Santa Cruz uppdaterar Tallboy - vad tror vi om den?

MatsN

Aktiv medlem

Bilagor

• IMG_0525.jpg
    IMG_0525.jpg
    750.3 KB · Besök: 40
Jag "tror" jag vill ha en, även om jag också är väldigt nöjd med min.

Bilagor

• IMG_20190309_133830.jpg
    IMG_20190309_133830.jpg
    431.8 KB · Besök: 98
Den såg bra ut geometriskt, bortsett från lite högt styrrör som ger hög stack för slaglängden. Om man vill ha låg front blir det nog inget bra val, brukar man ändå välja lite spacers under och/eller styre med lite mer Rose kan den nog bli kanon (fast utan spacers/med lägre styre för att få tryck på fronten).

Supernöjd med min, och allt som man skulle kunnat önska sig bli "förbättrat" är åtgärdat på nya.
Hade jag köpt ny idag hade det stått mellan Tallboy eller nya Ripleyn.

Verkar ju superfin. Som vanligt hamnar man mellan storlekarna på 1,85 men xl verkar rätt lagom. Kanske kunde varit något brantare sadelrör men annars klockren geo. Justerbar kedjestagslängd är väldigt lyxigt.

Ännu brantare SA?
Tror det där är rätt perfekt. Jämförde snabbt mot min TB 3 och några andra, alla i large. Tycker den har alla rätt.
20190821_153007.jpg

glitch sa:
Ännu brantare SA?
Tror det där är rätt perfekt. Jämförde snabbt mot min TB 3 och några andra, alla i large. Tycker den har alla rätt.

Glitch visst kör du likt jag din TB med 130 å 29:or? Borde he HA på 67,5, hursom jag likt er andra är sjukt nöjd med min TB3 men saknar i branta stigningar en brantare SA, blir gärna lite vandrande framhjul, men i övrigt tycker jag den är sjukt kapabel för sina 110/130 i slag

Den nys blev dock riktig snygg med lower link ?

Vad tror ni händer om man övergafflar den med 140 fram? Ska man då köra den i low eller high? (Prioritet BB eller HA/SA)?

H. sa:
Vad tror ni händer om man övergafflar den med 140 fram? Ska man då köra den i low eller high? (Prioritet BB eller HA/SA)?

Bra fråga, jag har själv varit sjukt sugen på att testa men 34:an jag har idag går inte att höja till 140.
På den gamla tror jag det inte blir så bra ändå, givet att reachen inte är så lång som det är och att sadelröret är så slack.
På den nya tror jag nog 140 borde funka rätt bra ändå.
Sen är ju inte BB skräcklågt, jag kör som sagt var 130 gaffel på min gamla som har 330 BB. Slår i princip aldrig i pedalerna och har aldrig upplevt BB:t som lågt. Den nya har ju högre BB som det är och höjer man det ytterligare med en 140 gaffel så kommer det nog funka kalas med low läget.

glitch sa:
H. sa:

Bra fråga, jag har själv varit sjukt sugen på att testa men 34:an jag har idag går inte att höja till 140.
På den gamla tror jag det inte blir så bra ändå, givet att reachen inte är så lång som det är och att sadelröret är så slack.
På den nya tror jag nog 140 borde funka rätt bra ändå.
Sen är ju inte BB skräcklågt, jag kör som sagt var 130 gaffel på min gamla som har 330 BB. Slår i princip aldrig i pedalerna och har aldrig upplevt BB:t som lågt. Den nya har ju högre BB som det är och höjer man det ytterligare med en 140 gaffel så kommer det nog funka kalas med low läget.

Jo, men då är man ju nere på 65 i HA och tappar 0.5 grad på SA, men det kanske intw gör lika mkt.

glitch sa:
Ännu brantare SA?

Nä kanske inte ändå. Har ju 76 på Ripmon tror jag och tänker det skulle vara gött med lite brantare och 76,6 kanske är rätt lagom.

Undrar hur mkt kortare slag den får med korta kedjestagsläget, för de lär väl ha mätt med långa läget? Jag skulle ju alltid kört den i korta läget.

@H, jag skulle räknat på den i low dvs prioriterat lågt bb. Borde hamna runt 339-340 med 140-gaffel va? Dvs fortfarande ok. Högre skulle jag definitivt inte vilja ha med så kort slag. Både bbh, sa, ha blir iofs lite sämre med övergaffling. Ställbart för att bara övergaffla på resa kanske? Du borde ju gilla Helm.

D i U sa:
Jag gillar nya designen, synd inte 5010 uppdaterats.

+1! De verkar du gå på 10mm mer fram än bak så en ny 5010 med 130/140 kunde bli en lekfull rökare av rang.

Senast ändrad:
Westman sa:
Undrar hur mkt kortare slag den får med korta kedjestagsläget, för de lär väl ha mätt med långa läget? Jag skulle ju alltid kört den i korta läget.

@H, jag skulle räknat på den i low dvs prioriterat lågt bb. Borde hamna runt 339-340 med 140-gaffel va? Dvs fortfarande ok. Högre skulle jag definitivt inte vilja ha med så kort slag. Både bbh, sa, ha blir iofs lite sämre med övergaffling. Ställbart för att bara övergaffla på resa kanske? Du borde ju gilla Helm.

Ja, hemma räcker ju 130 fram och är man i stora berg vill man väl egentligen ändå ha flackare HA. Så det kanske inte är så dumt?

Är Helmen ställbar på enkelt sätt?

H. sa:
Westman sa:

Ja, hemma räcker ju 130 fram och är man i stora berg vill man väl egentligen ändå ha flackare HA. Så det kanske inte är så dumt?

Är Helmen ställbar på enkelt sätt?

Jag tror det är en bra idé, byggde ju själv så. :)

Ska göra ingreppet för första gången om någon månad. Ser ut att ta ca 10-20 min, plus tiden det tar att ta loss gaffeln ur ramen och montera igen. Så kanske en timme?

Senaste lev datum jag fick nyss från ÅF är vecka 50....från v43 förra veckan. Kanske blir hjulklapp i år då.

@H stora berg och 140 fram samt 120 bak känns inte riktigt ändamålsenligt. Det går säkert, jag tvekar inte på det, men mer slaglängd på en trampeffektiv hoj skulle passa båda plattstig och berg, typ 140 / 160. Det är iaf den kompromiss jag skulle göra om jag behövde begränsa mig till en enda hoj

happymtb.fr sa:
@H stora berg och 140 fram samt 120 bak känns inte riktigt ändamålsenligt. Det går säkert, jag tvekar inte på det, men mer slaglängd på en trampeffektiv hoj skulle passa båda plattstig och berg, typ 140 / 160. Det är iaf den kompromiss jag skulle göra om jag behövde begränsa mig till en enda hoj
Jag har ju levt med 120/140 i två år nu och innan dess 140/140. Har gått fint i Järvsö, Gesunda och Åre. Det är klart att mer slaglängd underlättar, men det jag saknat på Smugglern är inte slaglängd de få dagar per år jag åker lift, utan att jag vill ha den lättare och snärtigare hemma.

Vi får väl se vad framtiden har att ge. Jag skulle gärna lägga en vecka på Madeira eller motsvarande och då vore ju mer slaglängd bra. Har varit helt inställd på en Jeffsy som man kan övergaffla vid behov, men Tallboyen väcker starkt ha-begär.

Det är skillnad på att åka kända stigar med för lite slaglängd och åka okända stigar med för lite slaglängd... men du är kanske i en fas av ditt liv där du tycker att det är spännande?
Sen undrar jag hur mycket man kan njuta av Bräcke på en 120mm hoj...

Det finns två skolor här. Enda tycker mm slaglängd är allt, den andra att bättre prestanda på fjädringen kan väga upp att den är kortare.

Jag skulle tro att 120 mm Smuggler med Öhlins är trevligare i Bräcke än min gamla 140 mm Jeffsy med billigaste monarchen var.

happymtb.fr sa:
Det är skillnad på att åka kända stigar med för lite slaglängd och åka okända stigar med för lite slaglängd... men du är kanske i en fas av ditt liv där du tycker att det är spännande?
Sen undrar jag hur mycket man kan njuta av Bräcke på en 120mm hoj...
Haha, jag är också övertygad att en med mer slag gör sig bättre i stora berg. Verkligheten med småbarn och #livet är dock att jag kan räkna säsongens liftdagar på en hand och att dessa oftast blir i Järvsö eller Gesunda. Och där räcker 120/140 för det mesta.

Men helst skulle jag nog köra en kompromisslös tallboy hemma och en riktig endurohoj när jag kommer iväg. Vi får väl se hur det blir med den saken.

@H
Nukeproof mega eller commencal meta är bra endurohojar som inte kostar så mycket, kanske även YT Capra. Satsa på en billig sån till liftdagarna och bygg din dröm stigcykel för hemmavid är min tips.

@Muffin
Jag är en stark förespråkare för bra / custom bakdämpare och gafflar men jag tror inte på mirakel ?

happymtb.fr sa:
@H
Nukeproof mega eller commencal meta är bra endurohojar som inte kostar så mycket, kanske även YT Capra. Satsa på en billig sån till liftdagarna och bygg din dröm stigcykel för hemmavid är min tips.
Jo. Det är ju idealet. :)

Lift och bikepark är en sak. Naturstig på stora berg något annat. Det är iaf min erfarenhet hittills att det är i bikeparks jag behöver slaglängd snarare än utanför.

Nu när jag köpt mig en riktig dh kommer nästa cykel förmodligen vara lite lite mindre fläskig än nuvarande 150/160. 130/140-150 eller nåt kanske vore rätt lagom. I ett lite lättare paket. Visst har slaglängden räddat mig någon gång även på naturstig men med vettig geometri, och om det nu blir större hjul, skulle lite mindre funka utmärkt för min del.

Rattnalle sa:
Lift och bikepark är en sak. Naturstig på stora berg något annat. Det är iaf min erfarenhet hittills att det är i bikeparks jag behöver slaglängd snarare än utanför.

Nu när jag köpt mig en riktig dh kommer nästa cykel förmodligen vara lite lite mindre fläskig än nuvarande 150/160. 130/140-150 eller nåt kanske vore rätt lagom. I ett lite lättare paket. Visst har slaglängden räddat mig någon gång även på naturstig men med vettig geometri, och om det nu blir större hjul, skulle lite mindre funka utmärkt för min del.
+1

Har cyklat mängder med stora berg-stigar inkl en hel del EWS-territorier de senaste åren på 140/140 och nu valt 135/150. Tycker inte man behöver 160 för sånt heller iaf inte inom gränserna för normalt ladd. 120/140 blir lite gränsfall men skulle funkat på många ställen också. Inte La Thuile, Whistlers och Canazei kanske som är bland de vildaste.

Jag tycker tvärtom. I park är allt gjort för cykling och är lättare att hantera. Utanför parken är det som det är och saker kan bli bananas rätt fort. Jag har hellre mer slag utanför parken än i.

Jag tycker Rattnalle är inne på något här. De stora berg jag cyklat i har inte krävt någon direkt slaglängd. Jag spenderade en vecka i Les Arcs, Bourg St Maurice med ett gästspel I La Thuile, och det enda brötiga var bikeparksen framförallt i La Thuile. Däremot var allt jävligt brant, så geometrin var desto viktigare. Madeira var en lite annan sak, men jag ser nästan det mer som en enda stor bikepark.

Nya Hightowern då? För mkt för stigcykla i Gbg med en och annan fundering om MTB-resa till berg (som förmodligen inte hinns med...)?

Rattnalle sa:
CX Grand Prix sa:
Nya Hightowern då? För mkt för stigcykla i Gbg med en och annan fundering om MTB-resa till berg (som förmodligen inte hinns med...)?
Kanske aningen mycket cykel men knappast så det stör är min gissning.

Tackar. Ytterligare en hypotetisk fråga...vad tror du är skillnaden i upplevelse mellan Bird 145 L och HT 2020 L? Tycker ändå de verkar förvånansvärt lika i geo trots hjulstorlek mm.

utan att gå in allt för mycket dämparkurvor, geometri mm. så säger det väl sig självt att ha 200mm fjädringsväg att ta upp energi på är betydligt ”mjukare” än 140mm.....

så låt oss exempelvis säga att om man går kort på varje hopp i Shimano så är det mest troligt lite mer bekvämt att göra det med en dh-rigg med 200mm fjädringsväg än med en trail/enduro med 140mm, men om man däremot tar alla hopp och landar i ”landningen” så kanske det till och med är roligare att köra med en trail/enduro som är lite kvickare osv.

mer fjädringsväg kan på så sätt ”kompensera” för bristande teknik och ge dig mer ”fuck-up marginal” på samma sätt som en mindre bra skidåkare kan åka lössnö helt ok på en riktigt bred skida trots mer eller mindre avsaknad av skidteknik.

så att debattera vad som är bäst kommer bero på minst två personliga referenser, vilken förmåga/teknik har jag i relation till det jag vill åka & ska jag optimera mot det jag cyklar mest (mest troligtvis stig) eller mot dagarna jag cyklar liftassisterat (mest troligtvis färre tillfällen)?

Att jag sedan har bra mycket roligare och i dom flesta av fallen cyklar mycket snabbare på min enduro än på min dh är ju bara en slump....

/C

Westman sa:
Rattnalle sa:

+1

Har cyklat mängder med stora berg-stigar inkl en hel del EWS-territorier de senaste åren på 140/140 och nu valt 135/150. Tycker inte man behöver 160 för sånt heller iaf inte inom gränserna för normalt ladd. 120/140 blir lite gränsfall men skulle funkat på många ställen också. Inte La Thuile, Whistlers och Canazei kanske som är bland de vildaste.

Jag tycker det handlar mer om hur fort det går, när farten ökar och man brakar igenom ett parti med mellanstora smällar så tar slaglängden slut ganska fort tycker jag.

Men lika viktigt är ju en bra dämpare i sådana situationer, jag tar 120mm Vivid coil över 140mm Monarch alla dagar i veckan ?

Men i de flesta andra fall tycker jag att jag klarar mig ganska bra med 120mm (bak) så länge cykeln har kompetent geometri.

theBrand sa:
Westman sa:
Rattnalle sa:

+1

Jag tycker det handlar mer om hur fort det går, när farten ökar och man brakar igenom ett parti med mellanstora smällar så tar slaglängden slut ganska fort tycker jag.

Men lika viktigt är ju en bra dämpare i sådana situationer, jag tar 120mm Vivid coil över 140mm Monarch alla dagar i veckan ?

Men i de flesta andra fall tycker jag att jag klarar mig ganska bra med 120mm (bak) så länge cykeln har kompetent geometri.
Mm. Att hitta en lika kompetent dämpare som vividen känns som det som blir svårt med nästa cykel :-)

Nu till den stora frågan - vilken färg? Kan vi få lite röster?
Ogillar lila, gillar gult men den smutsgula nyansen är inte direkt en dröm....nästan så lila lockar mer....i starkt ljus ser den gula ut att se ok ut ändå, men i mindre direkt ljus verkar den lila dra mer åt riktigt mörkt/ svart som är kanske lättare att leva med...alla dessa svåra val i livet?

Tillbaka
Topp