Santa cruz Hightower byggtråd

5B2EA1E6-9592-4B51-95F8-50E9AE65204F.jpeg

5B2EA1E6-9592-4B51-95F8-50E9AE65204F.jpeg

Tjena!
Tänkte köra en liten bygg tråd här på min nya santa Cruz hightower aluminium.

Ramen är köpt från Stif i England som jag varmt rekommenderar.

Här kommer en bild på ramen och en bild på lite av delarna som ska på!
7E6A7080-6B2A-4A92-AE27-039D42308A08.jpeg

Med vänlig hälsning, Hugo

Bilagor

• CF48B00E-864A-4D1F-AE0F-459660BAC010.jpeg
    CF48B00E-864A-4D1F-AE0F-459660BAC010.jpeg
    259.7 KB · Besök: 122
Kul att Hightowern numera finns i alu! Ska bli kul att se vad du tycker om deras aluhojar för just nu är jag ärligt talat lite avskräckt.

Pepp med en till alu SC!
Ska bli kul att följa.
Glöm inte väga ramen.
Intressant att se om det skiljer mot min Tallboy nämnvärt.

Rattnalle sa:
Hugo_Anderzon sa:
AX3L sa:
Kul att Hightowern numera finns i alu! Ska bli kul att se vad du tycker om deras aluhojar för just nu är jag ärligt talat lite avskräckt.
Ojdå varför är du det?
Tallboy-byggtråden som är aktiv misstänker jag.

Vad väger ramen?

Exakt så! Jag har OGHT och den har varit en fröjd att jobba på, men läser man om glitchs erfarenheter blir man inte lika sugen. Skulle också vara väldigt intressant att se någon byggtråd för en ny kol-Santa framöver för att se om de tappat det över lag eller om det är undantag. Det har annars varit en av de saker jag gillat bäst med cykeln, att den är så lätt-mekad jämfört med de andra jag haft.

Har du en medium eller large? Kul att se om den beige väger mindre än min blå ? edit: första bygget jag gjort. Visst, kabeldragningen var inte jättelätt (ta bort bakdämparen och dra höljen och bromsslang innan du monterar headset och gaffel så underlättar det). Det var gjort på en kväll och nåt annat på cykeln kan jag inte klaga över.
20191106_193314.jpg

Senast ändrad:
Lzb sa:
Har du en medium eller large? Kul att se om den beige väger mindre än min blå ? edit: första bygget jag gjort. Visst, kabeldragningen var inte jättelätt (ta bort bakdämparen och dra höljen och bromsslang innan du monterar headset och gaffel så underlättar det). Det var gjort på en kväll och nåt annat på cykeln kan jag inte klaga över.
Jag har en large och de var ganska Bang on samma som för dig tror de skilde 15 gram uppåt. Kabeldragningen är lite bökig men inget man inte klarar av?

Hugo_Anderzon sa:
glitch sa:
Vad är det för guldpynt på bakväxeln?
Det är clutchen, den är guld eller mer orange irl på xtr bakväxeln.

Jo det var jag med på, visste dock knte att den var färgad. Vågat av Shimano:)
Hur är lacken på HT? På min sticker loggorna ut en bra bit från övrig lack så det blev en massa småbubblor i skyddsfilmen som vägrade ge sig.

glitch sa:
Hugo_Anderzon sa:
glitch sa:
Vad är det för guldpynt på bakväxeln?
Det är clutchen, den är guld eller mer orange irl på xtr bakväxeln.

Jo det var jag med på, visste dock knte att den var färgad. Vågat av Shimano:)
Hur är lacken på HT? På min sticker loggorna ut en bra bit från övrig lack så det blev en massa småbubblor i skyddsfilmen som vägrade ge sig.
Ja precis lite små frän, nej har inte märkt att de blev problem där iaf

Lånar din eminenta tråd för att fråga om ramskydd. För er som läser och själva har monterat ramskydd, hittade dessa på Biltema, vad har ni för erfarenhet och vilket har ni använt?

eller

Den första kanske är för tunn?

/M

Jag har använt båda, men det är den första jag brukar återkomma till framförallt för att den är i ett så smidigt format. Skyddar imho mer än väl och är lätt att klippa ut och applicera iom att den redan är lagom bred för ganska många delar på ramen.

Lånar din eminenta tråd för att fråga om ramskydd. För er som läser och själva har monterat ramskydd, hittade dessa på Biltema, vad har ni för erfarenhet och vilket har ni använt?

Jag har kört den första och den funkar riktigt bra. Lätt att klippa även om det har en tendens att fransa sig lite. Har man möjlighet och vill är typ invisiframe betydligt smidigare. Är nog ingen egentlig skillnad på kvalitén men att ha färdigklippt ger mycket finare slutresultat IME.

Jag har kört den första och den funkar riktigt bra. Lätt att klippa även om det har en tendens att fransa sig lite. Har man möjlighet och vill är typ invisiframe betydligt smidigare. Är nog ingen egentlig skillnad på kvalitén men att ha färdigklippt ger mycket finare slutresultat IME.
Givetvis, men till 1/20 av ramens totala värde. Jag sliter rätt bra på plasten också, så det är skönt att lätt kunna byta.

Att plasten slits så hårt att den behöver bytas är ju inget vidare bra betyg.

Nåja, det beror ju på hur man kör osv. Att den skulle klara en vinter på mitt överrör med lampor fastspända och leriga byxor som nöter ser jag som en utopi oavsett vilken plast. Sen vet jag att man även med denna kan få bort mycket med en hårfön, men för mig är det smidigare att göra om det nån gång om året.

Nåja, det beror ju på hur man kör osv. Att den skulle klara en vinter på mitt överrör med lampor fastspända och leriga byxor som nöter ser jag som en utopi oavsett vilken plast. Sen vet jag att man även med denna kan få bort mycket med en hårfön, men för mig är det smidigare att göra om det nån gång om året.
Jag kunde inte se att min 3M tejp hade slitits nämnvärt på tre säsonger på Birden. Å andra sidan hade jag inte försökt tejpa just överröret, har inte massa skit där och skrubbar inte benen mot så mycket heller.

Här skulle man ju vilja skriva något om att ha plastfilm på ramen är som att ha sex med kondom...

Hur går cykeln nu då? Jag e också sugen på att ersätta min gamla bronson mot en hightower cc x01 men inte säker på om jag vill ha 29”.

Tjena alla!
har helt missat att lägga upp här hahah. Helt rätt de är krympslang som håller ihop slangarna och cykle är snart klar. Den har hamnat lite efter då¨jag har jobbat för fullt kommer att uppdatera här med hur den ser ut nu.

Jag köpte hela a

eller

/M
[
Jag kunde inte se att min 3M tejp hade slitits nämnvärt på tre säsonger på Birden. Å andra sidan hade jag inte försökt tejpa just överröret, har inte massa skit där och skrubbar inte benen mot så mycket heller.
Jag har alltid kört med oklippta ark av skyddsfilm, mäter klipper och sedan på med de. Denna gång blev det bike shield kan varmt rekommendera dem. Kör också mycket med lampa och batterier på ramen och dettta fungerar utmärkt.

Tillbaka
Topp