Sänka styret vid förlängd gaffel på fs ??

powderpow

Medlem
Jag har förlängt min gaffel från 150 till 160 mm och undrar om styret bör sänkas då.

Det sitter två distanser/ brickor under styrstammen som är 10 mm breda vardera.

Den ena skulle kunna flyttas så den sitter ovanför styrstammen istället. Inga andra ändringar som påverkar geometrin är gjorda.

På en hoj med 160mm slag brukar man väl utgå ifrån 0mm drop från sadeln. Eftersom jag inte har några egna känslor så har jag stannat där

För att behålla samma sittpositionen som innan byte skulle du behöva sänka styret kring 5 mm och skjuta sadeln några mm framåt.

Men bäst är att prova vad du tycker om bäst. Prova först utan att ändra något och flytt sen en 10 mm till ovanpå stammen. Vad som känns bäst är helt personligt.

Jag flyttade just upp styret på en av mina MTB med 2 mm och nu känns det som jag har för lite mycket tryck på styret (jag är dock mycket känsligt) vid ståcykling.

EDIT: ville säga att du gissningsvis inte har laborerad men styrhöjd innan du byte gaffeln. Det är enkelt och bra att variera lite och upptäcka vad som händer och vad man tycker om.

Beror ju också på hur mycket sag det blir med den nya gaffeln jämfört med den gamla gaffeln.

Testa att hoja några km. Du märker nog ingen jätteskillnad i sittposition.

Tillbaka
Topp