San Fransisco - New York Touring

3 veckor kvar till jag och tre andra ger oss av på cykel genom USA. Vårat mål är att ta oss från San Francisco till New York och hela rutten vi planerat är ca 1000 mil (rutten finns beskriven på vår hemsida). Följ gärna vår resa på vår hemsida http://restlessbikers.com. Du kan även följa restlessbikers på Facebook och Twitter. Vi kommer uppdatera samtliga dessa kanaler under färden och kommer lägga upp bilder och dagböcker om hur vår resa går.

Har du cyklat genom USA eller delar av USA tidigare får du gärna höra av dig med tips och förslag. Vår rutt är inte helt satt i sten och vi behöver hela tiden på förslag på vägar att ta och saker man bör se! Även andra förslag som saker man bör ha med sig och andra praktiska detaljer är mycket välkommet.

Tar även gärna emot frågor själv om resan så fråga gärna om ni undrar något!

Hoppas på ett grymt äventyr och hoppas att de som följer vår resa får upp lusten att ge sig ut på ett eget äventyr!

http://www.restlessbikers.com
http://www.facebook.com/restlessbikers
http://www.twitter.com/restlessbikers

Senast ändrad:
Tror att ni har valt en bra rutt sett till startdatum. Förra sommaren cyklade jag Portland - San Fransisco, först några dagar inåt landet och sedan tillbaks till kusten. Oregon är fantastiskt, men det är nog för många av de bästa passen och bergssträckorna på den nordliga sträckningen som inte går att passera om ni skall starta om tre veckor. Ni kommer ta er igenom ökendelen innan det har blivit för varmt också. Så om man skall få lite kuststräcka vid Stilla Havet, och det skall man få för det är väldigt vackert, så är det rätt att ge sig söderut.

Eventuellt hade jag försökt få in lite mer av Appalacherna på östkusten. Men då blir det svårt med Great Lakes och den där avstickaren till Quebec å andra sidan.

Det där kommer nog att bli en fantastisk tripp. Avstickaren till Quebec är ett bra val tycker jag. Det är mycket vackert genom Kanada och sedan via östkusten till NY är ju inte direkt sämre.

Utan att tänka på väder och dylikt är min fantasirutt San Diego - LA - SF - Seattle (så mycket kust det går). Sen vika av österut mot Spokane - Missoula - Billings - Rapid City - Sioux Falls - Milwaukee - Chicago för att sen "låna" eran avslutning ;-)

Senast ändrad:
Skönt att höra att rutten ser bra ut. Bergspassen är något vi ska kolla upp. Vore riktigt tråkigt att behöva cykla långa omvägar för att vissa vägar är stängda. Tror dock våran lite sydligare rutt kan vara bra då.

Vi har funderingar att efter klippiga bergen dra oss lite mer norrut än vad kartan visar just nu. Mount rushmore och sedan genom South dakota, Minnesota och sen ner dit linjen går nu vid sjöarna. Detta efter förslag från Anders Foreselius (bikingviking, 50 states marathon tour) och Lars Bengtsson http://www.lostcyclist.com

Flygbiljetterna är bokade till San Francisco så det är där vi kommer börja. Har även fixat en Warmshowers host som kommer möta upp oss där. Norrut verkar vara häftigt men vi vill inte missa Los Angeles och Las Vegas så blir nog att köra mer norrut efter det sen som sagt.

Mycket kommer nog ändras på plats dock utefter hur väder och vind ser ut och hur vi känner oss :)

Fan vad kul - jag blir sjukt avundsjuk, det där är ett av mina verkliga drömäventyr! Jag har bara tourat i Sverige, som längst 230 mil i ett svep, så tolka mina funderingar utifrån det. Det är också möjligt att det jag skriver är sådant ni redan tänkt på :).

Det jag tänker är dels att ni valt vad som ser ut att vara ganska stora vägar, hur trafikerade är de och hur ser vägren och annat ut för cyklister? Jag brukar leta mindre trafikerade parallella vägar till de stora lederna för att slippa passeras av långtradare hela tiden, men det kanske är de stora vägarna man normalt håller sig till när man tourar i staterna?

Annars ser det ut som ni kommer åka en hel del omvägar innan ni når slutmålet, har ni diskuterat er syn på hur viktiga delmålen är gentemot att nå slutmålet? Det hänger ihop med hur ni motiverar er psykiskt för att fortsätta under resans gång, är resan en utmaning att ta sig från kust till kust, eller mer av en semester där det gäller att få se så mycket som bara går på vägen? Om slutmålet är viktigt och det inte finns oändligt med tid kan det av egen erfarenhet efter hand visa sig svårt att motivera en omväg för att få se en fin stad eller en kust, när det utgör ett hinder för att nå slutmålet. Sådana funderingar inträffar lätt när man börjar bli skitig, blöt och man har börjat få kämpa med motivationen, då man helt plötsligt har en annan syn på resan än vad man hade när man satt hemma och ritade en rutt på en karta. Det kan ju leda till ganska stora diskussioner om rutten under resans gång (vilket inte behöver vara dåligt, men det är lätt att underskatta hur de kan påverka gruppdynamiken :).

Rutten vi lagt ut just nu är inte så specifik på vägar just nu. Vi drog bara linjen mellan de stora målen på resan. Vägar kommer ändras mycket och vi kommer försöka hålla oss till så små vägar vi kan utan att ta för långa omvägar.

Våran tanke med resan har alltid varit att uppleva så mycket som möjligt. Att misslyckas med att ta sig till New York vore väldigt tråkigt men tanken är att vi ska ha 5 månader på oss och därför inte stressa bara för att ta sig till New York. Vi ska ha en grym resa och omvägarna tar vi gärna om det betyder att vi får se något nytt och häftigt. Upplevelsen är viktigare än målet.

Tror att rutten kommer ändras en hel del när vi är i USA och som du säger är det svårt att föreställa sig hur annorlunda det kommer vara att sitta där på cykeln i ösregn mot att sitta här hemma och längta efter att bege sig iväg. Tror vi kommer ha många rent pissiga dagar rent ut sagt men förhoppningen är att de helt fantastiska dagarna ska väga upp det. :)

> Tror att rutten kommer ändras en hel del när vi
> är i USA och som du säger är det svårt att
> föreställa sig hur annorlunda det kommer vara
> att sitta där på cykeln i ösregn mot att sitta
> här hemma och längta efter att bege sig iväg.
> Tror vi kommer ha många rent pissiga dagar rent
> ut sagt men förhoppningen är att de helt
> fantastiska dagarna ska väga upp det. :)

Det kommer de garanterat, och de pissiga dagarna är sällan så pissiga när man minns dem, snarare tvärt om :).

Ja det är väl det man får hoppas på. Minnena från resan kommer nog vara riktigt många. Hoppas kunna filma en hel del med gopro kameror utmed vägen också så då blir det lite lättare att minnas!

Här är en bild på cykeln jag kommer använda för resan. Köpte hållare till vattenflaskor och väskor igår så de är inte med på bilden tyvärr. Någon som har någon erfarenhet av Kona Sutra? Än så länge är jag väldigt nöjd med de korta rundor jag kört i alla fall!

Bara tre veckor kvar nu, lusten att sitta på kontoret och jobba är relativt minimal just nu!

kona.jpg

Om ni ska ta en nordligare rutt efter Klippigabergen genom South Dakota och Minnesota blir det lite som den jag har i tankarna, Rapid City - Sioux Falls - Milwaukee - Chicago.

Jag skulle vända på steken. Det måste vara lätt att sitta på kontoret när det bara är tre veckor kvar till detta äventyr :-)

Ja enda skillnaden är väl egentligen början där vi vänt lite på det och börjar i San Francisco. Får på så vis med Las Vegas, Grand canyon och highway 12 i Utah som vi har hört ska vara helt fantastisk att cykla på. Har dock hört att den lite nordligare rutten ska vara grym också med en hel del vingårdar och redwoodskog.

Vi har istället planerat att ta en utflykt och cykla runt i redwoodskogarna utan packväskor en av dagarna vi är i San Francisco. Tror det kan funka bra som nödlösning.

Tiden går så långsamt nu bara. Men man har ju något grymt att se fram emot!

Skulle inte tro detta. Är nog bara killen på sportson som satte ihop cykeln som tyckte att det kunde vara skojigt. Ska ändras lite. Då jag inte satt på väskorna än var det knappt något jag hade lagt märke till själv, så bra uppmärksammat :)

Gör säkert inte så stor skillnad mer än att det känns som vikten hade blivit lite obalanserad om väskorna är sneda.

Gustav S skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som en fantastiskt resa! Följde den här
> människan i somras: http://www.uttramparen.se/
>
> Gillar speciellt idén med vagn.

Följer många långfärdcyklister men har inte tittat extra mycket på någon som gjort coast to coast USA innan. Främst är det Lostcyclist jag blivit inspirerad av till denna resan.

Vi funderade lite på vagn ett tag men har kommit fram till att med den packningen vi tar med oss räcker det med packväskor fram och bak. Känns smidigare också om vi vill cykla på ställen där terrängen blir lite tuffare, främst gäller dätta nog i monument valley där det finns en del vägar som verkar vara oasfalterade. Så för mig blir det 2st 23L väskor bak och 2st 11L väskor fram, samt en frontväska för energi, kamera, kartor och annat som man vill komma åt smidigt. Att ha så relativt små väskor beror mycket på att vi är 4 personer som åker och det finns därför flera saker i packningen vi kan dela på.

Verkar kul, men har ni tankt pa att rutten ni har lagt ut gar pa motorvagen? (jag kollade bara SF och lite soder ut). Vill ni till vingardar finns det manga pa vagen till LA ocksa.

Nerat LA cyklar ni pa 101 istallet for PCH. Vill ni ha vagtips fran SF till LA kan jag nog grava fram en del. Jag har cyklat den vagen 3 ganger..

gille skrev:
> Verkar kul, men har ni tankt pa att rutten ni har
> lagt ut gar pa motorvagen? (jag kollade bara SF
> och lite soder ut). Vill ni till vingardar finns
> det manga pa vagen till LA ocksa.
>
> Nerat LA cyklar ni pa 101 istallet for PCH. Vill
> ni ha vagtips fran SF till LA kan jag nog grava
> fram en del. Jag har cyklat den vagen 3 ganger..

Ja tanken har varit att vi ska köra en del på highway 1 första biten utmed kusten. Har läst på vissa ställen att den ska vara cyklingsbar och en väldigt vacker kuststräcka. Tar dock gärna emot alternativa förslag om detta skulle visa sig vara fel. Man behöver ju inte cykla samma väg hela tiden heller. Så om du har tid och lust så ta gärna fram några alternativa ruttar som du cyklat och tyckt vart bra.

Vi kanske är "helt ute och cyklar" med att man kan ta highway 1 ;)

Sedan kommer det mest bli mindre vägar, sträcket på google maps är enbart draget så för att visa på hur rutten kommer se ut ungefärligt. Vägarna stämmer inte särskilt mycket utan det är något som kommer bestämmas på plats i USA.

Highway 1 gar att cykla pa en del stallen men pa vissa ar det ren motorvag och vagrenen ar allt annat an trevlig. 101 och 280 ar nog inte ens lagliga att cykla pa (forutom nerat Santa Barbara). Vagrenen brukar dock vara full med skrap.

Ett par tips: Stanna for kanelbullar i Pismo beach. Ta en spa-stund vid Avila Hot Springs (kan grava fram addressen om ni vill ha).

Stader jag skulle stanna i (har inte kollat avstanden sa noga sa vissa dagar kan vara langa/korta):
Santa Cruz, Monterey (fiskmuseum!), Cambria, San Luis Obispo (ga och besok Wally's Bicycle Works han har cykelmuseum och annat och ar en genomtrevlig person, http://www.wallysbikes.com/) , Santa Barbara, Malibu om ni hittar nagot vettigt?

Vill ni inte ta Cambria skulle jag ta inlandsrutten och stanna i King City + Paso Robles. I Paso Robles finns en hel hog vingardar som inte ar lika kanda som Napa och Sonoma men minst lika bra.
Om ni valjer kustvagen maste ni kolla att den ar oppen soder om Monterey, forra aret var den stangd vid Memorial Day (maj) pga oversvamningar. Sen om ni tycker att det ar kallt vid kusten (det ar det) sa stick ett par mil inat landet sa blir det snabbt betydligt varmare.

En lite alternativ vag...

http://maps.google.com/maps?saddr=S...1,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23&t=m&z=9

Det är lagligt att cykla på motorvägar i Oregon, Kalifornien och några andra (ett fåtal) stater, utom då det är skyltat och i urbana delar. Självklart väljer man väl inte de som förstaval när man planerar rutt men om det inte finns någon rimlig omväg kan det vara bra att veta att det går.

Gille: Tack så mycket för de goda råden och den alternativa vägen på google maps. Ser ut som något sådant vi tänkt oss men alltid bra att ha den lite mer exakt.

JA vi får väl se lite hur temperaturen och vädret i allmänhet ser ut när vi anländer. Inte alls omöjligt att vi får dra om rutten lite mer inåt landet. Låter ju inte helt fel att cykla genom vingårdarna heller.

Så många valmöjligheter, det gillar jag :)

Kul med långfärdscyklister.

Jag cyklade Seatle- San Franscico i somras.
Några tankar:

Trafiken:
Vi cyklade Highway 1 och innan det highway 101, detta var "Pacific bikeroute". Man cyklar altså på motorväg. Lite som att cykla från Göteborg till Borås på Riksväg 40.... trafiken kan vara intensiv och Amerikanska bilar är STORA. Oftast var vägrenen bred men ibland försvann den helt och hållet. Särskillt läskigt vid bropassager.
Det Amerikanska vägnätet (särskilt i Nordväst) skiljer sig lite från det Europeiska. De har (oftast) inte ett gammalt vägnät och ett nytt motorvägsnät...

Kartor- Guideböcker:
Vi hade en guidebok (http://www.amazon.com/Bicycling-Pacific-Coast-Complete-Canada/dp/089886562X) med rätt detaljerad information om vägval, camping, rastpltser, matställen. Då vi hade rationaliserat bort köksutrustning var vi beroende av att hitta mat. Kan vara lite knivigt.....
Det finns även mycket bra cykelkartor (http://www.adventurecycling.org/routes/index.cfm) med beskrivningar av vägval, övernattningsmöjligheter mm.

Boende:
Vi tältade rätt mycket i Stateparks. Mycket trevligt och man träffar endel andra cyklister. Det fanns ofta särskillda cykeltältplatser, HikerBiker areas. Vi tältade även på KOA (Kampgrounds of America) som tar emot cyklister.
Många Stateparks stängdes ner förra året (Budget nedskärningar) Vilket förmodligen gör det lite knivigt att campa i naturen. Kanske att ni bör kolla de stater ni skall besöka.

Lycka till!

Tack för de goda råden. Adventurecyclings kartor är de vi tittat lite extra på. Vi kommer även ha mobil med fungerande gps och hoppas kunna använda det en del för vägar, dock står ju inte campingar etc med på de kartorna.

Låter bra med de campingmöjligheter du beskrivit, det får vi kolla extra på. Låter bra att det finns lite specialcampingar för cyklister och hikers.

Vi kommer ha med någon form av stormkök/brännare för att kunna laga mat. Ska försöka komma undan så billigt som möjligt när vi kan. Kommer nog bli en del restaurangbesök när vi är i städer dock.

Mobilen ar en bra backup men jag skulle inte satta allt for stor tilltro till den. Det ar langa strackor helt utan mottagning och andra strackor dar datatrafiken ar riktigt langsam (2G at best) sa se till att ha laddat ner kartor i mobilen.

Här finns lite info om State Parks:
http://www.americasstateparks.org/

Jag vet att Kalifornien har stängt sina, kan vara bra att kolla.

Campingarna höll lite olka kvalité. I Oregon fanns gratis duschar men i Washington (state) och California fick man betala med mynt eller poletter. PÅ något ställe var det billigare för oss att ta en vanlig campingplats än en Hikerbiker plats beroende på om de tog betalt per person eller per tält.

Camping på KOA:
http://koa.com/

Vi träffade ett Svenskt/Norskt par i Mendocino,CA som hade cyklat från östkusten till västkusten. Jag tror de hade varit på väg i några månader. De berättade om hur de cyklade genom öknen. Hur de hade haft problem med vatten och värmen. Kan vara värt att kolla upp.

Som sagt lycka till!

gille skrev:
> Mobilen ar en bra backup men jag skulle inte satta
> allt for stor tilltro till den. Det ar langa
> strackor helt utan mottagning och andra strackor
> dar datatrafiken ar riktigt langsam (2G at best)
> sa se till att ha laddat ner kartor i mobilen.

Jepp mobilen funkade rätt dåligt faktiskt.
Jag övervägde att skaffa Wifi abonemang (typ telia homerun) men gjorde inte det. Kanske vore värt att kolla upp, täckning mm.

Mobilen är mest till nödfall. Förhoppningen är att internetet blir sponsrat om vi har det. Annars blir det väl mycket wi-fi. Vet att även en del McDonalds brukar ha gratis wi-fi, någon som vet om det är så i USA med?

Har kikat lite mer på Internet och det stämde bra att McDonalds hade fritt Wi-fi. I övrigt är inte täckningen i USA den bästa överallt men eftersom det främst ska användas för små saker som twitter- och facebookinlägg lär det funka hyfsat även med Edge/2g. Vi bestämmer oss på plats hur vi gör med Internet.

2 Veckor kvar nu, tänkte provpacka idag för att se hur mycket plats jag har kvar i väskorna. Fick alla sponsorkläder från Craft, GripGrab och Bluey i förra veckan så nu har vi nästan allt vi behöver. Endast några småinköp som ska göras.

Blir till att dra ut och testa min garminklocka i veckan också för att se att uppdatering med länk från hemsidan funkar smidigt. Ska man bara hitta någon smidig extraladdare/extrabatteri att ladda klockan, mobil, kameror och mp3 med. Någon som har testat någon laddare med solcell eller liknande som funkar bra? Kommer förmodligen inhandla den på plats i USA.

Tillbaka
Topp