101/dalenrundt/rundan.htm

Stigarna är nu i princip snustorra, nåt sumpahål är blött, men tom Jacobs Stege och Henry me Örat e torra!!!

En Happy-ride kommer inom de närmsta veckorna - håller på att fixa ett bra datum bara.
Denna gång kommer Happyn att ha ett lugnt 50-årstempo - räkna med ca 10 km/h raster inräknat.
Kortare cyklingar görs 2 - 3 dagar i veckan, så vill någon ha guidning - lägg mig ett mail / sms eller slå en pling.

Så - ni som vill pumpa 5 mil med en total höjdsträckning på ca 1.000 meter - håll utkik efter datum så syns vi!!!

/krokus

Senast redigerad av en moderator:
Jag ska hålla utkik, det där berget verkar trevligt. Tänkte även klämma alla backarna utan att sätta ner foten...

Finns det möjligtvis lite bilder från rundan?

Ha ha, äntligen Lasse!! Jag kommer ned lite senare i år, troligen vecka 29, längtar redan nu!!

Hoppas vi kan slå följe några gånger som tidigare, det har ju alltid varit bra åkning och gott sällskap!! Är för närvarande lite vingklippt (kondition, skadad i höst->våras) men jäkligt sugen på att åka på Ryssberget. Skall försöka vara i god form när jag kommer ned!! :)

Edit: Fin guidning på hemsidan förresten :)

Bilder på första delen av rundan kommer på söndag kväll.
Vi ska ut en städrunda efter MotoGP & LeMans - då blir det ett gäng skott med kameran oxo.

Har inte mer än 5 meg kvar att utnyttja, men några bilder kan jag nog lägga upp.

/krokus

Nerfarten efter Henry me Örat är rensad + att ett galant hopp finns på sträckan.
Extra ketchup & senap till kebaben åt den som tar den nerfarten.
Bild kommer i môra.

/krokus

Fina kartor! Och beskrivnigar sen! Man blir ju inte lite sugen på ryssberget igen.

Hjälper gärna till och röjjer lite någon gång. Imorgon blir det dock vångabacken...

Härligt, det här ser jag fram emot! Körde blekingeleden (från Sölvesborg till Alljungen) nu i helgen och kan intyga att stigarna verkligen är fina.

LasseN skrev:
-------------------------------------------------------
> Nerfarten efter Henry me Örat är rensad + att
> ett galant hopp finns på sträckan.
> Extra ketchup & senap till kebaben åt den som tar
> den nerfarten.
> Bild kommer i môra.

Finns det någon bild på det galanta hoppet? Så man kan planera lite... :)

Om jag får vara med och tycka lite om tidpunkt så inte midsommarhelgen och inte helgen efter. Sen är det lungt, jag är klart intresserad (med reservation för tråkigt väder och oförutsett). 5 mil och 1000 höjdmeter är ju ungefär som en Kinnekullerunda.

Har lagt in några sunkna bilder från de två första etapperna.
Tyvärr var jag inte vän med kameran...
De två sista bilderna på "Henry me Örat bort förbi Vitsippestigen via Fårahägnet." visar diffust hur det ser ut.

/krokus

Ok, så det är här man ska leka lite då?

henry010.JPG

Ser ut att vara trevliga stigar.

iMats skrev:

> Ser ut att vara trevliga stigar.

Trevliga? Ska dom inte vara grumma?

Anmälningslista etc kommer i god tid.
Vi har litta överaskningar så vi behöver veta på ett ungefär hur många som kommer.

/krokus

...ha inte för höga förhoppningar om stigarnas beskaffenhet...
Många av dem är inte använda sådär jättemycket så det är mattor av tjockt boklöv på vissa ställen
På andra ställen är "stigen" "ersatt" av hästspår.
Räkna dessutom med att lyfta cyklarna över stengären och diken...

Ta rundan för vad den är - den som klagar får en uttjänt slang virad kring halsen...

/krokus

LasseN skrev:
den som klagar får
> en uttjänt slang virad kring halsen...

Då vill jag ha en Schwalbe med presta, tack.

Är det häststigar är dom grumma. Här i "mina" skogar trampar hästarna ner marken kring rötterna så det blir djupa hålor toppade med färsk hästskit som ger uselt fäste. Är det dessutom vått väder blir det en sörja som är grummare än grum.

Datumen verkar också grumma.

Är det någon som planerar att köra förbi Osby?

lundatok skrev:

> 16/7 passar bäst så här spontant. :)

När jag tänker efter så är det nog mitt spontana önskemål också.

Muni då olaf... :)

>
> Är det någon som planerar att köra förbi Osby?

Varför cyklar du inte till Näsum i stället??
Hoppa på Skåneleden utanför knuten så är du på plats efter några mil - lagom uppvärmd...

/krokus

Jag kan nog inte den 16/7 men den 22/7 ser bättre ut, häng dock inte upp er på detta då jag ändock kommer att cykla upp o ner på Ryssberget vid flera tillfällen utöver denna eventuella runda :)

Fast det hade ju såklart varit skoj att hänga på denna runda :)

Här är en från Malmö som är sugen på att haka på (med reservation för väder och annat oförutsett). Jag bevakar tråden "intensivt".

Mvh
Peter

LasseN skrev:
> >
> > Är det någon som planerar att köra förbi
> Osby?
>
>
> Varför cyklar du inte till Näsum i stället??
> Hoppa på Skåneleden utanför knuten så är du
> på plats efter några mil - lagom uppvärmd...
>
>
> /krokus

... och jädrar vad uppvärmd jag kommer att vara när det blir dags att cykla de 8 milen hem igen.

Får kolla bussarna men helger brukar det vara glest mellan avgångar.

DATUM BESTÄMT!!

Pga jobb och semestrar är vi tvingade att ta rundan det första datumet - 16/7 2006.
Start från kiosken i metropolen Näsum.
Skaffning kan införskaffas i matbutiken rakt över "torget" i byn och efter avslutad runda, kan man tugga i sig en kebab i kiosken strax bredvid.
En längre rast kommer efter ca 2 mil.
Där finns tillgång till vatten och torrdass.

Utförligare beskrivning kommer längre fram på hemsidan, exvis "hitta till ödebygden" etc.

Dock - misströsta icke ni som blir utan runda.
Om tid finnes i allas kalendrar så funderar vi på att göra om bedriften i höst.

/krokus

Peda skrev:
> Här är en från Malmö som är sugen på att
> haka på (med reservation för väder och annat
> oförutsett). Jag bevakar tråden "intensivt".
>
> Mvh
> Peter

Hör av dig om du vill ha sällskap upp i bilen, Peter!

/Magnus

Cykling på "berget" dag/kvällstid under v.28 som lite uppladning inför söndagsturen lär det bli, i alla fall från min sida!! Intresserade ringer på "cyklofonen"!
(ps Lasse"krokus" jag hör av mej på telefon så får vi se om tid finnes...........)
Finns Hillclimbers kvar i Sölvesborg, tror "eldsjälen" heter Leif Byqvist?

"Finns Hillclimbers kvar i Sölvesborg, tror "eldsjälen" heter Leif Byqvist?"
Yes - he's still tramping!!!
Jag skickar dig hans mail-adress i morrn från jobbet.
Han jobbar nog i nån cykelbutik i Karlshamn.

/krokus

precis som LasseN skriver så jobbar leffebåj på JIBO fritid - Carlshamns Cykelcenter i Karlshamn
vet att han kommer att dyka upp vid "kiosken" med åtminstone 1 compadre

Om några dagar kommer jag att lägga en egen tråd om rundan, med tider - färdvägar etc.
Då lägger jag samtidigt in en karta på min hemsida, så att man hittar hålan enkelt...
Som det ser ut nu så blir starten mellan 09:30 och 10:00 - det beror till stor del på hur folk tar sig till ödebygden.
Åks det kollektivt, då anpassar vi starttiden efter tidtabellen.

Om någon känner för det - framåt 16-tiden 2006-06-25 kommer några att köra "Werners" för att rensa den, samt att få antalet höjdmeter i GPS:en.
Hör av er på min nalle om nån är sugen!

/krokus

Lägesrapport från en unket Skåne:

Från botten av Getens och 2,5 mil på rundan, är det två ställen som fortfarande behöver städas.
Det jobbet tar inte mer än max 2 timmar.
Sen blir det litta kärvare...från det vi viker av från Leden på Werner-sträckan, är det en hel del jobb att göra...
2 övergångar har inte hunnit tillverkas (har inte hunnit snacka me bonnen ens...)
Sen har det varit trafik i backen - djupa spår som måste skövlas ut innan rundan + meterhöga ormbunkar högst uppe på toppen.
Borta vid Alltid Redo är det fortfarande lite väl mycket "no-track"...+ att vi funderar att stryka ca 1 km grovt teknisk runda...sen så är vattenståndet lite väl högt i Lillån, sträckan I ån stryks oxo - det var synd - det hade jag sett fram emot!!
På resten av stäckan, är det två passager som vi fortfarande jobbar med...men vaddå - det är ju flera veckor kvar!!!
Som grädde på moset, så har Cilla hästarna vid Kräkbacken, vilket gör att vi inte kan utnyttja denna legend. Det är till att hålla tummarna att grusbonnen inte är i sitt sommarresidens, så att vi kan köra Feta Taxen när vi har vår Happy...annars blir det lite mycket grus & asfalt...

MEN - under dagens etapp så rensade Jocke & jag en massa ris och sly och torra grenar i ögonhöjd!!!
Till slut - 1.098 meter är den totala stigningen på hela sträckan, ca 5 mil.
Det är till att be till vädergudarna att det inte blir för kvavt...

...skriver en lagom trött Krokus

Låter härligt Lasse!! Även om jag inte kommer att hinna ned till den stora turen så ser jag fram emot att kuska runt på berget på lederna som ni lägger arbete på!! Hoppas att det är ok, jag vill ju inte åka på ställen som gör att ni i egenskap av lokala representater för skogscyklister får ta skit för sedan..... Hoppas vi kan göra sällskap någon runda säg v29-30 någonting :)

Om inte annat så kör jag Blekinge/Skåneleden rakt av det kan väl knappast någon invända mot? :)

Tre ställen kommer jag på sådär direkt:

Fårahägnet - det går får där och ibland övar bonnen vall med hund...så tade lugnt.
Vitsippestigen - det är naturskyddat område.
Fat Dog / Feta Taxen - grusbonnajäveln har förbjudit cykling på "hans" väg - finns inga skyltar.

Annars är det bara att blåsa!!!

...visst ska vi köra skiten av dig cerberos - de ska blir riktigt skoj dessutom!!!

/krokus

Tillbaka
Topp