Santa Cruz-Stinky 1-0

Santa Cruz-Stinky 1-0
Stål är underbart i såna här lägen! Klart det såg illa ut men det mesta går att rädda. Synd för dig att du inte fick en ursäkt att köpa Hecklern...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Favorit i repris - min gamla stålkona:

kona_explosif-1.jpg

Bor numera på vinden och har bara retrokomponenter förutom kalloystolpen och fulsadeln som jag satte på för 4-5 år sen innan jag insåg retropotentialen.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Den är väl 120mm, eller kanske är den ännu längre? Det är originalstammen från -92. Snart blir fröken Explosif tonåring!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Det är väl inte fröken Explosif som varit framme och tafsat på starkölen? Blir oroad när så unga damer börjar så tidigt. Inte bra. I källaren också av alla ställen, klassiska sniffartillhåll.

Santa Cruz-Stinky 1-0
jag kommer ALDRIG att göra mig av med min kona! Hon ska få tillbaks sina original delar o hon ska få en P2 o så ska vi va' lyckliga i många år framåt ;)

Jag har två stål hojar, DMR:n är också stål men som en kollega till mig sa när jag frågade hur många cyklar han hade: "jag har en av varje, alla är bra att ha på sitt sätt" (om man har tillräckligt stor vardagsrum bör tilläggas ...)

Anyway, nu ska jag lugna alla o berätta att kona är här bredvid mig i vardagsrummet o mår bra. Ska ta bild på den fixade ram så ni får se va fint doctorn har gjort ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Ser ut som han var smart och värmde upp örat innan tillbakaböjning.

Simon, din kamera blir mycket bättre om du inte har så långt avstånd mellan örat och bakgrunden. Fast bilderna fyller sin funktion.

Santa Cruz-Stinky 1-0
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som han var smart och värmde upp örat innan
> tillbakaböjning.

ja det gjorde han

> Simon, din kamera blir mycket bättre om du inte
> har så långt avstånd mellan örat och bakgrunden.

dags för att lära sig fota o inte bara cykla kanske? ;)

Santa Cruz-Stinky 1-0
Haha ett NexUSCH är precis vad det är.
Det ska avslutas och ersättas av Surly baknav.

Här är min Surly
Surly_SS-med.JPG

Medlem av Amerikanska Surly-teamet SSWC2004 Berlin
Team_Surly_SSWC2004-med.JPG

De tio kämparna om sista plats i SSWC2004.
De satt i tredje sista kurvan och väntade ut varandra ett bra tag
tills tävlingsledningen tvingade dem att springa i mål tillsammans.
Ten_Last_SSWC2004-med.JPG

Santa Cruz-Stinky 1-0
SL-9, jag har en SC Bullit och kör den med SPD(shimano 959). Inga problem än så länge, men eftersom jag kör oftast i skogen är det helrätt. Funkar även för mindre flygturer, skönt att sitta fast vid landningen. :-)
Leo_dropp_2.jpg

En VP-Free vore inte dum, med den enkelkronade gaffeln som på bilden så funkar den fortfarande för skogsåka. Lite tyngre än min Bullit, men det går nog. :-)

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Om du inte redan har läst det så kolla på <http://www.frostnet.nu> där min test av VPFree uppe i Åre finns...

räknade lite på vikt o sånt på VPFree... mediumram med dämp o baknav väger 10.1 pounds, alltså lite över 4.5 kg... så om man kittar den lite smart med lätta hjul o delar o en av nästa års längslagiga ALLMOUNTAIN gafflar från Marzocchi så kan man nog få ihop den med en (nåja för vissa) skogsacceptabel vikt... enligt mina beräkningar så skulle det gå att bygga den ca 1kg lättare än min Bullit faktiskt... men jag har ju å andra sidan en 4kg gaffel på nu, men min MonsterT är ju så skön i skogen att det är svårt att tänka sig att vara utan den...

sitter just nu o tittar o kliar mitt huvud över köpa-ny-ram-tankar...

Santa Cruz-Stinky 1-0
Tobias/Frost Skrev:
> Om du inte redan har läst det så kolla på
> http://www.frostnet.nu där min test av VPFree uppe
> i Åre finns...
>
> räknade lite på vikt o sånt på VPFree... mediumram
> med dämp o baknav väger 10.1 pounds, alltså lite
> över 4.5 kg... så om man kittar den lite smart med
> lätta hjul o delar o en av nästa års längslagiga
> ALLMOUNTAIN gafflar från Marzocchi så kan man nog
> få ihop den med en (nåja för vissa)
> skogsacceptabel vikt... enligt mina beräkningar så
> skulle det gå att bygga den ca 1kg lättare än min
> Bullit faktiskt... men jag har ju å andra sidan en
> 4kg gaffel på nu, men min MonsterT är ju så skön i
> skogen att det är svårt att tänka sig att vara
> utan den...
>
> sitter just nu o tittar o kliar mitt huvud över
> köpa-ny-ram-tankar...

Läste just om din test,och nu vill jag ha en ännu mera!=)

Visst går ramen på en ca 20-21000..??

/Fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
Tobias/Frost Skrev:
> Priset här i sverige är ca 22 - 23tusen för ram o
> baknav...

Vilka tar in dom??

/Fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
jaha så nu är min kona död igen! Det tog mig hela veckan att få ihop konan igen efter bakvxöra "olyckan" förra veckan.Bilder före o efter finns i tråden. Passade på byta fälgar o blev tvungen att byta kassett. Allt klart? nejdå, fälgarna var kraftigare o då räckte inte vajerna. Till slut fick jag ihop konan o tänkte ta mig en skön kvällstur med Anders o Peter E. Yes. Cirka 10 min fick jag cykla sen var det bakvxöra trasig igen. Och nu går inte att fixa igen. Nu blir det singelspeed av Konan. Att skaffa en Saint nav känns överkill på min Kona. Så nu är det bara att skaffa Hecklern o fort som f-n också för jag har ingen hoj!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> jaha så nu är min kona död igen! Det tog mig hela
> veckan att få ihop konan igen efter bakvxöra
> "olyckan" förra veckan.Bilder före o efter finns i
> tråden. Passade på byta fälgar o blev tvungen att
> byta kassett. Allt klart? nejdå, fälgarna var
> kraftigare o då räckte inte vajerna. Till slut
> fick jag ihop konan o tänkte ta mig en skön
> kvällstur med Anders o Peter E. Yes. Cirka 10 min
> fick jag cykla sen var det bakvxöra trasig igen.
> Och nu går inte att fixa igen. Nu blir det
> singelspeed av Konan. Att skaffa en Saint nav
> känns överkill på min Kona. Så nu är det bara att
> skaffa Hecklern o fort som f-n också för jag har
> ingen hoj!
>
> ::: work and no play is no good at all :::

Stackars Konan...=) Hoppas att du köper hecklern snart så vi får se lite bilder på den!

/Fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
Trist Simon, men nu har du ett redigt skäl till att skaffa nytt. Har du funderat på hur du skall kitta Hecklern? Blir det med dina befintliga komponenter till att börja med eller?

Kråssmax: Läs hela tråden så får du bilder och allt på Konan ifråga.

Santa Cruz-Stinky 1-0
Ramen kommer med 5th lement coil. Den ska få ny gaffeln, min SID passar inte. Det blir en Z150 med 200 mm axel. Hjul tar jag från en enduro som är min son o som han inte använder, diskförbredda mavic 521 med xt nav (som just nu är på konan därför var jag tvungen att byta kasseterna, han kör 9-del jag 8-del ...) resten får komma från konan för att börja med. Gammal XT rakt igenom i stort sett. Xt skiva bak, deore fram, styre, stam, sadel o sadelstolpe från stinky som just nu sitter på konan o shimano dh 646 pedaler.Så småningom blir andra fin fina saker men för att inte gå i konkurs för det bli så för att börja med. Bara jag får hoja snart!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> Ramen kommer med 5th lement coil. Den ska få ny
> gaffeln, min SID passar inte. Det blir en Z150 med
> 200 mm axel. Hjul tar jag från en enduro som är
> min son o som han inte använder, diskförbredda
> mavic 521 med xt nav (som just nu är på konan
> därför var jag tvungen att byta kasseterna, han
> kör 9-del jag 8-del ...) resten får komma från
> konan för att börja med. Gammal XT rakt igenom i
> stort sett. Xt skiva bak, deore fram, styre, stam,
> sadel o sadelstolpe från stinky som just nu sitter
> på konan o shimano dh 646 pedaler.Så småningom
> blir andra fin fina saker men för att inte gå i
> konkurs för det bli så för att börja med. Bara jag
> får hoja snart!
>
> ::: work and no play is no good at all :::

Lycka till med den nya hojen när du får den!
Själv ska jag kanske skaffa en VP-free under vintern,och ha den klar till våren.

/Fredde

Santa Cruz-Stinky 1-0
Det är ju helt rätt att plocka grejer från gamla hojjen och köra slut på dem först. Skulle jag också ha gjort på mitt nästa bygge om jag hade haft något att plocka ifrån (hojjlös ft.). Det blir nog en finfin hojj du bygger ihop, skall bli skoj med bilder sedan! :)

Själv är jag helt såld på nya Enduro SX Trail med 6" och skall försöka tvinga mig själv att hålla ut till mitten av november då ramen väntas anlända till europeiska butiker.

Senast ändrad:
Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon Skrev:
> Ramen kommer med 5th lement coil. Den ska få ny
> gaffeln, min SID passar inte. Det blir en Z150 med
> 200 mm axel.

200 mm axel lär nog tåla det mesta...;-)

För övrigt måste ditt nya växelörahaveri vara ett tecken på att det är dags för en ny ram. Grattis?

Santa Cruz-Stinky 1-0
Jag sörjer med dig.
I väntan på ny hoj så finns det ju en Kula-ram som bara står och samlar damm, den borde passa dig storleksmässigt.
Och jag får ju min nya gaffel snart så då har du ju en Z5 till låns också. Det enda du behöver då är skivbromsar.
Simon Skrev:
> jaha så nu är min kona död igen!

Santa Cruz-Stinky 1-0
tack Markus! men jag ska försöka bygga om kona nu i samband till SSSm o så beställer jag Hecklern typ imorgon? gaffeln ska jag erkänna har jag redan köpt ...

iMats: jag vet inte inte själv om dey ät grattis eller vad men nu är det iaf dags att sätta fart på projektet, jag vill hänga med på alla höst epic happy projekt ju!

Jag o då blir en DMR Rythm till salu ...någon?
http://www.dmrbikes.com/products/frames/rhythm_complete.html vit!

Santa Cruz-Stinky 1-0
Kona R.I.P. , grattis till den kommande Hecklern då! :-) Vad blir det för färg på Hecklern? Tog lång tid innan jag valde svart på min Bullit, var inne på både gult och blått innan dess.

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Simon: Vit, ja då blir du inte ensam om den färgen. :-) Det finns en vit Heckler i Göteborg redan, Jockes. Fast vit är snyggt, nästan lika snyggt som svart. Blir lite schack-känsla, vit mot svart. ;-)

/Leo

Santa Cruz-Stinky 1-0
Det finns (minst) en vit Heckler i Tokholm också som trakteras av Anders. Plus Dr. Spokes. Det var två vita Heckler med förra söndagen på Hellasturen.

Stackars Simon, hoppas det löser sig för dig vännen!

Tillbaka
Topp