Sänka sadelhöjden på Trek Madone
Har en cykel som jag fått ärva och som jag känner är något för stor för mig.
Dels känner jag att jag vickar i sadeln något, framförallt känner jag av det i baken
Och dels så känner jag att får sträcka på mig för att nå bromsarna på styret (I know, I know). Funderat på att byta styrstam till en kortare.
Problemet:
Det största problemet är att sadeln är för något hög, trots att sadeln är sänkt så långt det går.
Idéer jag haft:
1. Kortare sadelstolpe, Madone använder en Seat Mast Cap och från vad jag förstår finns det inte kortare än den som redan sitter på.
2. Kortare vevarm, tanken var att man då kommer relativt högre upp. Verkar dock svårt med nuvarande komponentgrupp och byta ut den känns si och så.
3. Mekaniskt ingrepp dvs kapa X, det känns dock inte som en bra idé.
Cykeln och komponenter:
Modell: Trek Madone 5.9 (52 cm H2-geometri, Compact).
Gruppset: Shimano Dura-Ace 7900 (10-delat mekaniskt).
Styrstam: Ritchey WCS 4-axis (120 mm) .
Nuvarande vevarmar: FSA SL-K (172.5 mm).
Sadelinfästning: Trek Seat Mast Cap.
Har ni några förslag, missar jag något uppenbart?
/Cykel n00b
Dels känner jag att jag vickar i sadeln något, framförallt känner jag av det i baken
Och dels så känner jag att får sträcka på mig för att nå bromsarna på styret (I know, I know). Funderat på att byta styrstam till en kortare.
Problemet:
Det största problemet är att sadeln är för något hög, trots att sadeln är sänkt så långt det går.
Idéer jag haft:
1. Kortare sadelstolpe, Madone använder en Seat Mast Cap och från vad jag förstår finns det inte kortare än den som redan sitter på.
2. Kortare vevarm, tanken var att man då kommer relativt högre upp. Verkar dock svårt med nuvarande komponentgrupp och byta ut den känns si och så.
3. Mekaniskt ingrepp dvs kapa X, det känns dock inte som en bra idé.
Cykeln och komponenter:
Modell: Trek Madone 5.9 (52 cm H2-geometri, Compact).
Gruppset: Shimano Dura-Ace 7900 (10-delat mekaniskt).
Styrstam: Ritchey WCS 4-axis (120 mm) .
Nuvarande vevarmar: FSA SL-K (172.5 mm).
Sadelinfästning: Trek Seat Mast Cap.
Har ni några förslag, missar jag något uppenbart?
/Cykel n00b