tkb skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
>
> Nja... Det lär väl ändå bero på kontaktnät och
> cykeltillverkarens storlek och allt möjligt vem
> man pratar med. Sen är väl Billy typ generalagent
> och inte bara säljare? Hur som helst har han
> tydligen telefonnumret till ägaren av Marin så då
> är det ju inte konstigt att han ringer och snackar
> pris tycker jag.
njaa, ringa direkt till ägaren är väll inte så vanligt. han köper ju in allt från tyska generalagenten, det naturliga då hade ju snarare varit att ringa dem än att ringa direkt till USA och ta en diskussion med ägaren, o inte nå säljavdelning. men visst, kanske är skitvanligt. vad vet jag, du verkar ju vara väldigt insatt :D eller?
>
> Det är ju hans jobb att köpa så billigt så möjligt
> och sedan sälja med så mycket sammanlagd förtjänst
> som möjligt. Att Billy fortfarande har skapligt
> vettiga priser är nog inte för att vara snäll mot
> oss cykelkonsumenter utan för att det är det pris
> som han tror ger den största sammanlagda
> förtjänsten (vinst per cykel * antalet sålda
> cyklar). Eller..?
klart han vill ha högsta möjliga förtjänst, MEN då lyder ju frågan, varför då lägga sig flera tusen kronor under vad andra kända märken tar för sina hojar? hade ju räkt me att lägga sig en 1-2000 kr under. möjligen satsar han på sälja en hög kvantitet än att tjäna så mycket som möjligt på varje såld cykel. vilket är bra för oss konsumenter. eftersom vi inte måste köpa 2 cyklar när vi handlar så att säga, utan köper en till det lägre priset.
>
> Det viktiga jag ville påpeka var bara att det är
> fult att höja priset jättemycket för att sedan
> kunna sänka priset till en nivå högre än vad det
> var för början och skylta med "prissänkt". Det är
> väl inte mycket bättre än dom där skojarna som har
> skyhöga normalpriser bara för att kunna köra 50%
> rea hela tiden?
säg så här, en hojj för som säljs för 20000 kr år 2005, köper han in för säg 11000 exklusive moms. sen när han säljer det tillkommer svensk moms + diverse avgifter och löner till sina anstälda (om han har, vad vet jag). bara med momsen på det så blir det ca 14000 kr. lägg till en 2000 kr för utgifter för löner och lagerlokal osv (lågt räknat,lokal kostar, och utgifterna för lön kan vara väldigt mycket större om han säljer få cyklar). så har vi 16000 kr. 4000 kr vinst. säljer han 10 st sånna cyklar (vilket nog är rätt bra räknat, sverige är som sagt en väldigt liten marknad för hojjar i 20000 kr klassen o högre) så har han gjort en vinst på 40000 per år. vilket inte är nå enorma summor. säg då att Marin plötsligt höjjer priset 3000 kr + att dollarn blir starkare (vilket kan få väldiga konsekvenser när man handlar mycket). då kostar hojjen plötsligt 15000 netto. med moms så blir 18750 kr (tänk på att det blir mer momspengar då nettopriset är högre :D). glöm sen inte löner o lokal, då var vi uppe i över 20000 kr. och han går plötsligt 750 kr back på varje cykel. låter väll sunt?
han måste höjja priset. ringer till marin och försklarar läger, de går med på att sänka priset lite och Blly sänker sina priser, dock kan amrin inte gå ner på samma pris som de hade 2005. i alla fall inte med dagens dollarkurs.
är det då fel av billy att göra denna höjning för att sen sänka? hade han varit en av de andra större generalagenterna i sverige så hade han skitit i att ringa marin o förhandla och bara accepterat läget. speciellt då Marinhojjarna fortfarande var/är väldigt prisvärda. ta deras HT t.ex. den värsta med full xtr, med 5000 kr pålägg kostar den typ 28000, motsvarande pris för ett lika känt o stor märke med samma komponenter är över 30000 kr. men du kanske tycker att han ska acceptera läget o godta att han plötsligt nästan inte tjänar nå alls på det eller går förlust på det.
säger inte att du har fel, men tycker du är lite hård utan att ha nå på fötterna. varken du eller jag vet ju exakt hur läget är.
OBSERVERA, allt ovan är bara ett räkneexempel.
kan det vara så att du tänkte köpa en 2005, men bestämde o vänta till 2006 och nu är bitter över att du inte kan få samma bra pris? för så äre med att vänta, ibland vinner man på det, ibland förlorar man.
>
> Det jag gillar med webhandlare (som Billy) är att
> dom brukar ha ganska vettig prissättning med låga
> normalpriser och väldigt sällan någon rea. Därför
> reagerar jag extra mycket på att Billy gör en sån
> här fuling. Även om det inte var Billys avsikt att
> göra en fuling så blir ju resultatet det samma.
> Höja priset och sedan snabbt efter sänka priset
> och säga "SÄNKT PRIS - TITTA HIT!" är fult i mina
> ögon.
läs vad jag skrev ovan. för lite skin på näsan för att säga nått. eller du kanske känner billy o vet hur det ligger till? dela då gärna med dig om vad du vet. visst så kan man diskutera att han la in denna tråd. men han gjorde det ju enbart eftersom det klagats så ljudligt på prishöjningen. och för att han brinner för cykel. de som träffat honom på LidaLoop eller har haft o göra med honom vet vad jag menar.
för övrigt så kan man faktiskt köpa cyklar från honom genom butik. du måste inte beställa på nätet. bara knata in på eriksbergs cykel i uppsala och snacka med Molle som jobbar där.
visst äre tråkigt me högre priser, men vi får ju nästan räkna med det me tanke på hur välrdsmarknaden ser ut och hur svängning svenska kronan är.