SATANS JÄVLARS HELVETES....

• Trådstartare Trådstartare Rippa.
  • Start datum Start datum
R

Rippa.

Guest
Fan fan fan...

Hur kul är det att upptäcka att Merlincycles har skickat mig FEL bromshandtag till mina nya Hope C2. Dom tycks tro att man vill ha MOTO X style med frambroms på höger sida.

JÄVLARS JÄVLARS JÄVLARS....... fan nu måste man hålla på o strula med o skicka tillbax o vänta på nytt... fans fans jävlars KUUUUUUUUUUUUK!!!!!!! Jag orkar inte.....

O jag som ville montera o köra redan idag!!!!!!!

Fint språk, men tycker man kan hålla nivån på detta forum lite högre så att man inte hamnar på samma nivå som ett annat tidigare välbesökt mtb forum.
/Stefan

Post Edited (03-12-08 13:19)

Som Stefan säger, skärpning på språkfronten tack! Inte för att det är mitt forum eller ens min uppgift att hålla ordning på det men det är otrevligt och dålig ton.

Med det ur vägen:
Vad gäller ditt problem, är det inte bara att skifta slangarna så att du får frambromsen på vänster handtag? Glöm inte att lufta ordentligt bara. Irriterande att Merlin gjort fel men det är inte hela världen...

Jag köpte bara frambromsen. Hade redan bakbromsen. Så här sitter jag med 2 st högerhandtag. Vad mitt språk beträffar så .. ja vad skall man säga... Blev förbannad helt enkelt.

Och just nu i denna stund känns det som hela världen. Grrrrrrrrrrr

Är det verkligen möjligt att engelsmännen har Moto inställning på bromshandtag som standard???

"Är det verkligen möjligt att engelsmännen har Moto inställning på bromshandtag som standard???"

Jo det stämmer. Njurpaj är inte det enda som gör engelsmännen lite knepiga! ;-)

/Per

Andra brittiska firmor brukar maila och fråga om man vill ha moto- eller eurostuk på handtagen, det gjorde firman jag köpte mina Minis av....

Pelle Hå wrote:

> "Är det verkligen möjligt att engelsmännen har Moto inställning
> på bromshandtag som standard???"
>
> Jo det stämmer. Njurpaj är inte det enda som gör engelsmännen
> lite knepiga! ;-)

Kör de inte så i Italien också? Så att de kan cykla och dricka (öl/vin/etc) samtidigt utan att riskera allt för mycket?

Kan man inte montera handtaget upp-o-ned bara?

Tobbe,

Jo det går att montera det upp o ned. Men det blir så jävla störande för mitt estetiska sinne eftersom det andra handtaget sitter rättvänt. Dessutom sitter det en justerskruv upptill som i så fall hamnar under styret. Det kan man väl leva med men det är ju lite bökigt då jag brukar finjustera medans jag cyklar.

the TnT skrev:

>Kör de inte så i Italien också? Så att de kan cykla och dricka (öl/vin/etc
>samtidigt utan att riskera allt för mycket?

Jag skulle inte rekommendera att dricka öl/vin/etc vilket håll du än har bromshandtagen åt. Att blanda olika spritsorter är att be om en baksmälla. ;-)

Jo, det är möjligt att italienarna kör moto style också. Har ingen aning faktiskt.

En teori jag har hört om varför engelsmännen kör moto style handlar om att de har vänstertrafik och att det ska vara lättare att sträcka ut högerarmen för att visa tecken när man ska svänga höger. Hellre bromsa med bakbromsen då alltså. Vid vänstersväng är det ju inte lika nödvändigt att visa tecken.

/Per

Om så är fallet tycker man ju att de borde göra något åt sina motordrivna cyklar också. Det är svårt att köra sin hoj på vänster sida av vägen och hälsa på en annan hoj med sin högra hand. Blir lätt ryckig körning ;).
Istället blir det nickedockstaktiken här. Ett himla nickande hela tiden...

Pelle:

Det är till och med lagstadgat. Kollade ju upp det där på stw för ett halvår sedan eller så - vid deras högersväng som alltså motsvarar våran vänstersväng, när man korsar mötande trafiks körbana, så ska man fortfarande kunna bromsa med bakbromsen när man ger tecken.

Feffe: Haha! =)

Jonas: Bra, då vet jag säkert! =)

Kommer du ihåg den andra teorin Phil babblade om? Jag minns inte riktigt, men det var något gammalt om att militären bar svärd och att man skulle kunna dra svärdet (och samtidigt koppla ur med vänster handen när man kör mc antagligen).

/P

Britterna är helt enkelt felgängade både här o var. Man kan ju tycka att de borde fråga innan leverans. Jag kan väl knappast vara den enda personen utanför UK som köpt bromsar därifrån. På CRC väljer man ju RH eller LH handtag vid beställning.

Jag fattade inte riktigt varför. Tänkte att det är väl för perversa typer som av nån anledning vill köra moto style. Nu vet jag bättre!!! Grrrrrrr...

Rippa: Du verkar ju vara en cool kille annars, men spänn av lite med svordomarna så blir det trevligare ton här på forumet helt klart, ok? Annars får du väl vänja dig vid att köra motostyle, det går det med efter ett tag...

/Leo

> Hur kul är det att upptäcka att Merlincycles har skickat mig FEL bromshandtag till mina nya Hope C2. Dom tycks tro att man vill ha MOTO X style med frambroms på höger sida.

Jag skulle ha blivit alldeles förtvivald om de hade gjort tvärtom! Alldeles självklart att man ska ha framhjulsbromsen på höger hand.

Per
<http://lowdin.nu>

Leo... Även coola killar kan bli upprörda ibland....

Tänk dig själv, du skall precis till att sätta ihop SISTA delen på ditt bygge som du sakta men säkert byggt upp sedan i somras... Och så råkar du ut för dylikt bakslag. Du skulle sett mig live.. ha ha.. höll fan på att explodera. Jag såg förmodligen ut som en övermogen tomat i nian.

Satte skiten upp o ned nu, det funkar så nu är jag lite lugnare i själen.

Härligt att höra att du nu blir en riktigt cool kille som har förstått att frambromsen bromsas med höger hand.
Precis som man gör när man grenslar sin Ducati där man har lite mer bromseffekt och lite högre farter.

Sen att vissa av oss sköter frambromsen med höger hand sen barnsben som ett resultat av vanan från knattecrossen gör det hela ännu mer självklart för oss

Rippa: Helt omedvetet har du nu fått chansen att göra det rätta.
Va tacksam, Engelsmännen har gett dig en chans att komma på rätt köl.

Nu får du ju visserligen köpa ett till handtag, men det är ju bara ett litet bekymmer.
När jag tänker på det, hade du inte chansen för några dagar sedan att få bromsa frambroms med högerhanden ;-)

Jan

Jan,

Jag satte handtaget upp-o-ned så jag bromsar fortfarande fronten med vänsterhanden.

Det är en trial cykel, det betyder att jag behöver all bromsverkan jag kan få på bakhjulet. Till skillnad mot i vanliga fall. Jag är starkare i höger pekfinger så det är där bakbromsen skall vara.

Till vanlig skogsmoppe körning skulle jag nog inte bry mig alltför mkt. Jag kör motorcykel så jag är van att bromsa motostyle oxå....

För mig är det inga som helst problem att byta mellan motorcykel och cykel (alltså fram- eller bakbroms på högerhanden), det är inget jag ens tänker på. Det finns ju fler saker som skiljer sig, jag försöker inte bromsa och växla med fötterna på en cykel heller.

/ Robban

Jag tycker faktiskt tonen på detta forum blivit lite tråkig på sista tiden, det var ändå bättre förr. Ta och tona ned svordomarna lite va!

Senast ändrad:
Det sjuka är det att jag kör motorcykel och cyklar.
Jag hade en mtb som jag tog med mig från Oz hit, det blev aldrig naturligt att bromsa med högern för frambromsen.

Jag vet inte vad det är, men på en cykel ska det vara vänsterbromsat fram.

Rippa. skrev:
-------------------------------------------------------
> Fan fan fan...
>
> Hur kul är det att upptäcka att Merlincycles har
> skickat mig FEL bromshandtag till mina nya Hope
> C2. Dom tycks tro att man vill ha MOTO X style med
> frambroms på höger sida.
>
> JÄVLARS JÄVLARS JÄVLARS....... fan nu måste
> man hålla på o strula med o skicka tillbax o
> vänta på nytt... fans fans jävlars
> KUUUUUUUUUUUUK!!!!!!! Jag orkar inte.....
>
> O jag som ville montera o köra redan idag!!!!!!!
>
>

Lugnt! Mina gammla C2:or är ur bruk och ligger i delar i låda så du kan få alla delar du behöver. Du kanske itne enns behöver köra med bromsen upp och ner ;-)

Kände igen mig med första inlägget... har ju vetat att de kör motostyle mer än halva livet, har hjälpt kompisar flytta om efter beställningar från england osv..... Sen gör jag samma grej själv när jag beställde från Merlin och fick paketet förra veckan. I mitt fall kan jag ju skifta slangarna och lufta, men jag svor ett tag ändå och har ännu inte samlat mig och bytt.

Pelle Hå skrev:
> Kommer du ihåg den andra teorin Phil babblade om?
> Jag minns inte riktigt, men det var något gammalt
> om att militären bar svärd och att man skulle
> kunna dra svärdet (och samtidigt koppla ur med
> vänster handen när man kör mc antagligen).
>
> /P

Lite OT kuriosa ang. höger/vänstertrafik:
Från början var det vänstertrafik som gällde i hela världen. Man RED på vänster sida för att kunna dra sitt svärd och försvara sig (de flesta är ju som bekant högerhänta). När sedan Amerika blev självstädigt från England valde man att byta till högertrafik (för att markera sin självständighet eller nåt i den stilen). Den stora frågan är varför resten av världen valde att följa efter..

Calle F skrev:
> Vadå dåligt språk. Har jag missat nåt? :D

Shit va coolt är DU här?

Faktiskt så var både Frankrike och Danmark före US of A med högertrafik.

skrev:
> Pelle Hå skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kommer du ihåg den andra teorin Phil babblade
> om?
> > Jag minns inte riktigt, men det var något
> gammalt
> > om att militären bar svärd och att man skulle
> > kunna dra svärdet (och samtidigt koppla ur med
> > vänster handen när man kör mc antagligen).
> >
> > /P
>
>
> Lite OT kuriosa ang. höger/vänstertrafik:
> Från början var det vänstertrafik som gällde i
> hela världen. Man RED på vänster sida för att
> kunna dra sitt svärd och försvara sig (de flesta
> är ju som bekant högerhänta). När sedan
> Amerika blev självstädigt från England valde
> man att byta till högertrafik (för att markera
> sin självständighet eller nåt i den stilen).
> Den stora frågan är varför resten av världen
> valde att följa efter..

Oskar skrev:
> JAG HAR NU RAPPORTERAT FÖRSTA INLÄGGET I
> TRÅDEN.

BRA!!!!!

Vad jag kan se så har redan ett par moderatorer varit inne och kladdat i tråden utan att åtgärda rubriken, så det är nog OK. Fast de var kanske inte lika strikta och hårdnackade för åtta år sedan.

Moderatorshatt på:
jag kommer inte att gå in och kladda i ett åtta år gammalt inlägg. det är k-märkt vid det här laget.

För övrigt har jag för mig att det där handtaget fick sitta upp och ner ganska länge men tror det byttes ut efter några år.

Välkommen tillbaka, Calle F. Det verkar vara någon slags återvändardagar nu. Trevligt.

oxr skrev:
>>
> Välkommen tillbaka, Calle F. Det verkar vara
> någon slags återvändardagar nu. Trevligt.

Aha, är det i den här tråden vi som varit med länge men knappt skriver nåt längre skall posta? ; )

oxr skrev:
> Moderatorshatt på:
> jag kommer inte att gå in och kladda i ett åtta
> år gammalt inlägg. det är k-märkt vid det här
> laget.

Äsch, det är ju bara för att du å Rippa är kompisar. Var är AJ när man behöver honom?

Oskar skrev:
> JAG HAR NU RAPPORTERAT FÖRSTA INLÄGGET I
> TRÅDEN.

Puh... Preskriberingstiden var nära...

Tillbaka
Topp