Santa Cruz-Stinky 1-0

Simon

Ny medlem
Santa Cruz-Stinky 1-0
jaha, så gick min kära Kona sönder i fredags. Bakväxelörat böjd rejält. Cykeln står i bitar på vardagsrumsgolvet. Så blev det så att jag fick låna en Santa Cruz Heckler idag, med 5th element o en Sherman. Tack Tobias o tack John o Dave från dr Spoke för att ni räddade min dag idag!

Nu vet många här att Simon har alltid velat ha en Stinky. Det VAR min drömhoj. Fram till idag.
Heckler var helt enkelt UNDERBAR! Jag fick en sån flyt i Hellas, klarade av flera partier som jag hade aldrig klarat av förut, cykeln kändes så stabil o trevlig, rena nöje att köra på varenda sten o "hoppa" över kullarna. Jag som har alltid händerna på bromsreglaget (v-broms ;) fick en sån förtroende för skivbromsarna så jag behövde bromsa hälften än vad jag brukar. Cykeln var tungt i jämförelse med min Kona med en Sid på o backarna var tunga men det berodde mest på mig för Anders med samma hoj kom upp överallt!

Jag måste säga att visst, it's not about the bike. Det visade Ego igår med sin stela crescent, men Heckler hade den förmåga att förlåta mina misstag o brister i teknik. Visst, inte alla, jag var sist ändå idag ;) men vilken skillnad!!!!

Ja ja, så nu sitter jag här efter en av de bästa helg på länge men en ny dröm. Och drömmarna är ju till för att uppfyllas ;)

Tack Anders o Peter för bra guidning o tack Anders, Peter, The_TnT, 42hz o Erik för bästa turen i Hellas!

Senast redigerad av en moderator:
Santa Cruz-Stinky 1-0
Hahaha... simon... det var ju inte med lite baktankar som jag så gärna fixade utlån av Heckler till fröken... :) eftersom jag själv blev väldigt frälst på den lilla skogs traktorn under hellas - handen turen så vill man ju så gärna sprida evangeliet när man kan... bra hoj att växa i mao... på dem... vi kanske kan fixa grupp rabatt i vinter... ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag vill ha en Maverick. Den var grym, både ramen och den fantastiska gaffeln! Kommer man från sin egen cykel var det som att hoppa från en Volvo 164 rakt in i en Ferrari (dessutom var ju den Maverick jag testade ferrariröd). Världen blev silkeslen och mjuk som bomull helt plötsligt med händerna slutna kring de sköna handtagen!

Jag har i en tidigare tråd tagit upp frågan om varför inte upside-down-tekniken har nått XC-världen än. Sedan många år finns den ju på motocrosscyklar och en ava anledningarna är att den ofjädrade vikten är minskad, gaffeln kan byggas starkare utan att bli tyngre m.m.

Maverickgaffeln är förvisso mer åt FR-hållet men den är inte omöjlig för XC då den är lätt. Detta sagt utan att ha vägt den, bara hur jag subjektivt upplevde den under den korta stund jag hade tillfälle att testa skönheten.Priset på dessa produkter är än så länge alldeles för högt men jag är övertygad om att konkurrenterna ligger i startgroparna för att procucera något likvärdigt snart. Då kommer förhoppnings priserna ner.

Detta var ett helt och hållet subjektivt inlägg baserat enbart på känslor, märker jag. Det var svårt att inte bli helt förälskad i denna Maverick som Daner hade med sig. Men det var ju också en förtrollad kväll vid sjön Rudan med Happygänget. Är det någon som har 50 000- att låna ut till på tisdag?

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simona: Jag tycker du ska testa en Stinky också innan du bestämmer dig.
Provade en sådan en gång. Jag måste säga att man får nog leta efter en roligare cykel att cykla på =).

Santa Cruz-Stinky 1-0
Tänk dig då hur det skulle bli med en i storlek S och lätta hjul istället för de där rena DH-hjulen som vägrade komma uppför backarna!?

SimonHeckler.jpg

Fast jag bara gjorde en snabbtest av Hecklern i lördags på väg mot Rudan kände jag att 5-spot var en bättre ram, men jag tror ändå Heckler är riktigt bra för dig Simon!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Om jag tänker på "hur det skulle bli med en i storlek S och lätta hjul" då kan jag t.o.m. tänka mig sälja DMR o SIDen o allt vad jag äger ... förutom mina cykelfilmer ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
VARNING REKLAM! ;)

essence_s_xxl.jpg

Simon: Jag har en sån här i storlek Small till salu till ett mkt förmånligt pris. Det är en demohoj som inte har rullat mer än två ytterst snälla rundor i Hellas, den är snarlik hecklern om än lite lättare. Du är självklart välkommen att ta ut den på en provtur om du är intresserad. (Gäller även andra hugade spekulanter)

Santa Cruz-Stinky 1-0
På tal om upsidedowngafflar så hade ju Marzochi en gaffel för nått år sen som just väl var tänkt till att köra XC med...usp och 20mm axel då...Marzochi RAC hette den väl?

Santa Cruz-Stinky 1-0
TiTeX: Var inte det en grymmt dyr carbonhistoria eller nått sånt, minns bara att jag har sett bilder och att den såg riktigt cool ut. Nackdelen för XC är väl att det inte går ha V-bromsar på en sån typ av gaffel, vilket tävlingsgänget (och budgetgänget) förmodligen ogillar.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Marzocchi RAC - en av den skönaste gaffel jag har ägde! Dyr som satan, och vägd ca. 2.0kg ( med stålfjäder -luft aldrig dyck upp). Hade den på min SS på Finnmarksturen - fick två genomslagspunktering fram, knappt känd nå'nting på styret....ingen snabbkoppling, eller QR20 görde det lite jobbigt.
Min (snart att bli!) fd fru har det nu.........*!?%%#!!?****?

Santa Cruz-Stinky 1-0
Hmmm... RAC gaffeln var ju som sagt grymt dyr men en ganska kul designövning... Phil aka DrSpoke har haft en sådan för iaf ett år sedan... satt på hans gamla ss...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Hecklern är fin, en perfekt trailbike! Kan även tipsa dig att testa en Bullit, den är bara lite kralligare men håller för vadsomhelst ifall du får för dig att börja hoppa och droppa. ;-) Skulle gissa att min väger mindre(15.7kg) än den Hecklern du testade i helgen, dels pga däcken. :-)

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Sitter med Santa Cruz katalogen o drömmer ;) ja bullit är också fin, men heckler väger mindre o visst kan jag få för mig att börja hoppa o droppa men jag tror ändå att redan heckler är rejält överkill för en nybörjare som jag! På katalogen sitter en Maverik gaffel på heckler ...dyra drömmar man har skaffat sig ...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> testa en Bullit, den är bara
> lite kralligare men håller för vadsomhelst ifall
> du får för dig att börja hoppa och droppa. ;-)

*host* Whistler *host*

;)

Allvarligt Simon, testa runt fler FS innan du slår till. Du har bara kört två juh :) Ska jag säga...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Såg en sådan här igår för första gången(hej Jan!!), Ghost Freerider från tyskland. Riktigt fräck hoj, liknade min Bullit en hel del. Kan vara ett fynd!

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
jag har testat (och då menar jag längre än 10 min o på annat underlag än asfalt) epic, Moots o heckler. Alla tre kändes annorlunda än min lilla kona förstås men heckler var speciellt, det kändes som att komma hem, det kändes som min cykel. Men visst man borde testa flera FS innan man slår till men jag längtar rejält efter nästa gång jag får känna på skogen med en heckler ;) speciellt nu när jag ser på bilderna ...
Frågan är hur jag ska få ihop hela cykel utan att behöva råna en bank ..

Santa Cruz-Stinky 1-0
jag kan tyvärr inte uttala mig om vare sig 5-spot eller Maverick. Jag har suttit på dem men de var L båda två o då når jag knappast ner till marken ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Dessutom borde du testa Happys 740 Specialized Enduro. Den och Turnern var de som fick högst betyg i MBRs trailbiketest. :-)

Santa Cruz-Stinky 1-0
the_TnT Skrev:
> Håller med om att Hecklern var riktigt trevlig,
> inte 5-Spot- eller Mavericktrevlig, men ändå helt
> ok och betydligt billigare!
>
> /Tobbe

Ja, man kan ju inte säga det högt så Pricken hör att det finns andra fina cyklar också, det vore ju förfärligt! ;-) 5-spot och Heckler är i samma liga, men skiljer sig åt på konstruktionen och åkkänslan. Hecklern är som en Bullit, men lite lättare.

Simon: Kan hålla med om att en del cyklar känner man sig hemma på nästan direkt. Min Bullit var bekväm och helrätt redan första provturen, däremot tog det ett tag innan jag lyckades med att kunna tygla över dess mörka sida och än är den inte helt tämjd. En cykel som Heckler eller Bullit lockar en att göra saker man bara drömt om innan... ;-)

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
SL-9 Skrev:
> Det här är inte bra........nu blir jag så sugen
> på ny hoj,så att tankarna att köpa ny bil bara
> flyger iväg!
>
>
> /Fredde

Då tycker jag att det ÄR bra ;) billigare dessutom ..

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> SL-9 Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här är inte bra........nu blir jag så
> sugen
> > på ny hoj,så att tankarna att köpa ny bil
> bara
> > flyger iväg!
> >
> >
> > /Fredde
>
> Då tycker jag att det ÄR bra ;) billigare dessutom
> ..
>
>
>
>
> ::: work and no play is no good at all :::

Lite bra är det nog=)

/fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon (eller andra): hojta till om du vill prova Commencalen, så kan vi ordna till utlåning av hojjen!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> Hur många FS testade ni innan ni bestämde er? vad
> fick er att bestämma för den hoj ni sitter på nu?
>
> ::: work and no play is no good at all :::

Testade faktiskt inga andra, gick rakt på guldklimpen direkt. :-) Eller rättare sagt, jag hade länge spanat in Bullit länge och allt jag läst om den stämde så pass bra att jag vågade chansa på att köpa den osedd faktiskt.

Kortfattat, ju fler cyklar man provar, desto svårare blir det att välja. Klart är att provcykling ger bra feedback, _om_ cykeln som provcyklas är i rätt storlek och rätt utrustad(däck, sadel, styre, fjädring osv) så den passar dig. En cykel i fel storlek eller felinställd ger helt annorlunda upplevelse, som är långt ifrån vad en optimal setup skulle ge. Sedan är det få förunnat att kunna provcykla de cyklar man är intresserad av. Varken TnT Tobbe eller Feffemannen provade sina 5-spot innan köp, tror inte Jomper provade en Enduro innan köp heller(inte helt säker?)? Man går ofta på andras tips och recensioner, vilket ofta fungerar bra.

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon - Du har alldeles rätt att testa så många olika cyklar du kan innan du bestämmer dig. Mootsen som du testade är en lätt XC maskin medans Hecklern är mer allsidig och är bättre på riktigt stökig terräng och utförsåkning. Om du har möjligheten att testa en Bullit eller annan cykel som lutar ännu mer åt FR sidan tar det. Efter ett tag kommer du att hitta en typ och nivå av fjädring och vikt som tilltalar dig mest för den sorts terräng du föredrar.

The better you know yourself and your options the more likely that you will buy something that you will find satisfying.

Santa Cruz-Stinky 1-0
oxr Skrev:
> Hur illa ställt är det med Lava Domen?

Så:
040820%202141%20IMG_3231.jpg

Dr. Spoke trodde som sagt att det inte skulle gå att få bra.

Men det skulle funka med Saint nav och bakväxel. Eller som SS. Om det inte går att räta ut. Hålet har blivit väldigt ovalt dock :/

Santa Cruz-Stinky 1-0
Nope, jag hade inte provat nån Enduro innan jag köpte min. En kombination av enstämmigt hyllande tester och recensioner och ett väldigt bra köpläge/pris gjorde att jag slog till ändå. Och jag trivs otroligt bra med fröken Enduro!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Daner: LOL jag känner det!

Men dr Spoke har trollat med min kona o jag ska hämta den idag! Det såg ok ut o jag ska försöka få ihop den får jag känner mig väldigt ensam utan min kona! Men det blir nog kollektiv boende i min vardagsrum som det känns nu. Har jag börjat drömma så har jag svårt att släppa en dröm. Jag tror kona kommer att trivas bredvid heckler ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
>
> Men dr Spoke har trollat med min kona o jag ska
> hämta den idag! Det såg ok ut o jag ska försöka få
> ihop den får jag känner mig väldigt ensam utan min
> kona! Men det blir nog kollektiv boende i min
> vardagsrum som det känns nu. Har jag börjat drömma
> så har jag svårt att släppa en dröm. Jag tror kona
> kommer att trivas bredvid heckler ;)
>

Tack Simon! Skönt att du tar vara på din fina gröna Kona. En sån godbit från mitten/slutet av nittiotalet får man inte släppa ifrån sig! =)

Jag var på vippen att börja anklaga dig för att vara en förrädare och avfälling, men nu slipper jag det. ;-D

Min Kona Kula -96

Tillbaka
Topp