Sänkt pris på Marin Mountainbike!

Billy

Ny medlem
Då jag på forumet har märkt ett visst missnöje med priserna på Marin 2006, har jag kontaktat Marin och meddelat detta. Marin har därför efter vissa förhandlingar sänkt priset på vissa modeller, speciellt på FRS=heldämpade. Detta i kombination med ett bättre fraktavtal + att kronan de sista månaderna har stärkts betydligt mot Euron och dollarn, har gjort det möjligt för mig att sänka priset på dessa modeller. Även några av de dyrare HT modellerna kommar att sänkas över helgen, så det kan löna sig att kolla in lite då och då de närmaste dagarna.
Happyiterna är en viktig målgrupp för Marin, så när jag berättade om happymtb för Bob Burkley (ägaren av Marin) tog han sig en ny funderare. Så Ni ser det kan löna sig att protestera. Ha ett riktigt gott cykelår 2006.

Edit av the_TnT: Inget SKRIKANDE i ämnesraden, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Det låter ju riktigt trevligt! Det är ju även mycket trevligt med butiksrepresentanter som ärligt redovisar vem man är. Uppskattas, fem getingar till Cykelnetto!:-)

Det där var ett trevligt initiativ, belönas med en vit kamel.

173%20-%20Kamel%20bei%20Lager.jpg

Det var kanoners, men jag ber dig redigera bort SKRIKANDET från ämnesraden.

Edit: nu gjorde jag det åt dig. /rikard =)

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var kanoners, men jag ber dig redigera bort
> SKRIKANDET från ämnesraden.
>
> Edit: nu gjorde jag det åt dig. /rikard =)

Humor!

Men eftersom det nu blev lite förvirrat redigerar jag orginalinlägget själv...

Men det är ju fortfarande dyrare än förra året :( 21500 för Wolf Ridge är inte lika attraktivt som fjolårspriset på 18500 (eller nåt sånt..?).

Eftersom jag är värre än plusgubben så misstänker jag att Billy kör en fuling och höjer priset jättemycket först för att sen kunna sänka priset ganska mycket men inte lika mycket som han först höjde. Sedan posta den fantastiska nyheten att cyklarna blivit prissänkta.

Blah... Billy är trevlig och han är säkert en bra cykelhandlargubbe. Men ni var så jäkla överimpade av hans så kallade prissänkning så jag var tvungen att vara lite tråkig.

Även Kona har höjt priserna till i år. Det var riktigt låg dollarkurs för ett år sedan och den har återhämtat sig nu, så det är väl inte så konstigt om det syns på cykelpriserna?

the_TnT skrev:
> Även Kona har höjt priserna till i år. Det var
> riktigt låg dollarkurs för ett år sedan och den
> har återhämtat sig nu, så det är väl inte så
> konstigt om det syns på cykelpriserna?

Mera krig!

tkb (tydligen inte inloggad) skrev:
> Men det är ju fortfarande dyrare än förra året :(
> 21500 för Wolf Ridge är inte lika attraktivt som
> fjolårspriset på 18500 (eller nåt sånt..?).
>
> Eftersom jag är värre än plusgubben så misstänker
> jag att Billy kör en fuling och höjer priset
> jättemycket först för att sen kunna sänka priset
> ganska mycket men inte lika mycket som han först
> höjde. Sedan posta den fantastiska nyheten att
> cyklarna blivit prissänkta.
>
> Blah... Billy är trevlig och han är säkert en bra
> cykelhandlargubbe. Men ni var så jäkla överimpade
> av hans så kallade prissänkning så jag var tvungen
> att vara lite tråkig.

Men du hänger du inte alls med i utvecklingen,det finns inte något som inte ökat från förra året som värderas och påverkas av dollarkursen ju, är övertygad om att du kan kolla varenda märke på marknaden och finna att alla har ökat en del.

En annan prishöjande faktor är att Kina dammsuger världsmarknaden på metallråvaror och då priserna styrs av efterfrågan så går dem så klart upp och då får ramtillverkarna betala mera för alu/stål och tvingas höja priset på färdig ram och sen påverkas hela kedjan ända ut till konsument, det är ju bara enkel affärsekonomisk logik ju!!

Istället för att gnälla på en som faktiskt försöker göra något åt priserna så kan du ju starta egen cykelimport och göra bättre själv så får du se hur lätt det är, få se om du kan sänka priserna varje år och få firman att överleva när alla kostnader för dig ökar!

Bosse

Lonewolf skrev:
...

> Istället för att gnälla på en som faktiskt
> försöker göra något åt priserna så kan du ju
> starta egen cykelimport och göra bättre själv så
> får du se hur lätt det är, få se om du kan sänka
> priserna varje år och få firman att överleva när
> alla kostnader för dig ökar!

Nja... Var inte direkt menat som gnäll. Det lustiga som jag såg var hur alla fram till mitt inlägg var så oerhört positiva till att Billy minsann sänkt priset helt plötsligt fast han i själva verket fortfarande höjt priset ganska mycket i förhållande till fjolårspriserna.

Som cykelkonsument bryr jag mig inte så mycket om varför priserna på en vara går upp. Det jag bryr mig om är vad det kostar mig att köpa en viss cykel. Om en nästan precis likadan cykel som förra året kostade 18500 kr (ungefär) nu kostar 21500 kr så ser jag det inte som en fantastisk prissänkning. Skit samma vem det är synd om och hur lätt det är att leva som cykelhandlare etc. Inte mitt problem... Iaf inte så länge jag kan köpa en cykel billigt av någon. Business is business som dom säger, inte välgörenhet.

Det enda jag ville att ni skulle uppmärksamma är att det enligt mig är lite ful pristaktik att först höja priset jättemycket för att sedan kunna sänka priset mycket och sen snacka om att man sänkt priset. Summa summarum så är det ju fortfarande 3000 kr dyrare att köpa en Wolf Ridge i år än förra året. Drabbar inte mig för det blev inte att jag köpte en sån cykel och om det hade blivit så hade jag köpt den förra året iaf. Jag vill bara i sann plusgubbeanda uppmärksamma er på att en prishöjning inte är samma sak som en prissänkning.

Jag tror fortfarande att Billy är en av de bättre cykelhandlarna i Sverige. Schyssta cyklar och schyssta priser, men inte lika schysst som förra året. Och det är väl mycket möjligt att Billy talar sanning om att han var tvungen att kontakta denne Bob Burkley personligen för att få en bättre deal... Men det är väl inget jättefantastiskt. Trodde det var sånt cykelhandlare jobbade med. Var väl ganska uppenbart att det första riktigt höga priset inte riktigt var vad någon väntade sig från prisvärda cykelnetto? Varför inte kontakta Bob Burkley men en gång och fixa rätta priset direkt? Tja, då kanske inte Billy kunde säga att cyklarha hade blivit billigare och fått bra PR bland lättlurande happyister...

Jaja... Tyck ni att jag gnäller och är dum. Jag har faktiskt inget emot Billy alls. Som sagt tyckte jag han var jättetrevlig. Men han säljer cyklar och jag köper cyklar. Vi kommer alltid tycka olika om priset. I bland kan vi komma överens och göra affär, men jag kommer alltid vilja köpa billigare om det är möjligt och Billy kommer antagligen alltid vilja tjäna mer pengar om det är möjligt. Det är ju ändå vad han lever av.

Som prismedveten konsument ser jag det som min skyldighet att upplysa mina medkonsumenter om att en dyrare cykel inte är en billigare cykel. Men fortsätt gärna handla av Billy för all del om ni tycker priserna är ok. 21500 kr är fortfarande ganska billigt för en så fint specad cykel som Wolf Ridgen och alla andra cyklar är säkert dyrare i år också. men 21500 kr är fortfarande 3000 kr mer än 18500 kr.

Wolf Ridgen har ju trots allt förändrats något från förra året...

Ny sadel, ramen verkar skilja sig lite, annat styre, andra ekrar. Inte förändringar i 3000kr klassen men det är finare delar på den nu än förrut.

Det är dom små sakerna...

tkb skrev:
>massa text :D
>

eoligt att du säger "Business is business som dom säger, inte välgörenhet.". det är ju precis så det är, har han fått högre inköpspriser eller att för få köpt en nya marin, vilket oxå kan vara fallet med tanke på hur liten svenska marknaden är och hur många cykelmärken som ändå finns att köpa i sverige. därför han han fått höjja priset för att det just är business och inte välgörenhet. inte har han råd o ge bort hojjen till dig osv. då han troligen har väldigt låg vinst per hoj (en förklaring till de låga priserna), så förstår du ju att när det väl blir en höjning så har han inte nå spelrum att ta av. han kan inte minska sin egen vinst för att produkten inte ska bli dyrare för slutkund.

och att man ringer tillverkaren själv o pratar med huvudägaren, det tror ja knappast är särskilt vanligt.

men visst, 3000 kr är 3000 kr. och i detta fall så måste man ändå ha lite förståelse över att priset blivit högre och varför.

Baltazar skrev:
> och att man ringer tillverkaren själv o pratar med
> huvudägaren, det tror ja knappast är särskilt
> vanligt.

Det tror inte jag heller. Synd, eftersom det gav frukt.

Om jag hade varit i Billys sits hade jag gjort precis samma sak. Måste vara jobbigt att man av leverantören förväntas locka bara de köpare som kommer i kontakt med varorna först efter årsskiftet. En prishöjning på 16% blir väldigt mycket pengar för en kund som funderat på 2005:an..

mm, och ska man vara ärlig, hur många finare hojjar kan han sälja per år? tror de ändå är rätt lätt räknade, tyvärr

Hur många Marin för över 10 lapp av senare årsmodell (04-05-06) finns här på Happy eg? Inte särskillt många va? TnTs sammanställning lär besvara den frågan inom sinom tid.

Cykelbranschen verkar inte så särskillt lukrativ, inte som säljare iaf. Möjligtvis som tillverkare typ Cannondale eller Specialized eller rent av Marin...

Poängen här är ju faktiskt att vi som Happyiter kan påverka med vår gemensamma konsumentmakt. Det är många som läser o påverkas av vad som sägs på happy.

Zippo skrev:
> Poängen här är ju faktiskt att vi som Happyiter
> kan påverka med vår gemensamma konsumentmakt. Det
> är många som läser o påverkas av vad som sägs på
> happy.

precis, tycker det är bra av Billy. inte många säljare eller importörer som lyssnar på det sätet.

Hej grabbar! Kul att det blev sån respons på mitt inlägg, det hade jag inte väntat. Bara några kommentater. Häng inte bara upp Er på Wolf ridge, många av de andra FRS modellerna höjdes nu med bara en tusenlapp istället för 2-3 tusen före. Mount Vision Pro sänktes med nästan 5000 kr (jag räknade marginalen i kronor istället för %). Att det blir höjningar på cyklar på nya årsmodeller kan ju knappast vara någon nyhet, speciellt nu, som någon skriver, olje och aluminiumpriserna har stigit kraftigt, det har inneburit att cykeltillverkarna i Taiwan och Kina har tvingats till prishöjningar, det drabbar alla märken.
Det roliga var att Marin i USA tog enskild hänsyn till en liten marknad som Sverige, trots att vi köper de flesta cyklarna av den Tyska importören, där vi faktiskt har blivit den största enskilda kunden (Det kan också ha påverkat).
Jag kan försäkra Er mitt hjärta klappar för cykel speciellt för Marin som jag jobbat med ändå sedan 1986 när de introducerades i Sverige, först i egen butik, sedan som säljare till andra cykelhandlare och nu på internet. Jag tror inte det finns någon som håller på med cykel för att bli rik, vill man tjäna mycket pengar skall man nog syssla med något annat.
Förrästen väl mött till Lida Loop, dä jag även detta år kommer att ha en monter, även 24 timmars i Haninge, kom gärna och snacka lite cykel, de är alltid lika roligt.

Jag går på Känsla, men som fortfarande rätt ny cyklare och köpare tycker jag Billy med cykelnetto är en av dom där få butikerna man säkerligen kommer shoppa ifrån igen,verkar vara lite kärlek i hela konceptet...

En gång när jag söp till i oslo söp jag till så in i helvete,att jag gick in på hospitalet och sa att 2 till 3 st moln där ute håller på att le mot mig hela tiden...
En grymt söt norska bad mig vänta och vricka sitt pekfinger mot tinningen..för att göra en lång dag kort så satte jag mig o sket på ambulansuppfarten...jag satt där och vänta hela dagen på att en ambulans skulle slira till men det kom aldrig någon ambulans
Molnen segla över oslo
sköterskan vrickade vidare sitt finger

Numera vet jag att det var dom där smågubbarnas fel..
och oslo bor i mitt hjärta som gubbs i blålera

För jävligt....upps! nu är det någon som växlar till stora drevet fram..
man kan ju undra vad folk går på nuförtiden?

Jag tror väl knappast Billy jobbar för sänkte priser för att vara snäll mot folket här på Happy. Hans cyklar blev för dyra och för överhuvudtaget att kunde sälja några blev dom prissänkta. Detta efter feedback från konsumenter. Vad är unikt med det? Alla vill sälja. Är varan för dyr jamnfört mot konkurenter sänks priset. Så jobbar alla.

Krist. skrev:
> Jag tror väl knappast Billy jobbar för sänkte
> priser för att vara snäll mot folket här på Happy.

Det har han väl aldrig påstått heller?

Krist. skrev:

Alla handlingar i livet har väl att göra med www.happymtb.org?

Krist. skrev:
> Hans cyklar blev för dyra och för överhuvudtaget
> att kunde sälja några blev dom prissänkta. Detta
> efter feedback från konsumenter. Vad är unikt med
> det? Alla vill sälja. Är varan för dyr jamnfört
> mot konkurenter sänks priset. Så jobbar alla.

skillnaden är att många försäljare o importörer skiter i vad några få på t.ex. happy tycker. en del säljare säger ju bara "ja, gå till nån annan då" eller liknande. lika äre med shimano sverige nästan, inte förän folk slutade köpa av dem o började köpa i tyskland fick de arslet ur vagnen. hade folk bara klagat är jag övertygad om att absolut inget hänt. men visst, för happy äre ju inte, det är ju till gagn både för honom och för kunder.

Baltazar skrev:
> och att man ringer tillverkaren själv o pratar med
> huvudägaren, det tror ja knappast är särskilt
> vanligt.

Nja... Det lär väl ändå bero på kontaktnät och cykeltillverkarens storlek och allt möjligt vem man pratar med. Sen är väl Billy typ generalagent och inte bara säljare? Hur som helst har han tydligen telefonnumret till ägaren av Marin så då är det ju inte konstigt att han ringer och snackar pris tycker jag.

Det är ju hans jobb att köpa så billigt så möjligt och sedan sälja med så mycket sammanlagd förtjänst som möjligt. Att Billy fortfarande har skapligt vettiga priser är nog inte för att vara snäll mot oss cykelkonsumenter utan för att det är det pris som han tror ger den största sammanlagda förtjänsten (vinst per cykel * antalet sålda cyklar). Eller..?

Det viktiga jag ville påpeka var bara att det är fult att höja priset jättemycket för att sedan kunna sänka priset till en nivå högre än vad det var för början och skylta med "prissänkt". Det är väl inte mycket bättre än dom där skojarna som har skyhöga normalpriser bara för att kunna köra 50% rea hela tiden?

Det jag gillar med webhandlare (som Billy) är att dom brukar ha ganska vettig prissättning med låga normalpriser och väldigt sällan någon rea. Därför reagerar jag extra mycket på att Billy gör en sån här fuling. Även om det inte var Billys avsikt att göra en fuling så blir ju resultatet det samma. Höja priset och sedan snabbt efter sänka priset och säga "SÄNKT PRIS - TITTA HIT!" är fult i mina ögon.

I det här fallet är det vä så att Billy fått ett pris an Marin alternativt Europaleverantören och sedan när han upptäckt att folk tyckte priset var onödigt högt ringt till ägaren av Marin i USA och förhandlat sig till ett bättre pris än vad han annars skulle kunna ha fått genom att påpeka att svensk MTB inte ser någon motivering till de högre priserna.

Det verkar ju stämma rätt bra att protesterna på Happy kan ha spelat in. Jag menar, nästan 3000 medlemmar plus ett antal till läser vad som skrivs här. Och kommer det fram sånt där är det klokt att som Billy gjorde sänka priserna. Inte en fuling, bara en justering efter marknaden - konsumentmakt?

Förövrigt tillhör Billy mina favorithandlare. Riktigt trevlig att göra affärer med.

tkb skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------

>
> Nja... Det lär väl ändå bero på kontaktnät och
> cykeltillverkarens storlek och allt möjligt vem
> man pratar med. Sen är väl Billy typ generalagent
> och inte bara säljare? Hur som helst har han
> tydligen telefonnumret till ägaren av Marin så då
> är det ju inte konstigt att han ringer och snackar
> pris tycker jag.

njaa, ringa direkt till ägaren är väll inte så vanligt. han köper ju in allt från tyska generalagenten, det naturliga då hade ju snarare varit att ringa dem än att ringa direkt till USA och ta en diskussion med ägaren, o inte nå säljavdelning. men visst, kanske är skitvanligt. vad vet jag, du verkar ju vara väldigt insatt :D eller?

>
> Det är ju hans jobb att köpa så billigt så möjligt
> och sedan sälja med så mycket sammanlagd förtjänst
> som möjligt. Att Billy fortfarande har skapligt
> vettiga priser är nog inte för att vara snäll mot
> oss cykelkonsumenter utan för att det är det pris
> som han tror ger den största sammanlagda
> förtjänsten (vinst per cykel * antalet sålda
> cyklar). Eller..?

klart han vill ha högsta möjliga förtjänst, MEN då lyder ju frågan, varför då lägga sig flera tusen kronor under vad andra kända märken tar för sina hojar? hade ju räkt me att lägga sig en 1-2000 kr under. möjligen satsar han på sälja en hög kvantitet än att tjäna så mycket som möjligt på varje såld cykel. vilket är bra för oss konsumenter. eftersom vi inte måste köpa 2 cyklar när vi handlar så att säga, utan köper en till det lägre priset.

>
> Det viktiga jag ville påpeka var bara att det är
> fult att höja priset jättemycket för att sedan
> kunna sänka priset till en nivå högre än vad det
> var för början och skylta med "prissänkt". Det är
> väl inte mycket bättre än dom där skojarna som har
> skyhöga normalpriser bara för att kunna köra 50%
> rea hela tiden?

säg så här, en hojj för som säljs för 20000 kr år 2005, köper han in för säg 11000 exklusive moms. sen när han säljer det tillkommer svensk moms + diverse avgifter och löner till sina anstälda (om han har, vad vet jag). bara med momsen på det så blir det ca 14000 kr. lägg till en 2000 kr för utgifter för löner och lagerlokal osv (lågt räknat,lokal kostar, och utgifterna för lön kan vara väldigt mycket större om han säljer få cyklar). så har vi 16000 kr. 4000 kr vinst. säljer han 10 st sånna cyklar (vilket nog är rätt bra räknat, sverige är som sagt en väldigt liten marknad för hojjar i 20000 kr klassen o högre) så har han gjort en vinst på 40000 per år. vilket inte är nå enorma summor. säg då att Marin plötsligt höjjer priset 3000 kr + att dollarn blir starkare (vilket kan få väldiga konsekvenser när man handlar mycket). då kostar hojjen plötsligt 15000 netto. med moms så blir 18750 kr (tänk på att det blir mer momspengar då nettopriset är högre :D). glöm sen inte löner o lokal, då var vi uppe i över 20000 kr. och han går plötsligt 750 kr back på varje cykel. låter väll sunt?

han måste höjja priset. ringer till marin och försklarar läger, de går med på att sänka priset lite och Blly sänker sina priser, dock kan amrin inte gå ner på samma pris som de hade 2005. i alla fall inte med dagens dollarkurs.

är det då fel av billy att göra denna höjning för att sen sänka? hade han varit en av de andra större generalagenterna i sverige så hade han skitit i att ringa marin o förhandla och bara accepterat läget. speciellt då Marinhojjarna fortfarande var/är väldigt prisvärda. ta deras HT t.ex. den värsta med full xtr, med 5000 kr pålägg kostar den typ 28000, motsvarande pris för ett lika känt o stor märke med samma komponenter är över 30000 kr. men du kanske tycker att han ska acceptera läget o godta att han plötsligt nästan inte tjänar nå alls på det eller går förlust på det.

säger inte att du har fel, men tycker du är lite hård utan att ha nå på fötterna. varken du eller jag vet ju exakt hur läget är.

OBSERVERA, allt ovan är bara ett räkneexempel.

kan det vara så att du tänkte köpa en 2005, men bestämde o vänta till 2006 och nu är bitter över att du inte kan få samma bra pris? för så äre med att vänta, ibland vinner man på det, ibland förlorar man.

>
> Det jag gillar med webhandlare (som Billy) är att
> dom brukar ha ganska vettig prissättning med låga
> normalpriser och väldigt sällan någon rea. Därför
> reagerar jag extra mycket på att Billy gör en sån
> här fuling. Även om det inte var Billys avsikt att
> göra en fuling så blir ju resultatet det samma.
> Höja priset och sedan snabbt efter sänka priset
> och säga "SÄNKT PRIS - TITTA HIT!" är fult i mina
> ögon.

läs vad jag skrev ovan. för lite skin på näsan för att säga nått. eller du kanske känner billy o vet hur det ligger till? dela då gärna med dig om vad du vet. visst så kan man diskutera att han la in denna tråd. men han gjorde det ju enbart eftersom det klagats så ljudligt på prishöjningen. och för att han brinner för cykel. de som träffat honom på LidaLoop eller har haft o göra med honom vet vad jag menar.

för övrigt så kan man faktiskt köpa cyklar från honom genom butik. du måste inte beställa på nätet. bara knata in på eriksbergs cykel i uppsala och snacka med Molle som jobbar där.

visst äre tråkigt me högre priser, men vi får ju nästan räkna med det me tanke på hur välrdsmarknaden ser ut och hur svängning svenska kronan är.

Muerto skrev:
> I det här fallet är det vä så att Billy fått ett
> pris an Marin alternativt Europaleverantören och
> sedan när han upptäckt att folk tyckte priset var
> onödigt högt ringt till ägaren av Marin i USA och
> förhandlat sig till ett bättre pris än vad han
> annars skulle kunna ha fått genom att påpeka att
> svensk MTB inte ser någon motivering till de högre
> priserna.
>
> Det verkar ju stämma rätt bra att protesterna på
> Happy kan ha spelat in. Jag menar, nästan 3000
> medlemmar plus ett antal till läser vad som skrivs
> här. Och kommer det fram sånt där är det klokt att
> som Billy gjorde sänka priserna. Inte en fuling,
> bara en justering efter marknaden -
> konsumentmakt?
>
> Förövrigt tillhör Billy mina favorithandlare.
> Riktigt trevlig att göra affärer med.

kan bara instämma :D

Tillbaka
Topp